Eventjes over het Zionisme;
Het was niet zozeer een reactie op de Dreyfuss affaire, alhoewel Herzl deze bewust meemaakte aangezien hij toen in Parijs was als buitenlands correspondent.
Het zionisme valt eerder te zien als een reactie op opkomende nationalisme en de vorming van de west-europese natiestaten, gebaseerd op een eenduidig beeld van één volk binnen één rijk, zoals in Italie en Duitsland plaatsvond, in de laatste helft van de 19e eeuw
In Rusland waren de hervormingen van Alexander II uitgemond in grootscheepse pogroms (de lijfeigenschap was afgeschaft, wat echter voor de vroegere lijfeigenen in eerste insantie een daling van hun levensstandaard betekende en grote hongersnood, aangezien ze nu geen eigenaar meer hadden die voor hen zorgde, deze honger leidde tot een volkswoedde die zich uitte op juist afgezonderde Joodse dorpen).
De europese en amerikaanse Joden haden angst voor een extra toevlucht van Joodse vluchtelingen en stuurden juist deze oost-europese joden naar palestina, als zijnde een veilig toevluchtsoord;
het was echter in eerste instantie uit eigenbelang, angstig dat een toevlucht van extra vluchtelingen mogelijk kon leiden tot groter anti-semitisme in ook west-europa en amerika.
Uiteindelijk bedacht Herzl dat het gebrek aan een eigen nationale identitieit, die losstond van de religieuze identitieit voor Joden een oplossing was voor de bedreiging van het anti-semitisme:
Volgens Herzl was juist het feit dat Joden in een andere omgeving moesten leven, zichzelf aanpassen aan die gast-culturen juist een zwaktepunt.
In 1893 pleitte Herzl zelfs voor een massale overstap van Joden naar het Christendom om de 'judenFrage' op te lossen, en hij meldde zelfs later dat juist het anti-semitisme zelfs de krachtigste steun was voor de plannen voor een zionistisch thuisland:
feitelijk is de ideologie van Herzl voortgekomen uit de zelfde bron van anti-semitisme als waaruit later een ex-korporaal zijn politieke plannen haalde:
de erkenning van een 'judenfrage' en het zien als een onmogelijkheid dat Joden binnen andere samenleving vreedzaam kunnen leven.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25