abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20111605
quote:
Kapper in de moskee is zo goed als gratis

Kappers in moskeeën zijn legale kapsalons een doorn in het oog.

DEN HAAG, 22 JUNI. Kappers praten. Over het weer, over wat er in de bladen staat, over voetbal. Als er in één bedrijfstak veel interactie is tussen personeel en klanten, dan is dat wel tussen de personeelsleden en de clientèle in de 14.000 Nederlandse kapperszaken. De mannen in het pand van de Haagse islamitisch-culturele stichting Türk Islam Kültür Vakif zijn deze middag echter minder genegen tot een praatje. Links in het pand een schoenenrek als opgang tot een gebedsruimte, rechts de kantine met een groot tv-scherm vol voetballers. Daar zitten tien mannen aan een tafel. Nee, zeggen ze kortaf zonder hun naam te willen geven, het pand herbergt ,,geen officiële kapper''. ,,Alleen weleens bijknippen'', dat gebeurt wel, in ,,een hobbyruimte'' voor leden. De mannen zien er niets kwaads in.

Officiële kapsalons wel. In Haagse achterstandswijken zoals hier in de Schilderswijk zeggen 'echte' kappers tientallen procenten omzetverlies te lijden door de naar schatting twintig à dertig illegale kapsalons in belhuizen, gebouwen van religieuze stichtingen en moskeeën en hun bodemprijzen: een herenknipbeurt kan al vanaf 1 euro. De salons zijn niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en dragen geen belasting af. Dat moet afgelopen zijn, zeggen niet alleen de kapsalons die toch al gebukt gaan onder de verslechterde economie, maar ook staatssecretaris Wijn (Financiën). 'Zijn' belastingdienst constateerde dat bij islamitische gebedshuizen te weinig belasting wordt geïnd. Vanavond bespreekt de Tweede Kamer Wijns plan om 'fiscale vrijplaatsen' aan te pakken, onder meer woonwagenkampen en moskeeën.

,,Ik vraag je: waarom zouden mijn klanten hier nog komen?'' zegt een 'echte' kapper in de buurt van de stichting op fluistertoon in het keukentje van zijn kapsalon. De Turkse man en zijn echtgenote - bang voor een steen door de ruit en daarom anoniem - baten al veertien jaar op deze plek een kapperszaak uit. Het echtpaar heeft twee ruimtes (mannen en vrouwen worden gescheiden geknipt), maar beide zijn nagenoeg leeg. De zaak draait de laatste maanden 30 procent minder omzet, zegt de man.

De concurrentie onder kappers in grote steden is fel, zeker sinds de invoering van de euro en de verslechterde economische omstandigheden, zo legt het echtpaar uit. Openingstijden zijn een probleem, in de moskee wordt tot na middernacht geknipt. En de prijzen? De kapsalon wíl ze wel verlagen, maar verzekeringen, loonkosten van wit werkend personeel, af te dragen sociale premies en de inrichting en huur van het pand laten dat niet toe. ,,Klanten willen altijd onderhandelen. Knip ik ook voor 5 euro? Nee. 6 dan? Ook niet. De prijs staat vast. 9,50 euro. Als ik er één goedkoper doe, willen ze dat allemaal. Maar als ik het niet doe, raak ik mijn klanten kwijt aan illegale kappers.''

De kappersbranche kampt al langer met illegaliteit, legt Rob Vos uit. Hij is directeur van de grootste kappersorganisatie ANKO. Jarenlang heeft de vereniging moeten strijden tegen 'de kapper thuis', dames die in de huiskamer buurtgenoten en kennissen knipten zonder ingeschreven te zijn bij de Kamer van Koophandel. Een deel van hen is tegenwoordig legaal: van de 14.000 Nederlandse kapsalons zijn er officieel 4.000 thuiskapper.

De laatste weken krijgt Vos ,,regelmatig meldingen'' van het nieuwe soort illegale kappers. Sinds het begin van dit jaar heeft de organisatie tientallen meldingen gekregen. Maar de exacte omvang is ook de ANKO onduidelijk: ,,Dat is vaker zo met zaken die zich niet in het reguliere circuit voltrekken.''

De kappersbrancheorganisatie kan en wil niets tegen illegale knippraktijken doen. Directeur Vos: ,,Ik ga geen rechercheur op pad sturen om dit uit te zoeken voor de overheid.'' Maar de belastingdienst heeft ,,nog niet eerder gehoord van moskee-barbiers''. Wel zegt de woordvoerder ,,altijd benieuwd te zijn of zich ergens ondernemersactiviteiten afspelen''.

De zaak kwam in Den Haag aan het rollen door de lokale VVD-fractie. Raadslid Lilian Callender ,,wil zeker dat ook in achterstandswijken economische bedrijvigheid aanwezig is'', maar wel zonder ,,oneerlijke concurrentie''.

Makkelijk hadden de kappers het al niet. De 28.000 werknemers in de branche lijden onder een teruglopende omzet. Die is nu nog 1,1 miljard euro, maar daalde heel vorig jaar met 1,4 procent en het vierde kwartaal van 2003 zelfs met 2,9 procent. Dit ondanks het lage BTW-tarief waar kappers nog zeker enkele jaren onder blijven vallen. Ook de bezoekfrequentie neemt af. Het gemiddelde van één knipbeurt per zes weken houdt niet lang meer stand, zo is de vrees.

Idris Yilmaz vindt alle kritiek op zijn kapsalon onterecht. In zijn belhuis heeft hij drie kappersstoelen neergezet om de concurrentie aan te kunnen. Maar in tegenstelling tot kapsalons in andere belhuizen en moskeeën is zijn kapsalon Fla¸sh wél ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, stelt Yilmaz. Ondanks dat gaat het slecht. ,,Ik ga bijna kapot. Alleen al hier in de straat zitten nog drie kappers. De buurt zit er vol mee in belwinkels en koffiehuizen.''

Ook de Mimar Sinan-moskee in de buurt heeft een kapsalon. Twee stoelen, een fles brandspiritus voor het wegbranden van oorhaar en een tv met een wedstrijd Turks voetbal. Kapper Mehmet Yücel ziet er geen kwaad in dat zijn kapsalon met enkele tientallen klanten op een drukke dag geen officieel bedrijf is. De salon maakt geen reclame en is alleen toegankelijk voor leden van de moskeegemeenschap. Yücel: ,,Geen buitenmensen.'' Zijn klanten - meest oudere mannen met weinig geld, vergoelijkt hij - mogen zelf bepalen wat ze betalen. 1 euro, 2 soms, naar draagkracht in ieder geval. Maar de man in de stoel is niet ouder dan 35 en ook de 15-jarige Salar Kassem die wacht op zijn knipbeurt spreekt Yücel tegen. Elke twee maanden komt hij hier even langs ,,omdat ze hier goed kunnen knippen''. Klant Kassem betaalt 6,50 euro.
NRC

Wat een drama. :')
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  woensdag 23 juni 2004 @ 01:43:27 #2
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_20111743
Pfff, ze maken zich druk om die paar honderd moskee-bezoekers die worden geknipt, maar niet om hun eigen personeel dat in de avonduurtjes massaal zwart bijknipt...
  woensdag 23 juni 2004 @ 02:28:10 #3
13684 Deadre
Schijt aan jou
pi_20112366
Komt er een moskee/moslim ergens in een bericht voor, het zal MOETEN geplaatst worden fok!
Kijk hoe die mensen haten ...
Schijt aan iedereen
  woensdag 23 juni 2004 @ 02:34:50 #4
17205 Profesor
I have a dream!
pi_20112425
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 02:28 schreef Deadre het volgende:
Komt er een moskee/moslim ergens in een bericht voor, het zal MOETEN geplaatst worden fok!
uhm..

Omdat je de kop: "Illegale autohandel in Katholieke kerken. " minder snel tegenkomt
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
pi_20112438
gelukkig dat het de regering nu óók opgevallen is; het zal ze wel een doorn in het oog zijn dat ergens in Nederland geld word verdiend waarvoor geen balasting afgedragen wordt..
Tenslotte kun je hier zo crimineel zijn als je maar wil, zolang je netjes je 39% afdraagt aan de fiscus

Nederland gaat helemaal naar de kloten, mede door de euro inderdaad. Maar ook door de constante stijging van allerhande vaste lasten, van huur tot afvalrechten. En als de lonen nu nog evenredig mee stegen - ok. Maar dát is natuurlijk weer niet het geval...

En maar allochtonen importeren.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  † In Memoriam † woensdag 23 juni 2004 @ 02:39:19 #6
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_20112465
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 02:28 schreef Deadre het volgende:
Ik snap wat je bedoeld maar dat is niet van toepassing op dit topic.
  woensdag 23 juni 2004 @ 02:42:14 #7
96309 Bard_Yttap
Hitsige hoofddoekjes zijn sexy
pi_20112495
Zijn er ook al bordelen in Nederlandse moskeeën, net zoals in Iran, of alleen kapsalonnen? Altijd handig dat de Imam in de buurt is, zodat je voor een uurtje tijdelijk kunt trouwen, want dan mag het wel volgens de Koran. Je mag namelijk vier vaste vrouwen en net zoveel tijdelijke vrouwen hebben als je zelf wilt - en slavinnen ook - maar dat zal in Nederland niet kunnen denk ik?
  woensdag 23 juni 2004 @ 02:43:18 #8
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_20112507
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 02:36 schreef SadKingBilly het volgende:
gelukkig dat het de regering nu óók opgevallen is; het zal ze wel een doorn in het oog zijn dat ergens in Nederland geld word verdiend waarvoor geen balasting afgedragen wordt..
Tenslotte kun je hier zo crimineel zijn als je maar wil, zolang je netjes je 39% afdraagt aan de fiscus

Nederland gaat helemaal naar de kloten, mede door de euro inderdaad. Maar ook door de constante stijging van allerhande vaste lasten, van huur tot afvalrechten. En als de lonen nu nog evenredig mee stegen - ok. Maar dát is natuurlijk weer niet het geval...

En maar allochtonen importeren.
Ok, probeer de kroegpraat eens een beetje te versmallen. Ik maak uit dit verhaal op dat je:
- tegen de huidige belastingtarieven bent
- tegen de invoering van de euro bent
- tegen de stijging van de vaste lasten bent
- tegen de 'bevriezing' van de lonen bent
- tegen de komst van allochtonen in het algemeen bent

Ik snap eigenlijk alleen nog niet wat dit met Moskee-kappers te maken heeft
  woensdag 23 juni 2004 @ 02:43:42 #9
17205 Profesor
I have a dream!
pi_20112511
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 02:39 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoeld maar dat is niet van toepassing op dit topic.
Je moet die moskee gangers ook niet allemaal over een kam scheren
Een kleine groep verknipte moskee gangers verpest het voor de hele groep
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
pi_20112575
Mijn reactie was ook meer gestoeld op het hele stuk een aantal reacties eerder, over die andere ondernemers enzo. Die moskee-kappers, daar ontkom je nu eenmaal niet aan. Ik ga zelf ook naar een turkse kapper. (scheelt me gewoon 25,50 op een knipbeurt en is zo mogelijk nog een betere kapper!)

Je doet gewoon wat je kan om zo veel mogelijk op de kosten te besparen zonder daar al te veel voor in te moeten leveren.

Want zeg nu zelf: een gemiddelde prijs van 36 euro voor een knipbeurt is toch niet normaal meer?!

enne: over die komst van allochtonen in het algemeen, dat niet zozeer; meer tegen de komst van allochtonen die hier niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien, en dus de gemeenschap geld kosten..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  woensdag 23 juni 2004 @ 02:54:31 #11
96309 Bard_Yttap
pi_20112617
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 02:50 schreef SadKingBilly het volgende:

Ik ga zelf ook naar een turkse kapper. (scheelt me gewoon 25,50 op een knipbeurt en is zo mogelijk nog een betere kapper!)
Hoeveel betaal je dan voor een knipbeurt?
pi_20112626
-laat maar-
  woensdag 23 juni 2004 @ 02:58:50 #13
5260 Stewie
March on down the field !
pi_20112668
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 02:50 schreef SadKingBilly het volgende:
voor in te moeten leveren.

Want zeg nu zelf: een gemiddelde prijs van 36 euro voor een knipbeurt is toch niet normaal meer?!
Holy crap ! 36 Euro ! Ik heb de beste kapper van heel Amsterdam (Inspire) en ik ben voor 30 E klaar... Aan de andere kant, zelfs een cosmo schijnt tegenwoordig al over de 20 E te kosten...
  woensdag 23 juni 2004 @ 02:59:18 #14
13684 Deadre
Schijt aan jou
pi_20112671
Ik betaal zelf 6,5e voor een knipbeurtje in een moskee, geen ander kapper die het beter kan.
En nog goedkoop ook
Schijt aan iedereen
  † In Memoriam † woensdag 23 juni 2004 @ 03:04:09 #15
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_20112725
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 02:55 schreef Cosma-Shiva het volgende:
-laat maar-
Waarom?

Was een goed verhaal. Nou ja, nu moeten mensen de clou zelf maar ontdekken.
  woensdag 23 juni 2004 @ 03:06:19 #16
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_20112750
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 02:58 schreef Stewie het volgende:

[..]

Holy crap ! 36 Euro ! Ik heb de beste kapper van heel Amsterdam (Inspire) en ik ben voor 30 E klaar... Aan de andere kant, zelfs een cosmo schijnt tegenwoordig al over de 20 E te kosten...
ben ik nou de enige die bij een reguliere kapper, de beste in eindhoven, slechts 13,-- betaalt, met btw opgeteld? net even jouw profiel en van die met z'n 25,50 nagekeken, maar schijnbaar zijn jullie toch man

en nee, niet bloempot op je hoofd en klaar d'rmee, 20-25min op de stoel zitten, niet wachten want reservering en ik krijg het precies zoals ik het wil.... weet niet wat voor kappers jullie uitzoeken maar als je een OV hebt zou ik zeggen: kar eens naar Eindhoven
in Utrecht heb ik ze overigens ook alleen maar voor max. 16,-- gezien
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  woensdag 23 juni 2004 @ 03:12:16 #17
96309 Bard_Yttap
pi_20112810
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 02:55 schreef Cosma-Shiva het volgende:
-laat maar-
Voordat er "laat maar" stond schreef je een heel verhaal, dat je het maar vreemd vond dat dit in de NRC stond, want veel mensen worden thuis gratis geknipt en anders zouden er ook geen scharen, kammen, kleurspoeling etc. in de supermarkt mogen liggen, zei je.

Maar daar gaat het stuk helemaal niet over. Het gaat er om dat een moskee,kerk of synagoge een ruimte met algemeen nut en zonder winstoogmerk is, waar dus geen belasting voor wordt geheven. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een amateursportvereniging, maar niet voor de sportkantine. De vraag is dus heel legitiem, waarom de kantine en kapsalon van een moskee ook geen belasting hoeft te betalen en een sport of ziekenhuisrestaurant wel?
pi_20112925
quote:
[b]Op woensdag 23 juni 2004 03:12 schreef Bard_Yttap het volgende:

De vraag is dus heel legitiem, waarom de kantine en kapsalon van een moskee ook geen belasting hoeft te betalen en een sport of ziekenhuisrestaurant wel?
Ze vragen maar 1 euro voor die knipbeurt.

Er stond overigens dat ik het vreemd vond dat het nieuws was, overal wordt geknipt, ook in kantoorgebouwen en in de huiselijke kring in NL, maar dat is geen nieuws natuurlijk.

Indien de moskeebarbier ook zo'n 30 euro zou rekenen voor de knipbeurt zou je een punt hebben.

Overigens doen vele instellingen zoals bv buurthuizen aan dit soort van dienstverlening, bv ouderen kunnen zo goed als gratis kleine reparaties aan huis laten doen en dat soort dingen, daar staat dan misschien een biertje tegenover als vergoeding maar komt imo op hetzelfde neer.
  woensdag 23 juni 2004 @ 06:47:48 #19
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_20113556
Oftewel dit verhaal is alleen maar de ether ingeslingerd omdat er een aantal andere kappers zijn die de klandizie graag gehad zouden hebben, maar nu niet krijgen omdat het in de moskee gebeurt. Verder is er namelijk geen drol aan de hand. Overal vinden knipbeurten plaats en voor weinig tot geen geld, maar daar maakt niemand zich druk om. Dit is alleen maar interessant omdat je in één zin moskee, moslims en illegaal kwijt kan

[ Bericht 0% gewijzigd door Maerycke op 23-06-2004 08:37:25 ]
  † In Memoriam † woensdag 23 juni 2004 @ 08:36:21 #20
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_20113957
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 03:24 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

Ze vragen maar 1 euro voor die knipbeurt.

Er stond overigens dat ik het vreemd vond dat het nieuws was, overal wordt geknipt, ook in kantoorgebouwen en in de huiselijke kring in NL, maar dat is geen nieuws natuurlijk.

Indien de moskeebarbier ook zo'n 30 euro zou rekenen voor de knipbeurt zou je een punt hebben.
quote:
Zijn klanten - meest oudere mannen met weinig geld, vergoelijkt hij - mogen zelf bepalen wat ze betalen. 1 euro, 2 soms, naar draagkracht in ieder geval.
Keurig dat men zo sociaal is om de mensen die amper geld hebben toch te knippen.

(ik zat gisteren bij een normale kapper alwaar iemand binnen kwam die haar pony "eventje bij wilde laten knippen" ; knip , knip, klaar mevrouw! , nog geen 20 seconden!! Ze moest 7,50 afrekenen.)

Klussende thuiskapsters is niets nieuws in NL, snap niet dat deze tak van"" dienstverlening"in die moskee een A-4tje waard is in nota bene het NRC .
  woensdag 23 juni 2004 @ 09:40:35 #21
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_20114795
Dat is toch niks nieuws?
Zelf heb ik jaren mijn haar laten knippen in de moskee, voor 6 euro je haar laten knippen onder het genot van lekker zoete thee en voetbal op hetzelfde moment en natuurlijk even je Turks oefenen.

Een stuk relaxter dan bij een dure salon, helaas zijn die kappers niet bekend met kapsels die wat ingewikkelder zijn dan "kort" dus kom ik er niet meer.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  † In Memoriam † woensdag 23 juni 2004 @ 09:42:13 #22
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_20114821
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 09:40 schreef HarigeKerel het volgende:

Een stuk relaxter dan bij een dure salon, helaas zijn die kappers niet bekend met kapsels die wat ingewikkelder zijn dan "kort" dus kom ik er niet meer.
Dat is verre van waar hoor, het zijn ware kunstenaars met lang haar !
  woensdag 23 juni 2004 @ 09:45:02 #23
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_20114859
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 09:42 schreef Loedertje het volgende:

Dat is verre van waar hoor, het zijn ware kunstenaars met lang haar !
Dat is niet mijn ervaring, en ik ben bij heel wat Marokkaanse en Turkse (illegale) kappers geweest.

Het leukste is als ze je nekhaar gaan scheren met zo'n groot mens, alleen weet ik niet of dat nou zo prettig is na het zien van die onthoofdingen door die moslims op TV
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  † In Memoriam † woensdag 23 juni 2004 @ 10:04:54 #24
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_20115127
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 09:45 schreef HarigeKerel het volgende:
die moslims op TV
échte moslims doen dat niet hoor
  † In Memoriam † woensdag 23 juni 2004 @ 10:06:06 #25
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_20115139
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 09:45 schreef HarigeKerel het volgende:

alleen weet ik niet of dat nou zo prettig is na het zien van die onthoofdingen door die moslims op TV
Da's gewoon je eigen slechte geweten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')