abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20503183
Hoi mensen,

ik wilde deze website even onder jullie aandacht brengen:

www.vergeteneten.nl

Een poosje geleden las ik er een artikel over in de krant en ik heb het eens opgezocht.
Het is een website die gaat over groenten die vroeger gegeten werden maar nu bijna niet meer.

Postelein, Schorseneren, Pimpernel, Aardpeer, Eeuwig Moes, Brave Hendrik, Mergkool, wie eet het nog?
Vroeger waren dit algemene groenten. Het "assortiment" van wat mensen aten was toen veel uitgebreider (en naar mijn mening dus ook gezonder)
Nu heb je een aldoor afnemend massa standaard assortiment doorgekweekte groenten in de supermarkt.

Het genootschap der vergeten groenten (deftige naam zeg, enfin het is een non profit organisatie) wil dat meer mensen "oude" groenten eten en ik vind dit een goeie zaak.

Ze hebben een website, een tijdschrift, en een stuk land (in Noord-Brabant) waarop van alles gekweekt wordt.
Daar kun je ook naar op excursie gaan en een rondleiding krijgen. Als ik weer voor langere tijd in NL ben ga ik dat absoluut doen! Ik ben erg nieuwsgierig.
En naast dat stuk grond is ook een "kookboerderij" ( www.kookboerderij.nl ) waar iemand zich bezig houdt met het verzinnen van lekkere maaltijden maken van al deze vreemde, maar eigenlijk door en door knusse, gezellige, huiselijke hollandse groenten.

Volgens mij de moeite waard om een beetje op rond te surfen

[ Bericht 3% gewijzigd door sushi-nori op 09-07-2004 01:59:56 ]
  vrijdag 9 juli 2004 @ 01:41:21 #2
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_20503208
Rode bieten... en dat terwijl het vroeg mijn lievelingskostje was (met speklapjes)

-edit-
Ik lees de OP ook niet he

Toch laat ik het lekker staan
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  vrijdag 9 juli 2004 @ 01:41:52 #3
17573 Magics
Ergens ver weg....
pi_20503218
leuke site
....in de donkere nacht.
pi_20503383
Uit dat rijtje ken ik alleen postelein, en dat wordt hier in de zomer ook nog wel eens gegeten. Lekker spul
.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 02:07:36 #5
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_20503516
ik ken er niks van maar ik ben ook niet gek op groenten...

groenten die ik nooit eet:
spruitjes, bietjes, witlof, asperges, sperziebonen, uien, aubergine, knoflook, kool, (alles), bloemkool, peterselie, paprika, tomaten, prei, spinazie, courgette, brocolli, erwtjes.
90% van de dingen die hierboven staan hoef je mij niet te serveren want dan ren ik hardgillend weg. de overige 10% kan ik nog wel hebben als het in (zeer) lichte mate is verwerkt in voedsel.

groenten die ik nog wel eet:
(ijsberg)sla, wortels, komkommers, bruine bonen, aardappels, aardbei, selderij, augurk, mais
  vrijdag 9 juli 2004 @ 02:08:56 #6
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_20503530
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 01:39 schreef sushi-nori het volgende:
ik weer voor langere tijd in NL ben ga ik dat absoluut doen!
Klinkt alsof je opzoek bent naar je "roots", en dat je Nederland met haar "orginele" gerechten gewoon heel er mist
lege ton
  vrijdag 9 juli 2004 @ 02:15:59 #7
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_20503607
Ik hou wel van schorseneren, maar die zijn zo duur...
Postelein wordt hier "slinger om de smoel" genoemd en lusten we (gezin van 4) geen van allen, dat geldt trouwens ook voor tuinbonen en spruitjes (voor sommige kinderen moet ons gezin ideaal zijn; spruitjes komen er niet in!).
De rest van jouw rijtje is me wel bekend qua naam. Het wordt niet meer verkocht, maar je kan het wel zelf kweken. Ik heb daar amper ruimte voor, maar de starter van dit topic heeft me wel inspiratie gegeven om dit eens te gaan proberen!

Koken en recepten verzamelen is een hobby van me, vooral Surinaams en Oost-Aziatisch, maar ook "vergeten groenten" van eigen bodem. Vergeet vooral snijbiet en pastinaak niet!
Ook bepaalde bereidingswijzen en conserveermethodes bestaan nog steeds. Er wordt erg lacherig over gedaan, maar er zijn nog steeds mensen die wecken!

Ik ga de opgegeven site snel bezoeken, en ik denk dat ik mijn vrienden en vriendinnen, die hierin ook geinteresseerd zijn, echt heel veel plezier met de link doe!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_20503689
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 02:15 schreef dutch-mamma het volgende:
schorseneren
pastinaak
wecken
Bij deze woorden heb ik toch een beetje een WTF-gevoel
.
pi_20503781
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 02:08 schreef nonzz het volgende:

[..]

Klinkt alsof je opzoek bent naar je "roots", en dat je Nederland met haar "orginele" gerechten gewoon heel er mist
De waarheid is, dat ik Hollands eten (aardappels-vlees-groente-jus, kool, stamppot, prakken, varkensvlees) inderdaad nogal mis in het buitenland.
Maar goed dat is betrekkelijk ik heb het hier ook naar mijn zin.

[ Bericht 7% gewijzigd door sushi-nori op 09-07-2004 02:43:51 ]
pi_20503810
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 02:26 schreef Toet het volgende:

[..]

Toet, je snapt het niet.
Wecken rules, Dutch Mama, en pastinaken zijn cool!
Misschien kun je ons in CUL een keer een turbocursus wecken geven?
Al is het alleen maar 1 simpel ding, weet ik veel, zure bommen ofzo?
  vrijdag 9 juli 2004 @ 03:22:08 #11
66422 dutch-mamma
pi_20504051
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 02:42 schreef sushi-nori het volgende:

[..]

Toet, je snapt het niet.
Wecken rules, Dutch Mama, en pastinaken zijn cool!
Misschien kun je ons in CUL een keer een turbocursus wecken geven?
Al is het alleen maar 1 simpel ding, weet ik veel, zure bommen ofzo?
Oeps, Sushi, nu moet ik het toch even af laten weten... Ik weck namelijk niet zelf... ik vries in...!
Maar volgens mij zijn er mailgroepen en zo, die het wecken uitgebreid bespreken, misschien in www.yahoogroups.com? En google kan je ook heel veel info geven!

Augurk inmaken: daar zijn heel veel recepten van. Ik heb het vorig jaar gedaan, met de oogst van dat ene augurkenplantje in mijn tuin (met 2 augurken). Ik weet het recept niet meer, maar ik heb het van internet geplukt, en er er veel lol van gehad. Ook hier kan Google je veel nut bewijzen!

Verder staan jij en ik behoorlijk op 1 lijn!!!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  vrijdag 9 juli 2004 @ 03:23:04 #12
66422 dutch-mamma
pi_20504057
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 02:26 schreef Toet het volgende:

[..]

Misschien is het dan verstandig een topicje te zoeken dat je meer aanspreekt...
pi_20504095
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 03:23 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Misschien is het dan verstandig een topicje te zoeken dat je meer aanspreekt...
Het was geen verwijt ofzo hoor

Alleen om aan te geven dat ik nog nooit van die dingen gehoord heb. Redelijk on topic lijkt me.
.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 08:24:45 #14
33213 SpleeffY
Ja, wat hij zegt ->
pi_20504586
Postelein .
pi_20504701
witlof
  vrijdag 9 juli 2004 @ 08:50:39 #16
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_20504794
Wij zijn lid van Vergeten Groente Krijg je eens in de zoveel maanden een tijdschrift met de geschiedenis van een bepaalde groente en recepten (helaas voornamelijk met vlees).

In het tijdschrift Sla (vegetarisch kooktijdschrift) hadden ze een rubriek met vergeten groente. Vond ik altijd erg leuk om te lezen. Helaas bestaat de Sla niet meer.

Bij mij om de hoek zit een zaden en plantenwinkel en die verkopen Vergeten Groenten zadenpakketten. Als we ooit nog eens een grotere tuin hebben dan ga ik daar zeker eens mee experimenteren. Helaas is mijn tuin nu niet groot genoeg om mijn eigen groente te verbouwen dus voorlopig ga ik voor de Vergeten Kruidentuin
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_20506845
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 03:22 schreef dutch-mamma het volgende:
Verder staan jij en ik behoorlijk op 1 lijn!!!
Yala dutch-mamma, en we wonen ook nog eens dicht bij elkaar. Alleen jij hebt wat meer ruimte dan ik
pi_20506868
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 08:50 schreef Spindizzy het volgende:
Bij mij om de hoek zit een zaden en plantenwinkel en die verkopen Vergeten Groenten zadenpakketten. Als we ooit nog eens een grotere tuin hebben dan ga ik daar zeker eens mee experimenteren. Helaas is mijn tuin nu niet groot genoeg om mijn eigen groente te verbouwen dus voorlopig ga ik voor de Vergeten Kruidentuin
Maak je een grapje of kweek je echt kruiden die weinig gekweekt worden?
En welke zijn dat dan? En waar gebruik je ze voor?
Nou ben ik nieuwsgierig..

* sushi-nori heeft ook al jaren kruidentuinen..
  vrijdag 9 juli 2004 @ 11:21:41 #19
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_20507021
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 11:13 schreef sushi-nori het volgende:

[..]

Maak je een grapje of kweek je echt kruiden die weinig gekweekt worden?
En welke zijn dat dan? En waar gebruik je ze voor?
Nou ben ik nieuwsgierig..
Ik heb nu een redelijk simpel kruidentuintje met bieslook, laurier, peterselie, kaasjeskruid, pepermunt, zuring, oregano, dragon, maggi, mosterd, borage, bergamot, paarse salie en rozemarijn. Helaas moet dat van het najaar er allemaal uit omdat de riolering vernieuwd gaat worden. Voor daarna hebben we een grondige tuinverbouwing op de planning staan en eigenlijk wil ik alleen maar eetbaar spul in de tuin en in het bijzonder kruiden. En dan niet alleen de gangbare dingen maar ook de wat onbekendere soorten.
Ik vind het zo stoer om mijn tuin in te lopen en hier en daar wat te plukken om in het eten te mikken Vriendin van mij heeft ook een kruidentuin en die zet er thee van enzo.

Moet nog zien of het lukt want ik ben een behoorlijke tuinnewbie
pi_20507188
Leuk man.
Mag ik je aanraden om de meerjarigen die je daar nu hebt, voorzichtig met zoveel mogelijk wortels uit de grond te halen als de riolering vernieuwd wordt, en tijdelijk in een pot te zetten ofzo.
Bijvoorbeeld mosterd groeit wel! zoals je hebt gezien, daar hoef je je geen zorgen om te maken.
maar zoals rozemarijn duurt een paar jaar voor je een flinke plant hebt, en ook salie doet er een jaar of twee over voor het een volwassen plant is, en hij bloeit, en allerlei mooie vlinders aantrekt. En laurier helemaal natuurlijk.
Ook als je toch niet van plan was ze zelf te zaaien, scheelt je weer een hoop geld als je opnieuw begint..
  vrijdag 9 juli 2004 @ 11:35:59 #21
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_20507295
Ik was wel van plan om zoveel mogelijk te proberen te redden ja Vooral mijn salie is prachtig groot aan het worden

Ik zag gister bij de zadenwinkel appelmunt staan. Die ga ik vanmiddag mooi ff kopen
  vrijdag 9 juli 2004 @ 11:41:35 #22
70743 Miss_Nexhil
*Something new has begun*
pi_20507395
quote:
Nog niet eens zo heel lang geleden - tot ruim na de Tweede Wereldoorlog - verzamelden mensen nog groenten die langs de wegen, rivieren en beken groeiden. Zoals melde, zuring en winterpostelein.

Dat stond bij onze oude buren ook achter in het grasveld. 's Zomers lekker in het gras liggen, naar de lucht kijken en op zuring omkauwen . Ik wist niet dat het een groente was ? Weer wat geleerd .

Van het rijtje uit de OP ken ik alleen postelein en schorseneren van naam. Volgens mij beide nog nooit gegeten, dan had ik het vast wel onthouden.

Ik ben zelf niet zo'n keukenprinses. In de vakantie ga ik wel een aantal dagen bij mijn 'pake & beppe' logeren en misschien dat zij nog wat leuke 'oude' recepten heeft. .
  vrijdag 9 juli 2004 @ 11:42:57 #23
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_20507426
Postelein eet ik nog weleens. Lekker op brood met mayo.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_20507470
Mn postelein is niet zo moeilijk aan te komen in de betere groentezaak, in het voorjaar.
Heeft een heel aparte fijne smaak.
Je kunt het heel in de verte vergelijken met spinazie.

linkje met oa posteleinrecepten
pi_20511144
Zoals al in het choemoes topic werd gezegd: hysop!
Is een mooie vaste plant met blauw-paarse bloemen. Het is ook een bijenplant
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')