abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 juni 2004 @ 22:50:22 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_20164773
Hing de internet-junk uit, en kwam op *deze* pagina terecht. Mooi hè?
En wat zijn we klein.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_20164834
Ziet er wel leuk uit ja
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_20164894
Ik had eerst zo'n programmaatje waar je ook zulke plaatjes kon zien...
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_20165065
Leuk om een beetje een idee te krijgen van de afstanden in het heelal.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 24 juni 2004 @ 22:59:46 #5
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_20165094
Ik blijf het ontzagwekkend vinden, dit soort dingen. Vroeger kon ik me bijna letterlijk gek denken, als ik me probeerde voor te stellen hoe groot het heelal was. Dan kwam ik, in die gedachtengang, altijd op een punt, waarop mijn brein een soort sprong moest maken, maar niet durfde. Dan gaapte de waanzin, of zoiets, heel vreemd.
Nu heb ik dat niet meer, maar ik vind het nog steeds iets fascinerends.

"De aarde verhoudt zich tot de zon, zoals een sinaasappel zich verhoudt tot de aarde."
Kan U het zich voorstellen? En dan zijn we nog maar bij het begin...
pi_20165217
Het tart wel je voorstellingsvermogen ja...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_20167258
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 22:59 schreef Ringo het volgende:
Ik blijf het ontzagwekkend vinden, dit soort dingen. Vroeger kon ik me bijna letterlijk gek denken, als ik me probeerde voor te stellen hoe groot het heelal was. Dan kwam ik, in die gedachtengang, altijd op een punt, waarop mijn brein een soort sprong moest maken, maar niet durfde. Dan gaapte de waanzin, of zoiets, heel vreemd.
Nu heb ik dat niet meer, maar ik vind het nog steeds iets fascinerends.

"De aarde verhoudt zich tot de zon, zoals een sinaasappel zich verhoudt tot de aarde."
Dit is niet helemaal waar trouwens! Maar ik wil geen spelbreker zijn en de mensen mogen dit best geloven. Want, het moet gezegd, het universum is de kleinste niet.

Ik had bij bovenstaande tekst trouwens een vaag voorgevoel dat je ging beginnen over het punt waarop de ratio faalt en de menselijke geest in een non-rationeel, puur intuïtief gebied komt en dat dat het bewijs is voor alle paranormale fenomenen en het zen-boeddhisme. Maar gelukkig deed je dat niet. :')

. .
Wittgenstein
  vrijdag 25 juni 2004 @ 00:20:50 #8
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_20168040
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 23:54 schreef Koekepan het volgende:
Dit is niet helemaal waar trouwens! Maar ik wil geen spelbreker zijn en de mensen mogen dit best geloven. Want, het moet gezegd, het universum is de kleinste niet.
Het is toch wel ongeveer zo? Zeg maar, in de trant van: die sinaasappel kan ook een meloen zijn, of een skippybal?
quote:
Ik had bij bovenstaande tekst trouwens een vaag voorgevoel dat je ging beginnen over het punt waarop de ratio faalt en de menselijke geest in een non-rationeel, puur intuïtief gebied komt en dat dat het bewijs is voor alle paranormale fenomenen en het zen-boeddhisme. Maar gelukkig deed je dat niet.
Die fase ben ik voorbij. Ik geloof alleen nog in lekkere wijven.
quote:
. .
Insgelijks.
pi_20169157
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 00:20 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is toch wel ongeveer zo? Zeg maar, in de trant van: die sinaasappel kan ook een meloen zijn, of een skippybal?
"The sun's diameter, 1,380,000 kilometers, is about 110 times Earth's diameter."

(Ik dacht 1000000 kilometer, en dat klopt dus wel ongeveer.)
quote:
Die fase ben ik voorbij. Ik geloof alleen nog in lekkere wijven.
Ja, die lekkere wijven denk je dus waar te nemen... maar zíjn ze er ook echt?
Wittgenstein
  vrijdag 25 juni 2004 @ 01:15:09 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_20169302
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 01:07 schreef Koekepan het volgende:
"The sun's diameter, 1,380,000 kilometers, is about 110 times Earth's diameter."
(Ik dacht 1000000 kilometer, en dat klopt dus wel ongeveer.)
Hm, nee, dan gaat de vergelijking met de skippybal niet op.
Als ik mijn warrige alfa-geheugen laat malen (gevoelig voor feiten maar nauwelijks voor feitelijke samenhang), dan herinner ik me opeens dat de sinaasappel-vergelijking komt uit een artikel (voor kinderen geschreven) over niet de macro- maar de microkosmos: dat een sinaasappelatoom zich verhoudt tot een sinaasappel zoals een sinaasappel zich verhoudt tot de aarde.

Klopt dit wel?
Ik weet het allemaal niet meer...
pi_20169422
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 01:15 schreef Ringo het volgende:

[..]

Hm, nee, dan gaat de vergelijking met de skippybal niet op.
Als ik mijn warrige alfa-geheugen laat malen (gevoelig voor feiten maar nauwelijks voor feitelijke samenhang), dan herinner ik me opeens dat de sinaasappel-vergelijking komt uit een artikel (voor kinderen geschreven) over niet de macro- maar de microkosmos: dat een sinaasappelatoom zich verhoudt tot een sinaasappel zoals een sinaasappel zich verhoudt tot de aarde.

Klopt dit wel?
Ik weet het allemaal niet meer...
Nee, het zit er dichtbij: grootte van het electron tot grootte van het atoom is als de grootte van een sinaasappel tot de grootte van het zonnestelsel. Volgens mij was dat 'em. Nou ja, er zullen nog wel andere zijn maar dit was er één van iig.
Wittgenstein
  vrijdag 25 juni 2004 @ 02:10:01 #12
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_20170167
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  vrijdag 25 juni 2004 @ 02:20:03 #13
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20170327
Alsof sinaasappels niet in grootte kunnen verschillen van elkaar. Ha!
...dass wir fliegen.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 05:32:28 #14
20063 Quasar_de_Duif
Seldom indeed.
pi_20171068
25 jaar geleden berichtte men al dat er 120 miljard zonnestelsels zich in het universum bevinden. In werkelijkheid zijn dit er nog vele malen meer en zelfs dat weerhoudt de mensen niet om niet te geloven in buitenaards leven. Ongelooflijk.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 06:01:35 #15
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_20171081
Tja, het zou toch erg eenzaam zijn als we de enige intelligente wezens zijn, laat staan dat er nergens buitenaards micro-organismen leven zou bestaan.
The Internets, I needs it..
  vrijdag 25 juni 2004 @ 06:28:31 #16
20063 Quasar_de_Duif
Seldom indeed.
pi_20171111
Nu haal ik liever geen films aan maar in de film Contact kwam toch een aardige quote voorbij. Het had deze strekking: Als er één op de miljoen zonnestelsels planeten heeft en één op de miljoen daarvan zou leven hebben en één op de miljoen daar weer van zou intelligent leven hebben..., dan zou het universum krioelen van intelligent leven.

Gewoon een stukje kansberekening.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 06:46:11 #17
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_20171128
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 06:28 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Nu haal ik liever geen films aan maar in de film Contact kwam toch een aardige quote voorbij. Het had deze strekking: Als er één op de miljoen zonnestelsels planeten heeft en één op de miljoen daarvan zou leven hebben en één op de miljoen daar weer van zou intelligent leven hebben..., dan zou het universum krioelen van intelligent leven.

Gewoon een stukje kansberekening.
Dat is de Drake vergelijking:

Description

The Drake Equation was developed by Frank Drake in 1961 as a way to focus on the factors which determine how many intelligent, communicating civilizations there are in our galaxy. The Drake Equation is:

N = N* fp ne fl fi fc fL

The equation can really be looked at as a number of questions:

N* represents the number of stars in the Milky Way Galaxy

Question: How many stars are in the Milky Way Galaxy?
Answer: Current estimates are 100 billion.

fp is the fraction of stars that have planets around them

Question: What percentage of stars have planetary systems?
Answer: Current estimates range from 20% to 50%.

ne is the number of planets per star that are capable of sustaining life

Question: For each star that does have a planetary system, how many planets are capable of sustaining life?
Answer: Current estimates range from 1 to 5.

fl is the fraction of planets in ne where life evolves

Question: On what percentage of the planets that are capable of sustaining life does life actually evolve?
Answer: Current estimates range from 100% (where life can evolve it will) down to close to 0%.

fi is the fraction of fl where intelligent life evolves

Question: On the planets where life does evolve, what percentage evolves intelligent life?
Answer: Estimates range from 100% (intelligence is such a survival advantage that it will certainly evolve) down to near 0%.

fc is the fraction of fi that communicate

Question: What percentage of intelligent races have the means and the desire to communicate?
Answer: 10% to 20%

fL is fraction of the planet's life during which the communicating civilizations live

Question: For each civilization that does communicate, for what fraction of the planet's life does the civilization survive?
Answer: This is the toughest of the questions. If we take Earth as an example, the expected lifetime of our Sun and the Earth is roughly 10 billion years. So far we've been communicating with radio waves for less than 100 years. How long will our civilization survive? Will we destroy ourselves in a few years like some predict or will we overcome our problems and survive for millennia? If we were destroyed tomorrow the answer to this question would be 1/100,000,000th. If we survive for 10,000 years the answer will be 1/1,000,000th.

When all of these variables are multiplied together when come up with:

N, the number of communicating civilizations in the galaxy.

Bron en mogelijkheid tot zelf uitrekenen met behulp van javascriptje: http://www.activemind.com(...)/drake_equation.html
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_20176939
prachtige Openings Post + link

(zou er alleen meer ontopic gebleven kunnen worden?? bvd Marv... )
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_20370615
Bagger verwijderd.
pi_20452575
1 lichtjaar is 9,460,800,000,000 kilometer lang.

Dan is 100 000 000 000 lichtjaar echt wel ergens waar wij mensen voorlopig nog niet rondlopen.
Over 100 jaar weet niemand het meer
  woensdag 7 juli 2004 @ 01:49:56 #21
95608 Speth
Rorschach
pi_20455168
Erg cool ja, doet je beseffen dat het eigenlijk allemaal geen zak uitmaakt wat je hier uitvreet voor "the big picture", terwijl het voor jou allemaal heel belangrijk lijkt.

Denk er dan ook nog eens bij dat wij ook nog eens uit miljarden atomen bestaan, en dat die atomen ook weer ergens uit bestaan, en die ook weer... enz.... Alles is relatief
pi_20462155
Over kaarten van ons universum gesproken: "binnenkort" beschikken we over een compleet 3D werkend model van ons sterrenstelsel

*WOOT WOOT*
quote:
Verkenning van de Melkweg en bewaking van de aarde
5 juli 2004

Eén van ESA’s meest ambitieuze projecten van dit moment heeft ten doel een miljard sterren in onze Melkweg nauwkeuriger dan ooit in kaart te brengen.

In verband daarmee vindt in 2010 de lancering plaats van Gaia, een ruimteverkenner die zal worden uitgerust met twee van de gevoeligste camera’s die ooit zijn gemaakt.
Het zal vijf jaar duren om die enorme hoeveelheid soms zeer zwakke objecten op te sporen, en nog eens drie jaar om er een reusachtig, driedimensionaal computermodel van te maken waarin niet alleen de huidige positie van elke ster is te zien, maar ook de bewegingsrichting, kleur en zelfs de samenstelling.

Al met al zal Gaia ons een volkomen nieuwe kijk op ons melkwegstelsel bieden. Het project zal een prachtige overzichtskaart en een sterrencatalogus opleveren die dienst kunnen doen bij alle toekomstige ruimtemissies.
[...]

voor de hele txt en meer info bron (ESA)
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  woensdag 7 juli 2004 @ 14:44:39 #23
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_20465004
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 22:50 schreef Ringo het volgende:
Hing de internet-junk uit, en kwam op *deze* pagina terecht. Mooi hè?
En wat zijn we klein.
Wow cool. Besef je idd hoe klein we zijn. Hoe weten ze trouwens waar nu precies het middelpunt van het universum is als ze de rand niet kunnen zien?

Ook aardig
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_20465624
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 14:44 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Wow cool. Besef je idd hoe klein we zijn. Hoe weten ze trouwens waar nu precies het middelpunt van het universum is als ze de rand niet kunnen zien?

Ook aardig
Dat weten ze niet, en dit is ook geen kaart waarop je het gehele heelal op kan zien. Wij staan in het middelpunt omdat het namelijk een overzicht is van het zichtbare gedeelte van het heelal, in het echt kan deze nog veel groter zijn. aleen heeft het licht daarvan ons nog niet bereikt.
pi_20466767
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 14:44 schreef livEliveD het volgende:
Ook aardig

en idd het enige wat wij (mensen) kunnen zien van het heelal is het zichtbare universum en in dat geval is het middelpunt de aarde. Echter zou ik op mars staan dan is dat het middelpunt van mijn zichtbare heelal.

Zou ik echter voorbij de rand van het zichtbare heelal reizen -gezien vanaf de aarde- dan zou ik op een gegeven moment de aarde niet meer kunen zien liggen; afgezien van het feit dat ik daar:
A nooit naar toe kan reizen (= namelijk +/- 15 miljard lichtjaar hiervandaan) en,
B onze zon/ sterrenstelsel/ sterrencluster is te lichtzwak om van die afstand waartenemen.

"Mijn" fotoalbum...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')