abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1443653
precies...:P
  zondag 19 augustus 2001 @ 17:12:49 #52
12123 HighPriority
*wiebel*wiebel*
pi_1443696
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 16:48 schreef HartSlag het volgende:
wat denk je zelf?
Zover ik weet zitten we hier niet in een of andere quiz.

Maargoed, ik denk zelf dat laatst genoemde opmerking bij jou wel een rol zal spelen maar weet het uiteraard niet zeker. Vandaar ook mijn vraag.
Is mijn gedachte correct of niet?

Om maar even in jou vage stijl te blijven:

Stel dat mijn gedachte over jouw gedachte correct is...
Voor het grootste deel van de zeurende Sinterklaas mensen gaat het "ze komen hier, we geven ze al onderdak etc" niet eens op, aangezien een groot deel van deze mensen al veel langer (deels ongevraagd) deel uitmaakte van dit land.
Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat ze zich daarom alles maar zouden kunnen veroorloven ofzo, nee, 't enige wat ik hiermee wil aangeven is dat je niet kan praten in termen van "ze komen hier, we geven ze al onderdak en dan komen ze onze tradities ook nog eens veranderen..." aangezien het ook HUN tradities zijn.

pi_1443713
je lult lekker, maar je verhaaltje klopt toch niet helemaal... en buiten dat ga ik mijn tijd nu even wat nuttiger besteden dan iemand zoals jij proberen iets bij te brengen.
Droom fijn verder
  zondag 19 augustus 2001 @ 17:26:36 #54
272 R@b
No-nonsens
pi_1443761
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 04:07 schreef Cosma-Shiva het volgende:

Hoe dan ook, aangezien het klaarblijkelijk geen gangbaar woord meer is in die zin, en het onnodig kwetsend kan zijn, blijf ik vooralsnog bij mijn mening.

Dat is natuurlijk onzin.

Straks zit ik een tekst te lezen in een oud boek waar de zin: Men turkte mij behoorlijk invoorkomt.
En dan kan ik dankzij jouw politiekcorrecte woordenboek niet eens meer de oorspronkelijke betekenis opzoeken?

quote:
Het argument dat ook het woord "Dutch" her en der negatief gebruikt wordt vind ik overigens geen reden om het dan ook maar vanzelfsprekend te vinden dat wij het woord "Turken"(met als betekenis mishandelen etc.) dan ook maar moeten laten staan.
Er is nogal een verschil tussen laten staan en gebruiken. Dat is een jodenstreek wat je me flikte, is ook een uitdrukking die je met goed fatsoen niet kan gebruiken.
quote:
Ja stel je voor zeg, zulk een prachtige gezegdes en spreekwoorden willen wij immers niet kwijt.
Daar gaat het niet om. Jij wilt zelf zover gaan dat alle woordenboeken waar die betekenis invoorkomt uit de handel worden gehaald. En wat wil je doen met alle woordenboeken die je bij tweedehandszaken kunt kopen. Ook gaan vernietigen?? Een echte boekverbranding ??

Kom nou, zie je zelf niet in hoe bezopen je standpunt is.

quote:
Je zegt het zelf al "in vroegere tijden", dat beeld is inmiddels achterhaald, de woorden worden niet meer op deze wijze gebezigd en het kan door sommigen als kwetsend worden ervaren, weg ermee dus.....
Dat het als kwetsend kan worden ervaren, oké, maar wegermee, wat een nonsens.

Jouw politiekcorrecte standpunt ter verdediging van de allochtone Turk die zich beledigt voelt, zet eerder meer kwaad bloed bij sommige Nederlanders, dan dat het goed zou doen voor de beledigde Turk.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  † In Memoriam † zondag 19 augustus 2001 @ 17:50:38 #55
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_1443856
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 19:06 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

Het is niet onze taal die verloochent wordt, maar het woord "Turk".

Ik heb gelukkig ook nog nooit iemand het woord "Turk" als zodanig horen gebruiken, des te vreemder dat de Van Dale dat wel doet.

Die rechtzaak komt er wel, en zal wel gewonnen worden ook door meneer S., en terecht.

Stomme Turk .
Veel gebruikte uitdrukking.

van Dale probeert een wetenschappelijk onderbouwd verslag te geven van het gebruik van de Nederlandse taal.
Daarom zijn ze niet zo snel met het verwijderen van verouderde uitdrukkingen en al helemaal met het opnemen van hype woorden.

Die Turk heeft dus geen schin van kans, maar gezien jouw goedbedoelde adviezen zou jij eigenlijk zijn proces kosten moeten vergoeden.

The future is after you
pi_1443877
zowaar...... de wonderen zijn de wereld nog niet uit.......
ik ben het met rob eens ()
  zondag 19 augustus 2001 @ 18:01:00 #57
12123 HighPriority
*wiebel*wiebel*
pi_1443897
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 17:17 schreef HartSlag het volgende:
je lult lekker, maar je verhaaltje klopt toch niet helemaal... en buiten dat ga ik mijn tijd nu even wat nuttiger besteden dan iemand zoals jij proberen iets bij te brengen.
Droom fijn verder
Goh wat jammer nou, een iemand als ik had veel gehad aan uw kennis, o grote alwetende HartSlag.

En dat alles terwijl ik zelf niet eens tegen een witte Sinterklaas ben.
Wel vind ik, dat niet alleen de autochtone Nederlanders recht hebben op een mening hierover.

En voor 't geval je me verkeerd begreep:
Met "aangezien het ook HUN tradities zijn" doelde ik niet op het onstaan van het hele Sinterklaas gebeuren zoals jij misschien dacht, maar op het feit dat veel allochtonen uit de (voormalige) koloniën ook met Sinterklaas zijn opgevoed.
Dit door de ongevraagde invloed van de bezetters die veel grotere schade heeft toegebracht dan de gemiddelde Nederlander misschien denkt.
Zowieso heeft iedereen recht op een mening maar als er één groep in bijzonder is, waarvan je absoluut niet moet klagen dat ze meepraten over de Nederlandse tradities, dan is het deze groep wel.

Ik denk dat jij wat dit onderwerp betreft absoluut geen idee hebt waar je over praat en het waarschijnlijk ook niet eens WIL weten. De makkelijke weg.

Maar dat is je goed recht natuurlijk.

zondag 19 augustus 2001 @ 18:05:55 #58
12123 HighPriority
*wiebel*wiebel*
pi_1443912
Zelf vind ik het trouwens ook zonde om dit soort uitdrukkingen en woorden aan te passen. Ze geven juist zo een mooi beeld van de onderlinge strijd en geschiedenis van volkeren en landen.
Eigenlijk zou juist veel meer aandacht moeten worden geschonken aan de achterliggende gedachte van dit soort woorden.
pi_1443920
Kunnen we die Turk geen woordenboek geven waar Turk niet in voorkomt? Als hij er zo veel last van heeft, dan wil ik het wel wegtipexen. Zo kan hij rustig verder en heeft de rest van Nederland een correct woordenboek.

Het is een betekenis van een woord dus moet het in het woordenboek...

Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_1444023
op zich is het voor mij allemaal gelijk en verschilt jouw mening niet veel van de mijne. Alleen zijn het niet "hun" tradities. Het is onze traditie. Dat mensen die hier zijn komen wonen ook sinterklaas vieren is prima. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Maar laat sinterklaas sinterklaas en ga niet lopen kutten omdat je je aangesproken voelt omdat zwarte piet zwart is. Van mijn part is ie blauw, maar ja... dan gaan de smurfen weer lopen zeiken natuurlijk.

En dan nu weer -> on topic.....

pi_1444585
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 17:26 schreef R@b het volgende:

Straks zit ik een tekst te lezen in een oud boek waar de zin: Men turkte mij behoorlijk invoorkomt.
En dan kan ik dankzij jouw politiekcorrecte woordenboek niet eens meer de oorspronkelijke betekenis opzoeken?

