abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:03:44 #1
53268 HomerJ
Your talking to me?
pi_20507850
2 heftige discussies in het gamecube topic & X-box topic, dus we maken wel er een topic van.

Welke controller vinden jullie het fijnst of juist niet, en waarom?

-Orginele X-box controller

-Xbox Controller S

-Gamecube controller

-Sony Playstion 2 controller

TS begint:

Ik vind dus de orginele X-box controller het slechst. Ik kan er absoluut niet mee om, en de eerste keer dat ik hem aanraakte dacht ik: "Ik koop nooit een X-box met deze controller.
Daarna vind ik de PS-2 controller ook erg kut. Als je een uurtje speelt krijg je kramp en ik irriteer me vooral als knoppen indruk met me vinger steeds langs die D-pad's ga.

De X-box S controller en de gamecube controller vind ik het fijnst. Maar de gamecube toch net wat fijner omdat de S controller ik die uitstekels onder de L & R knoppen erg irritant vind
"the female orgasme is a mythe, I hae had sex with 26 women in my life and not one of them had a orgasme."
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:19:36 #2
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_20508151
De grote Xbox controller vind ik veruit het beste. Hij ligt absoluut fantastisch in mijn handen, past perfect. Je kunt je hele hand om de handvaten heen klemmen op de meest natuurlijke manier. De triggers hebben lekkere veren en qua indeling is het enige nadeel dat de witte/zwarte button niet echt in het "drukveld" liggen, maar als je eenmaal gewend bent kun je die ook wel blind vinden.

Bij de PS2 controller krijg ik last van het NES-controller syndroom (hele onnatuurlijke manier van vasthouden). Het is vrij onnatuurlijk hoe de analoge sticks zitten ten opzichte van je vingers, en het ding is nogal klein. Bovendien zijn de vier shoulderbuttons gewoon regelrecht slecht (niet analoog) en kraakt het ding nogal snel wat 't een goedkope feel geeft.

De GC-controller heb ik veruit het minst lang in mijn handen gehad, al vond ik het ding zo ontzettend onpraktisch ingericht dat ik er niet graag mee zou willen spelen. Ik wist bij god niet welke knop nou precies waar voor diende, al vind ik 1 ding er logisch aan, en dat is dat de "main action" knop zo duidelijk erop te vinden is. Wat overigens weer gelijk een nadeel meebrengt voor games die meerdere knoppen als "Main" heeft toebedeeld. Verder vind ik de analoge sticks veel minder prettig werken dan die op de Xbox en zijn ook de shoulderbuttons (triggers) op de Xbox controller veel beter uitgewerkt en geven ze veel meer controle.

Dan hebben we nog de Xbox S controller. Voor mijn handen is 'ie te klein waardoor ik weer die onnatuurlijke grip van de PS2 controller te voelen krijg. Het ding is erg goed van kwaliteit, maar de shoulderbuttons hebben wat te lichte veren t.o.v. de originele controller, waardoor je minder makkelijk je triggers kan 'doseren'. Voor de rest zijn de normale buttons hier wel beter, verder van elkaar af en gewoon rond. Alleen zitten de Back/Start en de witte/zwarte knop hier gewoon verkeerd en best wel in de weg, waardoor ik ze soms perongeluk in druk.

Cijfers:

Xbox Original: 9
Xbox S: 6,5
Playstation 2: 5
GameCube: 5

[ Bericht 3% gewijzigd door twi op 09-07-2004 12:29:20 ]
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:20:54 #3
38571 BMH
Brute Force 360!!
pi_20508188

Ligt lekker in de hand, knoppen zijn goed vorm gegeven + Draadloos! Batterij gaat 50+ uur mee.
Gamertag: BMHLive
PSN: BMHLive
pi_20508276
gamecube controller ligt echt perfect in de hand maar de knoppen vind ik iets minder. de playstation 2 controller vind ik dan overall het best.

Xbox heb ik niet maar die keren dat ik erop gespeeld heb vond ik die controller niet echt geweldig.
pi_20508280
1 Xbox Controller XL : mij hand past er precies omheen, maar de bolle knoppen zijn wat lastig, ik heb nog niet lang genoeg met de S controller gespeeld, maar voor zover ik weet is die welfijn.

2 Gamecube controller : ook wel fijn, teminste beter als die van de PS2, alleen kan ik niet altijd de knopjes vinden,maar dat komt omdat ik er weinig mee speel. Alleen een beetje klein voor mijn handen.

3 PS2 controller : Op de laatste plaats, ik vind het totaal geen fijne controller. ligt niet goed in de hand en ik heb een keer een blaar op mijn duim gekregen door een PS1 controller.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:25:17 #6
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_20508300
HomerJ, mag ik trouwens vragen welke uitsteeksels bij de triggers je bedoelt? Die dingen waar de triggers uit komen? Daar kun je juist gewoon je middelvinger tegenaan rusten, zodat je met je wijsvingers de triggers kunt bedienen, en is ideaal.

Wat ik trouwens wel slecht vind aan de controller S in vergelijking tot de XL, is dat je bij de XL je rechterduim gewoon niet hoeft op te tillen voor de knoppen, het is zeg maar gewoon een halve en gedraaide d-pad (okee, niet helemaal, maar je kunt je duim gewoon in het midden laten rusten en je kan zo bij bijna alle knoppen behalve de witte/zwarte).
pi_20508388
ik vind de playstation(2) het beste, maar dat is omdat ik al jaren playstation en nooit iets anders heb gehad, 1 keertje x box gedaan, maar dat ding is veels te groot voor mij, ben maar klein
"To avoid a law suit, we'll just call her Sue (or "that girl who likes to sniff lots of glue").
The reason I know that this is the case is when she blow her nose, the Kleenex sticks to her nose
pi_20509042
De originele XBOX controller vind ik persoonlijk het beste. Ligt lekker in de hand. Kan er uren mee spelen zonder last van kramp te krijgen. Die van de PS2 vind ik helemaal niets. De twee sticks zitten niet op een fijne positie. En dan de controller van de GameCube. Behalve dat dat ding eruit ziet alsof die uit een slechte SF film komt, vind ik het ook nog een kloteding om mee te werken. Hij ligt niet lekker in hand en de knoppenindeling is helemaal klote!
gymnocalycium saglione in m'n hol
pi_20509420
Nou mijn controller ervaringen:
NES : heeft er iemand wel aan ergonomy gedacht?...

Zonder gekheid, ander krijg je een waslijst:

- PS2 : een aardige controller, maar veels te goedkoop aanvoelend. De controller is ook te klein, ik heb zelf misschien wel de grootste handen van fok, dat werkt ook niet echt mee. De knoppen vind ik lekker aanvoelen, alleen als ze pressure sensitive moeten zijn dan krijg je echt pijn in je vingers na een tijdje. De D-pad doet pijn aan je vingers bij fighting games, en ik hou niet van dubbele triggers.

- Cube: Nooit in mijn handen gehad.

- Xbox groot; Duidelijk gejat van de dreamcast controller. Erg groot, maar daardoor redelijk in de hand liggend. Het pluspunt van deze controller zijn de triggers, deze zijn heel erg goed, een goede tegendruk waardoor je echt gedoseerd kan spelen. Minpunten: de walgelijke knoppen (die moeten plat zijn en niet bol, want dan krijg je pijn in je vingers... waarom ze dit ooit hebben gedaan, geen enkele controller hiervoor heeft dit ooit gehad), de D-pad (wederom vreselijk vormgegeven), en de onlogische plaats van start en back waardoor deze geen actieve speelknoppen kunnen zijn.
Qua in de hand liggen en trigger, werelds, de rest is ruk.

Xbox S:
Heeeerlijk . De eerste paar dagen kreeg ik na uren spelen nog wel eens kramp in mijn handen omdat het ding eigenlijk iets te klein is, maar dat is nu totaal over. De knoppen indeling is perfect (ja ook de wit/zwart toetsen, hoe kan je die nou per ongeluk indrukken?). De controller is oerdegelijk.
Eigenlijk zou dit de perfecte controller zijn als ik niet de grote xbox controller ooit eens had vastgehouden. De minpunten van de S vind ik dan ook dat die net niet groot genoeg is, en de triggers van de oude zijn gewoon beter.

Al met al ga ik dus voor de Xbox S. De fantastische grips achterop de controller (waar Homer een hekel aan heeft), de indeling, de DEGELIJKHEID (het lijkt wel een snes controller alleen dan zonder rammeltjes).

note: Ik ben wel van mening dat iedere controller waar je aan went, het lekkerst zal spelen. Speel je veel cube, dan zal dat je favo gamepad zijn. Ben je een oude xbox gamer, dan ben je gewend aan de grote controller en zal het moeilijk wennen zijn aan de kleine. Ik ben ingesprongen met een S, en die bevalt mij weer perfect.

