Sorry, ik heb even wat meer tijd aan m'n dagelijkse leven besteed.
![]()
Ik had een vakantie te regelen, dus vandaar mijn tijdelijke afwezigheid.
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 19:46 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Je zegt dat voortplanting niet mogelijk is zonder heteroseksualiteit. Op zich helemaal waar, maar in die context, in een post waarmee je wilde aantonen dat homoseksualiteit DUS onnatuurlijk is, geeft je uitspraak aan dat je je wel degelijk bekommert om de voortplanting.
Ik vraag me af waarom je denkt dat ik met die opmerking aan wilde tonen dat homoseksualiteit onnatuurlijk is..
![]()
Dat is puur een een opmerking terzijde, om de context aan te geven. Immers, daarna leg ik duidelijk uit dat ik hiermee wil verduidelijken dat ik zo mijn bedenkingen heb bij de natuurlijkheid van noodgedwongen anale seks, omdat het mannelijk (evenals het vrouwelijk) lichaam klaarblijkelijk niet is toegerust op seks met gelijkslachtigen.
![]()
quote:
[..]
Je vriendje El Moumni bijvoorbeeld. Jij zei zelf ook: \'zonder heteroseksualiteit is er geen voortplanting\', dwz \'als iedereen homoseksueel is, is er geen voortplanting\'.
En wat dan nog? Dan kun je ingaan op wat ik eerder zei, ipv de details af te kraken.
Waarom discussieer je nu weer zo? Voel je je soms gesterkt door het maken van dit soort beledigende opmerkingen?
![]()
Je wekt op deze manier niet echt de indruk van een bedachtzame discussiepartner, de rol die je jezelf zo graag lijkt toe te dichten...
Ik onthoud mezelf vanaf nu gewoon van het doen van allerlei tegenwerpingen, of je je gekozen weg vervolgt laat ik helemaal aan jou over. Overigens zijn er genoeg topics waar je kunt rellen e.d., dus als je serieus over wilt komen zou ik die topics verkiezen voor het voortzetten van je huidige (ondertussen vroegere, toch?
![]()
) postgedrag in deze thread.
![]()
quote:
[..]
Daar was het helemaal niet relevant. Uit de context kon je opmaken en maakte je op (wat zeur je??) wat ik ermee bedoelde. Die zinsdelen zijn geheel terecht weggelaten.
Natuurlijk kon ik dat uit de context opmaken. Kun jij uit mijn posts met sporadische taalfoutjes soms niet opmaken wat ik bedoel?
![]()
Dat is immers relatief moeilijker als je zaken weglaat, dan wanneer je een letter vergeet of fout typt.
Bovendien ben jij zelf degene die begint met het maken van opmerkingen over taalfouten in andermans post(s). Ik heb die trouwens nog eens nagelezen, en ik zie overal slordigheden van mijn kant (die ik gewoonlijk nooit maak overigens
![]()
). Maar dat is toch ook niet zo verwonderlijk, als ik word geacht honderden replies te typen, en me meer te concenteren op de inhoudelijke aspecten (ik ben de laatste die zou zeggen dat dit een "makkelijk" onderwerp is, i.t.t. de meeste andere discussies op Fok!)?
Daarom ben ik van mening dat je daar niet over moet zeuren, laat staan het maken van denigrerende opmerkingen op basis van die paar fouten. Dat je het niet (neutraal tot positief) corrigerend bedoelt is immers al duidelijk geworden uit je volharding in het ontkennen van je eigen fouten, wanneer je daar zelf op gewezen wordt.
Maar je wilt toch niet dat dit soort gezever de discussie afleidt van de inhoud?
![]()
quote:
[..]
Nee, het zit simpel. Volgens de Van Dale is een spelfout een \'fout tegen de regels vd spelling\' en een taalfou een \'fout tegen de regels vd grammatica\'. Een fout tegen de regels vd spelling is niet per definitie een grammaticafout
![]()
.
Is het nu duidelijk, of behoef je nog meer uitleg?
Ik zal dit fragment maar even beschouwen als exemplarisch voor het gedrag dat ik zojuist beschreven heb, dus ik neem aan dat je je voortaan wat anders op zal stellen.
Voor wat het waard is: een taalfout is een fout gemaakt tijdens het beoefenen van de Nederlandse taal. De definitie van de Van Dale is specifiek geent op de verdeling tussen de diverse typen taalfouten. Dit is een geheel eigen interpretatie, want de logische en bovenal feitelijke tegenhanger van hun eigen definitie is
grammaticale (taal)fout, en het onderscheid bestaat uit een afzonderlijke definitie van "spelfout", namelijk
orthografische (taal)fout.
Wat Van Dale hier doet is het gelijk stellen van een spelfout aan een taalfout, als het gaat om het niveau waarop die fout betrekking heeft. Dat is onjuist, de spelling van een taal is een onderdeel van die taal, en is hierarchisch gezien niet gelijkwaardig aan de taal in zijn geheel. Dit geldt voor fouten die kunnen worden gemaakt in alle afzonderlijke deelgebieden.
Maar goed, in het alledaags taalgebruik is "spelfout" en "taalfout" natuurlijk veel gemakkelijker te hanteren, dus vandaar die simplificatie. Dus, dat betekent ook dat ik jou daar niet op vast moet gaan pinnen. Tenminste, als je dat zélf niet zou doen bij mij...
De rest spreekt voor zich, denk ik.
![]()
quote:
[..]
Dat is hier offtopic.
Dat zal je vast graag zo willen houden...
![]()
Maar als dit topic is afgehandeld wat betreft de persoonlijke opinie, en zich verder voortzet met puur wetenschappelijke ontwikkelingen en/of filosofische aspecten aan het fenomeen, dan is het wel zo sportief om zelf óók eens wat meer nuancering aan te brengen in je standpunten aangaande abortus, wat dus in het andere topic werd besproken. Nu heb je dat topic vermeden om je gezicht te redden in déze discussie. Maar enfin, dat is voor de toekomst.
![]()
Ik betwijfel of we dat gaan halen vóór mijn/jouw/ieders vakantie.
![]()
quote:
[..]
Nou, zoals? \'Fouten\' is meervoud, dus kom niet aan met je eerder genoemde voorbeeld.
Kijk nog maar eens goed naar je recente posts.
![]()
Ik heb er (heb niet al te secuur gekeken hoor) 3 á 4 gezien. Ik moet toegeven, veel zijn het er niet, en als je al die slordigheidjes die ik bij mij nog zag meetelt heb ik er vast véél meer.
Maar eenieder die zó hooghartig is dat hij anderen om hun taalfouten veracht, als die frequentie van het maken van die fouten relatief gezien érg meevalt (kijk, dat je Meki op zijn taalfouten wees is een ander verhaal, het moet natuurlijk wel enigzins in de perken blijven
![]()
), moet zelf ook geheel foutloos zijn. Toen ik laatst een van je posts op de FP las, zag ik al een post die je rond 20:00 had gepost waarin het bijna leek of je dronken was, qua slordigheid.
![]()
En dat blijkt dus altijd maar weer. Zo goed als niemand is foutloos, en je kunt ook niet verwachten dat iedereen in welke staat of context dan ook, geen énkele taalfout maakt. Maar daar zul je vast al wel eerder op zijn gewezen in de POL-discussies, hopelijk zie je dat nu ook in, en stop je met fulmineren tegen anderen over wat dun gezaaide taalfouten in serieuze discussies.
quote:
[..]
Nee, maar ik wel, en niet zonder reden. Ik heb nog nooit ergens \'weldegelijk\' aan elkaar gelezen, terwijl ik toch redelijk veel lees. Ik heb geprobeerd het op te zoeken op het internet, maar helaas heb ik daar niets gevonden.
http://www.google.nl/sear(...)nG=Google+zoeken&lr=: circa 9000 hits.
En dan niet alleen op Cu2-pages... ![]()
Maar goed, ik heb begrip voor je twijfel, ik kan niet ontkennen dat ik soms "wel degelijk" tegen ben gekomen, ook op taaltechnisch wat nettere sites dan gemiddeld.
