abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 juni 2004 @ 00:15:16 #1
52555 jadelovespat
who lose dreaming, is lost.
pi_20194816
Dit is een vraag die mijzelf nooit eerder gesteld heb, maar nu het steeds dichterbij komt wil ik het toch graag weten.

Wat houd een chemo-kuur precies in?

Hoe gaat het in zijn werk?
Isn't a smoking area in a restaurant just like a peeing corner in a swimming pool?!!
Can't rain all the time
pi_20194861
Kankercellen delen te snel. Daarom krijg je spul wat de deling remt. Andere cellen, zoals in je haarzakjes, delen ook snel en worden ook geremd. Daarom kan je haar uitvallen.
Zoiets?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 26 juni 2004 @ 00:26:46 #3
52555 jadelovespat
pi_20195004
Dat weet ik wel, maar hoe de precies letterlijke handeling in zijn werk gaat.

Ik heb net vernomen dat je een drankje krijg en dan een soort bestraling. Maar hoe dan? als op een zonnebank ofzo? of meer zoals plaatselijk als met een soort zwangerschapsecho ding?
Isn't a smoking area in a restaurant just like a peeing corner in a swimming pool?!!
Can't rain all the time
pi_20195031
Zoiets?

"Met Chemotherapie wordt de behandeling van kanker met een cytostaticum bedoeld. Een serie van behandelingen bij elkaar wordt ook wel chemokuur genoemd.

Kankercellen worden gekarakteriseerd door een snelle deling. De verbindingen die cytostatica worden genoemd zijn bijzonder giftig voor snel delende cellen. Vaak komt dit doordat ze ingrijpen op de chemische reacties die nodig zijn voor de celdeling, bijvoorbeeld door aan de enzymen te binden die die reacties begeleiden.

Door deze specifieke giftigheid worden veel van de delende cellen in het lichaam gedood. Dit betreft natuurlijk niet alleen de kankercellen, maar ook cellen die normaal gesproken in het lichaam zich continu delen, bijvoorbeeld in het beenmerg (voor de aanmaak van bloed), in haarzakjes, en in de geslachtsorganen. Door deze meer algemene giftigheid worden veel van de bijwerkingen van chemotherapie veroorzaakt.

Om de bijwerkingen te minimaliseren wordt vaak een aantal cytostatica tegelijk gegeven.
"
pi_20195152
Het ligt maar net aan de patient welke behandeling het beste is.
Chemotherapie is zeg maar het medicijn wat je krijgt, dat zou ook via een infuus kunnen.
Bestraling ligt er ook maar net aan, wat voor soort kanker je hebt. Bestraling is straling, dus radio-actief. In feite is het een soort sterkere rontgenfoto, op het moment voel je het niet.
Maar als je er vragen over hebt, schrijf ze op en stel ze aan je behandelend arts. Het is echt niet gek als je met een lijstje komt, omdat er zoveel op je afkomt en je ws veel vragen hebt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 26 juni 2004 @ 00:38:20 #7
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_20195237
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 00:15 schreef jadelovespat het volgende:
Dit is een vraag die mijzelf nooit eerder gesteld heb, maar nu het steeds dichterbij komt wil ik het toch graag weten.

Wat houd een chemo-kuur precies in?

Hoe gaat het in zijn werk?
Wat bedoel je precies met 'nu het steeds dichterbij komt', als ik vragen mag?
pi_20195335
Wat jij beschrijft zijn twee dingen door elkaar. Dat drankje zou chemo kunnen zijn, maar ik ken het alleen via het infuus. Bestraling is een andere vorm van behandeling, maar wordt ook wel in combinatie met chemo toegediend. Dit is een soort rontgenapparaat waar je voor een minuutje of wat onder gaat liggen en daar merk je op dat moment niks van.

Maar wat krakkemieke al zei : vraag het je behandelend arts, die kan je wsch meer vertellen.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 00:44:22 #9
52555 jadelovespat
pi_20195367
je hoort wel eens via via dat iemand kanker heeft, maar nu heeft een vriendin van mij het.
Vandaar dichter bij.

En bedankt voor je antwoord Krakkemieke, dat bedoelde ik
Can't rain all the time
pi_20195453
Veel sterkte voor je vriendin en ook voor jezelf.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_20195514
de chemokuur zoals ik hem ken is een infuus waarbij stoffen worden toegedient die (snel delende) cellen stoppen. Zoals al eerder werd vermeld delen kankercellen snel. Zo ook die van nagels, haren en bijv. huidcellen. De rest van je lichaam lijdt er dus ook onder, in meer of mindere mate. Vaak worden chemo-patienten ziek of zwak tijdens een kuur, maar anderen merken er weinig van. Uiteindelijk komt het erop neer dat het een zware behandeling is voor een nog zwaardere ziekte. De uitwerking is voor een ieder verschillend.
pi_20195571
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 00:34 schreef krakkemieke het volgende:
Maar als je er vragen over hebt, schrijf ze op en stel ze aan je behandelend arts.
vooral doen, dit helpt.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 00:54:31 #13
52555 jadelovespat
pi_20195611
Ik kende via via wel mensen die kanker hadden en nu heeft een vriendin van mijn kanker. Vandaar dichterbij
Can't rain all the time
pi_20195628
Gewoon een infuus. Ze hangen zo'n zakje met chemische troep aan een rekje en prikken een naald in je. Tussen dat zakje en die naald zit een draadje waar de chemische zooi doorheen gaat. En dat is het wel.
Learn the rules and break them.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 00:55:51 #15
52555 jadelovespat
pi_20195641
ja dank je wel iedereen.
En sorry voor de dubble post, ik zie soms niet dat ik al gereageerd heb
Can't rain all the time
pi_20195664
Vraag het anders aan je vriendin. Doe er niet moeilijk over, het is een deel van haar leven.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_20198586
Van GC naar LIF
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')