abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juli 2004 @ 13:31:08 #1
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_20405086
"Ongelovigen" gaan volgens sommige christenen en moslims naar de hel. (Dit staat overigens gewoon in die zogenaamde heilige boeken). Als je daarover discussiert eindigt het vaak met "Maar het is God die oordeelt".

Ik vind dat antwoord dan al een heel stuk in de goede richting. Maar met het antwoord "Maar het is God die oordeelt" is echter nog steeds van het zelfde. Want wat wordt verstaan onder "God". Naar welke regeltjes zou je dan moeten leven. Dan komen ze toch weer snel terecht bij die zogenaamde goddelijke boeken.

Als je inderdaad gelooft dat het God is die oordeelt dan is er maar één reaktie op mogelijk: "Hou je bek dan".

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  zondag 4 juli 2004 @ 13:39:51 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20405243
quote:
Op zondag 4 juli 2004 13:31 schreef Akkersloot het volgende:
Als je inderdaad gelooft dat het God is die oordeelt dan is er maar één reaktie op mogelijk: "Hou je bek dan".

Christenen oordelen dan ook niet, maar vermanen in liefde.

Als er een God is die oordeelt, dan ben ik heel benieuwd hoe dat in zijn werk zal gaan. Ook als je de heilige boeken volgt, kun je alsnog alle kanten op. Een oordeel impliceert echter een vrij zwart/witte situatie. Je bent goed of fout. Veel mensen die dus de heilige boeken gevolgd hebben, kunnen dan alsnog bedrogen uitkomen.

Om even het christendom hier te nemen (Islam weet ik niet zo heel erg veel van af), kun je juist uit de heilige boeken concluderen dat god het eigenlijk helemaal niet zo heeft op "heilige boontjes", maar zelf juist vaak mensen kiest, die je op grond van onze denkbeelden over god niet zou moeten verwachten. Ik ben wel benieuwd of christenen hier nog gedachten over hebben..
pi_20405472
Mensen denken teveel in een kadertje. En geloven dus ook dat als er een god is, dat deze oordeelt over ethiek. Terwijl Ethiek iets is wat mensen zelf hebben bedacht. Ik denk niet dat God zich bekommert over de Aarde. Hij heeft wel iets beter te doen, zeg.
  zondag 4 juli 2004 @ 13:53:54 #4
60090 Akkersloot
pi_20405521
quote:
Op zondag 4 juli 2004 13:51 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk niet dat God zich bekommert over de Aarde. Hij heeft wel iets beter te doen, zeg.
Als je had gezegd "ik denk niet dat God zich bekommert of dat wij mensen wel of niet in hem gelovig zijn" zou ik wel met je standpunt mee gaan.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_20405593
Je kunt het niet vergelijken met een menselijk oordeel. Het is nog veel stricter maar aan de andere kant ook juister en rechtlijniger. Je kunt dat oordeel vergelijken met een natuurwet, zoals bijvoorbeeld zwaartekracht.

Zo zijn er ook wetten van kracht in de Hemelen. Die wetten zijn ook ombuigbaar en wij moeten onszelf zoveel mogelijk op 1 lijn brengen aan die wetten. Doen we dat niet dan zijn we niet in overeenstemming ermee en ervaren we leed, oftewel hel.

De Hemelen zijn allerminst een prettige plaats waar vrolijk allerlei denkbeeldige engeltjes rondwapperen, in de Hemelen regeert onvoorstelbare strictheid en gezag waar een niet volledig ontwikkelde ziel maar beter tegen beschermt moet worden. Het is ook maar beter voor velen dat ze nog altijd zeggen, "En waar is die G-d dan?"

ps. ik spreek voor geen enkele religie
pi_20405644
Ik geloof dat God zich sowieso niet met onze belevingswereld bezig houdt.
Ik bekijk dat zo: God maakt een universum. Dat universum is logisch en is te beschrijven in wetten. Daar is God niet nodig. Sterker nog, als hij wel nodig is, spreekt hij zijn eigen logische geest tegen.
Het heelal is zo subtiel, omdat als het niet zo subtiel zou zijn, zouden wij ons deze vraag niet kunnen stellen. Dus op die manier heb je God alleen nog nodig voor het ontstaan van ons universum. Totdat we erachter komen dat het heelal misshcien wel helemaal geen begin nodig heeft. Waar moeten we dan God es kwijt? etc etc. Maw: God kan wel bestaan, maar is zeker niet nodig om dingen te verklaren. En op die manier oordeelt hij dus al helemaal niet over ons.
pi_20406118
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden. Bij een evt overgang naar 'de hemel'kun je nog eens terugkijken en zien waar je de fout ingegaan mocht zijn.

Maar een oordeel? Neen, zeker niet.
pi_20406133
Akkersloot, bedoel je dat gelovigen aan cirkelredenatie doen ?
fokschaap
pi_20406199
quote:
Op zondag 4 juli 2004 13:31 schreef Akkersloot het volgende:
Ik zie niet hoe je bovenstaande conclusie kunt trekken. Alleen als je ervan uitgaat, dat alles is voorbestemt (preadestinatie) dan is zo'n houding begrijpelijk edoch niet strikt noodzakelijk. Je kunt ondanks dat je bent voorbestemd toch discussieren over het geloof.

Veel geloven gaan ervan uit dat zij de enige echte waarheid in pacht hebben en proberen anderen dit (te vuur en te zwaard) op te leggen. Deels wordt dit gedaan uit het oogpunt van het eigen heil, immers hun god zal hen belonen voor het aantal gewonnen zieltjes.
Dus ook vanuit deze visie is er helaas geen stilte te verwachten van gelovige zijde.

PS: Leuk dat je er weer bent :>)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 4 juli 2004 @ 14:30:21 #10
60090 Akkersloot
pi_20406281
quote:
Op zondag 4 juli 2004 14:22 schreef dennisX het volgende:
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden.
Zucht. Als je ergens niet in gelooft kan je daar moeilijk voor kiezen.
  zondag 4 juli 2004 @ 14:31:23 #11
39581 Salvad0R
universal
pi_20406303
godsdienst is Vuig.
  zondag 4 juli 2004 @ 14:34:01 #12
60090 Akkersloot
pi_20406343
quote:
Op zondag 4 juli 2004 14:23 schreef Viola_Holt het volgende:
Akkersloot, bedoel je dat gelovigen aan cirkelredenatie doen ?
Een cirkelredenatie is een bekend gegeven. "De Koran is waarheid". "Waarom is de koran dan waarheid?". "Nou dat staat in de Koran".

"Maar het is God die oordeelt". Ja. Als ze dan vervolgens naar de bijbel of koran verwijzen is dat inderdaad een cirkelredenatie. Want het is immers de mens zelf die de bijbel en koran hebben verzonnen.
pi_20406393
quote:
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden. Bij een evt overgang naar 'de hemel'kun je nog eens terugkijken en zien waar je de fout ingegaan mocht zijn.

Maar een oordeel? Neen, zeker niet.
Mensen voelen onbewust aan alsof er regels zijn omdat ze huiverig zijn voor straf. Daarom is onze maatschappij ook in een dergelijke orde waarbij we niet zo snel elkaars hersenen inslaan.

In essentie bestaat er geen ethiek of moraal of whatever mensenregels er bestaan. Niettemin zijn deze regels toch nodig om onze driften onder controle te houden. Dit hebben de religien wel goed tot stand gebracht al dan niet met het straf en beloning systeem, angst voor straf iig.

Dat oordeel moet je vergelijken met een natuurwet. Doe je je vingers in het vuur, dan brand je ze.
  zondag 4 juli 2004 @ 14:37:59 #14
44849 Viola_Holt
Lola rennt
pi_20406427
quote:
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden.
Vantevoren bekende consequenties noem ik geen vrije keus.
fokschaap
  zondag 4 juli 2004 @ 14:38:07 #15
60090 Akkersloot
pi_20406428
quote:
Op zondag 4 juli 2004 14:26 schreef Oud_student het volgende:

["Maar het is God die oordeelt". "Nou, hou je bek dan".]

Ik zie niet hoe je bovenstaande conclusie kunt trekken.
Als het toch God is die oordeelt dan moet je toch als mens je mond houden. Zou je immers weer naar die zogenaamde goddelijke boeken verwijzen dan ben je het immers zelf die wil oordelen. Want die zogenaamde goddelijke boeken zijn immers mensenwerk.
quote:
PS: Leuk dat je er weer bent :>)
Thanks
  zondag 4 juli 2004 @ 14:47:50 #16
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20406636
quote:
Hoe wil je op die manier ooit vooruit komen? Is er ooit wel eens vooruitgang geboekt zonder het trial-and-error principe?
pi_20407233
quote:
Viola Holt schreef:
Vantevoren bekende consequenties noem ik geen vrije keus.
Toch wel. Want het is aan jou om te zien of je kunt leven met deze consequenties. Kun je dat niet dan is het slim om een andere keuze te maken.
pi_20407500
[quote]Op zondag 4 juli 2004 14:38 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Als het toch God is die oordeelt dan moet je toch als mens je mond houden. Zou je immers weer naar die zogenaamde goddelijke boeken verwijzen dan ben je het immers zelf die wil oordelen. Want die zogenaamde goddelijke boeken zijn immers mensenwerk.
[..]

tenzij je als echte gelovige erin gelooft dat de goddelijke boeken ook echt goddelijk zijn natuurlijk.
  zondag 4 juli 2004 @ 15:39:20 #19
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20407603
quote:
Op zondag 4 juli 2004 15:20 schreef dennisX het volgende:

[..]

Toch wel. Want het is aan jou om te zien of je kunt leven met deze consequenties. Kun je dat niet dan is het slim om een andere keuze te maken.
Vrije keuze kan natuurlijk niet iets zijn als "Als je A kiest, krijg je een snoepje. Als je B kiest, schiet ik je dood". Vrije keuze is de mogelijkheid tot het kiezen, zonder dat hier bij voorbaat al consequenties aan vast zitten. Beschouw bijvoorbeeld het leven. Boordevol met keuzes. Je kunt bijvoorbeeld timmerman worden, maar ook kruidenier, of dierenarts. Het is vrije keuze, er is geen een van die 3 welke noodzakelijk negatieve gevolgen heeft, er is er geen een waar je een straf voor zult ontvangen. Ik geloof dat een God ook dat soort vrije keuze biedt. Dit leidt er alleen wel toe dat ik niet in een oordeel of hel(*) geloof.

(*) Ik doel hier uiteraard op de bijbelse variant van oordeel of hel.
  zondag 4 juli 2004 @ 17:23:12 #20
60090 Akkersloot
pi_20409597
quote:
Op zondag 4 juli 2004 15:33 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[Als het toch God is die oordeelt dan moet je toch als mens je mond houden. Zou je immers weer naar die zogenaamde goddelijke boeken verwijzen dan ben je het immers zelf die wil oordelen. Want die zogenaamde goddelijke boeken zijn immers mensenwerk]
Tenzij je als echte gelovige erin gelooft dat de goddelijke boeken ook echt goddelijk zijn natuurlijk.
Daarom is de opmerking "maar het is God die oordeelt" ook onzinnig. Het is in feite precies van het zelfde als "de Bijbel oordeelt" of "de Koran oordeelt". Als het uit de mond van een gelovige in de bijbel of de koran komt.
  zondag 4 juli 2004 @ 17:34:37 #21
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_20409846
Waarom moet er überhaupt geoordeeld worden? Da's het enige wat ik eigenlijk onzinnig vind.

Niet mijn bedoeling om mensen voor 't hoofd te stoten btw.
(Un)masking for the greater good.
  zondag 4 juli 2004 @ 17:37:49 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20409917
quote:
Op zondag 4 juli 2004 17:34 schreef Natalie het volgende:
Waarom moet er überhaupt geoordeeld worden? Da's het enige wat ik eigenlijk onzinnig vind.

Niet mijn bedoeling om mensen voor 't hoofd te stoten btw.
Het is wel een interessante vraag, waar ik eigenlijk ook nog nooit een antwoord op heb gekregen dat mij tevreden stelde..
  zondag 4 juli 2004 @ 17:56:11 #23
60090 Akkersloot
pi_20410291
quote:
Op zondag 4 juli 2004 17:34 schreef Natalie het volgende:
Als er een God is en een hiernamaals hebben wij mensen daarover niets te zeggen. We kunnen alleen maar filosoferen wat wel en wat niet aannemelijk is.

"Het is God die oordeelt" daar moet iedereen (die in een God gelooft) het mee eens zijn. Dan heb je dus geen zogenaamde goddelijke boeken nodig. Maar "Maar het is God die oordeelt" uit de mond van iemand die in de bijbel of koran gelooft komt op het zelfde neer als "het is de bijbel ((of koran)) die oordeelt". Als je echt meent dat God oordeelt moet je als mens gewoon je mond houden over die zogenaamde goddelijke boeken.

De bijbel heeft ongeveer 1000 bladzijden. Als je als Christen meent dat het God is die oordeelt dan had je die 1000 bladzijden niet hoeven te lezen. Want ook een klein kind weet al dat het God is die oordeelt.
pi_20413928
quote:
"Het is God die oordeelt" daar moet iedereen (die in een God gelooft) het mee eens zijn.
Nee hoor.
  zondag 4 juli 2004 @ 21:21:12 #25
53989 Bart_Simpson
Uncredited Hero
pi_20414409
Oordelen?
God doet niks.......hij bestaat niet.
Klaar!
Dat God zou oordelen lijkt mij duidelijk een verzinsel van de mens die zijn geweten moet sussen met een hogere macht die we lekker de schuld van alles kunnen geven. Niet alleen als we slechte dingen hebben gedaan, maar ook als we ons machteloos voelen. Want God lost het allemaal toch wel op. Hij oordeelt aan het laatst over iedereen. Maar dat lijkt me onzin, en lijkt me alleen een methode om gewoon je eigen angst en machteloosheid over een bepaalde situatie goed te lullen voor je eigen geweten!

Het is JIJ die oordeelt over jezelf. JIJ kan alles beslissen, want als de Almachtige echt zo machtig was, dan hoeft hij niet te oordelen aan het einde, aangezien niemand een fout zou maken omdat hij al veel eerder kan ingrijpen.
Sterker nog, als het zo is dat hij pas aan het einde kan oordelen en niet van tevoren kan zien of het fout gaat dan is hij niet eens goed in zijn werk en zal ik hem persoonlijk met een gouden handdruk naar huis sturen als ik het spreek over enkele jaren.

Oh, ik ben Atheïst.
Dit was mijn visie op het geheel. (voor de politieke correctheid)
The road to victory is long.
*Takes care of his men, and women.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')