Maar net als met het "taalfout"-verhaal heb ik een glasheldere redenering, die toch niet veel ruimte voor twijfel laat. Het enige waar ik persoonlijk veel aandacht aan besteed is de logica in taalgebruik, en veelal vereist dat ook strikte naleving van regeltjes, dus je hebt gelijk daar waar het gaat om wat missers van mijn kant, die je zo uitgebreid belichtte. Maar ik lees vrijwel nooit boekjes over taalregels en/of allerlei taalkundige webpagina's, hooguit om iets te verifieren. Dus je zult het moeten doen met mijn middelbare school-niveau, en genoegen moeten nemen met mijn tamelijk beperkte taalpurisme.
![]()
(
![]()
)
Zoals men zegt: ga je moeder pesten, zeg ik in de plaats: ga een ander terechtwijzen (of beter nog: wijs niemand terecht, en wees bescheiden).
Ik heb nu toch écht geen vervelende opmerkingen gemaakt, hopelijk ben jij nu ook in staat dit niet te doen in je reactie op o.a. deze post. Dan zou je dus daadwerkelijk de waardige discussiepartner zijn die ik voor ogen had.
![]()
quote:
[..]
Ik betwijfel of het je zal lukken, maar prima, doe maar.
Nee. Je zult me op mijn woord moeten geloven, want ergens moet de vicieuze cirkel beeindigd worden.
![]()
Je kunt me op mijn (oprechte) woord vertrouwen, of je kunt uitdagend blijven doen. Niet dat ik daar op in zal gaan, maar als je blijft aandringen zijn je foutjes in ieder geval aan te vragen via e-mail.
Laten we dan nu serieus met de inhoud verder gaan, volgens mij heb ik wel duidelijk gemaakt dat ik geen zin heb in het voortzetten van deze tendens, dus dat doe ik dan ook niet.
![]()
quote:
[..]
Het is de gemiddelde weldenkende hier wel duidelijk dat jij homo\'s probeert zwart te maken door hun geaardheid een \'morbide afwijking\' te noemen.
Onjuist, aangezien ik dat al heb teruggenomen.
Maar wat heb ik precies gezegd? Ik heb enkel geconstateerd, dat als men in de huidige maatschappelijke seksuele moraal, alsmede de gangbare definitie van "ongezond afwijkend" in ogenschouw neemt, homofilie niet (volledig) in overeenstemming zou zijn met die moraal, en in feite zelfs als "ongezond afwijkend" zou kunnen zien, gezien dat wat er volgens de maatschappij allemaal in de categorie valt momenteel.
En dat kan je toch echt niet ontkennen.
![]()
Hoe dan ook, ik heb afstand genomen van het woordgebruik "morbide", wat in de geneeskunde staat voor "(ernstig) ziekelijk". Het feit dat ik al vooraf zinspeel op deze mogelijkheid, i.c.m. het wat gechargeerde gebruik van deze term door mij vind ik achteraf gezien ongelukkig, gezien de gespannen sfeer en de indruk van een aantal users hier dat ik uit ben op een veroordeling van homofilie, met daarbij in het achterhoofd dat velen (?) hier zelf homofiel zijn.
quote:
[..]
Of er onderzoeken waren die de vermeende onnatuurlijkheid bewezen laat ik in het midden, maar geen enkel onderzoek \'bewees\' iig dat homoseksualiteit morbide is. Dus, kom maar op met je bewijs.
Dat is inderdaad geenszins het geval. Maar ik heb ook nooit uitspraken gedaan over wat
is (binnen dit kader), enkel over wat het
zou zijn, gezien ... . (je kent het maatschappij-verhaal nu wel uit den treure vermoed ik
![]()
).
quote:
[..]
Nee, je hebt geen bron gegeven. Of bedoelde je je eigen ogen? Die beschouw ik niet als een betrouwbare bron.
Dat mag je natuurlijk, maar ik hoef de ogen van veel andere users - die het tegendeel beweren (ik parafraseer: "ik ken maar weinig verwijfde homo's, maar ik ken zeer veel homo's") - natuurlijk ook niet als een betrouwbare bron te beschouwen.
