Stereofotografie wil zeggen, dat je 2 foto's of dia's maakt en deze zo weergeeft dat je een 3-dimensionaal effect ziet. Je ziet diepte in de foto, een soort 3D foto dus.
![]()
Het idee erachter is simpel. Diepte en afstanden kan je waarnemen omdat je met je linker oog net een ander beeld ziet dan met je rechter oog. In je hersenen wordt dit verschil als het ware vertaald naar afstanden en diepte etc. Door nu 2 foto's te maken met een horizontale afstand net zo groot als de afstand tussen je ogen (ong. 6 centimeter) kan je dit diepte effect nabootsen in foto's. Dat noemt men stereofoto's. Dit is overigens niet iets nieuws, het bestaat al net zolang als fotografie (zie
stereography history).
Laatst heb ik een
Vivitar 3D Cam gekocht via
www.marktplaats.nl en het is wel een heel cool apparaatje. Het is een stereocamera die stereofoto's kan maken op een gewoon normaal filmrolletje. Hier een voorbeeld van zo'n foto van mij op m'n werk (toen zat de oranje-stemming er nog in
![]()
).
![]()
Die foto moet je dus bekijken door dit kijkertje, die werd bij de camera geleverd.
![]()
Omdat zo'n kijkertje nogal beperkt verkrijgbaar is heb ik de voorbeeld foto hier omgezet naar een "anaglyf". Anaglyfs dat zijn 2 foto's over elkaar heen geprojecteerd. Van de linker foto is alleen het rode kleuren kanaal getoond, en van de rechterfoto worden alleen de groen-blauw kleuren geprojecteerd. Als je deze anaglyf foto met een rood-blauw brilletje bekijkt (of rood-groen kan ook) dan zie je het diepte effect. Deze anaglyf is gemaakt met
Anaglyph Maker![]()
Nadeel van de anaglyph is alleen dat de kleur ahw wegvalt als je het door een rood-blauw brilletje bekijkt (je ziet met links alleen rood, met rechts alleen blauw). Dat heb je bij de stereofoto's bekeken door de kijker niet, en dat ziet er iets mooier uit. Maar je kan zo iig wel het 3D effect zien.
Zijn er misschien nog meer mensen die iets met stereofotografie doen?
tv not rot brain..Life is something to do when you can't get to sleep..The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination