FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Vliegtuig landt op verkeerd vliegveld
MutZmaandag 21 juni 2004 @ 19:08
quote:
Een toestel van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines is zaterdag op een militaire basis geland in plaats van op een gewoon vliegveld. De Airbus A319 had moeten landen in Rapid City (South Dakota), maar landde op de militaire basis Ellsworth. Dit vliegveld ligt een paar kilometer van het gewone vliegveld af. De passagiers moesten de zonnewering van hun ramen meteen sluiten en drie uur wachten voor het vliegtuig weer verder vloog.

Het toestel, dat uit Minneapolis (St Paul) kwam, moest wachten op nieuwe bemanning. Northwest Airlines bevestigde dat het hier om een "onvoorziene" landing ging. Mogelijk heeft een wolkendek ervoor gezorgd dat de piloten gedesorienteerd raakten. De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben een onderzoek ingesteld.
Dan ben je pas echt blond...
Gappiemaandag 21 juni 2004 @ 19:36
haha maar wel leuk!!!
cptmarcomaandag 21 juni 2004 @ 19:38


Piloot had de landkaart op de kop.....
Gappiemaandag 21 juni 2004 @ 19:41
haha denk eerder 3e wolk links af
sootymaandag 21 juni 2004 @ 19:43
Een paar jaar geleden landde een vliegtuig uit Amerika met bestemming Stuttgart op Zaventem.
Dit tot afgrijzen van de passagiers die alles op het gps-scherm konden volgen.
En de Begen dachten dat het een grap van de piloot was dat ze voortdurend met "Stuttgart" werden opgeroepen.
MutZmaandag 21 juni 2004 @ 21:24
Ik kan me ook nog wel verhalen herinneren van vliegtuigen die op snelwegen geland zijn... Volgens mij een keer in België en een keer in Zweden...
The_strangermaandag 21 juni 2004 @ 22:05
quote:
Op maandag 21 juni 2004 21:24 schreef MutZ het volgende:
Ik kan me ook nog wel verhalen herinneren van vliegtuigen die op snelwegen geland zijn... Volgens mij een keer in België en een keer in Zweden...
een van de vliegvelden in Moskou heeft twee parallele banen, met daartussen een snelweg. Dze snelweg is echter wel sterker verlicht dan beide banen.....

Al is het daar volgens mij nog nooit gebeurd, er wordt wel voor gewaarschuwd..
GiSHmaandag 21 juni 2004 @ 23:09
hik
tong_pohmaandag 21 juni 2004 @ 23:21
quote:
Op maandag 21 juni 2004 19:43 schreef sooty het volgende:
Een paar jaar geleden landde een vliegtuig uit Amerika met bestemming Stuttgart op Zaventem.
Dit tot afgrijzen van de passagiers die alles op het gps-scherm konden volgen.
En de Begen dachten dat het een grap van de piloot was dat ze voortdurend met "Stuttgart" werden opgeroepen.
Eventjes een correctie. het was Frankfurt en niet Stuttgart. En het probleem was, dat de flight managemnt system van deze vlucht een beetje door de war is geraakt, dus konden ze de geplande route niet meer lezen op de schermen. London heeft aan de luchverkeersleiding van Eurocontrol doorgegeven, dat de bestemming Brussel was. De richting van de landingsbaan in Frankfurt ligt in dezelfde richting als de baan in Brussel, dus dat wekte ook geen argwaan.

Pas toen een van de piloten de frequentie van de ILS in moest stellen, begon er bij hun wat te dagen, want de frequentie klopte niet. Desalniettemin zijn ze gewoon geland, want er wordt weleens een verkeerde frequentie gegeven bij het plannen van een vlucht.
Ultimoradinsdag 22 juni 2004 @ 01:08
quote:
Op maandag 21 juni 2004 21:24 schreef MutZ het volgende:
Ik kan me ook nog wel verhalen herinneren van vliegtuigen die op snelwegen geland zijn... Volgens mij een keer in België en een keer in Zweden...
in zweden zijn veel wegen zo gebouwd dat er in het geval van nood (oorlog) de geleiderail zeer snel verwijderd kan worden, en er vliegtuigen kunnnen landen.
Dr_Croutondinsdag 22 juni 2004 @ 01:10
Even Apeldoorn bellen.
DABAMasterdinsdag 22 juni 2004 @ 01:21
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 01:08 schreef Ultimora het volgende:

[..]

in zweden zijn veel wegen zo gebouwd dat er in het geval van nood (oorlog) de geleiderail zeer snel verwijderd kan worden, en er vliegtuigen kunnnen landen.
Dat wist ik niet, heb je daar misschien meer informatie over?

Verder, hele domme actie van die piloot. Je zou zomaar wat andere, grotere fouten kunnen maken. Afpakken dat vliegbrevet dus!
bietelboerdinsdag 22 juni 2004 @ 01:22
Die piloot kan naar zijn brevet de sukkel
D-FENSdinsdag 22 juni 2004 @ 10:30
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 01:08 schreef Ultimora het volgende:

[..]

in zweden zijn veel wegen zo gebouwd dat er in het geval van nood (oorlog) de geleiderail zeer snel verwijderd kan worden, en er vliegtuigen kunnnen landen.
Sterker nog, Zweden heeft veel kleine vliegveldjes waarvan de startbaan een stuk openbare weg is. Rij je op een buitenweggetje, gaat er een stoplicht op rood en komt er ineens een Viggen of Gripen uit 't bos rollen.
Zweedse kisten hebben niet voor niets maar een hele korte start- en landingsbaan nodig. Ook het onderhoud is helemaal afgestemd op kleine vliegveldjes met weinig faciliteiten. Je kan een Viggen bij wijze van spreken met een Zwitsers (of is het Zweeds) zakmes onderhouden.
hydraulixzaterdag 26 juni 2004 @ 02:50
Airliners.net-forum topic over incident
Zo te lezen blijken de 2 vliegvelden erg dichtbij elkaar te zitten. Landingsbanen zijn al gauw 3 km lang en als de vliegvelden maar een paar km. van elkaar verwijderd zijn... Waarschijnlijk heeft de piloot toestemming gekregen om visueel te landen (dus zonder hulp van flight management system). Beeld je in dat je uit een wolkendek komt vliegen en dan meteen moet landen
rmizaterdag 26 juni 2004 @ 06:27
die crew zal ni meer vliegen peis ik, een dikke sigaar smoren
MutZzaterdag 26 juni 2004 @ 09:57
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 02:50 schreef hydraulix het volgende:
Airliners.net-forum topic over incident
Zo te lezen blijken de 2 vliegvelden erg dichtbij elkaar te zitten. Landingsbanen zijn al gauw 3 km lang en als de vliegvelden maar een paar km. van elkaar verwijderd zijn... Waarschijnlijk heeft de piloot toestemming gekregen om visueel te landen (dus zonder hulp van flight management system). Beeld je in dat je uit een wolkendek komt vliegen en dan meteen moet landen
Ik heb die discussie ook al gevolgd... Kom ook op dat forum...
B_BOYzondag 27 juni 2004 @ 20:28
in cuba heb je tog ook wegen die tevens landingsbaan zijn?