Pizza_Shooter | donderdag 24 juni 2004 @ 15:34 |
Technologie staat nooit stil. Dagelijks werken miljoenen mensen over de gehele wereld aan de verbetering van reeds bestaande producten. Zo ook in de auto-industrie. Grote autofabrikanten doen de hele dag niets anders dan het proberen te verbeteren van het eindproduct. Auto's worden daardoor tegenwoordig met de meest ingenieuze snufjes uitgerust: ABS, airbags, cruise control, elektrische bediening van de ramen, navigatiesystemen, stoelverwarming, stuurbekrachtiging en niet te vergeten de xenonverlichting. Dit alles zorgt onder andere voor een verbeterde verkeersveiligheid. Het verkeersbeleid dat de Nederlandse overheid voert, met name met betrekking tot de maximumsnelheid, loopt echter achter de feiten aan. Zo is de maximumsnelheid op de snelweg vastgesteld op 120 km/h in een tijd waarin al deze elektronische hulp nog niet standaard was. Daardoor is de vraag naar een vernieuwing van het huidige beleid groot. Zo zou een snelheidsverhoging op de Nederlandse snelwegen naar 130 km/h in plaats van 120 km/h al een hele verbetering zijn. Een hogere maximumsnelheid zal de doorstroming bevorderen. Zo denkt de VVD met het variëren van de maximumsnelheid een verbeterde doorstroom van het verkeer te kunnen realiseren. "We willen het legitimeren dat de automobilisten kunnen doorstromen", aldus Oplaat. Door het aangeven van de maximum-snelheid boven de snelweg met digitale verkeersborden valt dit goed te doen. Zo zou in de rustige uurtjes de snelheid nog wat opgeschroefd kunnen worden. Zolang er goed naar de verkeersomstandigheden gekeken wordt, is het variëren van de maximumsnelheid naar tijd en plaats verantwoord. Een goed voorbeeld van een goede doorstroming van het autoverkeer is het beleid in sommige Zuid-Amerikaanse landen. Door de vrij agressieve en daardoor zeer vlotte rijstijl schiet het verkeer goed op en is de automobilist snel op de plaats van bestemming. Een tweede, zeker niet minder belangrijk punt is het tegemoet komen aan de wensen van het volk. Zelfs de hardwerkende arbeider rijdt al in een modern uitgerust voertuig met voldoende veiligheidsvoorzieningen. Zodoende is het verantwoord om op de snelweg het gaspedaal net iets verder in te trappen en bijvoorbeeld te rijden met een gemiddelde cruisesnelheid van 130 km/h. Uit een enquête op www.at5.nl blijkt dat maar liefst 65.5% van de 659 stemmen een verhoging naar 130 km/h "een heel goed idee" vindt. Aangenomen dat deze enquête representatief is voor de gehele samenleving, betekent dat dat door het krampachtig vasthouden aan een achterhaalde snelheid 10.480.000 mensen benadeeld worden. Bovendien levert een hogere maximumsnelheid op de snelweg een niet te onderschatten tijdwinst op voor de automobilist. Met een verhoging naar 130 km/h bent u als bestuurder van een auto gemiddeld 10 km per uur verder dan zonder een verhoging. Op grote afstanden is dit verschil van onschatbare waarde voor onder meer de zakelijke gebruiker van het Nederlandse wegdek. Tijd is immers geld. Dat neemt niet weg dat de recreatieve automobilist geen baat heeft bij deze verhogingen. Integendeel, op vakanties met de auto naar het zonnige Zuiden kan de tijdwinst behoorlijk oplopen. Een vierde punt dat niet vergeten moet worden zijn de effecten op het milieu. Zo blijkt uit onderzoek dat de uitstoot van verontreinigende stoffen en energieverbruik nauwelijks meer wordt, soms zelfs minder. Een betere doorstroming zorgt voor minder opstoppingen en onenigheden, dat komt het milieu ten goede. Minister Oplaat van de VVD denkt daar net zo over:"Op het moment dat mensen doorgaans harder mogen rijden, zijn zij ook bereid om snelheid te verminderen wanneer dit nodig is." Het gevolg daarvan is een minder grote belasting voor het milieu. Al met al is de verhoging van de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen van 120 km/h naar 130 km/h een interessant punt waar de politiek zich nog wel eens over mag buigen. Het is goed voor de doorstroming en heeft daardoor een positief effect op het milieu. Verder is het de bedoeling dat de Nederlandse regering het volk vertegenwoordigt, en daarmee ook aan de wensen van het volk tegemoet komt. Dat is op het moment van schrijven niet het geval. Ander lichtpunt is de tijdwinst die het op zal leveren voor alle mensen in het bezit van een automobiel. ![]() | |
Bioslock | donderdag 24 juni 2004 @ 15:36 |
Ctrl-V topic. | |
Pizza_Shooter | donderdag 24 juni 2004 @ 15:37 |
quote:Wel, ik zal niet beweren dat ik het speciaal voor Fok! heb geschreven. | |
2cv | donderdag 24 juni 2004 @ 15:39 |
Leuk, kachel ik daar met m'n Eendje over de snelweg, vliegen alle auto's langs me heen met een snelheidsverschil van 40 km/u. | |
Kritz | donderdag 24 juni 2004 @ 15:44 |
quote:Daar is een rechter rijbaan voor. | |
Greyfox | donderdag 24 juni 2004 @ 15:48 |
quote:Ondanks alle verbeteringen aan de auto's gaat het aantal verkeersdoden niet echt naar beneden. Hoe zou dat toch komen........... | |
miereneuker | donderdag 24 juni 2004 @ 15:49 |
quote:als het echt niet mogelijk is je rijstijl aan de rest van nederland aan te passen ga je toch lekker op binnenwegen rijden ipv de snelweg? of anders tussen de vrachtwagens, die gaan ook geen 130 ![]() | |
Gerako | donderdag 24 juni 2004 @ 15:51 |
Die tijdwinst valt ook wel mee vind ik, Groningen-Maastricht is 330 km volgens de routeplanner. Bij 120 doe je er 3uur en 19 minuten over. Bij 130 doe je er 3uur en 7 minuten over. De grote tijdwinst een onschatbare waarde heeft vind ik dus een slecht argument. En inderdaad het snelheidsverschil wordt alleen maar groter met bijvoorbeeld de vrachtauto`s, dus of het nou veiliger word? | |
succubus | donderdag 24 juni 2004 @ 15:52 |
quote:het gros daarvan valt op de provinciale wegen en/of in de bebouwde kom... ![]() | |
Pizza_Shooter | donderdag 24 juni 2004 @ 15:53 |
quote:Slechts 6.4% van alle ongelukken vindt plaats op de snelweg. ![]() | |
Eyeopener | donderdag 24 juni 2004 @ 15:54 |
Sorry hoor, maar 10km/h verhoging: *geweldig* ![]() Als je het doet, doe het dan gewoon goed: - Volledig variabele snelheden op alle autosnelwegen (van 50km/h in de file, tot pakweg 160/170 als Nederland tegen Duitsland voetbalt). Op deze manier is het veiligehidsaspect ook nog een beetje te verkopen. - Dan schaffen we meteen BPM en wegenbelasting af en voeren we een kilometerafhankelijke belasting in. Beter voor de concurrentie en eerlijker voor iedere autobezitter - De milieufreaks doctrineren we ook op de een of andere manier in Zet nog op ietsje hoger dat dit in, dan is dit eengoede basis voor een compromis ![]() | |
Greyfox | donderdag 24 juni 2004 @ 15:54 |