Indien het artikel waarmee ik dit topic opende volledig is, zul je de juiste betekenis van dit gezegde daar niet treffen, maar volgens mij hebben we het niet over hetzelfde.
Door de jaren heen zijn er veel gezegdes ontstaan, zoals bv "Wat een toestand in Marokko" (de geschiedkundige gebeurtenis hieraan voorafgaand zijn je neem ik aan bekend), men gebruikt dit gezegde wanneer er bv sprake is van chaos of bv een verwarrende of drukke situatie.
Ik vind dit spreekwoord dan ook niet kwetsend, maar wanneer er in een woordenboek het woord "Marokko" zonder verdere uitleg als synoniem wordt gebruikt voor chaos of bv verwarring dan vind ik dat niet juist.
quote:
Daar gaat het niet om. Jij wilt zelf zover gaan dat alle woordenboeken waar die betekenis invoorkomt uit de handel worden gehaald. En wat wil je doen met alle woordenboeken die je bij tweedehandszaken kunt kopen. Ook gaan vernietigen?? Een echte boekverbranding ??
Ik heb het artikel gelezen R@B, en duidelijk aangegeven dat ik niet in het bezit ben van de Van Dale, maar indien de gezegdes daar staan met daarbij de herkomst, dan wordt het een ander verhaal.
Indien in de Van Dale het woord "Turk" wordt gebruikt als synoniem voor vuil,slecht of dom, ontgaat me toch echt de parallel met jouw voorbeeld van het werkwoord "Turken".
quote:
Kom nou, zie je zelf niet in hoe bezopen je standpunt is.
Ik hoop mijn standpunt duidelijk genoeg te hebben weergegeven middels deze reply.

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 20-08-2001 04:49]

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 augustus 2001 @ 20:39:12 #62
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1444651
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 18:42 schreef HartSlag het volgende:
op zich is het voor mij allemaal gelijk en verschilt jouw mening niet veel van de mijne. Alleen zijn het niet "hun" tradities. Het is onze traditie. Dat mensen die hier zijn komen wonen ook sinterklaas vieren is prima. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Maar laat sinterklaas sinterklaas en ga niet lopen kutten omdat je je aangesproken voelt omdat zwarte piet zwart is. Van mijn part is ie blauw, maar ja... dan gaan de smurfen weer lopen zeiken natuurlijk.

En dan nu weer -> on topic.....

Precies. En zou jij het nodig vinden om een smurfensinterklaas met je auto te overrijden omdat het geen traditie is? Een zwarte Sinterklaas brengt blijkbaar bij jou die gevoelens op en daar had ik dus commentaar op.

Je hoeft het met een zwarte StKlaas niet eens te zijn -ik vind het ook flauwekul-, maar dat houdt niet in dat je daar zo agressief op moet reageren...

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_1444703
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 17:50 schreef otaku-san het volgende:

[..]

Stomme Turk .
Veel gebruikte uitdrukking.

Ik neem aan dat dit een van de voorbeelden in de Van Dale is waar meneer S. in het artikel op doelt.

Niemand vindt dit dus blijkbaar kwetsend?

quote:
Die Turk heeft dus geen schin van kans, maar gezien jouw goedbedoelde adviezen zou jij eigenlijk zijn proces kosten moeten vergoeden.
Het zou bizar zijn indien ik alle processen waarin ik me kan vinden zou moeten vergoeden, hetgeen jouw negatief bedoelde advies vrij onzinnig maakt.

Of hij geen schijn van kans maakt hangt dus af van hetgeen ik eveneens tegen R@b in mijn post heb gezegd, wanneer er spreekwoorden in staan, met een verklarende historische betekenis, die weliswaar niet meer gebruikt worden, maar die sommige verwoede lezers van oude literatuur nog weleens tegenkomen zijn er geen bezwaren.
Indien er dingen in terug te vinden zijn, zoals jij in je post opent dan geef ik meneer S. een goede kans.

