abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 juli 2004 @ 23:17:55 #1
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_20375425
Let op: titel geeft aan dat het hier niet gaat over de keuze van wel of geen opvang, maar juist over welke vorm van kinderopvang je zou kiezen of hebt gekozen!

Na een paar oppasmoeders bezocht te hebben, zitten we even op een ander spoor met onze kinderopvangideeën! We vinden namelijk nog niet die oppasmoeder die we graag op ons kindje laten passen en haast automatisch bekijken we opnieuw de mogelijkheden voor kinderopvang.

We kozen eerst voor de vorm "oppasmoeder", omdat we dat wel een huiselijk idee vinden èn omdat die vorm (zwart) stukken goedkoper is dan het reguliere kinderdagverblijf. Bovendien heb je dan soms meteen iemand die af en toe ook 's avonds op je kindje kan passen! Tot slot speelde de overweging mee van "als een kindje ziek is, dan mag het vaak wèl naar een oppasmoeder, maar niet naar het kinderdagverblijf". Dat lijkt me ook wel een voordeel, zeker omdat ik en mijn vriendje niet zomaar thuis kunnen werken!

Maar mijn vriendje heeft een nieuwe baan, waardoor ook de werkgeversbijdrage wat positiever is. En we vinden tot nu toe dus geen echte aansluiting bij de oppasmoeders die echt wel goed leken in alle mails enzo.

Oppasmoeder blijven proberen? Omdat dat toch onze voorkeur had?
Kinderdagverblijf dan toch? Wel safe, alles wit en er zit een organisatie achter.
Via gastouderbureau oppasmoeder zoeken? Maar heb weinig vertrouwen in wat zo'n bureau extra kan bieden. Kan ik dan niet beter zelf gewoon blijven zoeken? En dus ook geen begeleidingskosten (á ¤ 150,- per maand) betalen?

Moeilijk!
Tips? Meer mensen met dit dilemma?

Ik hoop dat ik van jullie ervaringen met verschillende vormen van opvang, een realistsich beeld krijg van wat er kan en speelt! Dank alvast!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  vrijdag 2 juli 2004 @ 23:26:09 #2
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_20375638
Moeilijke keus, Sugar. Wij hebben omdat we met enorme wachtlijsten zaten op het kdv indertijd een oppasmoeder gezocht en gevonden voor Katja. Het was een heel aardig meisje, met een eigen kind, van toen 2 jaar oud. Ik had geen bezwaren tegen haar, maar het voelde om één of andere reden niet goed. Ik was dus heel blij toen er ineens toch een plaats vrijkwam in het kdv.
Daar ben ik overigens nog steeds zeer tevreden over.
Ik kan helaas niet op een rationele manier verklaren waarom die oppasmoeder niet goed voelde en het kdv meteen wel.
Het ziekzijn kan inderdaad wel een overweging zijn om voor een oppasmoeder te kiezen. Gelukkig zijn Katja en Job niet vaak ziek en ik en mijn vriend kunnen allebei makkelijk vrij nemen als er iets is.

Misschien kan Lois hier iets zinnigs over zeggen, omdat zij is overgestapt van kdv naar oppas. Zij kan dus beter voor- en nadelen benoemen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_20375814
Sugar, ik denk dat het met een oppasmoeder toch een kwestie van mazzel is. Het moet klikken en je moet er een goed gevoel bij hebben. Bij een kdv geldt dat natuurlijk ook, maar zijn de kansen wat meer gespreid dat er een aantal leidster tussen zitten waar het wel klikt. En het is wat "controleerbaarder" allemaal. Eén oppas is wel persoonlijker, maar het kan dus ook veel meer mis gaan.

Ik begrijp je argumenten en voorkeur voor een oppasmoeder, maar als ik je verhaal zo volg dan krijg ik het gevoel dat je langzamerhand toch wel naar een kdv neigt. En als je gevoel dat zegt, dan moet je het gewoon doen.
mooi he, alles
  vrijdag 2 juli 2004 @ 23:47:12 #4
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_20376121
Daarin heb je gelijk, Phileine! Neig er inderdaad naar om maar "gewoon" voor de (betrekkelijke) zekerheid van een kdv te gaan. Ook omdat nu duidelijk is dat het om toch iets minder tijd gaat dan we eerst dachten; vriendje gaat eens in de 2 weken een vrije dag "hebben", dus onze baby gaat de ene week 2 dagen en de andere week maar 1 dag naar de opvang. Voor mijn gevoel komt daarmee een iets minder "huiselijke" vorm ook dichterbij.

Misschien toch maar heel snel echt een paar kdv's bezoeken en inschrijven (is gelukkig voor zekerheid ook al gebeurd bij 3 kdv's, maar puur op basis van afstand nog).
Hoewel ik de optie "in de goede buurten briefjes in de bus doen en vragen naar een leuke, lieve oppasmoeder" ook nog wel aantrekkelijk vind.

En Livelink, ik denk dat ik precies weet wat je bedoelt met dat irrationele, maar toch sterke gevoel! Ik heb het bij alle oppasmoeders die we tot nu toe bezocht hebben, precies zo ervaren. Niks mis met de dames, maar toch onvoorstelbaar dat ik wekelijks mijn kindje bij één van hen zou brengen...!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  Admin zaterdag 3 juli 2004 @ 01:02:07 #5
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_20377602
Als het maar om een of twee daagjes in de week gaat zou je misschien familie kunnen inschakelen, afhankelijk of die willen of niet.
KDV is behoorlijk prijzig, maar dat lijkt geen probleem te zijn. Zit je dus alleen als het kind ziek is. Ik kan me niet voorstellen dat ze een kind met bv waterpokken toelaten. Ze kunnen andere kinderen besmetten, wat op zich niet heel erg is, maar die kinderen kunnen hun ouders ook weer besmetten. Waterpokken is behoorlijk gevaarlijk voor zwangere vrouwen (knor moest met spoed naar het ziekenhuis komen toen we vermoedden dat ze waterpokken had) dus waarschijnlijk zal de kleine dan toch thuis moeten blijven. Het zal je een paar vakantiedagen kosten, maar dit valt gewoon onder calamiteitenverlof en die is je werkgever gewoon verplicht te geven als dat nodig mocht zijn.

Verder moet je rekening houden met de bezoekjes aan bv het consultatiebureau (inentingen, controles, gehoortest e.d.) Ook daarvoor zul je mee moeten en dus vrij moeten nemen van je werk. Aangezien dat niet onder calamiteitenverlof valt zul je op een andere manier vrij moeten regelen op die data, net als later bij tandarts, dokter of ziekenhuisbezoek mocht dat onverhoopt nodig zijn en nog later - in de schooltijd - heb je natuurlijk de intakegesprekken, ouder en kindactiviteiten, ouderavonden, schoolreisjes etc, maar dat is voor latere zorg.

Zoek in ieder geval een KDV die pedagogisch dezelfde ideeën heeft als jullie zelf, zodat de opvoeding op het KDV aansluit op de opvoeding thuis. Bekijk de groepen, ga zelf naar het KDV en draai een dagje mee.

Verder; vanaf welke leeftijd gaat hij/zij naar het KDV ? Veel KDV's hebben tegenwoordig wachtlijsten en dus zul je je ruim vantevoren moeten inschrijven.

Een KDV is veiliger dan een oppasmoeder omdat er, zoals je al zegt, een organisatie achter zit en er meerdere begeleid(st)ers in een groep zijn die elkaar in de gaten kunnen houden. Een kind is en blijft natuurlijk een kind, en ook op het KDV kunnen ze niet voorkomen dat je kind een keer van de glijbaan valt. Zoals in een ander topic al gezegd moet de aandacht verdeeld worden over meerdere kinderen en kinderen zijn echt razendsnel als ze iets willen.

Houdt ook een alternatief achter de hand. Met name kleine kinderen kunnen reageren op omgeving of personen en als het KDV zelf of een van de leidsters hem of haar niet aanstaat is het wel zo fijn een alternatief achter de hand te hebben.
Goed voorbeeld is mijn neefje. Als hij in de auto meemoest gilde hij huizehoog, tot mijn oom en tante een andere auto kochten. Die beviel hem kennelijk wél goed

Succes iig.

