Als het maar om een of twee daagjes in de week gaat zou je misschien familie kunnen inschakelen, afhankelijk of die willen of niet.
KDV is behoorlijk prijzig, maar dat lijkt geen probleem te zijn. Zit je dus alleen als het kind ziek is. Ik kan me niet voorstellen dat ze een kind met bv waterpokken toelaten. Ze kunnen andere kinderen besmetten, wat op zich niet heel erg is, maar die kinderen kunnen hun ouders ook weer besmetten. Waterpokken is behoorlijk gevaarlijk voor zwangere vrouwen (knor moest met spoed naar het ziekenhuis komen toen we vermoedden dat ze waterpokken had) dus waarschijnlijk zal de kleine dan toch thuis moeten blijven. Het zal je een paar vakantiedagen kosten, maar dit valt gewoon onder calamiteitenverlof en die is je werkgever gewoon verplicht te geven als dat nodig mocht zijn.
Verder moet je rekening houden met de bezoekjes aan bv het consultatiebureau (inentingen, controles, gehoortest e.d.) Ook daarvoor zul je mee moeten en dus vrij moeten nemen van je werk. Aangezien dat niet onder calamiteitenverlof valt zul je op een andere manier vrij moeten regelen op die data, net als later bij tandarts, dokter of ziekenhuisbezoek mocht dat onverhoopt nodig zijn en nog later - in de schooltijd - heb je natuurlijk de intakegesprekken, ouder en kindactiviteiten, ouderavonden, schoolreisjes etc, maar dat is voor latere zorg.
Zoek in ieder geval een KDV die pedagogisch dezelfde ideeën heeft als jullie zelf, zodat de opvoeding op het KDV aansluit op de opvoeding thuis. Bekijk de groepen, ga zelf naar het KDV en draai een dagje mee.
Verder; vanaf welke leeftijd gaat hij/zij naar het KDV ? Veel KDV's hebben tegenwoordig wachtlijsten en dus zul je je ruim vantevoren moeten inschrijven.
Een KDV is veiliger dan een oppasmoeder omdat er, zoals je al zegt, een organisatie achter zit en er meerdere begeleid(st)ers in een groep zijn die elkaar in de gaten kunnen houden. Een kind is en blijft natuurlijk een kind, en ook op het KDV kunnen ze niet voorkomen dat je kind een keer van de glijbaan valt. Zoals in een ander topic al gezegd moet de aandacht verdeeld worden over meerdere kinderen en kinderen zijn echt razendsnel als ze iets willen.
Houdt ook een alternatief achter de hand. Met name kleine kinderen kunnen reageren op omgeving of personen en als het KDV zelf of een van de leidsters hem of haar niet aanstaat is het wel zo fijn een alternatief achter de hand te hebben.
Goed voorbeeld is mijn neefje. Als hij in de auto meemoest gilde hij huizehoog, tot mijn oom en tante een andere auto kochten. Die beviel hem kennelijk wél goed
![]()
Succes iig.
[ Bericht 9% gewijzigd door Danny op 03-07-2004 01:14:01 ]