fuck toch een waslijst post.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 13:32:31 #10
69655 mordradead
Wat is een leesje?
pi_20509985
Doe mij maar de cube controller, hij houd perfect vast en de knoppen wijzen zich vanzelf, de knop die je het meest gebruikt gewoon het grootst en duidelijkst neergezet.... waarom allemaal even groot?? De ps2 controller is wat minder, de grote xbox controller vind ik maar niks, 2 knoppen waar ik bijna niet bij kwam en de triggers waren mij iets te glad
Bernie en ik zijn tof.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 13:39:30 #11
90285 Swi3rRules
5 028356 501137
pi_20510175
1eXbox original controller is veruit de beste vind hem helemaal niet te groot.
hij is gewoon de beste.
2e gamecubecontroller&xbox sp contoller zijn eigenijk gewoon goed ze hebben niet echt minpunten.
3e De gba is toch ook een controller en toch geinig om te gebruiken op je gamecube.
4e toetsenbord gewoon omdat dit nog beter is als de playstation controller.
5e de ps2 controller krijg er RSI van
  vrijdag 9 juli 2004 @ 13:42:07 #12
38571 BMH
Brute Force 360!!
pi_20510235
Bij de Xbox controller heb ik ook vaak een probleem bij Spinter cell 2 multiplayer. Als ik als Merc in een gevecht zit met een Spy, dan wil ik lopen, maar dan druk ik de analoge stick te hard in. Hierdoor kies ik automatisch een andere gadget, and kan ik bvb geen granaten afvuren.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 13:42:58 #13
29440 ajay
Professor in de idioterie
pi_20510255
Van alle controllers vind ik de arcade controllers het beste in de hand liggen. Je weet wel, zo'n plankje met links een joystick met ronde kop en recht van die mega-grote knoppen. Dat ligt lekker, ongeacht het platform. Die Arcade joysticks die ze vroeger ook hadden voor C64 en Amiga lagen ook heerlijk (weliswaar maar met een knop op de base of een ook bovenop de kop van de joystick).

Van de Vier vind ik de PS2 controller het lekkerste, omdat ik dat gewend ben denk ik. Daarna de Imitatie DC-controller die net iets groter was zodat je geen problemen had met de shoulderbuttons. Dan de Xbox, wat ik een beetje te dik vind en dan de GC, waarvan ik niet kan wennen aan de knoppen, met hun rare vormen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
pi_20510497
Ik vind persoonlijk de PS2 joypad het lekkerste liggen, ik hoef nooit te zoeken naar de juiste knop. De shoulderbuttons zijn (in tegenstelling wat iedereen beweert) wel analoog, speel maar eens Driv3r, die maakt hier erg gebruik van.
Ik heb vrij grote handen (ben zelf 2.04 m) dus de Xbox controller ligt wel lekker in de hand, maar het vinden van de buttons is niet intuïtief genoeg. Misschien moet ik er nog aan wennen, maar ja, ik heb nog geen spel kunnen vinden waarvoor ik een Xbox zou willen.
Het ontwerp van de Gamecube is behoorlijk geïnspireerd door de Dualshock, maar op de een of andere manier voelt het alsof ik met een stuk speelgoed aan het spelen ben.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  vrijdag 9 juli 2004 @ 14:00:00 #15
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_20510656
De shoulderbuttons en de gewonen knoppen van de PS2 controller kunnen dan wel analoog zijn, zulke knoppen zijn gewoon niet gemaakt om analoog bediend te worden. Daar heb je triggers voor. De Xbox controller heeft ook analoge knoppen, ook zo nutteloos als de pest.
pi_20510920
Ik zou graag een Combinatie van de PS2 + X-Box Controller willen zien =>

De X-Box Controller is lekker groot maar de PS2 Controller heeft verreweg de beste knop indeling naar mijn idee

Verder zouden dan de analog sticks niet bol moeten zijn zoals de PS2 ze heeft maar meer zoals bij de X-Box een beetje uitgehouwen zeg maar is fijner voor je duim en je hebt meer grip !!!

Gelukkig is er zoiets maar dan alleen voor de PC en die heb ik dan ook namelijk deze : http://europe.thrustmaster.com/products/big/pc_dual_power2.gif 8)

X-Box S en Gamecube heb ik niet of nauwelijks ervaring mee, heb wel 1 keer met dat Gamecube ding gewerkt en je merkt echt dat het voor kiddos is ontworpen kwa feeling zeg maar, maar zoals ik al zei dit is iets van een 15m in. indruk
  vrijdag 9 juli 2004 @ 14:35:31 #17
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_20511409
Cube controller is veruit het beste, 1 grote knop voor de 'hoofd' functie v/d game, rest v/d knoppen allemaal anders zodat je je niet snel vergist, en alles goed binnen handbereik, lokatie van de 2e analoge stick is ook erg goed.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 14:41:24 #18
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_20511533
De locatie van de 2e analoge stick is op alle controllers toch hetzelfde, of ligt dat nou aan mij?
  vrijdag 9 juli 2004 @ 14:52:22 #19
56821 beyond_cool
Whosa numbah one now? LUIGI
pi_20511810
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:19 schreef twi het volgende:
ding is nogal klein. Bovendien zijn de vier shoulderbuttons gewoon regelrecht slecht (niet analoog) en kraakt het ding nogal snel wat 't een goedkope feel geeft.
Ze zijn wel degelijk analoog op de PS2 Dual Shock2. Die van de PS1 zijn niet analoog.

