quote:Er is meen ik ook nog een ééndelige versie van de Van Dale, met minder plek voor uitleg. De betreffende gevangenis zal zowiezo naar alle waarschijnlijkheid niet de nieuwste editie hebben gehad.
Op maandag 20 augustus 2001 02:40 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Indien het "euvel" al verholpen is bevreemd het me dat alsnog besloten is de aangifte van discriminatie op te nemen.
Ik heb geen idee waarom er dan toch zo'n ophef over is ontstaan, afgezien van het voor de kranten o zo belangrijke sensatie-gehalte. Opruiende sensatie, in dit geval.
Er werd dan niet bedoelt dat Turken vies of vuil zijn, maar zwart van huidskleur.
Er woonden toen vrijwel geen Turken in Nederland, dus konden de mensen ook niet weten dat Turken niet zwart zijn, maar gewoon blank/getint.
Ik denk dus ook dat de mensen dachten dat Turken, net als negers, zwart waren.
Als moeders nu zeggen: "je bent zo zwart als een Turk", krijgen ze als antwoord van de kids dat Turken helemaal niet zwart zijn.
quote:Mijn moeder zei dan ook altijd: "je bent zo zwart als een roetmop, ga je eens wassen, je bent niet van poep gemaakt."
Op maandag 20 augustus 2001 12:28 schreef Gia het volgende:
Als moeders nu zeggen: "je bent zo zwart als een Turk", krijgen ze als antwoord van de kids dat Turken helemaal niet zwart zijn.
edit: overigens kan ik mij nog goed het scheldwoord "turkenburg" herinneren, iets dat mijn moeder vaak zei als we iets onnozels deden.
quote:De brand erin.
Op maandag 20 augustus 2001 12:57 schreef HartSlag het volgende:
Turkenburg is/was toch ook een textiel groothandel of transportbedrijf of zoiets? Ook meteen aanklagen dan maar?
greetings in the name of
quote:De betekenis aangepast??
Op maandag 20 augustus 2001 19:31 schreef F1-2001 het volgende:
Ik vind het terecht dat iemand die zich beledigd voelt er een zaak van mag maken. Als ik me niet vergis heeft van dahle ook de betekenis van JOOD aangepast nadat er werd geklaagd.
Van Dale verzint zelf maar een nieuwe betekenis zeker
Er is volgens mij alleen bijgezet dat die uitdrukking niet meer gangbaar is. [en dan zal het wel om jood in de betekenis van woekeraar,oplichter,afzetter zijn, heb even geen Van Dale bij de hand]
Ik dacht zelf ook dat voor de tijd van de machtige Osmaanse Rijk, het woord Turk een negatieve betekenis had. Zeker weet ik het alleen niet.
Maar ik vind het wel terecht dat er stappen worden ondernomen om het uit de Van Dale te halen. Niet alleen om de reden dat we niet leven in de geschiedenis, maar vooral om de omgansvormen met elkaar respectvol te houden.
En wat betreft dat er in de Engelse woordenboek negatieve betekenissen over "Dutch" zou zijn en dat jij ook geen acties onderneemt. Dat moet jij weten!
Het gaat er gewoon om dat nog altijd er recht geschied.
quote:Lees eerst alle posts nu maar eens door dan vind je vanzelf de reden waarom jou stelling te belachelijk voor woorden is.
Op vrijdag 24 augustus 2001 13:49 schreef OptimusPrime het volgende:
Ik heb niet alle posts gelezen.Maar ik vind het wel terecht dat er stappen worden ondernomen om het uit de Van Dale te halen. Niet alleen om de reden dat we niet leven in de geschiedenis, maar vooral om de omgansvormen met elkaar respectvol te houden.
quote:Nee, dat moeten de Engelsen of Amerikanen weten
En wat betreft dat er in de Engelse woordenboek negatieve betekenissen over "Dutch" zou zijn en dat jij ook geen acties onderneemt. Dat moet jij weten!
quote:Recht geschiedt niet door een deel van de betekenis van het woord Turk uit het woordenboek te schrappen!! Ben je nou helemaal besodemieterd?
Het gaat er gewoon om dat nog altijd er recht geschied.
quote:Nou, als ze bij de van dale nou eens een begin zouden maken met het maken van een fatsoenlijk, normaal, actueel en correct woordenboek zou het in ieder geval een hoop gezeur schelen.
Op vrijdag 24 augustus 2001 15:48 schreef R@b het volgende:
een deel van de betekenis van het woord Turk uit het woordenboek te schrappen!! Ben je nou helemaal besodemieterd?
en is vieze Turk nu een pleonasme?
quote:Nee, want je gebruikt hier het woord Turk met een hoofdletter, dus doel je op de bevolkingsgroep.
Op vrijdag 24 augustus 2001 16:06 schreef Re het volgende:en is vieze Turk nu een pleonasme?
quote:Dat moet dan dmv geschiedvervalsing gebeuren??
Op vrijdag 24 augustus 2001 16:05 schreef links234 het volgende:[..]
Nou, als ze bij de van dale nou eens een begin zouden maken met het maken van een fatsoenlijk, normaal, actueel en correct woordenboek zou het in ieder geval een hoop gezeur schelen.