[ Bericht 9% gewijzigd door Danny op 03-07-2004 01:14:01 ]
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  † In Memoriam † zaterdag 3 juli 2004 @ 10:47:11 #6
43556 miss_dynastie
pi_20380191
Sugar; ben je op zoek naar een oppasmoeder aan huis of dat niet?
  zaterdag 3 juli 2004 @ 11:21:33 #7
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_20380576
Nee, we zouden dan gaan voor een oppasmoeder die in haar eigen huis (met meer kindjes!) ons kindje opvangt.
  † In Memoriam † zaterdag 3 juli 2004 @ 11:28:10 #8
43556 miss_dynastie
pi_20380686
Eerlijk gezegd vind ik de bemiddelingskosten a 150 euro voor 1+2+1+2= 6 dagen per maand veeeeel te veel. Dat is 25 euro bemiddelingskosten per opvangdag, oftewel 3 euro per uur in dit geval! Die weg zou dus wat mij betreft afvallen.

Een oppasmoeder die je zwart 'in dienst' hebt, is goedkoper, maar ook onbetrouwbaar. Je kunt je niet zo gauw ergens op beroepen, er is geen vervanging als zij ziek is/ op vakantie is en ze kan er zomaar mee ophouden. Voor die paar dagen zou ik zelf eerlijk gezegd dat risico niet willen lopen

Ik zou dus voor KDV gaan op basis van de 'feiten' . Mag ik vragen op welke bijdrage je komt als je je kindje inschrijft bij je KDV? Want een oppasmoeder zou dus drie euro per uur bemiddelingskosten kosten plus wat je haar moet betalen (drie euro of zo )
pi_20380905
Afgezien van het feit dat een oppasmoeder het zieke kindje wel neemt. Wat nou als die oppasmoeder ziek wordt of misschien wel voor langere tijd ziek wordt. Dan zit je dus zonder oppas.

Op het kdv kun je dus altijd rekenen. Zwart betalen is goedkoper maar ook veel meer onberekenbaar.
  zaterdag 3 juli 2004 @ 15:40:03 #10
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_20384665
Wij hebben gekozen voor een KDV. Omdat we mijn schoonmoeder niet standaard willen lastig vallen daarmee (+ dat ik het gewoon geen prettig idee vind dat mijn kind daar 2 of 3 dagen in de week zit ) Mijn moeder woont te ver weg om op te passen, maar zelfde geldt voor haar: ik wil me er niet mee vastleggen.
Met het KDV heb je idd wat zekerheid. Mocht BabyS ziek worden, heb ik de mazzel dat mijn schoonmoeder 9 vand e 10 op zou kunnen passen. Mocht het dan nodig zijn uiteraard.

Miss-D, ik kan je wel vertellen wat onze vermoedelijke bijdrage zou worden. Het hangt er nl. vanaf wat ik ga verdienen en of ik dan een bedrijfsplaats zou krijgen enz enz.
Mocht ik geen bedrijfsplaats krijgen dan betalen we vermoedelijk 174,71 euro per maand en dat is voor 3 dagen in de week.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_20384949
dat valt reuze mee LadyS. wij betalen 180 euro per maand voor 1 dag. zonder werkgeversvergoedingen.

sugar, zowel aan een KDV als aan een gastouder/gezin zitten voor- en nadelen, die zijn al genoemd. maar als je voor een gastouder kiest zou ik het wel veel liever via zo'n gastouderbureau doen. daar is tenminste nog een beetje controle en mocht die gastouder ziek worden dan regelen zij een andere plek voor jouw kind.

en als je voor een KDV kiest is het nog een tip om te kijken naar leeftijdopbouw van de groep. ik vind zelf voor het eerste jaar een horizontale groep prettiger. (dus met alleen maar babies).
  zaterdag 3 juli 2004 @ 15:57:33 #12
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_20385064
ja, wij vonden dat dus ook heel erg meevallen.. Ik had niet gedacht dat wij het konden betalen om de baby 2 of 3 dagen weg te brengen. Maar het is nog even afwachten wat we daadwerkelijk moeten betalen. Want dit zijn de tarieven van 2004 en vanaf 2005 gaat BabyS pas naar een KDV.
En even afwachten wat ik ga verdienen Maar heel veel afwijken zal het niet doen hoop ik
  † In Memoriam † zaterdag 3 juli 2004 @ 16:00:53 #13
43556 miss_dynastie
pi_20385143
LadyS, wat valt me dat mee zeg!
  zaterdag 3 juli 2004 @ 16:02:38 #14
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_20385176
Straks heb ik die hele tabel verkeerd begrepen en moeten we veeeeeel meer betalen
Ik hoor iedereen over zulke hoge bedragen en dat dat van ons zo laag is
  † In Memoriam † zaterdag 3 juli 2004 @ 16:03:24 #15
43556 miss_dynastie
pi_20385201
Ik weet wel dat het vaak ook aan je werkgever ligt
pi_20385384
Sugar, was je al een keertje gaan kijken bij de kdv's waar je je ingeschreven had? Zo nee, dan zou je dat binnenkort kunnen doen. Dan weet je gewoon meteen wat voor soort gevoel je daar bij hebt.

En als je er wel al geweest bent, wat was je gevoel daar bij? Ben je na het bezoek in de eerste instantie meer richting oppasmoeder of richting kdv gaan denken?

Over opvang als je kindje ziek is: ik denk dat dat wel goed komt. Zoals gezegd bestaat er calamiteitenverlof en kunnen zowel jij als je vriend af en toe eens een vakantiedag opnemen als dat nodig is. En zeker omdat het maar om maximaal 2 dagen in de week gaat, lijkt het me dat dat wel moet lukken!
Ik vraag me zelfs af of ik hier niet ook af en toe gebruik van zal maken, hoor. Als mijn kindje echt ziek is, dan zit ik toch echt niet lekker op m'n werk ook al heb ik wel iemand naar wie ik het toe zou kunnen brengen (ik heb het dan niet over een verkoudheidje natuurlijk, maar een echt ziek kindje).
  zaterdag 3 juli 2004 @ 16:13:47 #17
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_20385419
quote:
Op zaterdag 3 juli 2004 16:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik weet wel dat het vaak ook aan je werkgever ligt
Die tabel die heb geraadpleegd is de subsidietabel. Dus dat is als je van je werkgever niks krijgt.

http://www.skl-kinderopva(...)ETABELLEN%202004.doc
  † In Memoriam † zaterdag 3 juli 2004 @ 16:17:03 #18
43556 miss_dynastie
pi_20385478
quote:
Op zaterdag 3 juli 2004 16:13 schreef LadyS het volgende:

[..]

Die tabel die heb geraadpleegd is de subsidietabel. Dus dat is als je van je werkgever niks krijgt.

Kijk, en dat wist ik dan weer niet
Het valt in elk geval reuze mee
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 juli 2004 @ 16:29:36 #19
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_20385737
Ja, zoals iemand anders al zei: ga kijken bij die KDV's! Je kunt ze gewoon bellen en een afspraak maken. Meestal krijg je dan ook meteen het pedagogisch beleidsplan mee, is nuttig om in te kijken. En de sfeer van een KDV kun je alleen beoordelen als je er bent terwijl de kindjes er rondhobbelen.

Je kunt dan zien hoe ze met baby's omgaan (bij Christans KDV hebben ze wel boxen, maar ik zie de jongste baby's eigenlijk bijna altijd op schoot of gezellig in een wippertje bij de andere kindjes zitten), hoe de slaapkamers zijn (wij kwamen ergens waar die verschrikkelijk benauwd waren, bah), of ze horizontale of verticale groepen hebben, of dat er een babygroep is (zoals bij 'ons' waar je kunt kiezen of je je kindje daar het eerste jaar wilt plaatsen of meteen in een verticale groep).

En nog veel meer dingen waar je vantevoren niet eens aan denkt. Je merkt dan zelf bij welke KDV's je een goed gevoel hebt, en je kunt je alvast een beetje een voorstelling maken hoe het eruit zal zien als je daar je kindje brengt.

Schrijf vast een aantal dingen op (bijvoorbeeld als je BV geeft, kun je daar komen voeden, hebben ze voorzieningen om flesjes BV goed op te bergen) en vraag daar alles wat op je lijstje staat.

Zo wordt "het KDV'' minder abstract voor je en kun je je beter voorstellen hoe het eruit ziet.

Aanvulling:
- kijk naar de tuin en buitenspeelmogelijheden (veiligheid)
- vraag wat voor andere buitenactiviteiten ze doen (kinderboerderij of zo)
- kijk goed naar de kindjes zelf: lopen ze er schoon bij?
- is de buitendeur gesloten, zodat kinderen er niet uit kunnen en vreemden er niet in?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 3 juli 2004 @ 16:35:23 #20
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_20385872
Ik heb geen andere keuze dan kdv. Oppas opa en oma zijn er niet.

Oppasmoeder die me niet bekend is wil ik niet.

Ik heb een subsidieplek voor m'n kindje gekregen van de gemeente (eigen bijdrage is 60 eurocent per uur) Het nadeel hiervan was dat ik de keuze had uit drie kinderdagverblijven, ik kon dus niet uit alle kiezen. Gelukkig was er eentje waar mijn oppaskindjes heen gaan en waar ik zelf ook een heel goed gevoel bij had en wat maar 5 minuten lopen is. Mijn kindje kan hier met 10 weken terecht voor 3 dagen in de week en ik heb er wel een goed gevoel over. Ga gewoon kijken!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 juli 2004 @ 16:39:08 #21
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_20385959
Goeie oplossing voor jou Luchtbel, vooral omdat het zo goed te betalen is, en je ook een goed gevoel hebt over dat KDV

Mijn ervaring is dat Christan het echt heel erg leuk vindt. De gastouder vond hij ook erg leuk trouwens, is inmiddels een goede vriendin van me. Zij deed ook van alles met hem, fietsen, koekjes bakken, kinderboerderij enz. Dus dat was ook heel gezellig.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 3 juli 2004 @ 16:44:37 #22
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_20386111
Ja daar had ik echt super geluk mee.

Ik had geen idee dat die mogelijkheden er waren, wat wist ik over dat soort dingen voor ik zwanger raakte niks Maar ik had het helemaal uitgezocht, nog voor ik besloten had het kindje te houden en toen ik eenmaal besloot door te zetten heb ik meteen een aanvraag gedaan en omdat ik studeer kwam ik voor aan op de lijst.....en werd meteen in behandeling genomen. Super geluk!
  zaterdag 3 juli 2004 @ 20:02:22 #23
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_20391000
quote:
Op zaterdag 3 juli 2004 16:13 schreef LadyS het volgende:

[..]

ladyS hou je wel in de gaten dat die subsidietabellen alleen gelden als je van de gemeente een subsidieplaats hebt? Deze gelden niet voor particuliere plaatsen/bedrijfsplaatsen.

Mijn werkgever legt het verschil tussen subsidieplaats en particuliere plaats bij. Is dus ook leuk meegenomen.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 3 juli 2004 @ 20:05:57 #24
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_20391100
quote:
Op zaterdag 3 juli 2004 20:02 schreef E.T. het volgende:

[..]

ladyS hou je wel in de gaten dat die subsidietabellen alleen gelden als je van de gemeente een subsidieplaats hebt? Deze gelden niet voor particuliere plaatsen/bedrijfsplaatsen.

Mijn werkgever legt het verschil tussen subsidieplaats en particuliere plaats bij. Is dus ook leuk meegenomen.
Wat ik heb begrepen heb je die "automatisch" als je onder een bepaalde grens verdient
En of ik een bedrijfsplaats krijg is nog even afwachten Ik heb nog geen baan nl.

maar iig bedankt voor de waarschuwing.. ik ga het sowieso nog even uitzoeken natuurlijk, want ik vind het ook wel erg weinig wat ik moet betalen. Als ik het bijv. vergelijk met bixister
  zaterdag 3 juli 2004 @ 20:14:37 #25
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_20391345
Miss_D, met vergoeding van de werkgever komen we bij een KDV uit op ongeveer ¤ 260,- per maand.
Met vergoeding voor een gastouder (dus via officiele weg) betalen we inderdaad ongeveer ¤ 3,50 per uur aan de oppasmoeder zelf en dan nog de helft van de bemiddelings-begeleidingskosten (die dus ongeveer ¤ 150,- per maand zijn vaak). Komt neer op ongeveer ¤ 285,- per maand.

En mensen, natuurlijk ga ik kijken bij de verschillende KVD's!
Wel goed om te weten waar jij zoal op hebt gelet, Rewimo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')