Maar als het geen deel is van de bijbel ( hun geloof ) dan is het toch automatisch bijgeloof, of ben ik nou gek? :pquote:Op donderdag 1 juli 2004 15:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
dat kun je natuurlijk afdoen als bijgeloof, maar voor veel mensen is dat een belangrijk onderdeel van hun geloof.
En daar ligt dus de fout... want waar geloof je nou in... of waar zou je in moeten geloven?quote:De gemiddelde gelovige ---- gaan mee met de traditie en de ideeen die zij meegekregen hebben.
Misschien tegenwoordig niet meer, maar vroeger werden ongedoopte kinderen niet eens op de christelijke begraafplaats begraven....dus toch wel ernstig belangrijk!quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:14 schreef Henk-Wim het volgende:
Tis trouwens niet zo dat men babies zo snel mogelijk doopt zodat ze, wanneer ze zouden sterven, in de hemel komen. Ook zonder die doop komen ze daar wel. Het is alleen een soort van extra onderstreping van de liefde van God voor een baby. God's genade is ook voor dat babietje en dat wordt via de doop nog eens uitgebeeld/uitgedrukt. En das bemoedigend voor de ouders. Maar niet per se nodig/verplicht om in de hemel te komen.
De Bijbel is niet compleet en zeker niet zaligmakend. Dus als er bepaalde ideeën geloofd worden die niet expliciet in de Bijbel worden genoemd wil dat niet zeggen dat dit bijgeloof is.quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:10 schreef -Lotte- het volgende:
Maar als het geen deel is van de bijbel ( hun geloof ) dan is het toch automatisch bijgeloof, of ben ik nou gek? :p
De Bijbel is een basis. Niet het geloof op zich. Van daar uit ga je je geloof of inzicht opbouwen.quote:En daar ligt dus de fout... want waar geloof je nou in... of waar zou je in moeten geloven?
ik denk dat veel mensen geloven in wat ze wordt verteld, dus datgene dat in hun geloofsgemeenschap wordt gepredikt. Als hetnaar jouw mening biujgeloof is als het niet per se letterlik zo in de bijbel staat, dan mag dat, maar dat is jouw persoonlijk einvulling. Als ik hier zo op het forum kijk, zijn er erg veel mensen die hun geloof toch op een eigen manier invullen. en dat 'eigen' kan dan een erg persoonlijke manier zijn (ik denk aan hoe ik wel eens stukjes van Mariel gelezen heb hier) of op de manier die hen is geleerd.quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:10 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Maar als het geen deel is van de bijbel ( hun geloof ) dan is het toch automatisch bijgeloof, of ben ik nou gek? :p
[..]
En daar ligt dus de fout... want waar geloof je nou in... of waar zou je in moeten geloven?
Misschien compleet genoeg voor ons mensen? Daar ga ik namelijk wel vanuitquote:Op donderdag 1 juli 2004 15:18 schreef MacMeester het volgende:
De Bijbel is niet compleet en zeker niet zaligmakend. Dus als er bepaalde ideeën geloofd worden die niet expliciet in de Bijbel worden genoemd wil dat niet zeggen dat dit bijgeloof is.
Misschien had ik het niet moeten aanhalen, we gaan dan aardig offtopic....quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:25 schreef Boomstam het volgende:
Misschien compleet genoeg voor ons mensen? Daar ga ik namelijk wel vanuit
ja man, wat doe je!!!!!!quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:31 schreef MacMeester het volgende:
Misschien had ik het niet moeten aanhalen, we gaan dan aardig offtopic....
Het is niet bedoeld als zijnde onrespectvol... maar meer letterlijk. Je hebt geloof ( het geschrevene ) en je hebt bijgeloof ( het ongeschrevene ).quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik denk dat veel mensen geloven in wat ze wordt verteld, dus datgene dat in hun geloofsgemeenschap wordt gepredikt. Als hetnaar jouw mening biujgeloof is als het niet per se letterlik zo in de bijbel staat, dan mag dat, maar dat is jouw persoonlijk einvulling. Als ik hier zo op het forum kijk, zijn er erg veel mensen die hun geloof toch op een eigen manier invullen. en dat 'eigen' kan dan een erg persoonlijke manier zijn (ik denk aan hoe ik wel eens stukjes van Mariel gelezen heb hier) of op de manier die hen is geleerd.
Ik vind het afdoen als bijgeloof omdat het anders is dan de manier waarop jij het beleft, niet echt respectvol.
