abonnement Unibet Coolblue
  maandag 5 juli 2004 @ 13:07:38 #1
45621 Suzanna
Mama van...
pi_20427352
Ik ben nu 17 weken zwanger en ben me al helemaal op de baby aan het voorbereiden. Is er hier iemand die toevallig lijstjes heeft gemaakt met benodigdheden voor de baby...vooral de eerste drie maanden etc. ?

Iemand ervaring met katoenen luiers (scheelt het echt veel geld?)... etc.

Ik sta open voor advies, zeker van ervaringsdeskundigen!!

Alvast bedankt.
pi_20428296
Volgens mij is het in ieder geval belangrijk dat je je nu op geeft voor kraamzorg, dan krijg je van hun een lijstje met wat je allemaal in huis moet hebben.
Zorg in ieder geval voor genoeg hydrafiel luiers, die heb ik heeeeel veel gebruikt vooral als handdoek, mmar ook in het bedje voor onder het hoofdje, handig als ze wat spugen, hoef je niet het hele bed te verschonen, voor de zelfde reden kan je er ook één in je kinderwagen leggen.
Reuze makkelijk die dingen.

Gefeliciteerd in ieder geval, en geniet er vooral veel van, het gaat allemaal zo snel.
"Heb uw vijanden lief, betekent niet dat we onze ogen sluiten voor onrecht, het betekent dat we elkaar niet opgeven."
pi_20428313
Hallo Suzanna,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.

Op de site van de Hema staat een heel handig lijstje dat je uit kunt printen en waar niet te veel onzin op staat. Dit is de link:

http://www.hema.nl/Hema/page.asp?product%5Fid=36

Veel succes met de inkopen.

Groetjes Nanook
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  maandag 5 juli 2004 @ 13:43:08 #4
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_20428627
Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.

Op internet zijn heel veel lijstjes te vinden met babybenodigdheden. De één nog langer dan de ander. Zelf had ik een catalogus van Prénatal waarin ook een lijst stond. De catalogus is gratis. Hierin staat wat je in het begin nodig hebt en wat je later aan kan schaffen.

Op www.watkostenluiers.nl staat onder het kopje kwaliteit bij luiers ook een aantal ervaringen van mensen die katoenen luiers gebruiken. Zelf heb ik daar geen ervaring mee.
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
Zo oud is Melvin
  maandag 5 juli 2004 @ 13:44:51 #5
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_20428700
Nog een aanvulling. Er bestaat zelfs een katoenen luiers startpagina: http://katoenenluiers.pagina.nl
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
Zo oud is Melvin
pi_20432960
Suzanna, van harte gefeliciteerd! En luisteren naar simoneschop, want je moet inderdaad voor kraamzorg gaan zorgen. Daar krijg je meer informatie dan je de eerste keer aan kunt. Gelukkig krijg je dan ook folders etc. mee! Die zijn zeer waardevol!
Je krijgt dan ook te horen of en hoe je de (ziektekosten)verzekering moet inlichten, ook iets om niet te vergeten!

Of het echt scheelt, die katoenen luiers? Geen idee; uitwassen ed. kost ook wat. En voor het gemakt is een pampers (of welk merk dan ook) ook prima.
De hydrofiele luiers gebruik je inderdaad voor onder het hoofdje, in de kinderwagen, om troep af te nemen, om de baby droog te deppen na het bad, etc. Je gebruikt er best wel veel van!

Oh ja - je hebt ook van die washandjes van hetzelfde spul; ideaal voor in het bad. Met zeep/olie erop is het lekker glad voor het huidje
  dinsdag 6 juli 2004 @ 12:00:52 #7
34891 melonovy
La Kutschie
pi_20436575
Gefeli met je zwangerschap!

Dat lijstje van de HEMA is best wel oke!

