abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 juni 2004 @ 22:38:01 #1
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_20078667
Stereofotografie wil zeggen, dat je 2 foto's of dia's maakt en deze zo weergeeft dat je een 3-dimensionaal effect ziet. Je ziet diepte in de foto, een soort 3D foto dus.

Het idee erachter is simpel. Diepte en afstanden kan je waarnemen omdat je met je linker oog net een ander beeld ziet dan met je rechter oog. In je hersenen wordt dit verschil als het ware vertaald naar afstanden en diepte etc. Door nu 2 foto's te maken met een horizontale afstand net zo groot als de afstand tussen je ogen (ong. 6 centimeter) kan je dit diepte effect nabootsen in foto's. Dat noemt men stereofoto's. Dit is overigens niet iets nieuws, het bestaat al net zolang als fotografie (zie stereography history).

Laatst heb ik een Vivitar 3D Cam gekocht via www.marktplaats.nl en het is wel een heel cool apparaatje. Het is een stereocamera die stereofoto's kan maken op een gewoon normaal filmrolletje. Hier een voorbeeld van zo'n foto van mij op m'n werk (toen zat de oranje-stemming er nog in ).

Die foto moet je dus bekijken door dit kijkertje, die werd bij de camera geleverd.

Omdat zo'n kijkertje nogal beperkt verkrijgbaar is heb ik de voorbeeld foto hier omgezet naar een "anaglyf". Anaglyfs dat zijn 2 foto's over elkaar heen geprojecteerd. Van de linker foto is alleen het rode kleuren kanaal getoond, en van de rechterfoto worden alleen de groen-blauw kleuren geprojecteerd. Als je deze anaglyf foto met een rood-blauw brilletje bekijkt (of rood-groen kan ook) dan zie je het diepte effect. Deze anaglyf is gemaakt met Anaglyph Maker

Nadeel van de anaglyph is alleen dat de kleur ahw wegvalt als je het door een rood-blauw brilletje bekijkt (je ziet met links alleen rood, met rechts alleen blauw). Dat heb je bij de stereofoto's bekeken door de kijker niet, en dat ziet er iets mooier uit. Maar je kan zo iig wel het 3D effect zien.

Zijn er misschien nog meer mensen die iets met stereofotografie doen?
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  maandag 21 juni 2004 @ 22:47:41 #2
16036 nlg
Can you define irony?
pi_20078985
quote:
Op maandag 21 juni 2004 22:38 schreef BdR het volgende:
Nog niet, maar het lijkt me erg cool, als ik dit zo zie!
pi_20079355
quote:
Op maandag 21 juni 2004 22:38 schreef BdR het volgende:
Ik ben vroeger bezig geweest om een aansturing voor mijn oude GeForce 2 bril te maken, deze werkt op het principe van licht voor één oog blokkeren en dan het plaatje voor het andere oog laten zien. Dit is allemaal goed gelukt alleen lukte het mij toen niet om een degelijke engine te schrijven die op een hoge frequentie 2 beelden om en om kon laten zien. Ik heb echter nog wel plannen om dit eens aan te pakken en ook om een anaglyeditor te schrijven, waar je een plaatje met een rood/groen mask in '3d' kan bewerken. Dit is helaas allemaal nog toekomstmuziek en zal ik eerst wat andere zaken moeten afronden
  maandag 21 juni 2004 @ 23:01:08 #4
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_20079390
Er bestaat ook een 3d-lens, erg makkelijke en daar kan je dezelfde soort foto's mee maken.

Maar dit is pas een echte stereocamera natuurlijk

hier staan nog veel meer van dat soort camera's
tv not rot brain..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_20093136
Ik heb ook wel eens anaglyphen gemaakt. Gewoon door 1 camera tussen twee opnames ± 7 cm te verschuiven. Met eenvoudige software voeg je de beide foto's dan samen tot een anaglyph.

Erg grappig om te doen, met weinig moeite maak je toch iets bijzonders. Ik heb met een vriend van mij al eens afgesproken dat ik zijn G1 ook eens leen zodat ik ook stereofoto's kan maken van niet-stilstaande objecten. Ik monteer ze dan naast elkaar op een plankje en maak dan beide foto's tegelijk.
  woensdag 22 september 2004 @ 09:48:17 #6
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_22123319
*schopje* weinig animo..
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 14:40 schreef JeroenH het volgende:
Ik heb ook wel eens anaglyphen gemaakt. Gewoon door 1 camera tussen twee opnames ± 7 cm te verschuiven. Met eenvoudige software voeg je de beide foto's dan samen tot een anaglyph.
Voor close-ups moet je voor het beste effect niet met 6 a 7 cm tussenafstand werken. Dan geldt dat je het beste 1/30ste van de afstand tot het dichtst bijzijnde moet nemen als tussenafstand. Zie onderstaand voorbeeld, als die hand 30cm van de camera verwijderd is, dan moet je de camera dus 1cm verschuiven:

tv not rot brain..
  woensdag 22 september 2004 @ 09:49:54 #7
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_22123336
deze foto is ook heel goed gelukt trouwens qua diepte:

tv not rot brain..
pi_22132765
heb je ook een bril voor me?
pi_22139170
quote:
Op woensdag 22 september 2004 17:23 schreef berc het volgende:
heb je ook een bril voor me?
Die kan je volgens mij, als je goed zoekt, gratis of voor een paar cent wel ergens krijgen. En anders koop je Shrek3D, heb je 4 brilletjes en meteen shrek 1 en een extra filmpje (shrek) in 3D! Erg leuk.
leuk, een topic met dingen waar ik sinds kort ook in geinteresseerd ben
-edit-Shit! Ik kom er net achter dat ik de film incl. de 4 brilletjes heb uitgeleend...
pi_22139314
Een leuke site met heel veel info
zoeken op 'anachlieven' ofzo levert ook veel leuks op!
pi_24735521
Een paar jaar terug waren die stereogrammen helemaal in. Van die plaatjes met een schijnbaar zich steeds herhalend patroon, maar als je een beetje scheel ging kijken zag je opeens een driedimensionaal beeld naar voren komen.

En wel, scheel kijken werkt ook best goed op bovenstaande foto, al is het wel enigszins lastig vast te houden.

Dus ook compleet zonder enige vorm van bril is het bovenstaande wel te zien.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  woensdag 26 januari 2005 @ 17:45:12 #12
35325 shi
elegance in simplicity
pi_24763132
als we het nu over fotogrammetrie gaan hebben doe ik mee
idiots will be shot, survivors will be shot...again.
pi_25015255
Er is een een vereniging voor Stereofotografie.. ze houden regelmatig een clubdag waar ook projecties worden uitgevoerd (in kleur en in 3D !!)..
Er is ook een discussieforum over 3D ( http://uniform.messageboard.nl/10112 )... maar die is pas een paar dagen geleden opgestart..

Leuke hobby... zeker nu de digitale fotografie een beetje los komt...
Weliswaar de meest onzinnige maar desalniettemin ook de leukste internetsite:
Volg je eurobiljetten op hun reis door Europa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')