Dit is niet helemaal waar trouwens! Maar ik wil geen spelbreker zijn en de mensen mogen dit best geloven. Want, het moet gezegd, het universum is de kleinste niet.quote:Op donderdag 24 juni 2004 22:59 schreef Ringo het volgende:
Ik blijf het ontzagwekkend vinden, dit soort dingen. Vroeger kon ik me bijna letterlijk gek denken, als ik me probeerde voor te stellen hoe groot het heelal was. Dan kwam ik, in die gedachtengang, altijd op een punt, waarop mijn brein een soort sprong moest maken, maar niet durfde. Dan gaapte de waanzin, of zoiets, heel vreemd.
Nu heb ik dat niet meer, maar ik vind het nog steeds iets fascinerends.
"De aarde verhoudt zich tot de zon, zoals een sinaasappel zich verhoudt tot de aarde."
Het is toch wel ongeveer zo? Zeg maar, in de trant van: die sinaasappel kan ook een meloen zijn, of een skippybal?quote:Op donderdag 24 juni 2004 23:54 schreef Koekepan het volgende:
Dit is niet helemaal waar trouwens! Maar ik wil geen spelbreker zijn en de mensen mogen dit best geloven. Want, het moet gezegd, het universum is de kleinste niet.
Die fase ben ik voorbij. Ik geloof alleen nog in lekkere wijven.quote:Ik had bij bovenstaande tekst trouwens een vaag voorgevoel dat je ging beginnen over het punt waarop de ratio faalt en de menselijke geest in een non-rationeel, puur intuïtief gebied komt en dat dat het bewijs is voor alle paranormale fenomenen en het zen-boeddhisme. Maar gelukkig deed je dat niet.
Insgelijks.quote:.
.
"The sun's diameter, 1,380,000 kilometers, is about 110 times Earth's diameter."quote:Op vrijdag 25 juni 2004 00:20 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het is toch wel ongeveer zo? Zeg maar, in de trant van: die sinaasappel kan ook een meloen zijn, of een skippybal?
Ja, die lekkere wijven denk je dus waar te nemen... maar zíjn ze er ook echt?quote:Die fase ben ik voorbij. Ik geloof alleen nog in lekkere wijven.
Hm, nee, dan gaat de vergelijking met de skippybal niet op.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 01:07 schreef Koekepan het volgende:
"The sun's diameter, 1,380,000 kilometers, is about 110 times Earth's diameter."
(Ik dacht 1000000 kilometer, en dat klopt dus wel ongeveer.)
Nee, het zit er dichtbij: grootte van het electron tot grootte van het atoom is als de grootte van een sinaasappel tot de grootte van het zonnestelsel. Volgens mij was dat 'em. Nou ja, er zullen nog wel andere zijn maar dit was er één van iig.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 01:15 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hm, nee, dan gaat de vergelijking met de skippybal niet op.
Als ik mijn warrige alfa-geheugen laat malen (gevoelig voor feiten maar nauwelijks voor feitelijke samenhang), dan herinner ik me opeens dat de sinaasappel-vergelijking komt uit een artikel (voor kinderen geschreven) over niet de macro- maar de microkosmos: dat een sinaasappelatoom zich verhoudt tot een sinaasappel zoals een sinaasappel zich verhoudt tot de aarde.
Klopt dit wel?
Ik weet het allemaal niet meer...
Dat is de Drake vergelijking:quote:Op vrijdag 25 juni 2004 06:28 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Nu haal ik liever geen films aan maar in de film Contact kwam toch een aardige quote voorbij. Het had deze strekking: Als er één op de miljoen zonnestelsels planeten heeft en één op de miljoen daarvan zou leven hebben en één op de miljoen daar weer van zou intelligent leven hebben..., dan zou het universum krioelen van intelligent leven.
Gewoon een stukje kansberekening.
voor de hele txt en meer info bron (ESA)quote:Verkenning van de Melkweg en bewaking van de aarde
5 juli 2004
Eén van ESA’s meest ambitieuze projecten van dit moment heeft ten doel een miljard sterren in onze Melkweg nauwkeuriger dan ooit in kaart te brengen.
In verband daarmee vindt in 2010 de lancering plaats van Gaia, een ruimteverkenner die zal worden uitgerust met twee van de gevoeligste camera’s die ooit zijn gemaakt.
Het zal vijf jaar duren om die enorme hoeveelheid soms zeer zwakke objecten op te sporen, en nog eens drie jaar om er een reusachtig, driedimensionaal computermodel van te maken waarin niet alleen de huidige positie van elke ster is te zien, maar ook de bewegingsrichting, kleur en zelfs de samenstelling.
Al met al zal Gaia ons een volkomen nieuwe kijk op ons melkwegstelsel bieden. Het project zal een prachtige overzichtskaart en een sterrencatalogus opleveren die dienst kunnen doen bij alle toekomstige ruimtemissies.
[...]
Wow cool. Besef je idd hoe klein we zijn. Hoe weten ze trouwens waar nu precies het middelpunt van het universum is als ze de rand niet kunnen zien?quote:Op donderdag 24 juni 2004 22:50 schreef Ringo het volgende:
Hing de internet-junk uit, en kwam op *deze* pagina terecht. Mooi hè?
En wat zijn we klein.
Dat weten ze niet, en dit is ook geen kaart waarop je het gehele heelal op kan zien. Wij staan in het middelpunt omdat het namelijk een overzicht is van het zichtbare gedeelte van het heelal, in het echt kan deze nog veel groter zijn. aleen heeft het licht daarvan ons nog niet bereikt.quote:Op woensdag 7 juli 2004 14:44 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Wow cool. Besef je idd hoe klein we zijn. Hoe weten ze trouwens waar nu precies het middelpunt van het universum is als ze de rand niet kunnen zien?
Ook aardig
quote:Op woensdag 7 juli 2004 14:44 schreef livEliveD het volgende:
Ook aardig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |