Postbodes die in de Bredase wijk Geeren-Noord post bezorgen, durven niet meer in hun eentje op pad. Ze voelen zich bedreigd door rondhangende jongeren.
De jongeren proberen volgens de PTT de fietsen met posttassen te stelen en de postpakketjes af te pakken. De problemen zijn het ergst in de Bernard de Wildestraat en de Joris Nempestraat. Het gaat daar om ongeveer 900 adressen, grotendeels in flatgebouwen. De PTT heeft volgens een woordvoerster al maatregelen genomen om de postbodes veiliger over straat te sturen. De bestellers zijn uitgerust met een mobiele telefoon om de politie te waarschuwen. De fietsen zijn ingeruild voor auto's met minder breekbaar glas en tralies ervoor. De politie voert extra surveillances uit. De PTT overlegt met de gemeente en de woningbouwvereniging over de situatie.
Sloopnominatie
De flats waar de meeste problemen zijn, zijn flats waar de post op de galerij wordt bezorgd. De PTT wil dat de post in brievenbussen in een gesloten ruimte kan worden afgeleverd. De flats aan de Bernard de Wildestraat staan op de nominatie gesloopt te worden.
De woordvoerster benadrukt dat een situatie zoals in de Bredase wijk niet vaak voorkomt. "Het gaat echt om incidentele gevallen. Er zijn wel eens vaker probleempjes, maar die worden dan lokaal opgelost", zegt zij. "Mocht het zo ver komen dat we onze postbodes niet meer veilig over straat kunnen sturen, dan krijgen de mensen bericht dat ze de post op het postkantoor kunnen afhalen. Daarvan is hier echter geen sprake."
Bushaltes geschrapt
Niet alleen de PTT heeft problemen in de wijk Geeren-Noord. Vorig jaar schrapte het busbedrijf BBA tijdelijk een aantal bushaltes uit de routes omdat buschauffeurs werden lastiggevallen.
Afgelopen donderdag nog hield de politie een gerichte actie met tien agenten om overlast terug te dringen. De gemeente heeft in de wijk een drugscoördinator aangesteld bij wie mensen overlast door drugsgebruikers en dealers kunnen melden.
© Nu.nl ( http://nu.nl/document?n=39628 )
=================================================================
Ghettovorming dus, deze achterstandswijk in Breda. Maar zoals gewoonlijk moet het eerst uit de klauw lopen voordat er ingegrepen gaat worden. Je zal er als goedwillende burger maar tussen (moeten) wonen
Zou zo'n gemeentebestuur zich niet eens afvragen wat de opgroei-omstandigheden zijn voor jongeren in een dergelijke wijk? Zullen wel weer een hoop straatcrimineeltjes ''geboren'' worden.
[misschien kunnen de flauwe Brabant grapjes achterwege blijven?]
Er zitten ook veel studenten, maar idd hing er niet echt een lekkere sfeer.
Maar, zo ver ik weet, hebben de meeste (middel)grote steden wel zo'n wijk. Vaak wijken met veel flats met lage huren.
Hoe voorkom je dat je daar ghettovorming krijgt?
Ik heb zelf in een vergelijkbare wijk gewoond, en daar werd van alles geprobeerd, maar zonder resultaat.
Zaak is nu om er voor te zorgen dat deze ghetto's zo snel mogelijk "normale wijken" worden. Misschien dat als die flats gesloopt worden en er andere huizen en/of flats uit de grond worden gestampt dat er dan ook weer andere mensen komen wonen. ik vind dit persoonlijk wel een beetje triest eigenlijk. We leven toch in een welvarend land en dan moet dit niet kunnen.....
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 17-08-2001 20:37]
in de Bernard de Wildestraat woonde een klasgenote van mij op kamers. Daar liggen de junkies gewoon lekker in de trapportalen enzo.
Maar tsja, met het groeiende kamertekort voor Studenten...
en zijn er nog steeds die daar toch op kamers gaan omdat er verder geen plek is. Ideaal is het ZEKER niet!
De meeste wonen daar vanwege de lage huren, dus daar moet je toch weer iets voor verzinnen.
quote:Volgens mij zijn de huren daar helemaal niet zo laag.
Op vrijdag 17 augustus 2001 20:38 schreef pluisje het volgende:
Je kan natuurlijk zo'n wijk wel slopen maar ja, waar laat je die mensen dan?De meeste wonen daar vanwege de lage huren, dus daar moet je toch weer iets voor verzinnen.
quote:Nou ja, relatief gezien laag dan....
Op vrijdag 17 augustus 2001 20:52 schreef ALTER-EGO het volgende:[..]
Volgens mij zijn de huren daar helemaal niet zo laag.
Toen ik daar woonde betaalde ik er al 500 gulden huur per maand voor een flatwoning. Dan spreek ik dus over 18 jaar geleden, de jaarlijkse huurverhoging zal dat bedrag nog eens aanzienlijk hebben verhoogd.
Laag genoeg om er huursubsidie bij te krijgen in ieder geval.
quote:En wie gaat dat bericht bezorgen dan als er geen postbodes meer komen?
"Mocht het zo ver komen dat we onze postbodes niet meer veilig over straat kunnen sturen, dan krijgen de mensen bericht dat ze de post op het postkantoor kunnen afhalen. Daarvan is hier echter geen sprake."
Maar even serieus.. Zoals Pluisje al zei.. slopen is geen oplossing, die mensen moeten toch ergens wonen.. Is alleen verplaatsing van het probleem..
Extra politie-surveillances en strenger optreden tegen groepen jongeren, junkies en dealers en dat soort tuig helpt beter waarschijnlijk.. Maar ja.. dat zal wel weer teveel geld kosten dus wordt het probleem gewoon afgeschoven op anderen..
quote:Wijkvernieuwing noemt men dat. Dan worden dit soort wijken idd opnieuw ingericht en sloopt men de probleemflats.
Op vrijdag 17 augustus 2001 20:29 schreef kreiu het volgende:
Damn gewoon echte ghetto's in Nederland, dit moest er gewoon een keertje van komen (voor zover als het nog niet was)Zaak is nu om er voor te zorgen dat deze ghetto's zo snel mogelijk "normale wijken" worden. Misschien dat als die flats gesloopt worden en er andere huizen en/of flats uit de grond worden gestampt dat er dan ook weer andere mensen komen wonen. ik vind dit persoonlijk wel een beetje triest eigenlijk. We leven toch in een welvarend land en dan moet dit niet kunnen.....
Tjah..
De achterstandswijk knapt ervan op, kost bergen geld die men volgens mij beter kan steken in sociaal cultureel werk of opbouwwerk. En het "tussen de bewoners" plaatsen van Buurtopzichters/toezichtshouders, die zich meerdere malen per dag laten zien in de buurt (tijdens hun rondes)en door praten met de bewoners de problemen signaleren en deze weer doorgeven aan de opbouwwerkers .
(deze opbouwwerkers en buurttoezichthouders moeten laagdrempelig zijn, bewoners moeten zich kunnen identificeren met hen, werving zou plaats kunnen vinden in de wijk zelf!)
quote:Idd de meeste huurders in die flats zullen huursubsudie krijgen, dat scheelt al gauw een paar honderd gulden.
Op vrijdag 17 augustus 2001 20:56 schreef pluisje het volgende:[..]
Nou ja, relatief gezien laag dan....
Laag genoeg om er huursubsidie bij te krijgen in ieder geval.
quote:En in een aantal van die lege woningen zou men die toezichtshouders kunnen plaatsen.
Op vrijdag 17 augustus 2001 21:04 schreef ALTER-EGO het volgende:[..]
, er staan plenty flats leeg dus een woning heb je daar zo.
(buurtbewoners zouden daar tweemaal daags een uurtje de gelegenheid moeten kunnen hebben om binnen te lopen , soort van koffieuur.)
quote:Melkert baantjes zeker?
Op vrijdag 17 augustus 2001 21:09 schreef Loedertje het volgende:[..]
En in een aantal van die lege woningen zou men die toezichtshouders kunnen plaatsen.
quote:Wat maakt dat nu uit?
Op vrijdag 17 augustus 2001 21:24 schreef ALTER-EGO het volgende:[..]
Melkert baantjes zeker?
Heel veel mensen hebben geen problemen om op die manier terug te keren in het maatschappelijk leven en werkervaring op te doen naast een eventuele omscholing.
Ja, er zijn ook mensen die er hun neus voor ophalen Alter-Ego
quote:Nee is geen kwestie van neus ophalen, gaat me meer om het principe van de melkert baan. Daar vind ik een hoop nare luchtjes aan zitten. De mensen die een melkert baan hebben heb ik niks op tegen, dat zie je me ook niet zeggen. Maar daar ging dit topic niet over.
Op vrijdag 17 augustus 2001 21:26 schreef Loedertje het volgende:[..]
Wat maakt dat nu uit?
Heel veel mensen hebben geen problemen om op die manier terug te keren in het maatschappelijk leven en werkervaring op te doen naast een eventuele omscholing.
Ja, er zijn ook mensen die er hun neus voor ophalen Alter-Ego
quote:Hellevoetssluis
Op zaterdag 18 augustus 2001 00:45 schreef links234 het volgende:
In welke provincie ligt Breda?
Maar ff serieus, zulke dingen moeten gewoon met harde hand aangepakt worden!
ik spreek uit ervarig dat dit hun alleen maar aanmoedigt!
drastische maatregelen helpen alleen, en niet een buurthuis oprichten ofzo
dat werkt al helemaal averechts
quote:Inderdaad, gewoon slopen die flats! Dat zal ze leren!
Op zaterdag 18 augustus 2001 00:54 schreef scarefreak het volgende:
quote:yep, zonder notificatie, dat zal ze het gegarandeerd leren!
Op zaterdag 18 augustus 2001 01:01 schreef links234 het volgende:[..]
Inderdaad, gewoon slopen die flats! Dat zal ze leren!
quote:Een buurthuis is dan ook een lullig verschil met een aanspreekpunt in de wijk.
Op zaterdag 18 augustus 2001 00:54 schreef scarefreak het volgende:[..]
Hellevoetssluis
ik spreek uit ervarig dat dit hun alleen maar aanmoedigt!
drastische maatregelen helpen alleen, en niet een buurthuis oprichten ofzo
dat werkt al helemaal averechts
Niet te vergelijken dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |