abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 26 juni 2004 @ 18:33:53 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20208409
Wat is jullie favoriete olijfolie?
Ik gebruik eigenlijk altijd de olijfolie van de aldi, is een hele goeie.

Las vorige week in de Stern trouwens een grote test waar die op de eerste plaats stond.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20208460
hoe zit dat met de 1e en de 2e persing, kun je die allemaal gewoon over je salade doen, en ook in wokken?

ik gebruik die van de aldi ook, t is maar net in welke winkel ik kom,
nu heb ik die van Bertolli
De Puta Madre
  zaterdag 26 juni 2004 @ 18:38:03 #3
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_20208495
Ik pak gewoon steeds de mooiste fles

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  zaterdag 26 juni 2004 @ 18:40:22 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20208557
tegenwoordig is dat hele eerste persingsverhaal hoofdzakelijk marketing, oliepersen zijn zo sterk dat dit allemaal in een keer geperst is. Echter, er is ook gerafineerde olie, dat is olie gemaakt van olijven die niet al te vers meer waren (net als val appels zeg maar, olijven die al vanzelf op de bodem lagen) die worden geperst en gerafineerd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20208667
dus t maakt niet uit, allemaal goed
De Puta Madre
  zaterdag 26 juni 2004 @ 18:45:55 #6
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_20208679
Nou ja, ook bij olijfolie heb je wel kwaliteitsverschil.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  zaterdag 26 juni 2004 @ 18:47:12 #7
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_20208709
Is er eigenlijk nog verschil tussen de zwarte en groene olijven als ge d'r olie van maakt ?

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  zaterdag 26 juni 2004 @ 18:51:39 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20208809
je hebt inderdaad wel degelijk enorme kwaliteitsverschillen, maar het eerste persing is een beetje een marketing verhaal. Olijfolie moet lekker ruiken (wrijf wat in je handen warm en ruik dat, moet groen en wat harsig achtig ruiken) en lekker smaken. Mag best wat zuur of bitter smaken, maar moet wel aangenaam zijn, en mag niet ranzig zijn. Let wel,. doordat de olijfolie aanbouw gesubsideerd wordt door de eu is er een hoop rotzooi op de markt, en wie weet hoe lang die fles al in de winkel staat? Heb eens bij AH een fles olijfolie zien staan die maanden over de datum was, dat betekend voor mij dat ie al 2 jaar in het schap stond.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 19:06:18 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20209149
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 18:47 schreef Furby het volgende:
Is er eigenlijk nog verschil tussen de zwarte en groene olijven als ge d'r olie van maakt ?
Groene olijven zijn nog niet rijp, donkere wel, (heb het niet over die olijven die je eet) en rijpe olijven geven een sterker smakende olijfolie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 juni 2004 @ 02:32:18 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20220005
Ik gebruik ook die van de Aldi, gooit in vergelijkende testen steeds hoge ogen .

Voor bakken heb ik me wel eens laten vertellen dat je olijfolie niet al te heet moet stoken, is dat ook weer een verhaal uit een of andere duim gezogen of klopt het deze keer allemaal een keer wel

Piet zou piet niet zijn als ie daar geen verhelderend antwoord op heeft
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 27 juni 2004 @ 02:53:33 #11
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_20220204
Olijfolie van de Alri rules!
Als ik zie van je voor merken als Bertolli of Carbonell ofzo moet betalen, brrr, die flessen zien er heel mooi uit maar die zet ik toch weer heel snel terug hoor, mij te duur en die van de ALdi is echt prima voor allerlei gebruik.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zondag 27 juni 2004 @ 11:51:21 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_20222777
Hoort een olijf olie altijd helder te zijn of mag er ook van de drap onderin liggen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 27 juni 2004 @ 12:02:02 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20222972
quote:
Op zondag 27 juni 2004 02:32 schreef Ouwesok het volgende:
Ik gebruik ook die van de Aldi, gooit in vergelijkende testen steeds hoge ogen .

Voor bakken heb ik me wel eens laten vertellen dat je olijfolie niet al te heet moet stoken, is dat ook weer een verhaal uit een of andere duim gezogen of klopt het deze keer allemaal een keer wel

Piet zou piet niet zijn als ie daar geen verhelderend antwoord op heeft
Eigenlijk moet je geen enkel vet oververhitten, maar okay olijfolie. Prima om in te bakken en braden, maar er niet in frituren. Dan wordt het vet namelijk herhaald hoog verhit, en dat schijn niet zo tof te zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 juni 2004 @ 12:06:48 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20223049
quote:
Op zondag 27 juni 2004 11:51 schreef Martijn_77 het volgende:
Hoort een olijf olie altijd helder te zijn of mag er ook van de drap onderin liggen?
je bedoelt witte of troebel afzetting? Dan staat ie te koud, en stollen de vetten al gedeeltelijk, Zet maar eens een fles olijfolie in de koelkast, of in de vriezer, word ie helemaal zo
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20223065
quote:
Op zondag 27 juni 2004 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

je bedoelt witte of troebel afzetting? Dan staat ie te koud, en stollen de vetten al gedeeltelijk, Zet maar eens een fles olijfolie in de koelkast, of in de vriezer, word ie helemaal zo
Hmmm, ik heb Bertolli gekocht, niet koud, en hij is troebel...wittig.
Is niet goed he?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zondag 27 juni 2004 @ 12:10:52 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20223114
Als ie verder goed smaakt, en niet ranzig is er niets aan de hand, gewoon vet dat stolt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 juni 2004 @ 12:21:59 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_20223355
quote:
Op zondag 27 juni 2004 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

je bedoelt witte of troebel afzetting? Dan staat ie te koud, en stollen de vetten al gedeeltelijk, Zet maar eens een fles olijfolie in de koelkast, of in de vriezer, word ie helemaal zo
Nee, gewoon een troebele drap een soort bezinking. Hij staat in een keukenkast dus volgens mij niet te koud.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 27 juni 2004 @ 12:38:48 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20223693
quote:
Op zondag 27 juni 2004 12:21 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Nee, gewoon een troebele drap een soort bezinking. Hij staat in een keukenkast dus volgens mij niet te koud.
Merk?
Kan ook gewoon plantenresten zijn, het blijft een natuurproduct.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 juni 2004 @ 12:43:23 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20223776
quote:
Op zondag 27 juni 2004 02:53 schreef BBQ-kip het volgende:
Olijfolie van de Alri rules!
Als ik zie van je voor merken als Bertolli of Carbonell ofzo moet betalen, brrr, die flessen zien er heel mooi uit maar die zet ik toch weer heel snel terug hoor, mij te duur en die van de ALdi is echt prima voor allerlei gebruik.
In die prijs van bijv Bertolli betaal je natuurlijk ook die reclamespotjes met dansende bejaarden. Verder hebben ze bij Bertolli en Carbonell heel goed begrepen dat er een flinke hoeveelheid mensen overstag gaat wanneer je je merkje maar voldoende cachet meegeeft. Al zou er dan SAE 15/W40zo lekker dat je auto er zelf om vraagt in die fles zitten dan maakt het nog niet veel uit, als het goeie merkje er maar op staat en het prijstechnisch duidelijk niet voor het gepeupel bedoeld is
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 27 juni 2004 @ 12:58:21 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20224070
quote:
Op zondag 27 juni 2004 12:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

In die prijs van bijv Bertolli betaal je natuurlijk ook die reclamespotjes met dansende bejaarden. Verder hebben ze bij Bertolli en Carbonell heel goed begrepen dat er een flinke hoeveelheid mensen overstag gaat wanneer je je merkje maar voldoende cachet meegeeft. Al zou er dan SAE 15/W40zo lekker dat je auto er zelf om vraagt in die fles zitten dan maakt het nog niet veel uit, als het goeie merkje er maar op staat en het prijstechnisch duidelijk niet voor het gepeupel bedoeld is
Tja
Prijs is verkooptheoretisch gezien niet het belangrijkst voor de koop beslissing.
Merk, Stijl, vertrouwen, juiste snaar raken, standing, etc etc allemaal dingen waarop mensen beslissen een product te kopen. Zie je hier ook aan de mensen die negatief zijn over de aldi, dat gaat (bijna) altijd om het imago, niet om de producten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20225054
Ik heb de fles nog niet open gemaakt...
Maar de andere die wel open is, is mooi doorzichtig.
Lijken wel 2 verschillende soorten olijfolie, maar dan in dezelfde verpakking.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zondag 27 juni 2004 @ 13:48:44 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20225084
quote:
Op zondag 27 juni 2004 13:47 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb de fles nog niet open gemaakt...
Maar de andere die wel open is, is mooi doorzichtig.
Lijken wel 2 verschillende soorten olijfolie, maar dan in dezelfde verpakking.
Kijk eens naar de lotnummers of de houdbaarheids datum?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20225146
quote:
Op zondag 27 juni 2004 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kijk eens naar de lotnummers of de houdbaarheids datum?
Net gekocht...
Houdbaar tot 09 2005.
Hij heeft nu een tijdje gestaan, en ik zie nu dus witte vlokken erin zweven...

Staat een telefoonnummer op, ga ik morgen eens bellen...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_20225161
Arachide, vind ik eigenlijk. Lekker hittebestendig en smaakneutraal. Om te bakken dus, niet voor de salade.
  zondag 27 juni 2004 @ 13:54:00 #25
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_20225195
quote:
Op zondag 27 juni 2004 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Eigenlijk moet je geen enkel vet oververhitten, maar okay olijfolie. Prima om in te bakken en braden, maar er niet in frituren. Dan wordt het vet namelijk herhaald hoog verhit, en dat schijn niet zo tof te zijn.
Helaas niet helemaal waar - ik heb ook een tijd lang in de veronderstelling gezeten dat olijfolie wel bruikbaar was om in te bakken (De resultaten zijn prima tenslotte).

Echter olijfolie "eerste pers" (aka dikke, donkere olijfolie) zet zich om bij het braden/bakken en frituren in schadelijke stoffen, welke kankerverwekkend zijn. Dit soort dikke, smeeuwige olijfolie dan ook alleen gebruiken voor salades, dressings en andere gerechten waarbij de temperatuur niet boven de 150 graden komt (En in een bakpan is dat _heel snel_ met wat olie er in, kan ik je verklappen).

Ik heb dus twee flesjes olijfolie in de kast staan - een dunne, beetje waterige olie (zachtgeel getint, viscositeit van zonnebloemolie) om in te bakken en braden, en een dikkere, bruin-groene olie die smeuig en rijk is voor "de rest".

Op sommige kwaliteitsflessen 1ste pers olijfolie staat ook specifiek aangegeven dat ze niet gebruikt mogen worden voor braden en bakken, maar helaas staat die melding er nog lang niet altijd (even duidelijk) op.
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')