abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20093115
Over waswachines in het algemeen en de eigenschappen daarvan heb ik een aantal vragen:

1200 toerencentrifuge; wat duidt het aantal toeren precies aan? Meer toeren = sneller klaar?
Wat duidt Variomatic centrifuge aan?
Is een capaciteit van 5 kg veel, weinig of gemiddeld?
Wat houdt een e-programma precies in?
Toets voor halve belading; waarom is dat handig?
Wat houdt RVS verwarmingselement in?

Nog een extra vraag: een combi was/droogautomaat, hoe is daar over het algemeen de kwaliteit van? Combi betekent dat dat mogelijkheden van wasautomaat en droger op zichzelf allemaal worden geintegreed of ontbreekt dan een aantal mogelijkheden (bv. minder programma's, minder inhoud, minder features)?
  dinsdag 22 juni 2004 @ 14:40:57 #2
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_20093152
Lijkt me toch meer iets voor lifestyle

tevens verkapte tvp .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_20093153
combi: niet doen. Vaak kun je maar de helft van de wascapaciteit drogen en het resultaat is niet fantastisch. Een losse droger is aan te bevelen.
pi_20093257
Zeg, misschien even een domme tip hoor, maar als je nou eens gewoon een wasmachine-winkel inloopt en daar je vragen stelt

Die mensen verkopen die dingen voor hun beroep en weten er vast alles van.

Tis maar een idee hoor
pi_20093318
Meer toeren betekent drogere was, niet korter centrifugeren. Met 1200 toeren is je was net zo droog als in een losse centrifuge. Kijk ook even of je minder toeren kunt instellen, voor fijne was.
Een knop voor halve belading bespaart water en energie.
RVS betekent roest vrij staal. Dat klinkt imposant, maar roest is volgens mij minder een risico dan kalk, afhankelijk van de waterhardheid.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_20093350
Graag verneem ik onafhankelijke antwoorden en waarom naar buiten gaan in de regen als het zo ook kan? Daarbij kan ik dit later nog eens teruglezen. Legio voordelen dus!
pi_20093446
1200 toerencentrifuge; wat duidt het aantal toeren precies aan? Meer toeren = sneller klaar?
= toerental van de centrifuge. Hoe meer toeren, hoe droger de was uit de machine komt

= dat de centrigue niet van het ene op het andere moment voluit begint te draaien. Dan loopt je machine nl. de badkamer uit. Hij begint langzaam om alle was gelijkt te verdelen over de trommel en gaat dan steeds sneller draaien.

= gemiddels

= iets met energiebesparing

= energiebesparing. Veel machines zijn echter "intelligent" en zien zelf hoeveel was jij in de
trommel propt. De machine past zelf de hvh water aan

= roestvrijstaal

En zo'n combi ding zou ik laten staan, tenzij je echt geen ruimte hebt voor 2 apparaten.
pi_20093526
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 14:50 schreef Sjummie het volgende:
= toerental van de centrifuge. Hoe meer toeren, hoe droger de was uit de machine komt

= dat de centrigue niet van het ene op het andere moment voluit begint te draaien. Dan loopt je machine nl. de badkamer uit. Hij begint langzaam om alle was gelijkt te verdelen over de trommel en gaat dan steeds sneller draaien.

= gemiddels

= iets met energiebesparing

= energiebesparing. Veel machines zijn echter "intelligent" en zien zelf hoeveel was jij in de
trommel propt. De machine past zelf de hvh water aan

= roestvrijstaal

En zo'n combi ding zou ik laten staan, tenzij je echt geen ruimte hebt voor 2 apparaten.
Dank voor de goede uitleg, maar wat is de reden om een combi niet te nemen?
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 14:46 schreef krakkemieke het volgende:
Meer toeren betekent drogere was, niet korter centrifugeren. Met 1200 toeren is je was net zo droog als in een losse centrifuge. Kijk ook even of je minder toeren kunt instellen, voor fijne was.
Een knop voor halve belading bespaart water en energie.
RVS betekent roest vrij staal. Dat klinkt imposant, maar roest is volgens mij minder een risico dan kalk, afhankelijk van de waterhardheid.
Net zo droog, maar niet zacht bv. handdoeken, toch?
Die knop voor halve belading is wel interessant in het kader van een beter milieu begint bij jezelf.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 14:54:31 #9
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_20093593
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 14:39 schreef Straw het volgende:
1200 toeren maximaal centrifugeren, da's dus het 'afgieten' van de was, hoe sneller, hoe droger het reultaat, hoe droger het uit de wasmachine komt, hoe sneller het 'kastdroog' zal zijn in een droger of aan de lijn....
quote:
is de manier van overbrengen van de omwentelingen van de motor naar de trommel, denk aan de DAF, door gebruik van Variomatic wordt een motor minder zwaar belast
quote:
gemiddeld, tegenwoordig is 6 goed en soms al 7, maar daar heb ik geen ervaringen mee
quote:
E(nergy) programma, schoon wasgoed (1x gedragen of zo) hoeft geen volledig programma te doorlopen, E-programma is veelal korter en minder heet....
quote:
Kleine wasjes, geen volledig programma, eerder klaar...
quote:
het verwarmingselement is van roestvaststaal, zou minder kalkaanslag moeten hebben, maar de 'heren' zijn daar niet eenduidig over...
quote:
Nog een extra vraag: een combi was/droogautomaat, hoe is daar over het algemeen de kwaliteit van? Combi betekent dat dat mogelijkheden van wasautomaat en droger op zichzelf allemaal worden geintegreed of ontbreekt dan een aantal mogelijkheden (bv. minder programma's, minder inhoud, minder features)?
nooit geen combi nemen, alleen als je ECHT geen ruimte hebt voor 2 verschillende apparaten. Combi doet altijd 1 (soms beiden) van de werkzaamheden niet goed (veelal het drogen duurt veel langer)
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_20093761
Heerlijke uitleg allemaal. Dank.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een condens en een ventilatie droger?
Kan een droger op een wasautomaat staan of andersom in het geval van voorladers qua gewicht, stabiliteit etc.?
pi_20093809
Eventueel kan je een droger ook op de wasmachine zetten, tenzij je een bovenlader hebt natuurlijk
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_20093811
Daar komt bij dat een combi duurder is in aanschaf en door de complexere techniek storingsgevoeliger dan een "single".
pi_20093911
Als ik in de folder van de Block kijk van deze week dat is een droog/wasautomaat niet echt duurder. Iets duuder dan een single wasautomaat maar veeeel goedkoper dan twee singles was & droger.
pi_20093914
Een condensdroger laat het verdampte water condenseren buiten de was en vangt dit op in een bak (die je dus nadat de was droog is moet leeggooien) of laat het weglopen via de afvoer.

Een ventilatiedroger is het oude systeem. Er hangt dus zo'n slang aan je droger die je buiten moet hangen.
- iedereen heeft recht op mijn mening -
  dinsdag 22 juni 2004 @ 15:04:53 #15
5080 Wieteke
Wordt vervolgd
pi_20093917
Heb zelf een combi. Nadeel is inderdaad dat als de een stuk is, de ander ook. En er kan niet heel veel in. Maar wij zijn met z'n tweetjes en ik draai toch vaak kleine wasjes. Het allergrootste voordeel vind ik is dat een combi is Ik stop 's avonds de was erin, timer erop en de volgende morgen is je was schoon en droog. Geen gedoe met was twee x in een machine stoppen enzo.

En als ie stuk gaat.... hopelijk wonen we tegen die tijd wat groter, dus dan zou ik toch voor twee losse gaan. Alle bovengenoemde voordelen ten spijt!
pi_20093924
De droger moet bovenop, die is lichter.
Het verschil tussen condens en ventilatie droger, is hoe het vocht afgevoerd wordt. Bij een condensdroger komt het vocht in een bakje wat je leeggooit. Bij een ventilatiedroger komt het vocht in de lucht en heb je een afvoer naar buiten nodig.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_20094058
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 14:58 schreef Straw het volgende:
Heerlijke uitleg allemaal. Dank.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een condens en een ventilatie droger?
Kan een droger op een wasautomaat staan of andersom in het geval van voorladers qua gewicht, stabiliteit etc.?
Condensdroger verdampt het water uit je was en blaast het door een afkoelfilter zodat de damp weer condenseert waarna het in een waterreservoir wordt opgeslagen.

Voordeel: geen dampafvoer nodig (zo'n lelijke dikke slang die je wel eens uit badkamerraampjes ziet hangen), wel moet je na iedere droogbeurt het reservoir legen. Tenzij je natuurlijk de afvoer op de afvoer van de wasmachine kan aansluiten.

Nadeel: duurder en afkoelfilter moet af en toe worden schoongemaakt omdat deze verstopt kan raken (overhittingsgevaar)

Een ventilatiedroger zoals jij het noemt blaast de waterdamp gewoon de machine uit door die dikke slang. Je moet dan wel de gelegenheid hebben om die slang op een buitenmuur/raampje/l te kunnen aansluiten.
pi_20094082
Mogelijkheden voor een afvoer naar buiten ga ik niet krijgen, dus dat moet het een condensdroger worden. Elke keer een bakje met vocht leeggooien vind ik niet prettig, leve de afvoerslang (als ie maar blijft zitten!
pi_20094184
Hoe dient zo'n afkoelfilter schoon gemaak te worden?

Wat zijn de merken gerangschikt naar kwaliteit (hoog, laag)?
pi_20094577
quote:
Hoe dient zo'n afkoelfilter schoon gemaak te worden?
Da's bij ieder merk anders. Bij de mijne is het een soort laatje met koelbladen wat onderin zit. Dit trek je eruit en dan kan je met een soort kam alle stofpulp tussen de bladen vandaan pulken. Daarna even afspoelen en klaar. Ik doe dat 2x per jaar.
quote:
Wat zijn de merken gerangschikt naar kwaliteit (hoog, laag)?
Over het algemeen komt de waar naar zijn prijs.
In mijn beleving staat Miele bovenaan, gevolgd door Siemens; Aeg; Bosch etc.
Ergens onderaan bungelt Indesit en Candy.

Kijk eens op kieskeurig.nl voor gebruikerservaringen
pi_20116103
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 15:05 schreef krakkemieke het volgende:
De droger moet bovenop, die is lichter.
Er schijnt ook een plaat te zijn die tussen de droger en de wasmachine geplaatst kan worden en zodoende voor stabiliteit zorgt en derhalve trillingen opvangt.
pi_20116428
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 14:46 schreef krakkemieke het volgende:
Meer toeren betekent drogere was, niet korter centrifugeren. Met 1200 toeren is je was net zo droog als in een losse centrifuge.
Mooi niet... een 1600 toeren wasmachine, die stukken duurder zijn, komen ook niet aan het toerental van een losse centrifuge. Die liggen vaak wel rond de 1800+ toeren/minuut. Dit is mogelijk omdat het apparaat verder niets anders hoeft te kunnen en er ook minder was per keer in kan dan in de wasmachine.

[ Bericht 1% gewijzigd door 205_Lacoste op 23-06-2004 11:29:22 ]
pi_20116854
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 11:11 schreef 205_Lacoste het volgende:
Mooi niet... een 1600 toeren wasmachine, die ook erg duur zijn, komen ook niet aan het toerental van een losse centrifuge. Die liggen vaak wel rond de 1800+ toeren/minuut. Dit is mogelijk omdat het apparaat verder niets anders hoeft te kunnen en er ook minder was per keer in kan dan in de wasmachine.
Maar de verschillen in "droogheid" zijn niet zo groot tussen, 1200, 1600 en een losse centrifuge.