quote:Dat zegt natuurlijk niets over het feit dat auto's veiliger worden. Blijkbaar vallen veel doden bij een nog lagere snelheid, ondanks de verbeterde veiligheid in auto's. | |
renkie | donderdag 24 juni 2004 @ 15:55 |
quote:120 ->130 maakt niets uit nee Maar je vergeet dat om 120 GEMIDDELD te halen je al flink moet doorrijden omdat je steeds wordt afgeremd etc ga je de stukken waar het rustig is 160-180 rijden dan scheelt het al snel enorm in de tijd. Helaas zal dat nog wel even duren, maar gelukkig woon ik vlak bij Duitsland ![]() | |
Cyberdogg | donderdag 24 juni 2004 @ 15:58 |
quote:ALsof iedereen zich nu wel aan de snelheid houdt. En als je bang bent voor hardrijdende auto's, waarom koop je dan een eend? ![]() ![]() | |
NightWhistler | donderdag 24 juni 2004 @ 16:13 |
quote:De verkeersdoden maken (een kleine uitzondering daargelaten) al jaren een dalende lijn. Vergelijk het de getallen maar: meer dan 3000 in 1970 naar iets meer dan 1000 in 2000. Bron: http://www.cbs.nl/nl/publicaties/persberichten/2000/pb00n208.pdf | |
giscard | donderdag 24 juni 2004 @ 16:28 |
De mensen die nu niet perse harder willen rijden, zullen dat na die verhoging ook niet doen. De mensen die dat wel willen rijden nu ook al boven de toegestane max. snelheid. Als de max snelheid met 10 km/u verhoogd wordt, zal hun cruise snelheid ook met 10 km/u omhoog gaan. (Rijden ze 150 i.p.v. 140 of 160 i.p.v. 150) en blijft de discussie precies zo hij was. Hardrijders blijven dan gewoon doorzeuren over de (in hun ogen te lage) max. snelheid, dus het lost niets op. Het enige wat er veranderd is, dat er meer ongevallen/aanrijdingen zullen plaatsvinden, met als gevolg meer files door ongelukken en kijkers. Per saldo heb je uiteindelijk waarschijnlijk zelfs kans op minder doorstroming. | |
dazzle123 | donderdag 24 juni 2004 @ 16:58 |
quote:Waarom zou ik eerder een ongeval krijgen als ik harder ga rijden? | |
D-FENS | donderdag 24 juni 2004 @ 17:08 |
Hoeveel je ook verbeterd aan auto's, de zwakste schakel in het geheel zit achter het stuur. En daar is al jaren niks in gunstige zin aan veranderd. Veel van de zogenaamde verbeteringen betreffen systemen als airbags, gordelspanners en zwaardere kooiconstructies. Zaken die pas hun werk gaan doen in geval van een ongeluk. Niet echt een argument om dan maar harder te gaan rijden. Komt bij dat de ideale snelheid voor doorstroming zo rond de 90 Km/u ligt. Zachter en je bezet te lang een stuk asfalt, harder en de (veilige) tussenafstand wordt te groot. quote:Yeah right. Als straks 130 de norm is ipv 120 gaat de hele club 140 op de teller rijden en blijven ze janken om bonnen voor 3 km/u te hard. | |
MouseOver | donderdag 24 juni 2004 @ 17:16 |
quote:Je moet ook niet alleen naar middelen kijken die bij een ongeluk de schade beperken maar minstens zoveel naar middelen die de kans op een ongeluk verkleinen. Daardoor is het totale risico bij een bepaalde snelheid wel degelijk gedaald. quote:Waarom rijden duitsers zo beschaafd als je gelijk hebt? | |
ikookhier | donderdag 24 juni 2004 @ 17:20 |
Snel is altijd beter kijk maar naar sex ![]() | |
giscard | donderdag 24 juni 2004 @ 17:25 |
quote:Hier mag je zelf 24 uur over nadenken. Doe rustig aan, neem je tijd. | |
FlowDesign | donderdag 24 juni 2004 @ 17:30 |
Oftewel, de boetes worden lager ![]() | |
MercedesCL | donderdag 24 juni 2004 @ 17:33 |
quote:Als je de 2sec. regel aanhoud dan staat het verkeer bijna altijd vast. Hoeveel mensen rijden 66 meter achter hun voorganger als ze 120km/uur rijden? Die afstand is niet reeel aan te houden want als je 66 meter achter je voorganger op de linker rijbaan gaat rijden schieten mensen je rechts voorbij en zitten er zo 4 of 5 auto's tussen jou en je voorganger. Bij 90km/uur is iedere seconde 25 meter. 2sec. zou 50 meter zijn. Dan zouden er 20 auto's rijden per rijbaan. 40 per 2 rijbanen. 40 auto's per km 2baans snelweg. Volgens mij voegen er op drukke invoegstroken al meer dan 40 auto's in per km dat je vooruit komt. Ik had trouwens ooit gelezen dat 70 een bete doorstroming was al vind ik dat ook beetje onwaarschijnlijk. Op een stuk snelweg van 1km lang 90km/uur = 40 auto's =40sec. per auto om die km af te leggen en er weer ruimte is voor een andere auto 120km/uur = 30 auto's = 30sec. per auto om die km af te leggen en er weer ruimte is voor een andere auto Bij 120km/uur zouden er minder auto's op het stuk rijden als je die 2sec. aanhoud maar omdat ze er sneller af zijn is er sneller ruimte voor een andere waardoor er evenveel auto's zouden kunnen rijden. Volgens mij rijden in praktijk mensen bijna evenveel achter hun voorganger met 70km/uur als 120km/uur zodat er bij hogere snelheid juist meer auto's rijden op hetzelfde stuk wegdek. Dan moeten ze iets zoals in Belgie invoeren. Onzinboetes voor die paar km's komen niet, pas als je harder dan 10km/uur te hard rijd krijg je ze. Dan hebben mensen niet zoiets van ik reed maar 3km/uur te hard. Mogen ze gelijk 130 rijden en krijgen ze geen boete. Als ze 140 op de teller rijden en een boete krijgen voor 3km/uur te hard... Als ik 140 op de teller rij krijg ik een bonnetje omdat ik gecorrigeerd 141 reed ipv. 130 ![]() | |
giscard | donderdag 24 juni 2004 @ 17:35 |
quote:Nou, nee. Degenen die de boetes vangen voor het overschrijden van de max. snelheid met N km/u zullen dit gedrag handhaven. De offset (geconstateerd/max) blijft hetzelfde. Alleen de absolute waarde van de gemeten en toegestane snelheid gaat 10 km/u omhoog. | |
giscard | donderdag 24 juni 2004 @ 17:45 |
quote:Ja, maar dit moet wel gecompenseerd worden met de vertraging opgelopen door files ontstaan door aanrijdingen veroorzaakt door te weinig afstand houden.. | |
MercedesCL | donderdag 24 juni 2004 @ 18:13 |
quote:Wat vervolgens wordt gecompenseerd door de files door mensen die files veroorzaken door langzaam te gaan rijden omdat zij geen haast hebben en 70 een mooie snelheid vinden ![]() | |
giscard | donderdag 24 juni 2004 @ 18:17 |
quote:O ja, natuurlijk. Daardoor wordt ook redelijk vaak 1 van de banen afgesloten voor opruimwerkzaamheden. | |
Frezer | donderdag 24 juni 2004 @ 19:01 |
Het leuke is dat het veiliger worden van auto's veroorzaakt dat de bestuurders nonchalanter worden. "Ik heb een veilige auto, dus ik krijg niet zo snel een ongeluk als bijvoorbeeld 2cv" Maar omdat 2cv een al die moderne veiligheden moet ontberen zal hij zichzelf een veiliger rijstijl aanmeten. Conclusie: het is lood om oud ijzer. Alleen lullig voor 2cv als je met je dkke Volvo door zijn 2cv heen rijdt. | |
giscard | donderdag 24 juni 2004 @ 19:12 |
Doet me denken aan die verkeersdeskundige die riep: ' i.p.v. veiligheidsmaatregelen in auto's bouwen, zou het wel een goed idee zijn om de benzine tank achter de voorbumper in te bouwen, en in plaats van een airbag, een dolk uit het stuurwiel te laten verschijnen. Dan zouden de automobilisten een beetje gaan oppassen i.p.v. nog roekelozer te gaan rijden. | |
FlowDesign | donderdag 24 juni 2004 @ 20:20 |
quote:Hé maar ga er vooral serieus op in ![]() | |
D-FENS | donderdag 24 juni 2004 @ 21:34 |
quote:Waarom rijden Nederlanders als gekken in Duitsland? | |
Metro2005 | vrijdag 25 juni 2004 @ 08:10 |
quote:blij dat ze ook eindelijk eens gas mogen en kunnen geven en uit dit bekrompen stinkland zijn ![]() | |
Chilly_Willy | vrijdag 25 juni 2004 @ 09:28 |
quote:330 km met 120 gemiddeld is 2 uur en 45 minuten. 330 km met 130 gemiddeld is 2 uur en 32 minuten. | |
Diotoir | vrijdag 25 juni 2004 @ 09:56 |
Als jij zegt dat 130 km/u beter is voor het milieu, wil je dat dan even hier in Rotterdam komen vertellen? Ze hebben hier het geniale idee om de hele ring 80 km/u te maken. | |
MrX1982 | vrijdag 25 juni 2004 @ 10:01 |
Snelheidsverhoging is naast weg verbreding dé manier om de doorvoer te verbeteren ![]() Ik pleit voor matrixborden met 170 ipv 70 ![]() | |
2cv | vrijdag 25 juni 2004 @ 14:45 |
quote:Waar denk jij waar ik rijd op de snelweg ? ![]() quote:Op de binnenwegen mag je 9 van de 10 keer ook max. 80, dat schiet voor mijn gevoel geen sodemieter op. Ik probeer zowieso altijd al tussen/achter de vrachtwagens te rijden, maar die zijn helaas ook niet overal en altijd daar te vinden waar ik rijd. Ennuh, de top van een Eend (met een 602cc motor) is 108 km/u (volgens Citroën). Ik kan wel zo hard gaan rijden, maar het is simpelweg niet gezond om constant te 'planken'. quote:Ik ben er niet bang voor, maar het is niet altijd even pretig. Er zijn ook meer 'trage' auto's. En waarom ik een Eend koop? Omdat ik helemaal ![]() ![]() | |
dazzle123 | zaterdag 26 juni 2004 @ 09:17 |
quote:Ik heb er over nagedacht ik zie het nog steeds niet. Ongelukken ontstaan over het algemeen op het moment dat mensen fouten maken. Waarom zou ik eerder een fout maken als ik harder rijd? | |
MSXUser | zaterdag 26 juni 2004 @ 09:40 |
quote:Omdat Nederlanders nog steeds denken dat je op de Duitse snelwegen zo hard mag rijden als je zelf wilt (is al jaren niet meer zo). Feit is wel dat ze in Duitsland niet zo actief op de snelwegen controleren (op binnenwegen des te meer). | |
Hyperdude | zaterdag 26 juni 2004 @ 09:51 |
quote:Da's echt dom van die Duitse Polizei, iedereen weet toch dat je gewoon op een rustige snelweg moet flitsen; dat levert veel meer poen op! [ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 26-06-2004 10:21:43 ] | |
MercedesCL | zaterdag 26 juni 2004 @ 11:06 |
quote:Omdat Nederlanders weten dat je gewoon 500km/uur kan rijden als je auto het aankan en je Nederlandse verzekering gewoon betaald bij een ongeval? Er zijn genoeg stukken snelweg in Duitsland waar 130 een adviessnelheid is en je als Duitser zijnde met 140 niet meer verzekerd rijd en dus flink kan betalen bij een ongeval | |
giscard | zaterdag 26 juni 2004 @ 11:33 |
quote:Ongelukken ontstaan in het algemeen omdat er iets gebeurt dat afwijkt van het verwachte patroon. Hoe harder je rijdt, hoe minder tijd je hebt om op een situatie te reageren. Hoe minder tijd je hebt om te reageren, hoe groter de kans dat je een foutje maakt, niet waar? | |
dazzle123 | zaterdag 26 juni 2004 @ 11:55 |
quote:Als je afstand houdt met 150km/h kan je net zo goed reageren als met 100km/h. Verder hangt het er maar vanaf hoe de omstandigheden zijn. Op een lege snelweg is de kans op een ongeluk met 150km/h veel minder groot dan wanneer je in de file rijd met 30km/h. Veel ongelukken vinden ook plaats op plekken waar helemaal niet hard gereden wordt. En wat betreft ongelukken gebeuren op het moment dat er onverwachte dingen gebeuren, zeg maar gerust gewoon als mensen fouten maken. Als iemand zonder in zijn spiegel te kijken naar de linkerrijstrook gaat dan gebeurt er inderdaad iets onverwachts ja. Maar zoiets heet gewoon een fout van de betreffende bestuurder. Natuurlijk zijn er ook andere oorzaken, iemand moet uitwijken, een klapband etc maar het merendeel van de ongelukken komt gewoon door rijdersfouten. | |
Najra | zaterdag 26 juni 2004 @ 11:58 |
quote:Dat zou je op de regionale wegen wel helemaal in je broek schijten. Daar is het verschil 160km per uur. | |
giscard | zaterdag 26 juni 2004 @ 14:24 |
[ Bericht 99% gewijzigd door giscard op 26-06-2004 14:27:03 ] | |
MrX1982 | zaterdag 26 juni 2004 @ 16:05 |
quote:Jij komt zeker niet zo vaak in duitsland? Als je de grens overgaat zie je een bord met de snelheden die gelden op de duitse wegen. Bij de autobahn staat de snelheid in een vierkant blauw bord dat betekent een adviessnelheid. De adviessnelheid is dus 130, maar als je harder wil mag dat dus. Het is dus volkomen legaal om bijv. 200km/h te rijden in Duitsland. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. | |
2cv | zaterdag 26 juni 2004 @ 16:07 |
quote:Met andere woorden: daar rijdt men 250 km/u ![]() En welke regionale wegen ? | |
Singa | zaterdag 26 juni 2004 @ 16:20 |
quote:LOL: Goeie quote: ![]() | |
RIVDSL | zaterdag 26 juni 2004 @ 16:22 |
quote:Denk dat hij tegenliggers bedoelt. 80 + 80 = 160 | |
2cv | zaterdag 26 juni 2004 @ 16:22 |
quote:* 2cv gaat hier niet op in. | |
Singa | zaterdag 26 juni 2004 @ 16:58 |
quote: ![]() | |
scollon | zaterdag 26 juni 2004 @ 19:37 |
quote:Reken je remweg maar eens uit bij 100km/h of bij 150 km/h Dat stijgt exponentieel Of doe het anders proefondervindelijk ![]() | |
MrX1982 | zaterdag 26 juni 2004 @ 19:43 |
quote:Hard rijden kan gevaarlijk(er) zijn ja maar hoeft niet. Hoe komt het anders dat er in Duitsland ondanks de hoge snelheden op de autobahn minder doden vallen dan in bijv. een land als Frankrijk of Portugal. Met hard rijden is niets mis zolang je maar weet hoe en waar je dat kan doen. | |
D-FENS | zaterdag 26 juni 2004 @ 22:05 |
quote:Het aantal verkeers-doden per x aantal inwoners ligt in Duitsland wel ongeveer 50% hoger dan hier. Je kan je afvragen hoeveel van die extra doden te danken is aan de afwezigheid van snelheidslimieten op een deel van de autobanen. Het aantal doden in Frankrijk en Portugal kent ook een aantal andere oorzaken dan snelheid. Denk aan alcohol, de staat van het wagenpark (vooral Portugal) en de grote hoeveelheid verkeer op B-wegen (om dure tolwegen te vermijden). | |
MercedesCL | zondag 27 juni 2004 @ 02:10 |
quote:En kijk dan naar Belgie waar wel een harde snelheidslimiet is en nog meer verkeersdoden.... kom eens met cijfers van het aantal doden door de hogere snelheid ![]() |