![]()
Dus dat blijft een welles-nietes discussie, zoals ik al aangaf. Ik onderken dat ik niet mag beweren dat ik in deze het absolute gelijk aan mijn zijde heb, maar dat kunnen degenen die mijn waarneming
niet delen net zo min.
quote:
[..]
Nee, maar genoeg onderzoeken die iets zeggen over een bepaald percentage van alle homo\'s. Dus, kom maar op met je wetenschappelijke onderbouwing. Niet dat het je zal lukken hoor.
Dan kun je voortaan beter meteen over een bepaald percentage spreken.
![]()
Dit is (wederom) van een pro-homo auteur. Na het lezen van het gehele artikel ben ik benieuwd waar men het nu weer op zal gooien om mijn opvatting te ondergraven...
Bron:
http://peter.vermij.com/stuk/homodier.htmquote:
Voor Mugabe en alle anderen die willen weten hoe de natuur het heeft bedoeld, bevat een onlangs uitgekomen boek van de Amerikaanse bioloog Bruce Bagemihl interessant nieuws. In 750 pagina’s verzamelde de schrijver wat gedragsbiologen, soms met nauwverholen weerzin, over homoseksueel gedrag hebben genoteerd. Van seksueel getinte spelletjes tot levenslange kameraadschap, van ingewikkelde standjes tot homoseksueel ouderschap — alles wat God en de Zimbabwaanse president aan gelijkgeslachtelijke genegenheid hebben verboden, is inmiddels bij meer dan 450 soorten zoogdieren en vogels aangetroffen en geregistreerd.
Homoseksueel gedrag, zo blijkt uit Bagemihls uitputtende overzicht, keert in tal van gedaanten bij tal van diersoorten terug, en is daarmee niet minder natuurlijk dan willekeurig welke andere vorm van seksueel gedrag.
Dit fragment heeft betrekking op de oorzaak van homofilie
![]()
:
quote:
Dat de biologie een rol speelt, is al lang duidelijk — in elk geval als je het vraagt aan homo’s zelf. In een enquête van het Amerikaanse homoblad The Advocate meldde negentig procent van de mannelijke lezers het gevoel te hebben homoseksueel geboren te zijn. Onder vrouwen overheerste dat gevoel minder, maar toch nog bij de helft — de rest dacht meer aan ervaringen in de vroege jeugd of een beslissing later in het leven.
Ook het feit dat homoseksualiteit in elke cultuur opduikt, zij het in uiteenlopende vormen, wijst in de richting van een universele, biologische basis. Er bestaat kennelijk een erfelijke, homoseksuele aanleg die zich alom heeft kunnen handhaven. Die vaststelling plaats evolutiebiologen overigens voor grote theoretische vragen. Want hoe zouden genen die de voortplanting zo dwars zitten als ‘homo-genen’ lijken te doen, zich kunnen handhaven? Waarom is homoseksualiteit niet uitgestorven, of op zijn minst uiterst zeldzaam? Compenseerden homo’s hun gebrek aan kinderen misschien door familieleden, met deels dezelfde genen, te helpen bij de opvoeding? Leveren homo-genen sommige dragers juist evolutionair voordeel op? Of zijn kinderloze homo’s een recente uitvinding, en hadden homo-genen daarvoor over voortplanting niet te klagen?
De theorie dat genen een partij meeblazen, geniet vooral steun dankzij onderzoek onder eeneiige tweelingen, die ál hun genen delen. Hoewel de precieze cijfers variëren, zijn identieke tweelingbroers van homo’s vaak ook homoseksueel — veel vaker in ieder geval dan gewone broers of twee-eiige tweelingbroers. Ook bij lesbiënnes is zo’n verband gevonden. Hoewel te discussiëren valt over de invloed van niet-genetische factoren, zoals de sterke band die tweelingen onderling ervaren, geldt zulk onderzoek als de sterkste aanwijzing voor een bijdrage van de erfelijkheid. Een van de auteurs van de meest aangehaalde Amerikaanse tweelingstudie, psycholoog Michael Bailey, van Northwestern University in Evanston, schat de invloed van de genen ergens tussen de dertig en zeventig procent.
Maar pogingen om de verantwoordelijke genen te vinden, liepen tot nu toe op niets uit. Dat één ervan zou liggen op het uiteinde van de lange arm van het X-chromosoom, zoals geneticus Dean Hamer van het Amerikaanse National Cancer Institute in 1992 meldde, is nog niet overtuigend door anderen bevestigd — sterker nog, vorige maand meldden Canadese wetenschappers in Science geen enkele aanwijzing voor een ‘homo-gen’ op het X-chromosoom te kunnen ontdekken.
Dikgedrukt: jouw opvatting;
Onderstreept: mijn opvatting.quote:
De prenatale hormoon-theorie zou sommige verschijnselen kunnen verklaren — bijvoorbeeld dat veel mannelijke homo’s als kind minder neiging tot gewelddadige en competitieve spelletjes vertonen, en zich soms voor hun derde verjaardag al duidelijk ‘vervrouwelijkt’ gedragen. Andersom zouden ‘vermannelijkte’ hersenen kunnen verklaren waarom lesbiennes als kind juist vaker dan gemiddeld boompje klommen, ravotten en voetbalden.
quote:
Dat die natuur niet afkerig is van homoseksueel tijdverdrijf, is echter iets dat elke lezer van Bruce Bagemihls Biological exuberance zal treffen. Dat is dan ook de expliciete bedoeling van de schrijver; volgens Bagemihl, zelf niet als gedragsbioloog geschoold, hebben ethologen homoseksuele diergedragingen tot nu toe stelselmatig genegeerd of irrelevant verklaard. Soms publiceerden ze hun waarnemingen onder titels als ‘Seksuele perversie in mannelijke kevers’; soms leidden hun vooroordelen ook tot regelrechte fouten. Tijdens veldonderzoek bepalen waarnemers regelmatig het geslacht van een dier op basis van zijn gedrag: wat paart met een vrouwtje, moet immers wel een mannetje zijn.
Niet alle voorbeelden van ‘biologische uitbundigheid’ werden zo compleet genegeerd — soms speelden ze zich af in dierentuinen, onder het oog van verbaasd toekijkende gezinnen. Maar dan gold meestal de langdurige gevangenschap of de afwezigheid van de andere sekse als verklaring voor het ‘onnatuurlijke’ gedrag. Als het om seks gaat, zijn biologen immers roomser dan de paus: wat de voortplanting niet ten goede komt, is niet verboden, maar kán niet eens bestaan.
In zijn boek verzamelde Bagemihl vele honderden voorbeelden van ‘homoseksueel gedrag’ uit allerlei wetenschappelijke bronnen. Het encyclopedische deel van Biological exuberance omvat beschrijvingen van 190 van de in totaal 450 zoogdier- en vogelsoorten waarover hij informatie kon vinden. Niet dat homoseksuele spinnen en fruitvliegen niet bestaan, maar de auteur moest érgens ophouden. Het overzicht loopt van muizen tot olifanten, van wilde zwijnen tot kangoeroes, van egeltjes tot grizzly-beren, van ganzen tot zwarte zwanen, van zangvogels tot zilvermeeuwen.
De term ‘homoseksueel gedrag’ blijkt bij Bagemihl overigens een ruime vergaarbak van gedragingen, variërend van begroetingsrituelen, liefkozingen, duurzame paarbanden, wederzijdse masturbatie en bestijgingen tot ouderparen van het zelfde geslacht. Net als bij mensen valt het bij dieren niet mee een scherpe definitie van het begrip ‘homoseksueel’ te bedenken.
quote:
Homoseksualiteit, concludeert Bagemihl, is maar een van de vele uitingen van sociaal gedrag in het dierenrijk. Dat het niet bijdraagt aan de voortplanting, betekent nog niet dat het niet kan bestaan. Bij menige diersoort dragen veel hetero’s evenmin bij aan het nageslacht, betoogt de schrijver, en ook hun gedrag heeft de wetten van de evolutie moeiteloos overleefd.
Hear hear!
![]()
quote:
Een ding is duidelijk: de vraag of homoseksualiteit ‘natuurlijk’ is, kan met een volmondig ‘ja’ kan worden beantwoord. Maar anders dan Mugabe en verwanten suggereren, geeft dat een moreel oordeel natuurlijk geen enkele grond.
Juist.
![]()
En dat is dus de bottom line van het betoog van Dhr. Vermij, en ook wat ik jullie duidelijk tracht te maken.
Hier en daar met wat boude uitspraken, ik verwachtte al wel dat het opperen van een theorethische mogelijkheid alleen al de gemoederen hevig verhit doet raken, als die mogelijkheid niet zo gemakkelijk (zwart-wit, 1-2-3
![]()
) in het straatje van veel mensen (in dit geval: pro-homo activisten) valt te passen.
Maar goed, alhoewel ik vast wat sceptischer zal staan tegenover biologische afwijkingen dan personen met een duidelijk vooringenomen pro/anti-homo standpunt, is dit dus in feite wat ik me afvraag - want let wel: het blijft nog steeds een openstaande vraag wélke biologische afwijking(en) er dan aan homofilie ten grondslag zou(den) moeten liggen.
En om het rijtje helemaal compleet te maken, ben ik bij toeval gestuit op een
filosofie die dit uitdraagt (de meesten van jullie willen immers een herkenbare, aanwijsbare leer om andermans denkwijze te begrijpen, is het niet?).
En als het rijtje al niet compleet was zal dit het dat wel maken: dit kan Dora meteen als steun in de rug voor zijn atheisthische denkwijze opvatten, hoe vaak zie jij een christen een sneer maken richting een filosofische stroming? Hier zal ik het later nog wel over hebben in een ander topic, maar voor iedereen die een poging wil wagen om zelf uit te vogelen waar ik op doel: zie de laatste zin.
![]()
Zo moeilijk is alles dus niet te volgen, zoals een aantal mensen beweerden, alles valt wat deze discussie betreft op zijn plaats.
quote:
[..]
Als je nichterig gedrag afwijkend noemt, dan is machogedrag ook afwijkend, ja.
Afwijkend van wat? Niet van de gangbare, biologisch verklaarbare gedragingen van heteroseksuelen.
Maar je punt (homoseksueel gedrag is niet per definitie
negatief afwijkend, slechts afwijkend) klopt zeker, en daar ben ik het dan ook mee eens.
quote:
[..]
En waarom is het abnormaal met het oog op de huidige maatschappelijke seksuele moraal? Je kunt je niet zomaar ergens op beroepen, zonder uit te leggen WAAROM dat zo is.
Dat heb ik al uitgelegd, ander seksueel afwijkend gedrag wordt simpelweg niet getolereerd. Er zijn zonder lang te zoeken al wel een paar uitzonderingsgevallen waarin je seksueel gedrag - dat door de maatschappij wordt afgekeurd - niet kan veroordelen, als je homofilie niet wilt veroordelen. Dit omdat je de "vrije keus" en de tolerantie t.o.v. seksuele afwijkingen als kernpunten van je seksuele moraal beschouwt, mits die anderen niet schaden. Verder ga je uit van de toerekeningsvatbaarheid van volwassen, terwijl deze in veel gevallen stukken minder toerekeningsvatbaar zijn dan andere personen, die alleen nog niet als volwassen worden gezien. Maar vreemdgenoeg worden sommige volwassenen, met eveneens bepaalde hersenafwijkingen of zelfs (zoals recent nog ter sprake kwam vanwege een actualiteit) slechts een in bepaalde psychische toestand (waarvan dus de vraag is in hoeverre die zijn oorsprong vindt in de biologische eigenschappen van de persoon, en in welke mate die in enig stadium als chronisch kan worden bestempeld) verkeren, verplicht worden "behandeld". Dit houdt niets minder in dan gedwongen opname, inculsief een psychiatrische behandeling voor onbepaalde tijd. Die opname geschied in een gesloten inrichting, afhankelijk van de patient is deze zwaar of minder zwaar geisoleerd. De behandeling heeft tot doel de patient zijn "slechte" gedrag af te leren, waarbij de toepassing van verdovende middelen en/of allerhande medicamenten uiteraard niet wordt geschuwd, en de patient verre van zachtzinnig wordt behandeld.
