abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 juni 2004 @ 09:29:14 #1
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_20271463
Ik heb mijn pc nu een jaar en tot nu toe ging alles goed. Pc, monitor en speakers had ik in een stekkerblok zitten met schakelaar, zodat ik met 1 knop alles aan kon zetten.

De pc van mijn zus was hetzelfde geschakeld, zij het dat het hier om een oude pc ging (p100) met hp 690c printer. Echter, wanneer zij haar pc aan of uitzette met de schakelaar in haar stekkerblok viel wel eens de stroom uit (aardlekschakelaar). we namen aan dat het kwam doordat haar pc zo oud was. Nu echter heeft ze haar pc niet meer nodig en kreeg ik die ouwe printer. Verder niks mis mee, kon wel een ouwe gebruiken aangezien de nieuwe op een andere pc hing en we geen printerserver of iets hadden.
Echter, de 2e keer dat ik mijn pc aan wil zetten (met die printer aangesloten) slaat de stroom uit. tot twee keer toe. Ik nam aan dat het dan aan de printer lag, dus heb ik dat ding helemaal ontkoppeld (stroom + printerkabel). Daarna kreeg ik de computer helemaal niet meer aan met de schakelaar in de stekkerdoos. een kabelhaspel werkte wel gewoon, maar het stekkerblok alleen nog maar als ik de pc inplugde nadat het ding(het stekkerblok dus) aangezet was. Voor de rest werkt mijn pc helemaal goed, dus vraag ik mij af wat de reden van dit kan zijn. Zou het stekkerblok kapot zijn, of zou er iets op mijn mobo/voeding netwat beschadigd kunnen zijn door die printer??

specs: (weet niet of iemand er iets aan heeft)
printer hp 690 c+, aangesloten via printerpoort (geen usb dus)
stekkerblok: bouwmarktmerk, voor 6 grote stekkers met schakelaar
mijn pc: 3000+xp, a7n8x2.0 mobo, 1024 MB ddr ram, 9800xt 256 mb, 120 gb seagate, cd-brander en dvd speler, cheap-ass voeding (die het volgens mij goed doet, alleen de 12 voltlijn wijkt 0.9 volt af), iiyama 17" monitor en creative 5.1 p580 boxjes.
mijn zus der pc: p100, mobo onbekend (géén atx iig), 250 wat voeding, 15" crt philips, svga kaart 2 mb, 1.2 + 3.2 gb hd's en de standaard zooi

alvast bedankt voor de moeite
  dinsdag 29 juni 2004 @ 09:30:47 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_20271487
Kan natuurlijk zijn dat er te veel apparaten op de groep zijn aangesloten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_20271510
Heb je al geprobeert om het stekkerblok te vervangen?

Edit: Als de stroom uitviel, was dat dan voor het hele huis?
pi_20271549
ik gok op kortsluiting. . .

en dan van de printer (die stond ook bij je zus toch ? , en sindsdien heb jij daar ook last van)
pi_20271710
Aardlek schakelaar is meestal dat er stoom weglekt, dit kan bijvoorbeeld door kortsluiting. Was dat stekkerblok geaard? Zoniet, vat ff een nieuw stekkerblok

Het kan ook dat er in die printer wat kabeljes openliggen, en dat deze zo verbonden zijn met de aarde?
  dinsdag 29 juni 2004 @ 10:09:49 #6
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_20272238
het stekkerblok was geaard, en ik neem aan dat de groep het aankan omdat die het voordien ook altijd gehouden heeft.Er zijn behalve mijn pc alleen een diepvriezer en een koelkast op aangesloten, dus zou ik daar juist in warme dagen van last moeten hebben, maar op het moment is het dus niet warm. en met een kabelhaspel werkt alles dus wel, ik neem aan dat een stekker in het stopkontact steken eenzelfde effect heeft als het omzetten van een schakelaar. Ik heb het nog niet geprobeerd met een stepperblok met schakelaar, omdat ik die geen andere heb. En aangezien de ouwe nog geen jaar oud is, lijkt me dat een beetje vroeg om dood te gaan en ik verwacht dat dat ding toch wel wat meer stroom aankan als wat ik er nu doorheen jaag?

Aan de printer zelf kan het eigenlijk ook niet liggen, aangezien alles nog steeds uitvalt (in het hele huis ja) wanneer het ding niet aangesloten is.
  donderdag 22 juli 2004 @ 17:39:24 #7
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_20792263
ok, dit probleem wordt steeds vager. na het een hele maand goed gedaan te hebben middels een kabelhaspel waarop de hele meuk staat aangesloten, wil hij op die manier nu ook niet meer aan. Ik heb gemerkt dat er de laatste tijd wat geknetter/vonkjes (wat onschuldiger als wat het zo lijkt) komen wanneer ik de stekker van de kabelhaspel in het stopcontact deed (via de aarde dan (statische electricitiet?)), maar nu gaat de pc helemaal niet meer aan op deze manier. Om de pc uit te sluiten heb ik geprobeerd de kabelhaspel met alleen de pc eraan te gebruiken, en dan gaat alles goed. monitor erin, aanzetten, goed, geluidsboxen erin, eenmalig een klein tikje wel toen die erin gingen, maar de stroom bleef aan. Maar alles tegelijk lukt dus niet meer.
maw, k weet het niet meer. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een te grote peikspanning, maar daar slaat de aardlekschakelaar toch niet van uit? Of wel? zouw el logisch zijn aangezien de diepvries en koelkast nu ook meer stroom nodig hebben ivm de warmte...
Maar heeft iemand anders nog andere ideen? Of oplossingen? Andere groep kan niet, want de enige andere in de buurt is ongeaard en er zijn geen centrale verwarmingsbuizen (hete luchtverwarming) of waterpijpen in de nabije omtrek van mijn kamer om de pc nergens op te aarden. Ook de pc constant aangesloten houden vind ik iet zo handig, maar als dat moet??

Is het trouwens normaal dat een cheap-ass voeding (een heel zacht hoog-piepend )geluid maakt als hij op netspanning is aangesloten zonder dat hij ook maar "aan"-staat?
pi_20793827
Voedingen maken wel vaker geluid alleen omdat ze in het stopcontact zitten wat jouw pc probleem betrefd zou ik ook kortsluiting denken. want bij overbelasting gaat de aardlekschakelaar er niet uit. Dan gaat alleen een stop eruit. Maaar dan nog de vraag wat maakt er kortsluiting.
pi_20795345
mod, verander "stroon" in de topictitel ff naar "stroom" aub
Wel lekker blijven plakken hè?
pi_20795924
typo gefixed
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  donderdag 22 juli 2004 @ 21:56:48 #11
85919 Likkende_Lassie
Doe eens wat aan je ondertitel
pi_20796621
dat i niet meer aangaat via de schakelaar van je verlengdinges, komt omdat in je bios de optie wake up by power of so uit staat
pi_20796682
Heb je ook je tvkabel ergens in het systeem, bv door een tv-kaart in je pc?
  vrijdag 23 juli 2004 @ 09:50:52 #13
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_20803936
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 21:21 schreef Lucille het volgende:
typo gefixed
bedankt
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 21:59 schreef Whatashockr het volgende:
Heb je ook je tvkabel ergens in het systeem, bv door een tv-kaart in je pc?
Nee, alles wat aangesloten zit op het moment zijn de pc, tft en geluid. Inet is draadloos, daar kan het dus ook niet van zijn. Dat vink namelijk zo vaagjes. Als ik alles gewoon in het stopcontact laat zitten heb ik nergens problemen mee, maar dan moet ik dus elke keer alles apart uitzetten en dat is vooral minder voor mn geluid omdat ik die alleen uit kan zetten door de volumeknop op 0 te zetten en dan weet ik de volgende keer niet meer hoe hard ie nou stond, en dat vinden de buren wat minder...Bovendien ben ik erg lui...

iemand anders nog suggesties?
pi_20804524
Heb je het stopcontact al eens gecontroleerd???
  vrijdag 23 juli 2004 @ 10:37:36 #15
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_20804716
een ander stopcontact..waarom kom ik daar niet op? ga het meteen uitproberen, met de kabelhaspel kom ik toch wel bij een andere

EDIT: met een ander stopcontact (en een andere groep) aan de andere kant van het huis gaat het dus wel... Dit is geen structuele oplossing, maar geeft wel een idee waar ik het probleem zou moeten zoeken. De groep, stopcontact en alles wat daartussen zit. Dat wordt weer klussen van het weekend...Toch wel vreemd dat dit zomaar van het een op het andere moment kan gebeuren.

bedankt allemaal ! als ik nog hulp nodig heb dan horen julie het wel

[ Bericht 33% gewijzigd door ralfie op 23-07-2004 10:48:07 ]
pi_20809026
Tja, een nieuwe wandcontactdoos installeren is niet zo veel werk, mits je het veilig doet natuurlijk. Je kunt dat eens proberen...
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  zaterdag 24 juli 2004 @ 21:23:29 #17
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_20834277
nee, zo moeilijk was het nog niet eens.ik Heb gewoon een kabeltje gemaakt dat de aarde van het ene stopcontact en de rest van het andere (ongeaarde) stopcontact haalt en nu werkt alles weer zoals het hoort
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')