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 24-08-2001 16:14]
quote:jij schrijft het ook met hoofdletter ... maar de vraag blijft
Op vrijdag 24 augustus 2001 15:48 schreef R@b het volgende:
Recht geschiedt niet door een deel van de betekenis van het woord Turk uit het woordenboek te schrappen!! Ben je nou helemaal besodemieterd?
quote:Voor mijn part. Het is een woordenboek, geen Winkler Prins!
Op vrijdag 24 augustus 2001 16:13 schreef R@b het volgende:[..]
Dat moet dan dmv geschiedvervalsing gebeuren??
quote:In de Van Dale die ik hier nu voor mijn neus hebt komt de betekenis van vies helemaal niet voor???
Op vrijdag 24 augustus 2001 16:14 schreef Re het volgende:[..]
jij schrijft het ook met hoofdletter ... maar de vraag blijft
Turk bewoner van Turkije etc. bla bla bla ... zegswijze; Aan de Turken overgeleverd zijn: slecht behandeld, mishandeld, bedrogen worden.
turken geweldig plagen, mishandelen
Turks --
I) 1. van, uit Turkije; van de Turken etc... 2. Mohammedaans. zegswijze; Liever Turks dan paaps
II) taal ter Turken
(Let trouwens op de hoofdletters waarmee Turk of turken geschreven wordt.)
Als de rechter er ook maar om kan lachen vind ik het allemaal prima.
quote:Misschien bestaat er ook nog een Dikke dikkere van Dale?? (mijn exemplaar heeft ruim 1000 bladzijden, weet niet of dat de dikste is?)
Op vrijdag 24 augustus 2001 16:34 schreef Re het volgende:
ohhh dus waar is dan die heisa over en wie kwam er met die vieze uitdrukking dan?
quote:????? De uitspraken dateren van ver vóór het gastarbeiders-verleden hoor
Op vrijdag 24 augustus 2001 16:40 schreef Raaf het volgende:
maar in dit geval gaat het om uitspraken die al oer-oud zijn en nog dateren uit het "gastarbeiders"-verleden van holland.
code:Grappig dat ze het nog over de sovjet unie hebben, btw.U hebt gezocht op: turk RESULTAAT (maximaal 20 woorden)
Turk (de ~ (m.))
1 staatsburger van Turkije
2 [arch.] mohammedaan, moor
3 Turks restaurant
Tur·´kije (het ~)1 staat die gedeeltelijk tot Azië en gedeeltelijk tot Europa behoort
Turk·´me·ni·stan (het ~)1 staat in het Aziatische deel van de Sovjet-Unie
tur·´kooisI {de ~ (m.)}
1 ondoorzichtige blauwgroene of hemelsblauwe steen
II {het ~}
1 ondoorzichtig blauwgroen of hemelsblauw gesteente
tur·´kooi·zen (bn., alleen attr.)1 de kleur van turkoois hebbend
2 van turkoois
Turks1 (het ~)1 de taal van de Turken
Turks2 (bn.)1 van, uit Turkije
quote:Maakt ook verder niet uit of ze al dan niet uit het gastarbeidersverleden komen.
Op vrijdag 24 augustus 2001 16:43 schreef R@b het volgende:[..]
????? De uitspraken dateren van ver vóór het gastarbeiders-verleden hoor
quote:Nu zal er wel weer iemand een Raoul Heertje-topic, a la YvtH, gaan openen?
Ik vraag me af waar de Dikke van Dale-medewerkers hun research doen. Ze beweren dat zij niet verantwoordelijk zijn voor bepaalde uitdrukkingen. Ze noteren ze slechts en houden daarmee ook hun woordenboek op gewicht. Hierbij een selectie van uitdrukkingen die ik voor hen verzamelde:Zich gegümüst voelen. Je belazerd voelen. Ten onrechte denken dat je de uitzondering op de regel bent.
Een Zlatan voor de dorst. Je geld op de bank zetten.
Vooroordelen als een Van Dam. Bij een kettingbotsing één
automerk de schuld geven.Kakken als een jood. Altijd proberen een euro te draaien.
In een Paultje zitten. Balen dat iemand ziek is.
Volledig gerosemuld zijn. Balen dat iemand nog leeft.
Een Cootje flikken. Vlak voor je crematie zelf de vlam uitblazen.
Even een Westbroekie leggen. Alles afzeiken en zelf geen enkel realistisch alternatief hebben. Zie ook: een paar zetels bij elkaar gümüsen.
Een Surinamer in de pot vinden. Ontdekken dat je vriendin biseksueel is.
In De Boer gelogeerd zijn. Alle rechtszaken winnen behalve die tegen je hamstring.
Marokkanenstreek. Streek waar veel Marokkanen wonen.
Het grappige is dat in alle consternatie het woord politiek correct het ergste scheldwoord is geworden. Op vuile Surinamer, moslim, Turk, Marokkaan, jood of homo wordt nauwelijks nog gereageerd. Maar als je publiekelijk voor politiek correct wordt uitgemaakt, kun je het behoorlijk schudden.
Dat hebben die tering Surinamers/joden/Marokkanen/moslims/homo's weer slim geregeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |