abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20373727
Bush voert strijd tegen abortus en Verenigde Naties op

VS dreigen geldkraan voor internationale instellingen dicht te draaien
In campagne tegen abortus vormt Bush front met Vaticaan en de strengste moslimregimes

De regering-Bush draait, in haar wereldwijde campagne tegen abortus, de Verenigde Naties verder de duimschroeven aan. De VS dreigen de betalingen aan het kinderfonds Unicef en de Wereldgezondheidsorganisatie te staken, als die hun samenwerking met het VN-bevolkingsfonds (Unfpa) niet beëindigen.

Brussel
Eigen berichtgeving

Met het aantreden van George W. Bush als president in 2001 hadden allerlei extreme groeperingen in de VS opnieuw iemand in het Witte Huis die ontvankelijk was voor hun boodschap. Anti-abortusgroepen maakten daar onmiddellijk gebruik van door een aantal internationale instellingen aan te vallen die zich met familieplanning bezighouden. Unpfa, het gezins- en vrouwenfonds van de VN, werd het eerste mikpunt. De organisatie zou zich schuldig maken aan gedwongen abortus en sterilisatie in China, om de politiek van één kind per koppel te ondersteunen. Er vertrok zelfs een commissie naar China om te onderzoeken in welke mate Unpfa zich daaraan schuldig maakte. Die sprak de organisatie over de hele lijn vrij, maar constateerde wel dat de gelaakte praktijken in China wel voorkomen. Dat was in 2002 voldoende reden om de financiering van Unpfa te stoppen.

De drukkingsgroepen namen daar evenwel geen genoegen mee. Een van de voortrekkers in de strijd tegen abortus is het Population Research Institute (PRI), dat zich tot doel heeft gesteld om "schendingen van de mensenrechten in de naam van gezinsplanning te stoppen en de mythe van de overbevolking te ontkrachten".

Internationale instellingen wereldwijd pleiten voor een verantwoorde geboortepolitiek die overbevolking moet tegengaan. Dezer dagen is in Puerto Rico een pan-Amerikaanse top bezig over seksuele gezondheid, waar de resultaten van de VN-bevolkingstop in Caïro tien jaar geleden geëvalueerd worden. De VS zullen daar opnieuw benadrukken dat vrouwen het recht hebben kinderen te krijgen en dat de beste preventie tegen seksuele aandoeningen onthouding en huwelijkstrouw zijn. Over condooms en anticonceptiva hebben ze het dan ook altijd in bedekte termen. De regering-Bush zit daarmee op dezelfde lijn als het Vaticaan en de strengste moslimlanden.

Net nu lekte uit dat de regering-Bush ermee gedreigd zou hebben ook de financiering van Unicef en de WGO op te schorten omdat die samenwerken met Unpfa. Unicef België heeft geen weet van een officiële mededeling in die zin, maar weet wel dat de druk op Bush vanuit conservatieve hoek enorm is. "Op dit moment hebben we geen reden om bezorgd te zijn. De VS zijn een belangrijke sponsor en er zijn geen aanwijzingen dat ze de geldkraan zouden dicht draaien", zegt woordvoerder Philip Hennon. "Binnen de anti-abortuslobby is er wel al jaren een campagne aan de gang om die steun te herzien."

Voor Bush betekent de kritiek op de gezinsprogramma's van de VN twee keer winst. Hij ondermijnt er de internationale instellingen mee, die hij liever niet te machtig ziet. En hij houdt er een belangrijk deel van zijn kiezerskorps mee tevreden. In een verkiezingsjaar heeft hij de steun van ethisch-conservatief Amerika hard nodig. Het valt hem dan ook steeds moeilijker om aan druk vanuit die groepen te weerstaan.

© 2004 Uitgeverij De Morgen n.v.
Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
pi_20374029
Goede zaak dat abortus wordt aangepakt.

Verder moet Bush niet lullen als de UNFPA hier niet aan meewerkt.
  vrijdag 2 juli 2004 @ 22:46:46 #3
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_20374672
Wat zal ik blij zijn als die vent weg is.
pi_20374744
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 22:18 schreef Cybarite het volgende:
Dus als een vrouw b.v. verkracht is en daardoor zwanger raakt (omdat zij b.v. van haar geloof geen anticonceptie mag hebben), moet zij het kind maar houden? Of als er complicaties tijdens de zwangerschap zijn waardoor moeder en kind ZULLEN overlijden als er geen abortus plaatsvindt, dan moeten beiden maar sterven? Wat een holbewoner mentaliteit.

[ Bericht 4% gewijzigd door Juup© op 02-07-2004 22:56:08 ]
pi_20375242
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 22:49 schreef Juup© het volgende:

[..]