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 19-08-2001 20:55]

pi_1444891
klopt... soms word ik echt heel pissed om dit soort dingen. Met een auto overrijden gaat te ver ja, maar wat dan als het structureel voor gaat komen? Die mensen die dat doen vervolgen? hoe? wat voor maatregelen? kan het wel? Moet het wel? Ik vrees dat het inderdaad structureel voor zal gaan komen en dat de sinterklaas traditie daar onder te lijden zal krijgen en eigenlijk is dat al zo natuurlijk... Kan/moet je daar dan tegen optreden? ik vind van wel, maar hoe? Mijn hele punt is dat tolerant zijn prima is, maar tot op zekere hoogte. Uiteindelijk graaf je je eigen graf als je geen grensen stelt, en daar zijn we hard naar op weg. We zijn nu afgedwaald naar sinterklaas, maar dit geld natuurlijk ook voor dit woordenboek issue.
pi_1445151
jeetje, wat een ophef om niks..

pak een turkse woordenboek en zie hoeveel volken worden uitgemaakt voor wat Van Dale doet met Turk..

een redelijk persoon die goed draait in de maatschappij heeft naar mijn mening geen woordenboek nodig..tenzij deze indruk wil kweken op de medemens door moeilijke woorden te gebruiken

zo dit moest ik ff kwijt

zondag 19 augustus 2001 @ 23:19:57 #66
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_1445964
Een woordenboek is in deze zin een representatie van de werkelijkheid. Als een uitspraak als deze ingeburgerd is dan staat dat in het woordenboek. Als de overheid er problemen mee heeft dat het woord Turk op een denigrerende manier gebruikt wordt (en dat hebben ze als de rechtbank de meneer in het gelijk stelt), dan moeten ze iets aan de werkelijkheid doen en niet aan de representatie doen.

Het haalt natuurlijk geen flikker uit als ze het uit de Van Dale halen, maar even qua principe. Als het gebeurt, dan betekent dat dat de overheid in feite de macht heeft onze taal aan te passen. Ik denk dat ik met al deze belezen hier mensen niet hoef uit te leggen waar deze verwijzing heen gaat...

zondag 19 augustus 2001 @ 23:31:06 #67
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_1446032
Overigens moet ik toegeven dat, als ik kijk naar wat wel en niet in de DvD staat, dit mi niet een voldoende ingeburgerde uitdrukking vind. Zeker niet omdat de DvD met dit soort dingen volgens mij toch wel een beetje op moet passen.
Maar goed, dat is geen interresant standpunt.
pi_1446407
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 23:31 schreef risk one het volgende:
Overigens moet ik toegeven dat, als ik kijk naar wat wel en niet in de DvD staat, dit mi niet een voldoende ingeburgerde uitdrukking vind. Zeker niet omdat de DvD met dit soort dingen volgens mij toch wel een beetje op moet passen.
Maar goed, dat is geen interresant standpunt.
Risk one, aangezien jij klaarblijkelijk over de Van Dale beschikt zou ik het erg op prijs stellen indien je hetgeen geschreven hierin mbt het woord "Turk" in dit topic zou willen plaatsen.
Ik ben zolangzamerhand nl wel benieuwd of het hier gezegdes betreft of beledigingen zoals Otaku San in haar post opende.
pi_1446419
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 21:19 schreef HartSlag het volgende:
klopt... soms word ik echt heel pissed om dit soort dingen. Met een auto overrijden gaat te ver ja, maar wat dan als het structureel voor gaat komen? Die mensen die dat doen vervolgen? hoe? wat voor maatregelen? kan het wel? Moet het wel? Ik vrees dat het inderdaad structureel voor zal gaan komen en dat de sinterklaas traditie daar onder te lijden zal krijgen en eigenlijk is dat al zo natuurlijk... Kan/moet je daar dan tegen optreden? ik vind van wel, maar hoe? Mijn hele punt is dat tolerant zijn prima is, maar tot op zekere hoogte. Uiteindelijk graaf je je eigen graf als je geen grensen stelt, en daar zijn we hard naar op weg. We zijn nu afgedwaald naar sinterklaas, maar dit geld natuurlijk ook voor dit woordenboek issue.
Dat is mijn mening ook. Het lijkt erop alsof we in Nederland zo gastvrij zijn, dat juig ik toe. Maar we zijn met z'n alle zo gefixeerd om kleur te bekennen. En nog meer van die loze kreten. Ik heb er moeite mee gehad om te zeggen dat ik een donker meisje uit de klas niet mocht. Met de rest van de donkere klasgenoten heb ik totaal geen last. Maar ik dacht racistisch te zijn als ik haar niet mocht. Dat is het hele idee ook achter dit bericht. Oh mijn god, het woord Turk is niet altijd goed!!!! laten we stennis gaan schoppen.