Nou wil ik niet pleiten voor afschaffing van die praktijk, maar bij mij rees de vraag op: wat maakt deze mensen tot ongewenst afwijkend, en anderen (zoals homofielen) niet?
![]()
Uiteraard zijn er de bekende argumenten te geven over aanrichting van schade, maar dan nóg zijn er een aantal uitzonderingsgevallen (die ik reeds een aantal maal benoemd heb) waar dit niet opgaat.
Bovendien is het de vraag wat je onder "schade" verstaat. Als je subjectieve schade zoals psychische schade hierbij meerekent, kan men ook stellen dat homofielen dat soort schade aan zullen en/of kunnen richten. Maar als we dat criterium terzijde schuiven, en de veroordeling baseren op objectief meetbare schade, komt de hypocriete maatschappelijke seksuele moraal nog steeds in het nauw. Want als een individu een gevaar voor zichzelf vormt, zou hij toch evenzeer verplicht worden behandeld? Als een homoseksueel zich belachelijk maakt door zijn gedrag (niet dat ik dat vind, maar objectief gezien kan deze suggestie zeker niet meteen worden verworpen!), dat zich doorzet tot in fysieke activiteit (denk aan het welbekende anale seksueel contact), is dat vorm je dan ook geen gevaar voor jezelf? Die verloopt immers onbewust, en de persoon in kwestie zal het doodnormaal gedrag vinden. Maar de veroordeelde in een van de uitzonderingen denkt dat van zijn eigen acties ook, en zo'n serieus gevaar vormen veel van die veroordeelden nou ook weer niet.
Vraagt dit niet om een objectieve, meetbare, en welgefundereerde maatstaf? Of is onze maatschappelijke (dus individuele uitzonderingen daargelaten) seksuele moraal desondanks nog steeds zo heilig? Zodat we wereldwijd onze Westerse trots (de "moderne" maatschappij) kunnen verkondigen, die voortdurend onderhevig zou zijn aan veranderingen door het verwerven van steeds meer idealen - over het algemeen aangeduid als "vrijheden"?
![]()
Dit geldt eveneens voor de maatschappij van vroeger dagen, zónder die verworvenheden, dus ik wil daar geenzins naar terugkeren, als ik die indruk nog steeds wek.
![]()
Ik denk dat de maatschappij zich laat leiden door belangengroeperingen in plaats van de ratio, en zich laat beperken door taboes in plaats van wetmatigheden, in ieder geval inzake de homofilie-kwestie.
Dit houdt in dat men zich niet druk zou moeten maken om futiliteiten zoals het wel of niet laten trouwen van homofiele stellen, maar dat men eerst een gedegen onderzoek moet doen alvorens men homofilie tot "normaal" verklaart. Dit geldt niet bepaald voor de religieuze fundamentalisten, daar zij zich beroepen op een hogere macht die zogezegd homofilie als zonde ziet. Dat is wellicht een onverdedigbaar standpunt, maar gelukkig maken zij nog steeds niet de dienst uit in ons land (het
CDA is daar een uitzondering op, maar deze partij bepaalt nog steeds niets wezenlijks in haar eentje).
Als de homo-beweging zich híer eens op zou toeleggen (i.p.v. het massaal vitten op critici op internetfora...), dan zal er geen enkele tegenstander meer over blijven, naast de almaar krimpende groep verstokte reactionairen en/of bepaalde religieuze fanatici met hun aanhang...
quote:
[..]
Lul niet zo stom. Tot wie ze zich aangetrokken voelen is geen relevant gegeven, weet je nog?
Dat is inderdaad zo in jouw optiek, maar ik stel dus aan de kaak waarom dat soms wel zo is en soms niet. Maar ja, hypocrisie lijkt inherent aan moraliteit, en wat dat betreft ben jij zeker niet de aangewezen persoon om hierop gewezen te moeten worden (denk aan de conservatieven waaraan jij al refereerde)...