Even wat quotes uit een recente consumenten gids
quote:
Voor synthetische was maakt 1200 of 1600 toeren helemaal niets uit; de hoeveelheid restvocht is altijd gelijk.
Bij katoen scheelt het natuurlijk wel wat en een tabeltje geeft bij 5 kilo was 1200 touren - 2.7 liter restvocht, 1400 toeren - 2.5 en 1600 toeren - 2.4 liter. Drogen aan de waslijn houdt dat in resp. 7.5, 6 en 5.3 uur. Als je die waardes extrapoleert naar 1800+ toeren dan denk ik dat het verschil minimaal is met een 1600 toeren apparaat.
  woensdag 23 juni 2004 @ 11:36:07 #24
66676 Mercy_symbol
Bwoaperszkilometerduivel
pi_20117031
quote:
Het toerental word variabel opbebouwd, dat houd in dat de was dan minder kreukt,

dus ipv van 0 in stappen naar 1200 gaan,

wisselt ie het toerental af ( van laag naar hoor en vice versa) waar door de was niet in elkaar gedrukt (gekreukt) wordt,
ride like a devil...... feel like a god !
Let's race
Buienradar
pi_20117115
12% minder restvocht vind ik toch wel een behoorlijk verschil. 300ml water over je kleren heenflikkeren maakt het aardig nat kan ik je vertellen

Tuurlijk is er sprake van de wet op de afnemende meeropbrengst. Dit terwijl de prijzen van de machines met toenemende toerentallen exponentieel toeneemt
pi_20117491
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 11:38 schreef 205_Lacoste het volgende:
12% minder restvocht vind ik toch wel een behoorlijk verschil. 300ml water over je kleren heenflikkeren maakt het aardig nat kan ik je vertellen
Maar 100ml niet
quote:
Tuurlijk is er sprake van de wet op de afnemende meeropbrengst. Dit terwijl de prijzen van de machines met toenemende toerentallen exponentieel toeneemt
Ik had vroeger een 1400 toeren en nu helaas een 1000 toeren en dat verschil is echt gigantisch
  woensdag 23 juni 2004 @ 12:12:33 #27
40771 Vulcanus
Urban Dance Squad
pi_20118305
Nooit een was/droogcombi nemen.
Je kan namelijk wel 5 kg wassen, maar de droger kan vaak maar 2.5 kg aan, dan moet je de helft van de was er uit halen, of in 2 beurten drogen.

Hoe hoger het toerental van de wasmachine, des te droger de was eruit komt.
Dit kan soms wel een half uur drooogtijd schelen in de wasdroger, wat ongeveer neerkomt op 25 eurocent stroombesparing per droogbeurt.

Reken dat maar eens uit over een gemiddelde levensduur van 10 jaar dat zo'n apparaat meegaat.

(kep ze vroeger verkocht).
Wanna see a joke, check a look-a-like
pi_20119536
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 11:49 schreef devzero het volgende:

[..]

Maar 100ml niet
We hadden het over het verschil tussen 1200 en 1600 hé... En 100 m'n is nog wel te overzien ja. Ik denk dat de meerprijs van een 1600 inderdaad niet opweegt tegen de stroombesparing met het drogen tegen die van een 1400.

Wij hebben hier nu ook 1000 toeren, en ik moet zeggen dat het me juist alleszins meevalt. Natuurlijk is het wel een stuk natter als je het eruit haalt. Bij m'n vader had ik een 1600 tot m'n beschikking en een droger maar nu moet het gewoon drogen op m'n kamer. Binnen 12 uur is het meeste wel droog eigenlijk, ideaal

dus zonder droger maakt het me niet zoveel uit of 't 1000 of 1400 is, de was hangt meestal toch wel een halve dag alvorens ik het weg kan halen
pi_20130464
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 12:12 schreef Vulcanus het volgende:
Hoe hoger het toerental van de wasmachine, des te droger de was eruit komt.
Maar ik hoor niemand het er over hebben of je was ook meer slijt met een hoger toerental
pi_20133765
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 18:34 schreef devzero het volgende:

[..]

Maar ik hoor niemand het er over hebben of je was ook meer slijt met een hoger toerental
Ik heb niet het idee dat het echt heel erg slijt van het centrifugeren aangezien het gewoon tegen de kant zit geplakt. De was schuift niet de hele tijd langs elkaar zoals met wassen.

Langer in de droogtrommel is veel erger m.b.t. het slijten aangezien het daar de hele tijd door elkaar gehusseld wordt in een veel grotere ruimte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')