abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20202851
Ik ben niet bang voor moslims. Blijkbaar hoor ik bij de 2 van de 3 die positief zijn over moslims
Joop Gall, onze profeet.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 14:09:43 #102
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_20202974
Nou ja, je moet wel blind zijn om onder de 'gemiddelde' Nederlander niet een bepaalde vijandschap, of in elk geval wantrouwen, jegens moslims en de islam te zien.
Maar datzelfde geldt voor de 'gemiddelde' moslim en diens gedachten over 'de kaaskop'.

Beide werelden begrijpen elkaar in het algemeen nogal slecht. En dat is een zorgwekkende situatie.

Dat neemt niet weg dat het he-le-maal niet moeilijk is om uit die impasse te komen, door gewoon het contact te zoeken met degene die je vreest. Zo verschrikkelijk 'verschillend' zitten we ook weer niet in elkaar.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_20203600
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 14:09 schreef Ringo het volgende:
Nou ja, je moet wel blind zijn om onder de 'gemiddelde' Nederlander niet een bepaalde vijandschap, of in elk geval wantrouwen, jegens moslims en de islam te zien.
Maar datzelfde geldt voor de 'gemiddelde' moslim en diens gedachten over 'de kaaskop'.

Beide werelden begrijpen elkaar in het algemeen nogal slecht. En dat is een zorgwekkende situatie.

Dat neemt niet weg dat het he-le-maal niet moeilijk is om uit die impasse te komen, door gewoon het contact te zoeken met degene die je vreest. Zo verschrikkelijk 'verschillend' zitten we ook weer niet in elkaar.
En hoe doe jij dat, Ringo
Stel nu eens dat jij geen leraar was op het VMBO.

En stel nu eens dat jij geen schoolgaande kinderen hebt, of stel nu eens dat jij opgroeit in een witte wijk ?
Hoe zoek je kontakt met moslims?

Moeten we nu bewust onze vrienden selecteren op afkomst?
Of kiezen we zoals iedereen voor hen die in onze omgeving verkeren, waar we dingen mee gemeen hebben, zoals achtergrond, opleiding, interesses?

Ik bedoel, zoveel lieden hier hebben begrip voor het kiezen van een partner uit het land van herkomst (vd ouders!! of zelfs de grootouders!!!!), waarom doen die mensen dat?
Ze zoeken raakvlakken, dat doe je bij levenspartners, dat doe je bij vrienden.
Als de derde generatie moslims nog de voorkeur geeft aan een partner opgegroeid met traditionele waarden in een tradionele omgeving, wat verwacht je dan van hun keuzes aangaande vrienden en kennissen?
En wat verwacht je van autochtonen, die net zo hun keuzes maken?
Hen wordt nogal eens desinteresse verweten, of neerkijken op, of discriminatie, of haat als ze bewust hun vrienden kiezen op die voorwaarden (achtergrond, afkomst, ONgeloof etc etc).

Zoals altijd begint het bij de ouders, zij isoleren zich tov de maatschappij, door het niet spreken vd taal, het niet betrokken zijn bij de buitenhuis activiteiten van hun kroost, school of vrijetijdsbesteding.

Kinderen van dergelijke ouders beginnen zo al met een achterstand op hun autochtone leeftijdsgenootjes, waardoor de raakvlakken alleen maar meer en weer een generatie langer uitblijven.
Daar duidt de partnerkeuze van de tweede en derde generatie moslims wel op.
Liever een uit het plattelandsdorpje in het land van oma dan een moslimmeid met of zonder hoofddoek uit de Nederlandse klei getrokken.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_20203660
Maar Milagro - alles wat jij beschrijft, wat heeft dat met angst voor moslims te maken?
Dat het moeilijk is om contact te maken is toch heel wat anders dan angst???
  zaterdag 26 juni 2004 @ 14:51:58 #105
1239 Singa
Fear me!
pi_20203875
Conclusie: islam is een zeer intolerante godsdienst (dus ook de politieke stroming). Punt is niet zozeer dat wij hier in Nederland meer open moeten staan voor islamieten (want wij zijn al zeer open), maar juist andersom.
pi_20203897
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 14:51 schreef Singa het volgende:
Conclusie: islam is een zeer intolerante godsdienst (dus ook de politieke stroming). Punt is niet zozeer dat wij hier in Nederland meer open moeten staan voor islamieten (want wij zijn al zeer open), maar juist andersom.
Conclusie waarvan?
pi_20203926
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 14:53 schreef Johan_de_With het volgende:

Conclusie waarvan?
Een arme van geest.
pi_20203963
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 14:41 schreef SCH het volgende:
Maar Milagro - alles wat jij beschrijft, wat heeft dat met angst voor moslims te maken?
Dat het moeilijk is om contact te maken is toch heel wat anders dan angst???
Dat heeft ook niets met letterlijke angst te maken.
Daar gooit dat onderzoekje het weer gemakzuchtig op.

Het is eerder omstandigheden, behoefte aan vertrouwdheid en te weinig gedeelde waarden en normen.
En als je dat dan angst wilt noemen, okay dan is het dus angst.
Angst voor het onbekende, angst te worden afgerekend door je omgeving als je je vrienden buiten je geloof of cultuur kiest.
En dat laatste geldt vooral vanuit de moslim.

Dit soort onderzoekjes lijken mij meer bedoeld als sussend, opdat we vooral en alleen de hand in autochtone boezem steken.

Het ligt aan ons, wij zijn bang.
Terwijl het m.i. wederzijds is, en dat dan door dat we simpelweg te weinig raakvlakken hebben.

En ik zie dat , vooral door die huwelijken (en het geloof), de komende 2 generaties nog niet verdwijnen.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 26 juni 2004 @ 14:58:00 #109
1239 Singa
Fear me!
pi_20203986
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 14:55 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Een beperkte geest.
Erg jammer, dat het meteen weer op de persoon moet spelen, ik val jou toch ook niet aan?
pi_20204062
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 14:58 schreef Singa het volgende:

Erg jammer, dat het meteen weer op de persoon moet spelen, ik val jou toch ook niet aan?
Het was niet als 'aanval' bedoeld hoor. .
Maar voel je vrij om de argumenten voor je conclusie te geven. Want, los ervan of ik het met je conclusie eens ben of niet, het lijkt me niet dat je conclusie uit dit Volkskrant onderzoek kan voortkomen.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 15:02:45 #111
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_20204094
En nu aan de islamitische gemeenschap in NL, om dit beeld te weerleggen.

Maar dan wel de islamitische gemeenschap zelf, niet een gesubsidieerde vooruitgeschoven post, zoals een vluchtelingenwerk stichting ofzo.
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
pi_20204121
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 14:57 schreef milagro het volgende:

[..]

Dat heeft ook niets met letterlijke angst te maken.
Daar gooit dat onderzoekje het weer gemakzuchtig op.

Het is eerder omstandigheden, behoefte aan vertrouwdheid en te weinig gedeelde waarden en normen.
En als je dat dan angst wilt noemen, okay dan is het dus angst.
Angst voor het onbekende, angst te worden afgerekend door je omgeving als je je vrienden buiten je geloof of cultuur kiest.
En dat laatste geldt vooral vanuit de moslim.

Dit soort onderzoekjes lijken mij meer bedoeld als sussend, opdat we vooral en alleen de hand in autochtone boezem steken.

Het ligt aan ons, wij zijn bang.
Terwijl het m.i. wederzijds is, en dat dan door dat we simpelweg te weinig raakvlakken hebben.

En ik zie dat , vooral door die huwelijken (en het geloof), de komende 2 generaties nog niet verdwijnen.
Maar na die generaties komt ook nog een heel leven.
Jij interpreteert het onderzoek op jouw manier, ik had er juist een tegenovergesteld gevoel bij.

Het is altijd zo geweest dat er bevolkingsgroepen zijn die min of meer langs elkaar heen leven. Leven en laten leven zou ik zeggen.
pi_20204138
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:04 schreef SCH het volgende:

Het is altijd zo geweest dat er bevolkingsgroepen zijn die min of meer langs elkaar heen leven. Leven en laten leven zou ik zeggen.
Ieder in hun eigen ghetto.
Totdat er een bom barst.
pi_20204187
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:05 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Totdat er een bom barst.
Dat is dus angst. Volslagen irrationeel.
Nederlanders leven al eeuwen langs elkaar heen. Sociale klassen en religies, welke bom is er ooit gebarsten dan???
  zaterdag 26 juni 2004 @ 15:07:35 #115
97934 ASroma
Flamboyant
pi_20204207
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:05 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Totdat er een bom barst.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 15:08:06 #116
16715 Mylene
*schatje*
pi_20204222
Ik laat me ook niet leiden door onderbuikgevoelens. Ik heb nog nooit problemen gehad met moslims. Enkel een smeerlap van een Marokkaan die handtastelijk werd, maar die naar mijn inziens nog nooit een moskee van binnen heeft gezien. Gewoon een hangjongere dus. Het had net zo goed een Nederlander kunnen zien.

Ik zie ook vaak genoeg moslims die gewoon op normale manier met hun medemens omgaan. Zelfs Verdonk kreeg onlangs een hand van het moskee bestuur toen zij de bewuste moskee bezocht. Maar dan krijg je dat gemier dat het geen echte moslims zijn .

Nee, ik kan me totaal niet vinden in het deuntje dat de moslims hier de boel willen overnemen, mensen willen bekeren, en dat ze niets moeten hebben van de ander .

De praktijk laat gewoon een ander beeld zien. Ik zie bijvoorbeeld moslims meisjes met hoofddoek gewoon gezellig hand in hand lopen met Nederlandse meisjes .
pi_20204297
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is dus angst. Volslagen irrationeel.
Nederlanders leven al eeuwen langs elkaar heen. Sociale klassen en religies, welke bom is er ooit gebarsten dan???
  zaterdag 26 juni 2004 @ 15:13:55 #118
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_20204379
quote:
De praktijk laat gewoon een ander beeld zien. Ik zie bijvoorbeeld moslims meisjes met hoofddoek gewoon gezellig hand in hand lopen met Nederlandse meisjes
Nee, lijkt er meer op dat jij aan wishfull thinking doet.

Want ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dat hand in hand lopen meestal over is als die dames ouder worden.
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 15:14:42 #119
1239 Singa
Fear me!
pi_20204395
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:01 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Het was niet als 'aanval' bedoeld hoor. .
Maar voel je vrij om de argumenten voor je conclusie te geven. Want, los ervan of ik het met je conclusie eens ben of niet, het lijkt me niet dat je conclusie uit dit Volkskrant onderzoek kan voortkomen.
Nou ik vind beperkte/arme geest niet echt als een compliment overkomen, integendeel zelfs, maar goed...

Ten eerste ik probeer niet individuele islamieten aan te vallen, maar een algemeen beeld neer te zetten over islam, dan moet je generalisaties maken, daar ontkom je niet aan.

Argumenten (niet beperkt tot Nederland):
- Islamieten zien (ons) ongelovigen als minderwaardige personen
- Sommigen zijn vanuit hun godsdienst ertoe instaat om zichzelf op te offeren voor de "goede" zaak (dan kun je best zeggen, dat is een kleine groep en zegt niets over de meeste islamieten, maar naar mijn mening wel over "de islam")
- De sharia is een mensonwaardige islamitische wetgeving, die islamieten her en der op de wereld proberen op te leggen op de bevolking
- Vrouwen worden binnen de islam onderdrukt (zelfs in Nederland, maar in veel ernstigere mate in sommige islamitische landen)
- Als ik naar sommige Imams of bijvoorbeeld Abu Jaya (of hoe die gast van de AEL ook mag heten) krijg ik ook niet bepaald het gevoel dat ze zo open staan voor "andersdenkenden"
  zaterdag 26 juni 2004 @ 15:18:39 #120
97934 ASroma
Flamboyant
pi_20204475
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:14 schreef Singa het volgende:

[..]

Nou ik vind beperkte/arme geest niet echt als een compliment overkomen, integendeel zelfs, maar goed...

Ten eerste ik probeer niet individuele islamieten aan te vallen, maar een algemeen beeld neer te zetten over islam, dan moet je generalisaties maken, daar ontkom je niet aan.

Argumenten (niet beperkt tot Nederland):
- Islamieten zien (ons) ongelovigen als minderwaardige personen
- Sommigen zijn vanuit hun godsdienst ertoe instaat om zichzelf op te offeren voor de "goede" zaak (dan kun je best zeggen, dat is een kleine groep en zegt niets over de meeste islamieten, maar naar mijn mening wel over "de islam")
- De sharia is een mensonwaardige islamitische wetgeving, die islamieten her en der op de wereld proberen op te leggen op de bevolking
- Vrouwen worden binnen de islam onderdrukt (zelfs in Nederland, maar in veel ernstigere mate in sommige islamitische landen)
- Als ik naar sommige Imams of bijvoorbeeld Abu Jaya (of hoe die gast van de AEL ook mag heten) krijg ik ook niet bepaald het gevoel dat ze zo open staan voor "andersdenkenden"
hou alsjeblieft je mond als je er maar de helft van weet.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 15:31:02 #121
1239 Singa
Fear me!
pi_20204734
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:18 schreef ASroma het volgende:

[..]

hou alsjeblieft je mond als je er maar de helft van weet.
Eerst wordt mij gevraagd om mijn argumenten geef ik die, krijg ik zo'n sneue opmerking Wie ben jij om mij het zwijgen op te leggen.

overigens, vind ik je argument ook waardeloos, want je weet nooit ergens iets 100% van, dat betekent niet dat je er niets over kan zeggen.
pi_20204811
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:31 schreef Singa het volgende:
Wie ben jij om mij het zwijgen op te leggen.
Iemand die het morele gelijk denkt te hebben.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 15:38:02 #123
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_20204878
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:13 schreef ExTec het volgende:

Want ik hoef denk ik niet uit te leggen
Jawel. Graag zelfs.

Het is gewoon hypocriet gedrag wanneer er iemand is die over praktijkvoorbeelden komen van negatieve aspecten van de moslim-cultuur, maar de praktijkvoorbeelden van een ander diskwalificeert omdat het niet strookt met zijn eigen werkelijkheidsbeleving.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_20204931
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:02 schreef ExTec het volgende:
En nu aan de islamitische gemeenschap in NL, om dit beeld te weerleggen.
Of aan beiden om gewoon tot elkaar te komen. Voor de 1000ste keer, zoals in de tekst staat: zodra men de moslims kent is er opeens geen probleem meer. Om het maar in het algemeen te gooien: een leraar van mij krijgt ook altijd rare koppen van zijn familie te zien als hij verteld dat ie in Amsterdam-West les geeft. Die denken dat hij elk moment doodgeschoten kan worden, maar het tegendeel is waar.

Angst die nergens op gebaseerd is dus, ontstaan door de negatieve berichtgevind in de media.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 15:44:07 #125
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_20205020
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:39 schreef Youssef het volgende:

Voor de 1000ste keer, zoals in de tekst staat: zodra men de moslims kent is er opeens geen probleem meer.
Ik zie dat nergens staan.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')