abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 18 augustus 2001 @ 11:22:39 #1
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_1436895
quote:
Bron NRCChipkaart voor sigarettenautomaat

Door een onzer redacteuren

DEN HAAG, 17 AUG. Voor het kopen van sigaretten uit een automaat is over enkele jaren een aangepaste chipkaart nodig waarop de geboortedatum van de bezitter is vermeld. Op deze manier denkt het kabinet te kunnen verhinderen dat jongeren onder de 16 jaar sigaretten uit de automaat halen.

Dit blijkt uit de brief die minister Borst (Volksgezondheid) gisteren naar de Tweede Kamer heeft gezonden. Zij schrijft `in beginsel' positief te zijn over de invoering van een aparte chipkaart.

De Kamer had minister Borst onlangs die suggestie aan de hand gedaan als alternatief voor het oorspronkelijke voornemen om alle 28.000 sigarettenautomaten te verbieden. Dit zou nodig zijn als het niet mogelijk is om jongeren onder de 16 effectief te verhinderen sigaretten te kopen.

Bij verkoop over de toonbank wordt straks, als de wet die de leeftijdsgrens regelt is ingevoerd, de verkoper er verantwoordelijk voor dat aan jongeren onder de 16 geen tabak wordt verkocht. Bij twijfel moet hij de aspirant-koper vragen zich te legitimeren.

Dit kan dan onder meer met behulp van een aangepaste chipkaart die door de automatenbranche is ontwikkeld maar die dan volgens Borst wel voorzien moet worden van naam, geboortedatum en pasfoto.

Volgens de Landelijke belangenvereniging van tabaksdistributeurs kan de aparte chipkaart op 1 januari 2003 worden ingevoerd. Het gaat daarbij om een gewone chipkaart die op een postkantoor moet worden aangepast voor het gebruik in de sigarettenautomaten, aldus LBT-voorzitter P. van Gerwen.

Hij gaat er van uit dat bij de aanpassing van de kaart op het postkantoor naar de leeftijd van de eigenaar wordt gekeken. Van het aanbrengen van een foto is volgens hem geen sprake. Als dit inderdaad niet gebeurt, kan het pasje, aldus Borst, niet worden gebruikt voor de legitimatie bij de verkoop over de toonbank.

Na de invoering van de `tabakchipkaart' blijft het volgens de LBT mogelijk om de sigaretten uit de automaat met muntgeld te betalen. ,,Met de kaart wordt de automaat alleen ontgrendeld. Je kunt dan chippen of met muntgeld betalen'', aldus Van Gerwen.

De stichting Rokersbelangen staat neutraal tegenover de invoering van de aangepaste chipkaart. ,,Iedere maatregel om het roken door jongeren te ontmoedigen, stimuleren wij. Het is vervelend dat volwassenen ook zo'n kaart moeten gaan hanteren, maar het is niet anders. Er is goed over nagedacht, hoop ik'', aldus een woordvoerder van Rokersbelangen.

Zie ook: http://www.fokzine.net/news.fok?id=9999

Nu wilde in eerder deze week al een topic in General Chat openen over de bespottelijke regel dat kinderen jonger dan 16 geen shag krijgen in de supermarkt terwijl ze wél shag kunnen scoren in bijvoorbeeld de snackbar, waar de automaten door eigenaren van zo'n snacktent vlakbij de ingang zijn geplaatst en zelfs kids van 7 gewoon mee kunnen nemen waar zij voor komen zonder dat er iemand is die daar iets aan doet.

Het invoeren van dit soort idiote wetjes en regeltjes zet namelijk absoluut geen zoden aan de dijk zolang de overheid er blijkbaar meer belangen bij heeft om geld te verdienen aan die teerindustrie.

Ook het nieuwe voorstel , de invoering van pasjes, die gewoon onderling geruild kunnen worden is geld verspillen in mijn ogen. Kost handenvol en levert nix op.

Iedereen kan al een ID kaart krijgen, waarom dan nog een extra kaart met eventuele foto en leeftijd???

pi_1437026
als straks iedereen stopt met roken krijgt die Borst helemaal de hele tweede kamer over zich heen....

----------------------

[Dit bericht is gewijzigd door waspman op 18-08-2001 12:04]

zaterdag 18 augustus 2001 @ 12:04:42 #3
3542 Gia
User under construction
pi_1437056
Prima handeltje voor jongeren die ouder zijn dan 16. Je haalt wat pakjes sigaretten uit een automaat en verkoopt ze met winst aan de jongeren.