Je hebt zeeer veel verschillende christenen. Niet alle christenen proberen de bijbel aan te hangen. Er zijn ook christenen die als Jezus willen handelen/leven. Hier hoort dopen in hun beleving mogelijk bij.quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:05 schreef -Lotte- het volgende:
Dat jij verteld dat veel christelijke mensen het zo bezien, dat is totaal geen probleem. Maar de vraag waarom ze het doen of de vraag wat ze ermee proberen te bereiken komt in mijn ogen dan ineens boven, want deze christenen plachten de bijbel aan te hangen( ook al heeft deze voor jou zoals je zegt geen waarde ) en in deze bijbel staat nergens dat kinderdoop gewenst is, maar wel dat er een doop van volwassen personen is.
volgens mij ga jij bij je verdeling in geschrevene en ongeschreven en geloof en bijgeloof al de fout in. Dat is denk ik jouw persooniljke beleving van je geloof. Prima, maar dat wil niet zeggen dat het van anderen bijgeloof is. ik vind dat je het dan te klein bekijkt.quote:Op donderdag 1 juli 2004 16:08 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Het is niet bedoeld als zijnde onrespectvol... maar meer letterlijk. Je hebt geloof ( het geschrevene ) en je hebt bijgeloof ( het ongeschrevene ).
Als je geloofd in de bijbel maar jezelf tocht dingen zou gaan opleggen die er niet instaan... is dit dan geen bijgeloof te noemen? Ik wil niet perse aanhalen dat kinderdoop bijgeloof is, maar letterlijk kan ik het niet terugvinden. Boomstam haalt net al een argument aan... dat het een conclusie is die je kan trekken. Ik kan mij daar niet zo heel erg in vinden, maar zo zijn er meerdere dingen in de bijbel.
Ik bedoelde het gewoon echt letterlijk... het bijgeloof.
maar een babie kan kog niet kiezen of hij wil geloven of niet en ik ken genoeg mensen die liever niet gedoopt hadden willen zijn en niks met de kerk te maken willen hebben de doop is alleen voor den familie niet voor het kindquote:Op zondag 22 augustus 2004 23:21 schreef rooierooie het volgende:
Ik wil als gelovige wel proberen uit te leggen hoe ik dit zie. De doop is een sacrament, dat gaat verder dan alleen maar een symbool. Een sacrament is een uiterlijk teken met een innerlijke werking. Er gebeurt daadwerkelijk iets op het moment dat iemand gedoopt wordt. Als je gedoopt wordt, dan sterf je als het ware de dood die Jezus stierf opnieuw. Je gaat dood en wordt opnieuw geboren en je hebt deel aan een nieuw leven, waarin zonde en dood niet meer het laatste woord hebben. Ik snap de redenering wel van mensen die vinden dat je pas gedoopt kan worden als je volwassen bent, maar om gedoopt te worden hoef je niet aan allerlei voorwaarden te voldoen. Gods liefde is namelijk onvoorwaardelijk. Het is niet zo dat God zegt, ga jij nou eerst maar eens een aantal jaren braaf naar de kerk, lees je eerst maar eens suf in de bijbel en dan zien we wel weer verder. God heeft ons altijd éérst liefgehad en de doop kunnen we daarom als klein babietje dat nog niet eens bewust kan nadenken al ontvangen. Voor mij is de kinderdoop juist essentieel. Ik denk dat veel mensen die gelovig zijn opgevoed en zijn blíjven geloven als ze volwassen worden de behoefte hebben om hun geloof op de één of andere manier te bevestigen en in de meeste kerken kan dat in de vorm van belijdenis doen, of het vormsel ontvangen, of de handen opgelegd laten krijgen om de Heilige Geest te ontvangen. Maar de doop is iets van God naar ons toe. Niet andersom.
Zegt wie?quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:14 schreef Henk-Wim het volgende:
Tis trouwens niet zo dat men babies zo snel mogelijk doopt zodat ze, wanneer ze zouden sterven, in de hemel komen. Ook zonder die doop komen ze daar wel.
Dat is wat veel kerken er van maken, die maken er iets menselijks van, iets van óns, iets gezelligs en een leuke traditie. Maar het is God die doopt en God die ons welkom heet.quote:Op maandag 23 augustus 2004 01:26 schreef krakkemieke het volgende:
Zoals ik het heb begrepen is de kinderdoop een soort verwelkoming in de kerk
Baptisten!quote:Op maandag 23 augustus 2004 01:13 schreef Karzeuler het volgende:Evangelische- en pinksterkerken hebben deze manier van dopen door middel van onderdompeling weer in ere gestelt. Er zijn vast nog wel andere kerken waar ze onderdompelen.
Nu ja, zij noemden zich zelf ''dopers.'' Wederdopers (anabaptisten) is een scheldnaam van hun tegenstanders.quote:Op maandag 23 augustus 2004 12:12 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ja had een paar eeuwen terug ook nog een vage stroming die zich de wederdopers noemden. Kent iemand dat verhaal?
Hoe zit het dan met die christelijke doctrine van de erfzonde ? Hoe lang moet je kind dan "zondig" bljven ?quote:Op woensdag 30 juni 2004 15:04 schreef -Lotte- het volgende:
Jezus was 29.5 jaar oud toen hij gedoopt werd. De kinderdoop is dan ook geen bijbels ritueel maar een overlevering vanuit andere geloven/religies enz..
Met andere woorden, je hebt helemaal gelijk.
Het heeft totaal geen waarde.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |