Christenen oordelen dan ook niet, maar vermanen in liefde.quote:Op zondag 4 juli 2004 13:31 schreef Akkersloot het volgende:
Als je inderdaad gelooft dat het God is die oordeelt dan is er maar één reaktie op mogelijk: "Hou je bek dan".
![]()
Als je had gezegd "ik denk niet dat God zich bekommert of dat wij mensen wel of niet in hem gelovig zijn" zou ik wel met je standpunt mee gaan.quote:Op zondag 4 juli 2004 13:51 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk niet dat God zich bekommert over de Aarde. Hij heeft wel iets beter te doen, zeg.
Ik zie niet hoe je bovenstaande conclusie kunt trekken. Alleen als je ervan uitgaat, dat alles is voorbestemt (preadestinatie) dan is zo'n houding begrijpelijk edoch niet strikt noodzakelijk. Je kunt ondanks dat je bent voorbestemd toch discussieren over het geloof.quote:Op zondag 4 juli 2004 13:31 schreef Akkersloot het volgende:
Als je inderdaad gelooft dat het God is die oordeelt dan is er maar één reaktie op mogelijk: "Hou je bek dan".
Zucht. Als je ergens niet in gelooft kan je daar moeilijk voor kiezen.quote:Op zondag 4 juli 2004 14:22 schreef dennisX het volgende:
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden.
Een cirkelredenatie is een bekend gegeven. "De Koran is waarheid". "Waarom is de koran dan waarheid?". "Nou dat staat in de Koran".quote:Op zondag 4 juli 2004 14:23 schreef Viola_Holt het volgende:
Akkersloot, bedoel je dat gelovigen aan cirkelredenatie doen ?
Mensen voelen onbewust aan alsof er regels zijn omdat ze huiverig zijn voor straf. Daarom is onze maatschappij ook in een dergelijke orde waarbij we niet zo snel elkaars hersenen inslaan.quote:Op zondag 4 juli 2004 14:22 schreef dennisX het volgende:
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden. Bij een evt overgang naar 'de hemel'kun je nog eens terugkijken en zien waar je de fout ingegaan mocht zijn.
Maar een oordeel? Neen, zeker niet.
Vantevoren bekende consequenties noem ik geen vrije keus.quote:Op zondag 4 juli 2004 14:22 schreef dennisX het volgende:
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden.
Als het toch God is die oordeelt dan moet je toch als mens je mond houden. Zou je immers weer naar die zogenaamde goddelijke boeken verwijzen dan ben je het immers zelf die wil oordelen. Want die zogenaamde goddelijke boeken zijn immers mensenwerk.quote:Op zondag 4 juli 2004 14:26 schreef Oud_student het volgende:
["Maar het is God die oordeelt". "Nou, hou je bek dan".]
Ik zie niet hoe je bovenstaande conclusie kunt trekken.
Thanksquote:PS: Leuk dat je er weer bent :>)
Hoe wil je op die manier ooit vooruit komen? Is er ooit wel eens vooruitgang geboekt zonder het trial-and-error principe?quote:Op zondag 4 juli 2004 14:22 schreef dennisX het volgende:
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden. Bij een evt overgang naar 'de hemel'kun je nog eens terugkijken en zien waar je de fout ingegaan mocht zijn.
Toch wel. Want het is aan jou om te zien of je kunt leven met deze consequenties. Kun je dat niet dan is het slim om een andere keuze te maken.quote:Viola Holt schreef:
Vantevoren bekende consequenties noem ik geen vrije keus.
Vrije keuze kan natuurlijk niet iets zijn als "Als je A kiest, krijg je een snoepje. Als je B kiest, schiet ik je dood". Vrije keuze is de mogelijkheid tot het kiezen, zonder dat hier bij voorbaat al consequenties aan vast zitten. Beschouw bijvoorbeeld het leven. Boordevol met keuzes. Je kunt bijvoorbeeld timmerman worden, maar ook kruidenier, of dierenarts. Het is vrije keuze, er is geen een van die 3 welke noodzakelijk negatieve gevolgen heeft, er is er geen een waar je een straf voor zult ontvangen. Ik geloof dat een God ook dat soort vrije keuze biedt. Dit leidt er alleen wel toe dat ik niet in een oordeel of hel(*) geloof.quote:Op zondag 4 juli 2004 15:20 schreef dennisX het volgende:
[..]
Toch wel. Want het is aan jou om te zien of je kunt leven met deze consequenties. Kun je dat niet dan is het slim om een andere keuze te maken.
Daarom is de opmerking "maar het is God die oordeelt" ook onzinnig. Het is in feite precies van het zelfde als "de Bijbel oordeelt" of "de Koran oordeelt". Als het uit de mond van een gelovige in de bijbel of de koran komt.quote:Op zondag 4 juli 2004 15:33 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[Als het toch God is die oordeelt dan moet je toch als mens je mond houden. Zou je immers weer naar die zogenaamde goddelijke boeken verwijzen dan ben je het immers zelf die wil oordelen. Want die zogenaamde goddelijke boeken zijn immers mensenwerk]
Tenzij je als echte gelovige erin gelooft dat de goddelijke boeken ook echt goddelijk zijn natuurlijk.
Het is wel een interessante vraag, waar ik eigenlijk ook nog nooit een antwoord op heb gekregen dat mij tevreden stelde..quote:Op zondag 4 juli 2004 17:34 schreef Natalie het volgende:
Waarom moet er überhaupt geoordeeld worden? Da's het enige wat ik eigenlijk onzinnig vind.
Niet mijn bedoeling om mensen voor 't hoofd te stoten btw.
Als er een God is en een hiernamaals hebben wij mensen daarover niets te zeggen. We kunnen alleen maar filosoferen wat wel en wat niet aannemelijk is.quote:Op zondag 4 juli 2004 17:34 schreef Natalie het volgende:
Waarom moet er überhaupt geoordeeld worden? Da's het enige wat ik eigenlijk onzinnig vind.
Nee hoor.quote:"Het is God die oordeelt" daar moet iedereen (die in een God gelooft) het mee eens zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |