abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20150159
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen hallucinatie en waan?
Ik heb het idee dat het beide voorstellingen zijn die er niet zijn, maar waar de persoon wel in gelooft. Maar volgens mij is er wel een verschil maar wat?
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_20150205
ik denk dat waan niet perse visueel hoeft te zijn , je kan bv in de waan zijn dat je koning bent , net als Conflict.
pi_20150256
Een hallucinatie iets wat je kunt hebben, een 'waan' niet... Je kan wel in de waan van iets zijn. Ik ga er dan voor het gemak even van uit dat je waanvoorstellingen bedoelt. Dit is echter hetzelfde als hallucineren
quote:
hal·lu·ci·ne·ren (onov.ww.)
1 waanvoorstellingen hebben
pi_20150335
ok, dus een hallucinatie zie je echt realistisch voor je en een waan is dus meer de gedachte. (zo klinkt het nog niet logisch, maar ik heb een idee)

thnx!
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_20150689
Even googelen kan natuurlijk geen kwaad, kost je nog geen 2 minuten
quote:
2.4Wat is het verschil tussen wanen en hallucinaties?

Bij een hallucinatie wordt in feite niets waargenomen, maar men heeft het idee iets waar te nemen. Tijdens dromen treedt dit soort ‘waarnemingen van dingen die er niet zijn' ook op, maar beseft men achteraf dat het waargenomene geen realiteit is. Hallucinaties kunnen betrekking hebben op alle zintuiglijke functies: zicht, gehoor, reuk, smaak en tastzin. Hallucinaties kunnen ook gedrag beïnvloeden, bijvoorbeeld als iemand meent stemmen te horen die dwingend bepaalde opdrachten geven. Wanen zijn niet te corrigeren. Het zijn foutieve overtuigingen die behoren tot de inhoudelijke denkstoornissen. Een waan is een soort ‘privé-theorie’, waarvan de houdbaarheid alleen door de persoon zelf wordt geloofd. Dus bij hallucinaties heb je verkeerde waarnemingen zonder basis in dewerkelijkheid en bij wanen heb je verkeerde denkbeelden over de werkelijkheid. 2.5Kan schizofrenie voorkomen worden? Je kan niet werkelijk van voorkomen spreken, omdat de precieze oorzaak van schizofrenie onbekend is. De erfelijke factoren en omgevingsfactoren zijn niet echt te vermijden. Zelfs als alle mensen bij wie schizofrenie in de familie voorkomt zouden besluiten om geen kinderen te krijgen, zou dat weinig verschil uitmaken, omdat schizofrenie ook vaak voorkomt in families die nog niets met deze ziekte te maken hebben gehad. De mogelijke omgevingsfactoren zoals complicaties bij de geboorte en een virusinfectie van de moeder tijdens het laatste deel van de zwangerschap (zie bijlage 1), zijn ook niet te voorkomen. Op den duur kunnen misschien preventieve maatregelen getroffen worden, maar eerst moet er veel meer over schizofrenie bekend zijn. Toekomstige ontwikkelingen in de genetica zouden de doorbraak kunnen zijn voor eventuele tests die voor de geboorte of zwangerschap afgenomen kunnen worden.
pi_20155393
Lijkt me duidelijk, thanks Lacoste.
Verder ook meer voor R&P
Deze dicht.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')