Dus als een vrouw b.v. verkracht is en daardoor zwanger raakt (omdat zij b.v. van haar geloof geen anticonceptie mag hebben), moet zij het kind maar houden?
Allereerst moet er alles op alles worden gezet om die schoft te vinden.
Als dat niet lukt, bestaan er altijd nog weeshuizen (als de moeder het kind echt af wil stoten).
quote:
Of als er complicaties tijdens de zwangerschap zijn waardoor moeder en kind ZULLEN overlijden als er geen abortus plaatsvindt, dan moeten beiden maar sterven? Wat een holbewoner mentaliteit.
Dat is geen vrijwillige abortus, dat is gewoon een medische calamiteit.

Deze twee mogelijkheiden hebben slechts een marginaal aandeel in het totale aantal gepleegde abortussen. Oftwel, je loopt zielig te doen terwijl je voorbij gaat aan de wérkelijke oorzaken achter veel aborteringen. Of beter gezegd, redenen tot.

Want dat is pure gemakszucht, het doorslaan van de consumptiemaatschappij in combinatie met roekeloosheid (ook op seksueel gebied, blijkt).

Er bestaan genoeg anti-conceptiemiddelen, het legaliseren van kindermoord is niet nodig om iedereen zijn pleziertje te kunnen gunnen (geslachtsgemeenschap bedrijven zonder dat dat resulteert in een zwangerschap).
  vrijdag 2 juli 2004 @ 23:12:50 #6
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_20375304
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:10 schreef Cybarite het volgende:

[..]

Als dat niet lukt, bestaan er altijd nog weeshuizen (als de moeder het kind echt af wil stoten).
En als zo'n meisje dan 15 is .
kom eens onder die steen vandaan .
  vrijdag 2 juli 2004 @ 23:13:18 #7
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_20375313
quote:
...want?

Hoewel mijn vriendin en ik zelf nooit voor een abortus zouden kiezen, zou het in mijn ogen eenieder vrij moeten staan ZELF die keuze te maken.

Daar heeft niemand een goedkope, opportunistische selfmade-christen voor nodig

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_20375354
quote:

[..]

[..]

Dat is geen vrijwillige abortus, dat is gewoon een medische calamiteit.

Deze twee mogelijkheiden hebben slechts een marginaal aandeel in het totale aantal gepleegde abortussen. Oftwel, je loopt zielig te doen terwijl je voorbij gaat aan de wérkelijke oorzaken achter veel aborteringen. Of beter gezegd, redenen tot.

Want dat is pure gemakszucht, het doorslaan van de consumptiemaatschappij in combinatie met roekeloosheid (ook op seksueel gebied, blijkt).

Er bestaan genoeg anti-conceptiemiddelen, het legaliseren van kindermoord is niet nodig om iedereen zijn pleziertje te kunnen gunnen (geslachtsgemeenschap bedrijven zonder dat dat resulteert in een zwangerschap).
Ook bij een medische calamiteit wil Bush dus het aborteren van de vrucht verbieden.
  vrijdag 2 juli 2004 @ 23:15:07 #9
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_20375357
quote:

Dan is voorlichting op zijn plaats, in plaats van 'onthouding' te promoten en condooms uit te bannen en verder kinderen dom te houden over seks

Wat een eenzijdige kijk, zeg

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_20375411
quote:
Ja, belachelijk dat de keuze aan de vrouwen zelf wordt overgelaten he, ipv dat de overheid het reguleert.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
pi_20375448
Volledige tekst
quote:
The law, approved by the House and Senate late last month, prohibits doctors from committing an "overt act" designed to kill a partially delivered fetus and allows no exception if the woman's health is at risk, or if the child would be born with ailments.
Wat een holbewoner.
pi_20375474
quote:
Volgens de bijbel moet de vrouw toch trouwen met de verkrachter, waarom predik je dat niet?

Maar goed, een vrouw moet dus gedwongen worden om 9 maanden het kind ve verkrachter te dragen? Schandalig. Gelukkig ben jij niet aan de macht in dit beschaafde land.
quote:
Oftwel, je loopt zielig te doen terwijl je voorbij gaat aan de wérkelijke oorzaken achter veel aborteringen. (...)

Want dat is pure gemakszucht
Malloot. Het doorstaan ve abortus is echt niet 'gemakkelijk' hoor, als je dat denkt.
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
pi_20375494
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:18 schreef Juup© het volgende:
www.cnn.com
[..]

Wat een holbewoner.
Nu ga je te ver, Juup. Wat een enorme belediging .

Holbewoners hebben meer respect voor de gezondheid ve vrouw.
pi_20375577
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:18 schreef Juup© het volgende:
Volledige tekst
[..]

Wat een holbewoner.
Volgens mij heeft Bush zijn vrouw met een knuppel op haar kop geslagen en aan haar haar naar zijn grot gesleept.

Niet te geloven, ik hoop toch echt dat Kerry president wordt daar zodat de wereld van deze mongool verholpen is
pi_20375641
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:24 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Volgens mij heeft Bush zijn vrouw met een knuppel op haar kop geslagen en aan haar haar naar zijn grot gesleept.

Niet te geloven, ik hoop toch echt dat Kerry president wordt daar zodat de wereld van deze mongool verholpen is
Toffe sig heb jij.
pi_20375683
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:26 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

Toffe sig heb jij.
dank
pi_20375841
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:20 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

Nu ga je te ver, Juup. Wat een enorme belediging .

Holbewoners hebben meer respect voor de gezondheid ve vrouw.
Oke, mijn excuus.
  vrijdag 2 juli 2004 @ 23:48:51 #18
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_20376163
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:19 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

Volgens de bijbel moet de vrouw toch trouwen met de verkrachter, waarom predik je dat niet?
oja? vertel is dan, ik ben benieuwt naar je bijbelse wijsheid
pi_20377139
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:12 schreef Fliepke het volgende:

[..]

En als zo'n meisje dan 15 is .
kom eens onder die steen vandaan .
Wie? Het kind of het slachtoffer?

Als het slachtoffer 15 is, so what?
pi_20377193
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:13 schreef Verbal het volgende:

[..]

...want?

Hoewel mijn vriendin en ik zelf nooit voor een abortus zouden kiezen, zou het in mijn ogen eenieder vrij moeten staan ZELF die keuze te maken.
Dacht je soms dat het mij gaat om het inperken van keuzevrijheid van anderen?

Het gaat erom welke keuzes men wel en niet mag maken. Ik kan er ook voor kiezen om mijn buurman neer te knuppelen, omdat hij de buurt terroriseert. Is net zo gerechtvaardigd.
quote:
Daar heeft niemand een goedkope, opportunistische selfmade-christen voor nodig

V.
Ik distantieer mij duidelijk van eventuele retoriek van Bush.
pi_20377220
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:15 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ook bij een medische calamiteit wil Bush dus het aborteren van de vrucht verbieden.
Dat moet Bush dan maar weten, ik zeg toch niet dat ik koste wat het kost achter hem sta?

Integendeel...
  zaterdag 3 juli 2004 @ 00:41:44 #22
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_20377240
quote:
Op zaterdag 3 juli 2004 00:35 schreef Cybarite het volgende:

[..]

Wie? Het kind of het slachtoffer?

Als het slachtoffer 15 is, so what?
Als het slachtoffer 9 is, so what? Wat maakt het uit dat ze nog lang niet klaar is voor een bevalling en dat haar kinderlijfje dat helemaal niet aankan?

ja, er zijn echt meisjes van 9 die zwanger (kunnen) worden
pi_20377254
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:17 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

Ja, belachelijk dat de keuze aan de vrouwen zelf wordt overgelaten he, ipv dat de overheid het reguleert.
Wat een redenering (die ontbreekt eerlijkgezegd )...

Dan moeten we de moslimterroristen ook maar hun gang laten gaan. Het is toch hun eigen keuze?
Moord vinden zijn gelegitimeerd, wie is de overheid om daar tegen op te treden?
pi_20377288
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:48 schreef Boomstam het volgende:

[..]

oja? vertel is dan, ik ben benieuwt naar je bijbelse wijsheid
Nederlandse Bijbelvertaling 1951:

Wanneer een man een meisje ontmoet, dat nog maagd is en niet ondertrouwd, haar aangrijpt en gemeenschap met haar heeft, en zij worden betrapt - dan zal de man, die bij haar gelegden heeft, aan de vader van het meisje vijftig zilverlingen geven, en zij zal hem tot vrouw zijn, omdat hij haar onteerd heeft, hij zal haar niet mogen wegzenden, zolang hij leeft. (Deu 22:28-29)

Je zou dit kunnen interpreteren als vrijwillig gemeenschap hebben, maar de New International Version is iets duidelijker:

If a man happens to meet a virgin who is not pledged to be married and rapes her and they are discovered, he shall pay the girl's father fifty shekels of silver. He must marry the girl, for he has violated her. He can never divorce her as long as he lives. Bron
pi_20377313
quote:
Op zaterdag 3 juli 2004 00:42 schreef Cybarite het volgende:

[..]

Wat een redenering (die ontbreekt eerlijkgezegd )...

Dan moeten we de moslimterroristen ook maar hun gang laten gaan. Het is toch hun eigen keuze?
Nee, simpele, die moslimterroristen schaden anderen door hun daden, vrouwen die abortus plegen niet. Het kind is op dat moment niet levensvatbaar en dus is abortus vergelijkbaar met het afhakken van je eigen vinger. Moet dat ook maar verboden worden door de overheid. Bah, ik word niet goed van christelijke fundamentalisten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')