De beste controller ooit was toch die van de dreamcast. Die van de X-BOX is veel te groot en veel te stroef - bij Project Gotham kreeg ik altijd last van mijn wijsvingers bij lang spelen.

De PS2 vind ik na de dreamcast de beste.

En die van de gamecube is wel ok. Hij is met name minder geschikt voor spellen als SC2 maar toch heb ik aardig leren meppen met de GC controller.

Het verschil is toch de markt: Microsoft ligt meer in de US/EUR markt waar mensen (ik dus niet) groter zijn en iets grotere handen hebben. De GC, DC en PS2
  vrijdag 9 juli 2004 @ 14:58:20 #20
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_20511973
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 14:35 schreef Aaargh! het volgende:
Cube controller is veruit het beste, 1 grote knop voor de 'hoofd' functie v/d game, rest v/d knoppen allemaal anders zodat je je niet snel vergist, en alles goed binnen handbereik, lokatie van de 2e analoge stick is ook erg goed.
Alleen die Z knop vind ik erg vervelend geplaatst.
Daarnaast vind ik de cube controller toch een paar knopjes missen wat de functionaliteit niet echt ten goede komt. Ook die vierpunktstoets linksonder vind ik niet goed uitgewerkt, veel te klein.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 15:28:09 #21
38571 BMH
Brute Force 360!!
pi_20512705
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:53 schreef SocialDisorder het volgende:
Ik vind persoonlijk de PS2 joypad het lekkerste liggen, ik hoef nooit te zoeken naar de juiste knop. De shoulderbuttons zijn (in tegenstelling wat iedereen beweert) wel analoog, speel maar eens Driv3r, die maakt hier erg gebruik van.
Ik heb vrij grote handen (ben zelf 2.04 m) dus de Xbox controller ligt wel lekker in de hand, maar het vinden van de buttons is niet intuïtief genoeg. Misschien moet ik er nog aan wennen, maar ja, ik heb nog geen spel kunnen vinden waarvoor ik een Xbox zou willen.
Het ontwerp van de Gamecube is behoorlijk geïnspireerd door de Dualshock, maar op de een of andere manier voelt het alsof ik met een stuk speelgoed aan het spelen ben.
Eigenlijk lijkt de Gamecube controller het meest op de virtual boy controller uit '95

vrijdag 9 juli 2004 @ 15:31:39 #22
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_20512795
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 14:52 schreef beyond_cool het volgende:
Ze zijn wel degelijk analoog op de PS2 Dual Shock2. Die van de PS1 zijn niet analoog.
Ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt, had moeten zeggen "niet analoog genoeg" is beter gepast. Zoals ik in een van m'n vorige posts al aangaf, zijn dergelijke knoppen gewoon niet geschikt voor analoge input. Ik ga een aan/uit schakelaar toch ook niet analoog maken? Triggers en thumbsticks, die kun je analoog maken, en dan heb je ook echt veel betere controle op de mate van gas/rem/loopsnelheid etc. wat je geeft. Dat gevoel is met buttons echt niet te evenaren.
quote:
Het verschil is toch de markt: Microsoft ligt meer in de US/EUR markt waar mensen (ik dus niet) groter zijn en iets grotere handen hebben. De GC, DC en PS2
Tsja, daarom heeft Microsoft ook de S Controller standaard gemaakt. iedereen die dat ding te grood vindt, die moet zich bij de Nationale LIlliputter Stichting aanmelden.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 15:32:48 #23
63890 bugeye
Fok verlaten heeft :'(
pi_20512822
Volgens mij ben ik de enige die de PS2 controller het best vind
Ik zit niet langer meer hier.... snik....
  vrijdag 9 juli 2004 @ 15:32:58 #24
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_20512832
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 15:28 schreef BMH het volgende:

[..]

Eigenlijk lijkt de Gamecube controller het meest op de virtual boy controller uit '95
[afbeelding]
Dan heb jij een uitermate goed ontwikkeld creatief associatievermogen, want ik zie helemaal NIKS van die VB controller terugkomen in die van de GC.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 15:35:46 #25
38571 BMH
Brute Force 360!!
pi_20512909
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 15:32 schreef twi het volgende:

[..]

Dan heb jij een uitermate goed ontwikkeld creatief associatievermogen, want ik zie helemaal NIKS van die VB controller terugkomen in die van de GC.
A + B knoppen op vrijwel een identieke plek. Alle knoppen zitten op een verhoging Die van buiten naar binnen, groot naar klein gaat. De analoge stick zit op de zelfde plek als de digitale pad van de virtual boy etc etc. Zelfs de handvaten zijn bijna hetzelfde (iets dikker en korter bij de cube).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')