Dat lijkt me niet goed.

Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_1446525
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 22:02 schreef SYCO het volgende:

een redelijk persoon die goed draait in de maatschappij heeft naar mijn mening geen woordenboek nodig..tenzij deze indruk wil kweken op de medemens door moeilijke woorden te gebruiken

Wat een onzin zeg
Voor ¤ 50,-- per jaar (fiscaal aftrekbaar) kunt u Vriend van CIDI worden.
  maandag 20 augustus 2001 @ 00:48:10 #71
4613 Roache_
Troika hier, Troika daar
pi_1446683
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 17:00 schreef Squartaq het volgende:
je wil niet weten wat mijn achternaam in het duits betekent..... Ik ga duitsland aanklagen. En al die duizenden mensen die de zelfde achternaam dragen als ik doen denk ik mee, want die denken er net zo over.

Wat een onzin zeg......

Oh gelukkig, binnen 24 uur!
edit dus...

Maar nu ben ik wel heel benieuwd!
Ficken?
van der Vots?

[Dit bericht is gewijzigd door Roache_ op 20-08-2001 00:51]

Ben te zaai voor een signature
  maandag 20 augustus 2001 @ 00:50:23 #72
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_1446698
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 00:18 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

Risk one, aangezien jij klaarblijkelijk over de Van Dale beschikt zou ik het erg op prijs stellen indien je hetgeen geschreven hierin mbt het woord "Turk" in dit topic zou willen plaatsen.
Ik ben zolangzamerhand nl wel benieuwd of het hier gezegdes betreft of beledigingen zoals Otaku San in haar post opende.

In de '91-editie staat "Aan de turken overgeleverd zijn Slecht behandeld worden". Ik vind zelf dat dit nog wel door de beugel kan, maar ik kan me herinneren uit het nieuwsbericht op fok! dat de uitspraak in kwestie erger was... (even kijken of ik dat nieuwsbericht nog kan vinden).
  maandag 20 augustus 2001 @ 02:12:29 #73
5981 Ettepet
Schrijft veelzeggend weinig
pi_1447171
In de meest recente driedelige Van Dale is het 'euvel' al verholpen en staat er reeds een kanttekening bij de bewuste betekenis van "Turk". Net zoals bij "Jood".

Afgezien daarvan lijkt het mij ongepast om zoveel aandacht en moeite te steken in dit soort pietluttigheden zonder praktische betekenis.

Er zijn genoeg uiterst reëele misstanden tussen bevolkingsgroepen in Nederland, en daarvan zijn niet in de laatste plaats de nederlanders zelf momenteel de dupe. Positieve discriminatie, taboes, een gebrek aan mogelijkheden en lef om misbruik en verkeerd gebruik van overheidsmiddelen ten bate van minderheidsgroepen aan te pakken, enz..

Naar het zich aan laat zien mondt bovenstaand geneuzel/"verstop-gedrag van de intelligentia" over een paar jaar uit in een 'onverwachts' grote rechtsradicale beweging. Kijk maar naar de opbouw van frustraties en het gebrek aan vertrouwen in de politiek op (o.a. ) dit gebied.

Deze zin loopt dood. Deze gaat door...
pi_1447254
Indien het "euvel" al verholpen is bevreemd het me dat alsnog besloten is de aangifte van discriminatie op te nemen.

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 20-08-2001 04:56]

maandag 20 augustus 2001 @ 11:03:15 #75
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1448158
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 18:51 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik ben niet in het bezit van de Van Dale, maar indien het woord "Turk" daarin nog steeds als negatief wordt uitgelegd dan is dat schandalig, moet dit verandert en desnoods de Van Dale's die nog op voorraad zijn uit de schappen worden genomen.
Heel terecht dat deze man aangifte heeft gedaan.
Heel terecht dat deze stakker keihard wordt uitgelachen. Zielige aanstellerij.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')