Bad
1 bad (met standaard) * melonovy vond dat standaard niet echt nodig, maar dat was mijn ervaring...
1 badthermometer
1 luieremmer (ik heb dat ding na een paar maanden niet meer gebruikt, stinkding op zo\'n babykamer vond ik maar niets. In de keuken staat ook een prullenbak)
2 badcapes
6 hydrofiel washandjes
en ik raad je aan 12 hydrofiele luiers te kopen, die kun je overal en nergens voor gebruiken!

Verzorging
1 aankleedkussen
2 aankleedkussenhoezen
1 koper verchroomde kruik
1 à 2 kruikenzakken (1 is echt wel voldoende!)
1 nagelschaartje
haarborstel/kam
6 monddoekjes
3 navelbandjes (hoef je echt niet te hebben, ik zou niet weten waarvoor...!!!)
babyolie
babylotion
babyzeep
babyzalf
babywasemulsie
babyshampoo
lotiondoekjes

* potje sudocreme op voorraad is ook wel lekker...

Aankleding
boxpak
6 luierpakjes
6 luiertruitjes/t-shirts drukknoopjes
4 sokbroeken
2 overslaghemdjes
2 mutsjes
2 sokjes

Flesvoeding
4 zuigflessen
2 flessenspenen
1 flessenborstel
flessenverwarmer

Bij gebruik van wegwerpluiers
12 hydrofiel luiers
6 flanellen luiers
1 pak newborn wegwerpluiers

Bij gebruik van katoenen luiers
18 hydrofiel luiers
12 oogjes luiers
1 pakje strikslips
1 pakje baby veiligheidsspelden

Slapen
1 slaappak
2 (molton) bedzeiltjes
1 bedzeiltje klein
2 dekentjes
3 bovenlakentjes
2 hoes- of onderlakens
2 molton hoeslakens
2 slaapzakjes
Het voelt goed hè?
A je to!
  FOK!fossiel dinsdag 6 juli 2004 @ 12:04:17 #8
2628 Karin
pi_20436655
Suzanna van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Er zijn inderdaad op internet genoeg lijstjes te vinden. Helaas ook een aantal met een hoop onzin. Heb je niet een vriendin/zus/buurvrouw die eventueel met je het lijstje door willen lopen?
Ik ben toen samen met mijn zus de spullen van het lijstje gaan kopen. Zij kon mij heel goed vertellen wat ik wel en niet nodig had, en van welke dingen het handig was om meer in huis te hebben (inderdaad de hydrofiel luiers).

Misschien vind je het ook leuk om hier mee te gaan kletsen Zwangerschap en geboorte deel 75
  dinsdag 6 juli 2004 @ 12:14:20 #9
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_20436878
Navelbandjes moet je volgens kraamzorg in huis hebben maar worden zelden tot nooit gebruikt (aldus \'iedereen\') een vriendin van mij gebruikte ze later, als de baby een inenting had gehad. Ze maakte ze dan een beetje cool en met een beetje srl gelei deed ze het om het beentje.
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2004 @ 12:18:19 #10
7074 moussy
kuttekop
pi_20436971
stel dat je katoenenluiers gaat gebruiken, tape is veel makkelijker dan veiligheidsspelden.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_20437015
Aankleedkussenhoes is niet nodig; wij gebruiken daar gewoon een badhandoek van ons voor ...
Leuk woord voor \'galgje\' trouwens
Wij gebruiken babyolie voor in bad, dat bevalt uitstekend!
Navelbandjes zijn inderdaad overbodig, maar goed ... Als je er 1 hebt, is het goed. (Wij hadden een zieknhuisbevalling, dus verder geen navelbandjes nodig gehad)

Zorg ervoor dat je zowel van maatje 50 als 56 wat hebt. Je weet tenslotte niet precies welke je zult gebruiken. (Met name van de rompertjes)
Sokbroeken ... zou ik vervangen door wat meer sokjes; die broekjes kunnen ze maar zo kort aan!

En volg de tip van Karin op: ga meekletsen in Zwangerschap!
  dinsdag 6 juli 2004 @ 12:47:33 #12
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_20437814
Navelbandjes heb ik wel gebruikt de eerste dagen. Ik vond \'t maar niks dat dat stompje (en later dat nieuwe huidje) tegen die geribbelde stugge plastik rand van de luier aanschuurde. Een navelbandje voelt dat veel zachter aan voor zo\'n kleintje. Nu gebruik ik ze idd na de inenting (koudgemaakt) om de plek te masseren. De kraamverzorgster heeft ze ook gewoon uit eigen initiatief gebruikt (en dus niet omdat ik \'t wilde ofzo)

Hydrofiel Luiers kun je idd niet genoeg hebben. Ik heb er 18 en dat is soms nog best krap. Ook een beetje afhankelijk van hoe vaak je een was draait.

Als je wegwerpluiers gebruikt kan je ook gewoon een prullenbak/pedaalemmer ipv een luieremmer gebruiken.

Verder heb je ook een digitale koortsthermometer nodig. Sommige kraamburo\'s zeggen dat je er twee moet hebben; eentje voor de baby en eentje voor jezelf. Dan kun je geen enge dingen aan je baby doorgeven zoals dat wel kan bij dubbelgebruik. (ik heb ze toen voor 1 euro bij Action gekocht, dus heb er gewoon 2 gekocht)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2004 @ 13:40:54 #13
7074 moussy
kuttekop
pi_20439252
Ik gebruik(te) ook wel navelbandjes in de luier, om te checken of er wel goed word geplast.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_20439375
E.T. Wij hadden ook 2 van die dig. thermometers. En dat was maar goed ook; de eerste stopte al na 2 weken omdat de batterij op was. Overgestapt op de andere en die heeft het nog enkele weken uitgehouden.
(In de tussentijd uiteraard extra batterijen gehaald, maar je zal altijd zien dat op de zaterdagavond de batterij leeg is)
  woensdag 7 juli 2004 @ 23:14:50 #15
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_20478119
Suzanna, als je gebruikersinformatie over katoenen luiers wilt hebben, dan zou ik me aanmelden bij http://groups.yahoo.com/group/katoenen_luiers/ . Daar heb ik me ook aangemeld (alweer een hele tijd geleden ) en echt, binnen de kortste keren weet je er alles van! En als je geen zin in die 'ouderwets'e vouwlappen hebt Moussy, er bestaan ook Snappies, nog handiger dan tape , dan kun je ook kiezen voor voorgevormde katoenen luiers. Net zo handig om te doen als wegwerp!
pi_20479034
ik vond die sokbroekjes dus juist wel heel fijn, omdat sokjes steeds uit gaan. En inderdaad van die hydrofiele luiers kun je er niet genoeg hebben. Het badje met standaard heb ik drie keer gebruikt, daarna heb ik Isa altijd gewoon bij me in bad genomen. Dus nog vrijwel gloednieuw in de aanbieding in mooi donkerblauw met geel
In de eerste maanden heb ik veel gehad aan een omslagdoek, eentje van een lekker soepel materiaal.
mooi he, alles
  woensdag 7 juli 2004 @ 23:58:28 #17
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_20479137
Wij gebruikte ook veel van die badstof hoezen voor om het aankleedkussen. Die zaten hier (zeker in t begin toen we nogal klungelde) erg vaak onder de poep of onder de pies. Dus een paar verschoningen daarvan is wel handig.

De moltononderleggers nooit gebruikt. Wij deden gewoon een moltonhoeslaken onder het gewone hoeslaken.
pi_20479167
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 12:19 schreef Bright het volgende:
Aankleedkussenhoes is niet nodig; wij gebruiken daar gewoon een badhandoek van ons voor ...
ik vind ze toch fijner dan losse handdoeken.
quote:
Wij gebruiken babyolie voor in bad, dat bevalt uitstekend!
ik meen me te herinneren dat daar voor gewaarschuwd is een jaartje geleden! als het tenminste niet speciale bad-babyolie is. gewone babyolie vormt namelijk een laagje op het water en als de baby daar per ongeluk wat van in de longetjes krijgt kan dat zeer ernstige gevolgen hebben!

phileine, sokbroekjes waren hier ook zeer populair de eerste maanden! en hydrofielluiers, ik heb er wel 30! inmiddels gebruik ik ze iets minder maar ze hebben enorm goed dienst gedaan.
  † In Memoriam † donderdag 8 juli 2004 @ 00:02:35 #19
7074 moussy
kuttekop
pi_20479222
Ik gebruik voor René ook wel hydrofielluiers om haar mee af te drogen

Ik heb hoeslakentjes van een wieg om het aankleedkussen, omdat een badlaken altijd aan de wandel gaat
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_20479287
[offtopic]grappig moussy, ik ben vorige week juist eens begonnen met gewone handdoeken voor 't afdrogen van Piet. en volgens vindt ie het mij wel prettig, zo'n lekker groot zacht ding om zich heen. [/ot]
  † In Memoriam † donderdag 8 juli 2004 @ 00:09:04 #21
7074 moussy
kuttekop
pi_20479368
René droogt zich het liefste af met schuurpapier
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_20481939
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 23:59 schreef bixister het volgende:
[..]
ik vind ze toch fijner dan losse handdoeken.
[..]
ik meen me te herinneren dat daar voor gewaarschuwd is een jaartje geleden! als het tenminste niet speciale bad-babyolie is. gewone babyolie vormt namelijk een laagje op het water en als de baby daar per ongeluk wat van in de longetjes krijgt kan dat zeer ernstige gevolgen hebben!
[..]
Natuurlijk is het bad-babyolie (of badbaby-olie ) en zodra je die in het water doet, dan wordt het wit; het vermengt prima.
Alleen wordt je bad er wat gladder van, waardoor Elise nog weleens met haar billetjes uitglijdt
pi_20481943
nou ja, zo natuurlijk is dat niet. er is genoeg 'gewone' baby-olie te koop, dus als je zo'n tip in het lijstje zet lijkt het me handiger dat je er duidelijk bij zet waar het precies om gaat.
pi_20492473
katoenen luiers zijn fijn! Elke keer dat zoonlief net na de verschoning zijn luier volpoept heb ik weer twintig cent uitgespaard

Alleen nogal irritant dat in de reguliere handel de echt fijne katoendingen (snappi's, goeie ademende overbroekjes) nauwelijks meer te krijgen zijn. Als je nog niet zeker weet of je Er Echt Voor Wil Gaan kan je proberen via marktplaats een setje tweedehands voorgevormde op de kop te tikken, of eerst een set huren. Of natuurlijk zelf vouwen, maar dat is Uit

Kijk vooral inderdaad eens op die startpagina, of meld je aan bij die yahoogroep als je tijd te veel hebt
pi_20498142
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 07:43 schreef bixister het volgende:
nou ja, zo natuurlijk is dat niet. er is genoeg 'gewone' baby-olie te koop, dus als je zo'n tip in het lijstje zet lijkt het me handiger dat je er duidelijk bij zet waar het precies om gaat.
Dit ben ik wel met je eens, en ik vond sowieso de olie in het badje eng, omdat ze er zo glibberig van worden. Ik was al zo bang om zo'n kleintje te laten vallen.


Over sokbroekjes, als ze nog zo heel klein zijn, kun je een grove losse haarelastiek om de enkeltjes doen, dan blijft de sok van de broek mooi op z'n plek.

En nog een tip, was alles wat je krijgt of koopt aan kleertjes meteen, ook als het nog te groot is. Dan weet je hoe groot het echt is, na eventuele krimp. Ik had wel eens een pyjamaatje laten liggen, en toen ze eindelijk de maat had, bleek hij een maat te krimpen.
Toen hebben we nog maar een meisje genomen
Zolang er was is, is er leven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')