FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Accu van auto leeg - waar zit dat ding?
doedelzak13dinsdag 22 juni 2004 @ 17:39
Heb net een renault clio, en heb de lichten aan laten staan. 2 uurtjes maar, maar de accu is leeg. Zelfs de startmotor doet het niet meer.
Goed. Even bij de buren (een fietsenwinkel) gevraagd of ze startkabels hebben; die hebben ze niet, maar als ik de accu even uit mijn auto schroef kunnen zij 'm wel opladen.

Goed. Waar zit mijn accu? Ja, onder de motorkap allicht, maar welk ding is de accu? Is het raadzaam de accu eruit te schroeven?
Alternatief: met startkabels werken. Maar dan moet ik wel weten waar de plus- en de minpooldinges zitten.

Heeft er iemand meer info of het liefst een afbeelding?

Volgorde van akku herladen met kabels zoals gevonden op internet:

1. Beide motors uit
2. Rode kabel op pluspool van lege accu
3. Ander uiteinde rode kabel op pluspool volle accu
4. Zwarte kabel op minpool volle accu
5. ander uiteinde zwarte kabel op minpool lege accu
6. Hulpauto starten
7. even wachten
8. Andere auto starten
9. kabels losmaken (zwart eerst)
10. Halfuurtje rijden om akku goed op te laden

Klopt dit schema? zo niet: correcties hoor ik graag...
GeneralFailuredinsdag 22 juni 2004 @ 17:40
je bent een vrouw of niet?
doedelzak13dinsdag 22 juni 2004 @ 17:43

nee... en nog hetero ook...
Wel ben ik niet heel technisch. Ik heb net een week mijn eerste auto en nooit een brommer gehad, en was juist van plan mijzelf op korte termijn de ins en outs van mijn prachtige mobiel eigen te maken, maar zover was ik nog niet gekomen.
Gerakodinsdag 22 juni 2004 @ 17:43
Een Clio kun je makkelijk even aanduwen, daarna even een half uurtje rijden en alles is weer goed.
StrayDogdinsdag 22 juni 2004 @ 17:45
Je hebt nooit van je leven een accu gezien???
Je wilt met startkabels gaan werken terwijl je niet eens weet hoe een accu er uitziet??

Ehm, tja
quattrodinsdag 22 juni 2004 @ 17:46
HI-LA-RISCH
no-namedinsdag 22 juni 2004 @ 17:46
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef doedelzak13 het volgende:

nee... en nog hetero ook...
Volgens mij moet je nog uit de kast komen.

On-topic: welk model/jaar.
whoopsdinsdag 22 juni 2004 @ 17:46
Zie hier, een accu.... Het is even wennen, maar zo zien ze er echt uit



good luck
GeneralFailuredinsdag 22 juni 2004 @ 17:46
hmmm geen vrouw dus... maar je doet pabo ofzo?
whoopsdinsdag 22 juni 2004 @ 17:47
Je schema (volgorde) klopt trouwens wel prima
doedelzak13dinsdag 22 juni 2004 @ 17:48
Uhg... ik beschouwde dat met die startkabels als de gemakkelijke optie...

Maarre, ik wil die Clio best aanduwen, maar werkt dat wel als de accu echt [i]helemaal]/i] leeg is? Als ik de sleutel omdraai dan hoor je zelfs niet eens dat haperende geluid van de startmotor; hij doet echt helemaal niks meer.
2cvdinsdag 22 juni 2004 @ 17:51
Branden je controlelampjes ? Heb je een automaat (automaat = niet aan te duwen/slepen).
Kaboutertje_Xdinsdag 22 juni 2004 @ 17:51
Zijn 2 penlites onder je stoel.

Moet je ff je mat er uit halen en je stoel er uit dan zie je m wel!
ooopsdinsdag 22 juni 2004 @ 17:52
gewoon sleutel 1 slag omdraaien. Niet zover dat de startmotor normaal aan slaat. Auto in 2de versnelling maar koppeling in. Even iemand anders laten duwen. Als je beetje vaart hebt koppeling op laten komen.

Werkt gegarandeerd mits je geen automaat hebt
Gerakodinsdag 22 juni 2004 @ 17:52
Aanduwen moet wel lukken hoor, uit welk jaar komt de auto?
yupdinsdag 22 juni 2004 @ 17:53
Duw ja auto aan (portier open, en duw gewoon), zo hard mogelijk duwen he!, en stap in, schakel naar 2 (koppeling ingedrukt), en daarna gelijk je koppeling laten LOSLATEN, dus niet rustig aan doen, maar haal GELIJK je voet van de koppeling, zodra de auto gestart is, koppeling indrukken, en beetje gasgeven. Rij een beetje rond (laat hem niet afslaan, was een keer gebeurt bij ons, mochten we weer lekker opnieuw aanduwen ) zodat de accu oplaad.

Edit= tijdens dit alles sleutel in de on stand (dus gewoon de stand die je laat als je rijd met de auto).
Haanibaldinsdag 22 juni 2004 @ 17:53
aanduwen en proberen te starten, bij onze bak thuis (geen clio) moet dat in zijn 2
SadKingBillydinsdag 22 juni 2004 @ 17:53
Gewoon ff aanduwen! Motor in de TWEEDE versnelling ( !!!! ) want de eerste verbrandt bij het aanduwen; dus auto op het contact, koppeling in, aanduwen, versnelling in de twee en rustig koppeling op laten komen zonder gas geven. Dan start ie gewoon en moet je ff een stukkie rijden voor wat stroom. (liefst overdag, zonder licht aan, dan heeft de dynamo meer vermogen voor de accu.

En voor aanduwen heeft je auto in theorie niet eens een accu nodig, je brengt namelijk de startmotor in beweging. -edit- eigenlijk bedoel ik natuurlijk de hele motor, maar die heeft de bewegingsenergie wel nodig voor een vonk en dus de ontsteking van de motor
no-namedinsdag 22 juni 2004 @ 17:53
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:48 schreef doedelzak13 het volgende:
Uhg... ik beschouwde dat met die startkabels als de gemakkelijke optie...

Maarre, ik wil die Clio best aanduwen, maar werkt dat wel als de accu echt [i]helemaal]/i] leeg is?
Je duwt je motor aan, niet je accu.
quote:
Als ik de sleutel omdraai dan hoor je zelfs niet eens dat haperende geluid van de startmotor; hij doet echt helemaal niks meer.
Gek he!!! je accu is leeg.
doedelzak13dinsdag 22 juni 2004 @ 17:53
quote:
Volgens mij moet je nog uit de kast komen.
Ik zal mijn vriendin informeren dat ze er rekening mee moet houden.
quote:
On-topic: welk model/jaar.
Clio RN 1.2, 1992, 89 duizend op de teller (!), voor 1200 euri. Heb ook een afbeelding: maakt kennis met de berrymobiel!
quote:
Zie hier, een accu.... Het is even wennen, maar zo zien ze er echt uit
Ha, jij hebt gegoogled op 'accu'. Heb ik ook gedaan, maar ik wist niet of dit er ook zo eentje was die in auto's zit. Tnx.
quote:
hmmm geen vrouw dus... maar je doet pabo ofzo?
communicatiewetenschap.
quote:
Je schema (volgorde) klopt trouwens wel prima
Goed he? En da's niet gecopypaste maar van verschillende sites bij elkaar gegoogled.
_GdR_dinsdag 22 juni 2004 @ 17:54


zet die roestbak in zn 2.
ff aan duwen.
zodra die rolt koppeling los.
klaar is kees.
ff rondjes scheuren. uitzetten.
als die het nog niet doet moet je n nieuwe accu.
damsterdinsdag 22 juni 2004 @ 17:54
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef Gerako het volgende:
Een Clio kun je makkelijk even aanduwen, daarna even een half uurtje rijden en alles is weer goed.
Ik weet niet wat voor motor er in de clio ligt van de topicstarter..
Maar een auto met katalysator moet je niet aanduwen...
De manier om je katalysator te mollen.
Kaboutertje_Xdinsdag 22 juni 2004 @ 17:55
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:52 schreef ooops het volgende:
gewoon sleutel 1 slag omdraaien. Niet zover dat de startmotor normaal aan slaat. Auto in 2de versnelling maar koppeling in. Even iemand anders laten duwen. Als je beetje vaart hebt koppeling op laten komen.

Werkt gegarandeerd mits je geen automaat hebt
Werkt NIET gegarandeerd

Probeer t maar eens als je accu 100% leeg is.
Veel plezier er dan mee.
yupdinsdag 22 juni 2004 @ 17:55
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:53 schreef SadKingBilly het volgende:
Gewoon ff aanduwen! Motor in de TWEEDE versnelling ( !!!! ) want de eerste verbrandt bij het aanduwen; dus auto op het contact, koppeling in, aanduwen, versnelling in de twee en rustig koppeling op laten komen zonder gas geven. Dan start ie gewoon en moet je ff een stukkie rijden voor wat stroom. (liefst overdag, zonder licht aan, dan heeft de dynamo meer vermogen voor de accu.

En voor aanduwen heeft je auto in theorie niet eens een accu nodig, je brengt namelijk de startmotor in beweging.
In de eerste gaat de auto gelijk stoppen slimpie.

En je moet de koppeling GELIJK loslaten, niks rustig aan. Zo slaat ie het beste aan, heb het zelf meegemaakt in verschillende auto's.
JMrulesdinsdag 22 juni 2004 @ 17:56
Boekje van de auto erbij gehad, daar staat dit namelijk altijd in uitgelegd.
hifonicsdinsdag 22 juni 2004 @ 17:57
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef doedelzak13 het volgende:

nee... en nog hetero ook...
Wel ben ik niet heel technisch. Ik heb net een week mijn eerste auto en nooit een brommer gehad, en was juist van plan mijzelf op korte termijn de ins en outs van mijn prachtige mobiel eigen te maken, maar zover was ik nog niet gekomen.
dat soort zaken zijn mij toch duidelijk tijdens het lessen uitgelegd, zou het effe aan je instructeur vragen
doedelzak13dinsdag 22 juni 2004 @ 17:57
quote:
en daarna gelijk je koppeling laten LOSLATEN, dus niet rustig aan doen, maar haal GELIJK je voet van de koppeling
quote:
versnelling in de twee en rustig koppeling op laten komen zonder gas geven.
Welk van de twee is het nu?
_GdR_dinsdag 22 juni 2004 @ 17:58
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:55 schreef Kaboutertje_X het volgende:

[..]

Werkt NIET gegarandeerd

Probeer t maar eens als je accu 100% leeg is.
Veel plezier er dan mee.
vertel! vertel! waarom werkt het niet als je accu 100% leeg is?
_GdR_dinsdag 22 juni 2004 @ 17:58
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:57 schreef doedelzak13 het volgende:

[..]


[..]

Welk van de twee is het nu?
de 1ste
doedelzak13dinsdag 22 juni 2004 @ 17:58
Goed, in 1 x loslaten dus. Is geen automaat.
yupdinsdag 22 juni 2004 @ 17:58
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:56 schreef JMrules het volgende:
Boekje van de auto erbij gehad, daar staat dit namelijk altijd in uitgelegd.
Weet je dat zeker? Want bij de meeste staat er dat je de auto niet moet starten d.m.v. aanduwen omdat dit slecht voor de auto is. Of omdat het slecht is voor je kat.
Martinovibesdinsdag 22 juni 2004 @ 17:58
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:47 schreef whoops het volgende:
Je schema (volgorde) klopt trouwens wel prima
Nope ,die klopt niet denk ik, je moet eerst de motor starten van de wagen met de volle accu .
Als je eerst de lege accu aan de volle hang loopt er al een hele hoge stroom en als je dan ook nog eens de motor erop wil starten trekt ie het misschien wel niet die accu .
Coolgozadinsdag 22 juni 2004 @ 17:59
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:54 schreef damster het volgende:
Ik weet niet wat voor motor er in de clio ligt van de topicstarter..
Maar een auto met katalysator moet je niet aanduwen...
De manier om je katalysator te mollen.
JUIST!!!!
Een clio heeft een katalysator dus

Een katalysator gaat ook niet direct kapot, maar doordat er niet verbrande stoffen in komen, wordt de levensduur enorm verkort

NIET AANDUWEN, maar OPLADEN!!!!!

p.s. nieuwe katalysator +/- 1000 euro excl.
hifonicsdinsdag 22 juni 2004 @ 18:00
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:59 schreef Coolgoza het volgende:

[..]

JUIST!!!!
Een clio heeft een katalysator dus

NIET AANDUWEN, maar OPLADEN!!!!!

p.s. nieuwe katalysator +/- 1000 euro excl.



mocht je hem toch slopen dan heb je meteen een goede reden om er een rechtepijp onder te gooien
Coolgozadinsdag 22 juni 2004 @ 18:03
Enne laat er meteen een lichtverklikker in zetten!
doedelzak13dinsdag 22 juni 2004 @ 18:04
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:03 schreef Coolgoza het volgende:
Enne laat er meteen een lichtverklikker in zetten!
Goed idee. Maar ik denk dat ik de kat. maar even intact laat en bij andere buren ga vragen of ze startkabels hebben. zie mezelf nog niet een accu eruit schroeven.
Kaboutertje_Xdinsdag 22 juni 2004 @ 18:05
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:58 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

vertel! vertel! waarom werkt het niet als je accu 100% leeg is?
Werkt je bougie niet! ,


Duh! ( vrij logisch toch? )
doedelzak13dinsdag 22 juni 2004 @ 18:08
wat is een bou... Laat maar.
Sport_Lifedinsdag 22 juni 2004 @ 18:09
omg.... TOch wel rete simpel hoor !

SChaam je .
hifonicsdinsdag 22 juni 2004 @ 18:09
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:08 schreef doedelzak13 het volgende:
wat is een bou... Laat maar.
BoJodinsdag 22 juni 2004 @ 18:12
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:04 schreef doedelzak13 het volgende:

[..]

Goed idee. Maar ik denk dat ik de kat. maar even intact laat en bij andere buren ga vragen of ze startkabels hebben. zie mezelf nog niet een accu eruit schroeven.
Dat is meestal nog best simpel hoor, klemmen los en hij zit meestal vast met 1 bout in een bak. Als je geluk hebt dan zit er nog een handvat aan de accu waardoor je hem zo eruit kunt tillen.

Dat ding waar VARTA opstaat is de accu (bij mijn auto)
Dementordinsdag 22 juni 2004 @ 18:14
Lekker kansloos hoor.
Als ik jou was zou ik de "handleiding" van je auto even opzoeken
yupdinsdag 22 juni 2004 @ 18:20
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:05 schreef Kaboutertje_X het volgende:

[..]

Werkt je bougie niet! ,


Duh! ( vrij logisch toch? )
Ja maar je dynamo draait dan toch? (omdat je aanduwt), dan werkt je bougie toch wel? Of zeg ik nu iets geks en heb ik slaag nodig?
Dementordinsdag 22 juni 2004 @ 18:30
Bougie kan ook vuil zijn...
doedelzak13dinsdag 22 juni 2004 @ 18:31
Ha, ik heb de accu inmiddels weten te lokaliseren. De fietsenwinkelman liep toevallig net langs en we zijn erachter gekomen dat na het losschroeven van die doppen je die bout los kan draaien, waarna de accu eruit kan worden gehaald. Moet ik nog wel even zien te bekijken waar die bout mee kan worden losgedraaid, maar dat gaat vast goedkomen. Bedankt!
_Arthurdinsdag 22 juni 2004 @ 18:36
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:31 schreef doedelzak13 het volgende:
Moet ik nog wel even zien te bekijken waar die bout mee kan worden losgedraaid, maar dat gaat vast goedkomen. Bedankt!
Met een boutenenmoerenlosdraaier natuurlijk. Vraag er je fietsenmaker-buurman even naar.
BoJodinsdag 22 juni 2004 @ 18:37
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:31 schreef doedelzak13 het volgende:
Ha, ik heb de accu inmiddels weten te lokaliseren. De fietsenwinkelman liep toevallig net langs en we zijn erachter gekomen dat na het losschroeven van die doppen je die bout los kan draaien, waarna de accu eruit kan worden gehaald. Moet ik nog wel even zien te bekijken waar die bout mee kan worden losgedraaid, maar dat gaat vast goedkomen. Bedankt!
Zei ik net zoiets niet dan?
Ridocardinsdag 22 juni 2004 @ 19:31
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:20 schreef yup het volgende:

[..]

Ja maar je dynamo draait dan toch? (omdat je aanduwt), dan werkt je bougie toch wel? Of zeg ik nu iets geks en heb ik slaag nodig?
Nee hoor, geen slaag, wel een technisch verhaaltje:
Een dynamo is een wisselstroomgenerator waarbij de magnetische velden door gelijkstroom wordt opgewekt.Is de accu 100% leeg, dan is er geen magnetisch veld en wordt ook geen spanning opgewekt, hoe hard je ook draait. Die gelijkstroom komt van je accu. Als die accu bijna leeg is krijgt 'ie de startmotor niet meer rond, maar heeft nog wel genoeg lading om die spoelen te bekrachtigen, zodat het beetje spanning dat hij opwekt genoeg is om je bobine laten werken.

1e of 2e versnelling maakt geen bal uit, als het in 1 niet wil lukken (teveel compressie) dan gewoon nog een keer proberen in 2. Wel even vol gas (niet pompen, want anders is 'ie verzopen) tot hij aanslaat.
yupdinsdag 22 juni 2004 @ 19:34
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 19:31 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Nee hoor, geen slaag, wel een technisch verhaaltje:
Een dynamo is een wisselstroomgenerator waarbij de magnetische velden door gelijkstroom wordt opgewekt.Is de accu 100% leeg, dan is er geen magnetisch veld en wordt ook geen spanning opgewekt, hoe hard je ook draait. Die gelijkstroom komt van je accu. Als die accu bijna leeg is krijgt 'ie de startmotor niet meer rond, maar heeft nog wel genoeg lading om die spoelen te bekrachtigen, zodat het beetje spanning dat hij opwekt genoeg is om je bobine laten werken.

1e of 2e versnelling maakt geen bal uit, als het in 1 niet wil lukken (teveel compressie) dan gewoon nog een keer proberen in 2. Wel even vol gas (niet pompen, want anders is 'ie verzopen) tot hij aanslaat.
Weer wat geleerd, THX

Maakt wel wat uit, in zijn 1 slipt de achterwielen van onze bestelbusje, dus je MOET gewoon in zijn 2 of hoger.
_Denkerdinsdag 22 juni 2004 @ 19:41
Moet je even nieuwe bougievonkjes halen, kun je overal krijgen.
Foo_niksdinsdag 22 juni 2004 @ 19:48
Wil je nou controleren dat hij vol is dan moet je de plus en de min met twee grote schroevedraaiers
met elkaar verbinden,je merkt dan zeker of er al genoeg prik inzit
Ridocardinsdag 22 juni 2004 @ 20:10
@TS:
Zeker wat gemist toen je moest afrijden. Volgens mij moest je toen ook allemaal dingen aanwijzen onder de motorkap.

Het is misschien verstandig om een boek over auto's te kopen. Met daarin de elementaire zaken als onderhoud en storingen verhelpen. Zeker als je vaker gaat rijden. Vraagbaken zijn niet aan te raden, aangezien dingen als kleppeling en distributieriem afstellen voor jou nog niet van toepassing zijn.
Wel aan te raden zo'n boek, altijd in je handschoenenkastje bewaren, mocht je 'm ooit nodig hebben.
En een gereedschapssetje.(schroevendraaier, waterpomptang, ducktape en een rolletje ijzerdraad) Bedenk wel, kwaliteit gaat voor kwantiteit, Het setje uit de 5eurobak is misschien goedkoper en er zit meer in, maar wat heb je aan bijvoorbeeld 10 schroevendraaiers als je er allemaal wokkels van draait met de eerste de beste schroef. Neem dan liever 2 goede.
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 19:34 schreef yup het volgende:

[..]

Weer wat geleerd, THX

Maakt wel wat uit, in zijn 1 slipt de achterwielen van onze bestelbusje, dus je MOET gewoon in zijn 2 of hoger.
Zeker een diesel (compressie wat hoger), ja dan gewoon in z'n 2. Maar de eerste versnelling is bij mij altijd 1e keus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 22-06-2004 20:18:56 ]
FlowDesigndinsdag 22 juni 2004 @ 20:37
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef Gerako het volgende:
Een Clio kun je makkelijk even aanduwen, daarna even een half uurtje rijden en alles is weer goed.
Ga jij mijn Clio met die compressie maar even aanduwen jongen, succes

Je mag een auto helemaal niet aanduwen !

[ Bericht 13% gewijzigd door FlowDesign op 22-06-2004 20:43:57 ]
yupdinsdag 22 juni 2004 @ 20:40
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:10 schreef Ridocar het volgende:
@TS:
Zeker wat gemist toen je moest afrijden. Volgens mij moest je toen ook allemaal dingen aanwijzen onder de motorkap.

Het is misschien verstandig om een boek over auto's te kopen. Met daarin de elementaire zaken als onderhoud en storingen verhelpen. Zeker als je vaker gaat rijden. Vraagbaken zijn niet aan te raden, aangezien dingen als kleppeling en distributieriem afstellen voor jou nog niet van toepassing zijn.
Wel aan te raden zo'n boek, altijd in je handschoenenkastje bewaren, mocht je 'm ooit nodig hebben.
En een gereedschapssetje.(schroevendraaier, waterpomptang, ducktape en een rolletje ijzerdraad) Bedenk wel, kwaliteit gaat voor kwantiteit, Het setje uit de 5eurobak is misschien goedkoper en er zit meer in, maar wat heb je aan bijvoorbeeld 10 schroevendraaiers als je er allemaal wokkels van draait met de eerste de beste schroef. Neem dan liever 2 goede.
[..]

Zeker een diesel (compressie wat hoger), ja dan gewoon in z'n 2. Maar de eerste versnelling is bij mij altijd 1e keus.
Ja diesel, en zelfs tijdens het normaal rijden slipt de achterwiel soms als je terug schakelt. Komt gewoon omdat de achterkant leeg is en dus er staat relatief weinig druk op de wielen. Wel leuk op natte rotondes enzo

Maar zelfs bij benzine word gezegd dat je beter kan aanduwen in zijn 2? Waarom zeggen ze dat dan?
FlowDesigndinsdag 22 juni 2004 @ 20:45
Toen ik nog een scooter had was de accu ook zo dood als een pier en dan kreeg ik 'm met de kickstart ook niet aan hoor

Toen maar ff met de startkabels de accu van de scooter aan die van een auto gehangen...
zow, dan wil die wel starten ja, halleluja!
yupdinsdag 22 juni 2004 @ 20:48
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:45 schreef FlowDesign het volgende:
Toen ik nog een scooter had was de accu ook zo dood als een pier en dan kreeg ik 'm met de kickstart ook niet aan hoor

Toen maar ff met de startkabels de accu van de scooter aan die van een auto gehangen...
zow, dan wil die wel starten ja, halleluja!
Mijn ex-Foxje startte zelfs zonder accu (heeft nooit een accu gehad, en het heeft gewoon scooter-techniek!)
Ridocardinsdag 22 juni 2004 @ 21:01
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:40 schreef yup het volgende:

[..]

Ja diesel, en zelfs tijdens het normaal rijden slipt de achterwiel soms als je terug schakelt. Komt gewoon omdat de achterkant leeg is en dus er staat relatief weinig druk op de wielen. Wel leuk op natte rotondes enzo

Maar zelfs bij benzine word gezegd dat je beter kan aanduwen in zijn 2? Waarom zeggen ze dat dan?
voor het gemak. De auto is dan nog verder te duwen bij koppeling los, en je bak krijgt niet zo'n douw (vanwege de voet die je van de koppeling laten glijden, zoals je eerder hebt uitgelegd)
FlowDesigndinsdag 22 juni 2004 @ 21:04
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:48 schreef yup het volgende:

[..]

Mijn ex-Foxje startte zelfs zonder accu (heeft nooit een accu gehad, en het heeft gewoon scooter-techniek!)
Ja, ik vond het ook raar dat ie het niet deed, maar het is dus wel zo.
Zal toch net iets anders zijn bij een Runner dan bij zo'n Fox vermoed ik.
CreativeMinddinsdag 22 juni 2004 @ 21:21
Als je accu echt leeg is, dan doet je brandstofpomp het ook niet. Gaat dat werken met aanduwen? I think not.
yupdinsdag 22 juni 2004 @ 21:33
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 21:04 schreef FlowDesign het volgende:

[..]

Ja, ik vond het ook raar dat ie het niet deed, maar het is dus wel zo.
Zal toch net iets anders zijn bij een Runner dan bij zo'n Fox vermoed ik.
Fox heeft dezelfde techniek als een scooter. Scooter's zijn qua motorisch opzicht allemaal vrijwel hetzelfde.

Je hebt ook Fox met electrische starter (dat is het enige verschil, ik kan op een Fox zonder elec. starter gewoon een startmotor + knop + accu zetten, heb ik ook electrische starter). Fox heeft vario, dus geen tandwieloverbrenging.

Runner werkt zeker wel zonder accu, haal de accu eraf en kick maar. Zal zeer zeker starten. Weet ik zeker. Want de kickstarter is ervoor dat als je accu d00d is, je nog kan kicken om te starten. Een Ditech (injectiescoot) zal nooit starten zonder accu kracht, en heeft dus geen kickstarter. Jou Runner wou gewoon om een andere reden niet starten.
FlowDesigndinsdag 22 juni 2004 @ 21:36
De bougie was wel gaar volgens mij, maar dan zou die ook op de electrische starter het niet (goed) moeten doen zou je denken
yupdinsdag 22 juni 2004 @ 21:39
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 21:36 schreef FlowDesign het volgende:
De bougie was wel gaar volgens mij, maar dan zou die ook op de electrische starter het niet (goed) moeten doen zou je denken
Weet je wat? Ik vraag het wel aan de echte scooter-experts. Ik ben dus jou nog een antwoord schuldig.
CreativeMinddinsdag 22 juni 2004 @ 21:59
Een scooter (met carburateur) start gewoon met de kickstart als de accu dood of niet eens aanwezig is. Einde discussie
yupdinsdag 22 juni 2004 @ 23:08
Elke scooter start als ie een carb heeft, zelfs zonder accu (niet aan te raden). Heb het gevraagd.
FlowDesigndinsdag 22 juni 2004 @ 23:19
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 23:08 schreef yup het volgende:
Elke scooter start als ie een carb heeft, zelfs zonder accu (niet aan te raden). Heb het gevraagd.
Ik weet denk ik al wat het was:

Omdat de accu zó leeg was reageerde m'n alarm ook nergens meer op en dus was de startonderbreker het zaakje aan het blokkeren.
Dus toen ik de accu doorverbond met die van de auto heb ik gewoon op de normale manier de startonderbreker uitgeschakeld en startte die wel.
pleymowoensdag 23 juni 2004 @ 00:10
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 21:21 schreef CreativeMind het volgende:
Als je accu echt leeg is, dan doet je brandstofpomp het ook niet. Gaat dat werken met aanduwen? I think not.
Tuurlijk wel, je brandstofpomp wordt aangedreven door de distributie!
menmulwoensdag 23 juni 2004 @ 09:40
uhh mijn brandstofpomp word toch echt gewoon met elektriciteit aangedreven, ik heb nog nooit een as helemaal naar mijn benzine tank zien lopen en daar zit toch echt mijn brandstofpomp in
CreativeMindwoensdag 23 juni 2004 @ 11:31
Wat menmul zegt.
Er zit een electrische brandstofpomp bij de tank die druk opbouwt richting injectiesysteem.
#ANONIEMwoensdag 23 juni 2004 @ 12:19
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:31 schreef doedelzak13 het volgende:
Ha, ik heb de accu inmiddels weten te lokaliseren. De fietsenwinkelman liep toevallig net langs en we zijn erachter gekomen dat na het losschroeven van die doppen je die bout los kan draaien, waarna de accu eruit kan worden gehaald. Moet ik nog wel even zien te bekijken waar die bout mee kan worden losgedraaid, maar dat gaat vast goedkomen. Bedankt!
Als je je accu eruit gaat sleutelen; eerst de min-pool losdraaien, dan pas de plus-pool !!!
Je zou de eerste niet zijn die de brandblaren op z'n klauwen heeft omdat-ie met z'n steeksleutel de carrosserie raakt.
Nou is het in jouw geval nog niet zo'n ramp omdat je accu toch katsleeg is, maar hou er iig rekening mee met het terug erin zetten: eerst de plus-pool vastzetten en dan pas de min...
Metro2005woensdag 23 juni 2004 @ 19:09
aanduwen gaat alleen bij wat oudere auto's zonder inspuiting en zonder electrische pomp heel makkelijk.
onmogelijk is het niet bij een nieuwere auto maar er moet nog wel IETS in de accu zitten (voor je ecu en je brandstofpomp bv)
doedelzak13donderdag 24 juni 2004 @ 00:18
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 12:19 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Als je je accu eruit gaat sleutelen; eerst de min-pool losdraaien, dan pas de plus-pool !!!
Je zou de eerste niet zijn die de brandblaren op z'n klauwen heeft omdat-ie met z'n steeksleutel de carrosserie raakt.
Nou is het in jouw geval nog niet zo'n ramp omdat je accu toch katsleeg is, maar hou er iig rekening mee met het terug erin zetten: eerst de plus-pool vastzetten en dan pas de min...
Thanks! Ridocar ook bedankt.
Morgenochtend gaat ie nog even laden in de acculader bij de fietsenbuurman, en dan wordt het weer lekker toeren.
Hugsterdonderdag 24 juni 2004 @ 00:29
Daar zit ie
*stond eerst een plaatje*

Edit:
Sorry dit was het nieuwere model, ik zie net dat die van jou uit 1992 komt
Inflammable_Soliddonderdag 24 juni 2004 @ 01:45
met de elektronica van nu in de auto's is het niet verstandig je accu eruit te halen. bijvoorbeeld je hebt kans dat je radio niet meer speelt want als je de accu eraf haalt haal je aale spanning uit de hele auto en sommige radio's denken dan dat ze gestolen worden en dan gaat er een beveiliging in werking en moet de renault garage de radio weer programmeren dat is duur ik raad aan start kbels te gebruiken
Inflammable_Soliddonderdag 24 juni 2004 @ 01:47
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 19:09 schreef Metro2005 het volgende:
aanduwen gaat alleen bij wat oudere auto's zonder inspuiting en zonder electrische pomp heel makkelijk.
onmogelijk is het niet bij een nieuwere auto maar er moet nog wel IETS in de accu zitten (voor je ecu en je brandstofpomp bv)
en wat dacht je van de electro magneten in de dynamo
Inflammable_Soliddonderdag 24 juni 2004 @ 01:52
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 21:59 schreef CreativeMind het volgende:
Een scooter (met carburateur) start gewoon met de kickstart als de accu dood of niet eens aanwezig is. Einde discussie
prutser
een scooter of brommer heeft een dynamo met permanente magneten een auto heeft een dynamo met electro magneten die electro magneten moeten gevoed worden anders zijn het geen magneten......................
Inflammable_Soliddonderdag 24 juni 2004 @ 01:54
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 21:36 schreef FlowDesign het volgende:
De bougie was wel gaar volgens mij, maar dan zou die ook op de electrische starter het niet (goed) moeten doen zou je denken
scooter's kicken gewoon klote neem liever een echte brommer ( honda mb )
Inflammable_Soliddonderdag 24 juni 2004 @ 01:57
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:37 schreef FlowDesign het volgende:

[..]

Ga jij mijn Clio met die compressie maar even aanduwen jongen, succes

Je mag een auto helemaal niet aanduwen !
alleen als ie een katalysator of een automatische versnellingsbak heeft mag je hem niet aanduwen
CreativeMinddonderdag 24 juni 2004 @ 08:38
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 01:52 schreef Inflammable_Solid het volgende:

[..]

prutser
een scooter of brommer heeft een dynamo met permanente magneten een auto heeft een dynamo met electro magneten die electro magneten moeten gevoed worden anders zijn het geen magneten......................
Dus je punt is....?
Ridocardonderdag 24 juni 2004 @ 18:17
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 01:57 schreef Inflammable_Solid het volgende:
alleen als ie een katalysator of een automatische versnellingsbak heeft mag je hem niet aanduwen
Correctie: Een automaat kun je niet eens aanduwen. (inkopper, ik weet het)

Aanslepen kan alleen bij een koude diesel een beetje vervelend zijn voor je kat maar alleen als er geen ontbranding plaatsvindt, en de onverbrande brandstof in de uitlaat terecht komt.
Heeft een benzine minder last van. als de injector(s) het doet / doen (dus er is spanning) dan zal de bobine ook wel werken...



[ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 24-06-2004 18:18:33 (grammatica) ]
Ridocardonderdag 24 juni 2004 @ 18:22
quote:
Runner werkt zeker wel zonder accu, haal de accu eraf en kick maar.
Wil je je onverantwoorde adviezen voor je houden?
Je accu werkt ook als spanningsbegrenzer
yupdonderdag 24 juni 2004 @ 18:45
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 18:22 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Wil je je onverantwoorde adviezen voor je houden?
Je accu werkt ook als spanningsbegrenzer
DUHHH, je onsteking kan overbelast worden, had ik gevraagd aan een scooter-freak.
tharkundonderdag 24 juni 2004 @ 22:14
Om het verhaal van Ridocar even af te maken: de versnelling bepaalt niet de compressie. De compressie is hoe sterk het gas in de cilinder wordt samengeperst. Dit wordt dus niet door de versnelling bepaalt. De versnelling bepaalt in dit geval wel hoe snel de krukas (en dus de cilinders) bewegen. In de 1e versnelling bewegen ze sneller waardoor er dus meer gas wordt samengeperst en je dus harder moet duwen
Ridocardonderdag 24 juni 2004 @ 22:40
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 22:14 schreef tharkun het volgende:
Om het verhaal van Ridocar even af te maken:
[knip volledige uitleg transmissie]
Ik bedoelde dus dat dieselmotoren een hogere compressie hebben tov de benzineversies. Misschien heb ik het wat ongelukkig beschreven, maar bedankt voor de aanvulling.
jeroen2497donderdag 24 juni 2004 @ 22:50
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 19:41 schreef _Denker het volgende:
Moet je even nieuwe bougievonkjes halen, kun je overal krijgen.
bougie vonkjes? kan je die halen dan?
Inflammable_Soliddonderdag 24 juni 2004 @ 23:53
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 08:38 schreef CreativeMind het volgende:

[..]

Dus je punt is....?
een auto heeft spannnig nodig om te starten een brommer/scooter niet
FlowDesignvrijdag 25 juni 2004 @ 18:20
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 22:50 schreef jeroen2497 het volgende:

[..]

bougie vonkjes? kan je die halen dan?
Ja tuurlijk, nog nooit van gehoord?
Ohnee wacht. Ironie, daar heb jij nog nooit van gehoord.