Idioot plan dus!

zaterdag 18 augustus 2001 @ 12:21:18 #4
3656 tuxido
Wie draagt er nu een pak?
pi_1437118
Ja, inderdaad, een idioot plan.
het grappige is dat Mvr. Borst al veel meer van dit soort dingen heeft verzonnen.
Als je kijkt naar alle wetsvoorstellen die ze in haar periode als minister van volksgezondheid heeft gedaan, zie je legio van dit soort idiote wetten.
Het lijkt wel of ze persoonlijke grieven heeft tegen mensen die roken en drinken.
Over het algemeen hebben de wetten erg veel het idee van:
We maken het duurder, dan krijgen wij meer geld, en de bevolking gaat minder roken/drinken.
Terwijl bewezen is dat dat zo niet werkt.
In ieder geval vind ik de wet volslagen belachelijk ondanks dat ik zelf nooit heb gerookt en ook al lang geen 16 meer ben.
ik moet hier nog eens iets goeds voor verzinnen
pi_1437238
Weer een fantastisch idee voor de vrijdagmiddag. Kan ze maandag roepen dat het 'slechts een idee' was, dat 'er nog nagedacht moet worden over de uitvoering'. Ze denkt toch niet dat iedereen onder de 16 stopt met roken?
Waarom zie ik hier jongeren langskomen op de fiets met een krat bier achterop? Omdat ze nog geen brommercertificaat hebben. Er wordt toch ook gewoon drank verkocht aan jongeren.

Maar goed, weer een minister die vier jaar volmaakt zonder dat er van haar plannen ook maar iets terecht komt. Het geld in de verpleging is op, nog steeds drinkt en rookt iedereen, de wachtlijsten in de ziekenhuizen worden ook niet korter, en er zijn nog steeds niet genoeg orgaandonoren. Ze is net zo succesvol als Netelenbos die in vier jaar nog geen stap dichter bij de oplossing van de files is.

I intend to live forever, or die trying.
pi_1437840
ipv pokemonkaartjes worden er dan sigaretten verhandeld op het schoolplein...
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 15:11:03 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_1437876
Mooi toch? Laat die kleine kinderen maar flink dokken voor hun sigaretten als ze dat zo graag willen. Kinderen van onder de zestien hebben daar toch geen geld voor. En je slaat meteen twee vliegen in één klap, want je hebt alle rokers geregistreerd.
Als ze het een beetje slim aanpakken moet je ook nog grote moeite doen om aan zo'n pasje te komen, zal nog meer aspirant rokers er van weerhouden te beginnen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 15:28:54 #8
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1437930
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 15:11 schreef speknek het volgende:
want je hebt alle rokers geregistreerd.
Waarom moet alles geregistreerd worden?
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1437968
Borst is fel anti-roker en als het aan haar lag, was deze maatregel al lang en breed ingevoerd. Was de accijns op tabak en alcohol met 1000% gestegen (dan had een pak peuken een geeltje gekost.) Engelse toestanden. Omdat in Nederland zoiets rechtstreeks onhaabaar is, moet het maar wat langzamer gebeuren. Echt concrete maatregelen kan Borst niet nemen.

Wat Borst eigenlijk wou doen (waarschijnlijk) was de afschaffing van alle sigaretten-automaten voorstellen. Omdat dat niet wenselijk was (politiek, electoraal) wordt deze maatregel voorgesteld.

Zie dit als een proefballon. Proef mislukt waarschijnlijk, sigarettenautomaten worden weggehaald. Doel bereikt.

zaterdag 18 augustus 2001 @ 15:46:59 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_1437979
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 15:28 schreef links234 het volgende:
Om allemaal smerige dingen te doen, zoals je premie omhoog gooien. Maar ook om tegen je ouders te kunnen zeggen van hee kijk, hij/zij rookt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 15:59:44 #11
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_1438032
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 15:11 schreef speknek het volgende:
Mooi toch? Laat die kleine kinderen maar flink dokken voor hun sigaretten als ze dat zo graag willen. Kinderen van onder de zestien hebben daar toch geen geld voor. En je slaat meteen twee vliegen in één klap, want je hebt alle rokers geregistreerd.
Als ze het een beetje slim aanpakken moet je ook nog grote moeite doen om aan zo'n pasje te komen, zal nog meer aspirant rokers er van weerhouden te beginnen.
Precies.. Daar gaat het helaas om, registratie. Kwalijke zaak...

'n rokerspasje

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 16:09:51 #12
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_1438063
Als ze nou gewoon roken op scholen verbieden en dat verbod ook controleren kom je een stuk verder,

de meeste beginnende rokertjes zijn immers onzekere brugpiepertjes die in de pauze bij de "grote kids" willen horen

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 16:23:20 #13
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_1438088
Gelukkig rookte ik al net voordat ik naar de middelbare school ging - En nee, ik was geen 16 toen -, konden ze daar in ieder geval m'n fragiele geest niet nóg verder corrumperen...

Verdomme.. Iedereen vol overgave aan de sigaretten, en wel nu! Een gemiddelde levensverwachting van 73 is sowieso al veel te hoog. En al helemaal opzouten met die rokerspas; Stelletje overcontrolerende, geldbeluste hypocriete dwazen dat het is....

† In Memoriam † zaterdag 18 augustus 2001 @ 16:41:56 #14
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_1438155
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 15:28 schreef links234 het volgende:

[..]

Dat is wel zo gemakkelijk als je je doelgroep direct wilt gaan benaderen met reclame-acties!
Stuur eens per maand een leuk pakketje met wat gratis nieuwe sigaretten in een leuk trendy pakje, verbind er een prijsvraagje aan " maand lang gratis roken" en je weet zeker dat je doelgroep gretig blijft roken en bonnetjes blijft sparen.
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 17:10:17 #15
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_1438255
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 16:41 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Dat is wel zo gemakkelijk als je je doelgroep direct wilt gaan benaderen met reclame-acties!
Stuur eens per maand een leuk pakketje met wat gratis nieuwe sigaretten in een leuk trendy pakje, verbind er een prijsvraagje aan " maand lang gratis roken" en je weet zeker dat je doelgroep gretig blijft roken en bonnetjes blijft sparen.

Dat ook, maar het gaat iets verder dan expense-tracking. Op deze manier kunnen ze makkelijker de verzekeringspremies van rokers ophogen indien gewenst. Momenteel kun je moeilijk controleren wie daadwerkelijk rookt en wie niet...
pi_1439037
RIJSWIJK - Het is onwaarschijnlijk dat bankpasjes worden voorzien van een pasfoto om de rechtmatige eigenaar te herkennen. Dat is ongewenst en praktisch niet haalbaar. Dat stellen de Nederlandse Vereniging van Banken en de tabaksindustrie vrijdag in reactie op een brief van minister Borst van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer.

In de brief meldt de bewindsvrouw in beginsel positief te staan tegenover het idee van PvdA-Kamerlid Oudkerk. Die wil een aangepaste bankchipkaart niet alleen geschikt maken voor sigarettenautomaten, maar ook gebruiken als document bij alle verkooppunten van tabak. Winkeliers kunnen dan makkelijk controleren of een jonge koper ouder is dan zestien jaar, zoals de wet voorschrijft.

Borst vindt dat op zich een goed plan, omdat de leeftijdsgrens moeilijk te handhaven is. Maar ze stelt dat het document in dat geval voorzien moet zijn van een foto.

Bevoegd

En dat is niet het plan van de Landelijke Belangenvereniging van Tabaksdistributeurs. Die heeft een systeem ontwikkeld waarin alleen een chip in de bankpas moet worden geactiveerd die meldt of iemand bevoegd is om sigaretten te kopen bij sigarettenautomaten.

Een koper moet dan eerst zo'n pas in de automaat steken voordat die werkt. Rokers kunnen hun bankpas laten activeren bij hun bank als zij aantonen dat ze zestien of ouder zijn.

Verbod

Borst vond dit een goed plan en stelde dit eerder dit jaar voor aan de Kamer. Aanvankelijk wilde ze de 28.000 sigarettenautomaten verbieden. De Tweede Kamer moet nog stemmen over het toegevoegde idee van Oudkerk.

Op 1 januari 2003 gaat de nieuwe Tabakswet in. Alle sigarettenautomaten moeten dan aangepast zijn, anders worden ze weggehaald. Om de privacywetgeving te respecteren, wordt op de bankpas geen geboortedatum vermeld, maar slechts of iemand bevoegd is sigaretten te trekken.
bron: Nu.Nl

-----------------------------------------------------------
Maw, er wordt geen leeftijd vermeld, maar er moet een bepaalde chip geactiveerd worden, dus ook voor volwassenen naar ik aanneem, op deze manier worden alle rokers handig geregistreerd.
Immers, de automaat ziet geen leeftijd, en dus zul je als bv 40-jarige ook deze chip moeten laten activeren.

Nu weet ik niet inhoeverre bv AH middels de bonus-pas inlichtingen over het koopgedrag van personen verstrekt aan derden, maar ik vind het toch wel een aantasting van de privacy dat al je handelingen op den duur (en misschien momenteel al grootschalig) geregistreerd worden.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 20:01:48 #17
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1439160
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 19:37 schreef Cosma-Shiva het volgende:
En dat is niet het plan van de Landelijke Belangenvereniging van Tabaksdistributeurs. Die heeft een systeem ontwikkeld waarin alleen een chip in de bankpas moet worden geactiveerd die meldt of iemand bevoegd is om sigaretten te kopen bij sigarettenautomaten.

Een koper moet dan eerst zo'n pas in de automaat steken voordat die werkt. Rokers kunnen hun bankpas laten activeren bij hun bank als zij aantonen dat ze zestien of ouder zijn.

Handig, heb ik me net afgeleerd om mijn bankpas mee te nemen als ik uitga, omdat ik anders veel te makkelijk extra ga pinnen met mijn dronken hoofd, gaat zo'n tuthola me verplichten om zo'n ding weer mee te sjouwen.

Zul je weer zien dat ik weer veel vaker veel bezopener ga worden.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1439304
werkt dus echt voor geen kont he...binnen weekje zijn er vast al zat manieren om zo een automaat te kraken, en anders laat je het wel door een vriend halen ofzo...wat een sjit zeg
sorry ik koos deze nick toen ik 16 was.
pi_1439378
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 20:26 schreef EvilFaith het volgende:
werkt dus echt voor geen kont he...binnen weekje zijn er vast al zat manieren om zo een automaat te kraken, en anders laat je het wel door een vriend halen ofzo...wat een sjit zeg
En dan heeft de politiek het wapenfeit in handen om de sigaret-automaten maar helemaal te verbieden. Dit is zo voorspelbaar..
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 21:15:47 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_1439485
En dus werkt het wel

Maar het is inderdaad netter om het in één keer te doen

zaterdag 18 augustus 2001 @ 21:45:28 #21
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_1439628
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 20:42 schreef weerdo het volgende:

[..]

En dan heeft de politiek het wapenfeit in handen om de sigaret-automaten maar helemaal te verbieden. Dit is zo voorspelbaar..

Ik denk niet dat ze het zozeer willen verbieden, als wel er zoveel mogelijk kosten aan proberen te verbinden.

En ik ben nog wel net zo wantrouwig om ervan overtuigd te zijn dat het bijv. voor verzekeringsmaatschappijen ook niet onmogelijk is om die persoonlijke gegevens toegespeeld te krijgen...

Zou ook mooi zijn: Na 2 jaar succesvol gebruik van de kaart wordt er een extra maandelijks geldbedrag gevraagd om je kaart 'on-line' te houden. Contributie voor de rokersclub... That'd be nice. Extra moeten betalen om te MOGEN roken...

zaterdag 18 augustus 2001 @ 21:58:05 #22
12120 _martijn_
 Hedonist Maximus
pi_1439680
Het lijkt mij wel duidelijk.... je hebt inderdaad binnen een half jaar tijd een hele fijne database van alle rokers in Nederland.
En de volgende stap is erg makkelijk gezet, een speciale rokers belasting. En dat zou nog meer het begin kunnen zijn.
Om maar even extreem te gaan, de overheid zou bijvoorbeeld ook quota's op pasjes kunnen zetten (nee mijnheer u heeft deze maand al 20 pakjes peuken gekocht, volgende maand pas weer of wilt u quota bijkopen?)

Ander gevolg is weer dat de sigarettensmokkel een bloeiende tijd zal doormaken

Waanzin is het, dat pasjes idee

pi_1440074
Toen ik het hoorde dacht ik meteen; 'dit gaat nooit lukken'. Maar goed, dat heeft een normaal mens meestal bij de rare hersenspinsels van Els Borst.
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 23:18:05 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_1440231
Overigens ben ik een tegenstander van de uitgebreide registratie van wat we kopen die de laatste tijd steeds groteskere vormen aanneemt, maar een speciale rokersbelasting vind ik geen slecht idee. Voordat ik ga zweefvliegen moet ik verplicht een extra verzekering afsluiten. Wat mij betreft mogen ze hetzelfde doen voor frequente rokers en topsporters. Ook een levensbedreigend vermaak. En zodoende de premies van gewone gezondere mensen weer naar beneden halen.
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 23:25:15 #25
10090 waspman
life is sweet
pi_1440292
er is eigenlijk toch allang een 'speciale rokers-belasting'?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')