abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20068457
zelf kwam ik laatst op de figuur van pierlala als idee voor een tekeing die ik aan het maken was.
maar eerlijk gezegd weet ik niet waar die uitdrukking vandaan komt of wie pierlala nou eigenlijk IS.

ik denk een soort mythische verbeeldign van de dood (zoiets als de 'man met de zeis"??), de (niet zo heel dikke heb ik ) van dale geeft alleen de omschrijving dood of duivel en de verwijzing naar de uitdrukking: de dood van PIERLALA.

weet iemand wat meer over deze figuur? (dacht ook nog even aan de skelet-man uit nightmarebeforechristmas van tim burton)
  maandag 21 juni 2004 @ 16:43:00 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_20068636
Even googlen levert dit op:

--------------------------------------------------------------------------------

Waar en wanneer werd Pierlala geboren ?
Op het eerste deel van deze vraag is men te Ursel heel duidelijk: Pierlala is geboren op de Katerhoek (op de hoek van de Pierlalawegel en de Ijzeren Hand ) en heeft er ook zijn jeugd doorgebracht. Bovendien kent men sinds mensenheugenis geen enkele andere plaats buiten Ursel waar men kermis viert rond het individu " Pierlala ". Alles draait rond de figuur zoals beschreven in het oude volkslied:

Kom hier al bij, aanhoort dees klucht,
het is van Pierlala
een drollig ventje vol genucht
de vreugd van zijn papa
wat in zijn leven is geschied,
dat zult gij horen in dit lied:
't is al van Pierlala sa sa,
't is al van Pierlala.
Als hij nu was in't graf
den tijd van omtrent een half uur,
de vrienden gingen meer verblijd
als droef tezamen deur.
Hij schupte 't deksel van de kist,
en kroop eruit dat niemand 't wist.
Ik leef, zei Pierlala, sa sa,
Ik leef, zei Pierlala.

Wanneer Pierlala precies werd geboren is moeilijker te achterhalen. Het is in ieder geval ettelijke honderden jaren geleden want het lied van Pierlala werd voor het eerst opgetekend in 1672. Het lied had toen al een lange mondelinge overlevering achter de rug omdat men toen noet zo vlug alles opschreef. De volksfiguur waarop de legende van Pierlala gebaseerd is, moet dus dus een paar honder jaar eerder geleefd hebben.
Een bijkomende aanwijzing dat Pierlala voor 1500 moet gesitueerd worden is de aanwezigheid van een gelijkaardige figuur in de Duitse stad Stade, tussen Bremen en Hamburg. Daar vierde men ene Beurlala, Bierlala of Petermaenchen.
Zoals te Ursel op de Katerhoek had men er ook een houten figuurtje van deze Beurlala. Dit beeldje dat volgens een onderzoek honderden jaren oud is, vertoont een treffende gelijkenis met onze Urselse Pierlala-figuur: gelijkaardige kledij en de pijp in de hand.
Hoe deze Pierlala-Beurlala in Stade is terechtgekomen is niet echt geweten. Feit is dat deze figuur elders in Duitsland onbekend is. Een vaag vermoeden bestaat dat Vlamingen die uitweken omwille van de gevolgen van de onverdraagzaamheid tussen katholieken en protestanten hun Pierlala-figuur zouden meegenomen hebben naar Duitsland.
Anderen denken aan de mogelijkheid dat Pierlala veel vroeger in Stade is aanbeland samen met de werklieden die door de abdijen in de 14e eeuw naar Stade werden gehaald om te helpen bij de ontginning van de woeste heidegronden...

Enne...wie is die Pierlala ?

Net als zijn grote broer in Vlaanderen, Tijl Uilenspigel, is Pierlala een legendarische figuur. En zulke figuren hebben dit voor opgewone stervelingen: ze trotseren de tijd en sommigen schijnen nooit te sterven.
Alleszins, onze Pierlala en Tijl Uilenspiegel zijn beiden sterk in kluchten en poetsen bakken. Pierlala echter is minder politiek getint dan Tijl Uilenspiegel. " Jongen ", zei zijn moeder Blandine, " gij moet u niks aantrekken van al dat gekonkel ! Zie wat Uilenspiegel is overkomen door de politiek; gans zijn familie is uitgemoord !"
Pierlala trok zijn schouders op. Hij had wel bewondering voor die kranige Uilenspiegel, hield ook veel van zijn volk maar had niet hetzelfde vechterstemperament als Tijl. Moeilijke problemen en situaties wist hij altijd te omzeilen door een klucht of een kwinkslag en pijp en bierpot waren ook nooit ver weg...
Het eigenaardige van onze held is dat hij ziek kan worden en kan sterven zoals iedereen maar hij slaagt er telkens weer in om uit zijn kist te ontsnappen. Op de duur doet men geen moeite meer om hem met kist en al opnieuw in de grond te stoppen omdat hij er vroeg of laat toch weer komt uitgekropen.
Hij zou de zoon van een wagenmaker geweest zijn en opgegroeit tot een grote, taaie, magere jongeling. Volgens zijn moeder was hij een " deurjager " omdat hij zoveel at en dronk als hij maar kom en er toch niet vetter van werd.
In de volksmond was " mager en taai gelijk de wissen "
Buiten het feit dat er in Duitsland een Beurlala bestond, werd er verteld dat Pierlala allerminst een zittend gat had en door Noord-Frankrijk en Nederland zwierf. Maar hij vergat zijn geboortedorp nooit: meermaals kwam hij na een heropstanding uit zijn kist zomaar door de straten van Ursel aangewaaid zodat zijn geest hier altijd is blijven hangen.
Hij hing ook veel rond in het Gentse alwaar hij optrad als marktkramer of liedjeszanger, samen met Provencaalse troubadours. De Gentenaars, zegt men, erfden hun kritische ingesteldheid en specifieke humor van Pierlala....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_20069223
quote:
Op maandag 21 juni 2004 16:43 schreef golfer het volgende:
Even googlen levert dit op:

vlaamse folklore dus.

de (dikke)vandale zou dat best mogen vermelden. ook wel iets van een duivel alleen dan meer op een kwajongsachtige manier. al waren de mensen blijkbaar niet bang van hem. ze deden niet veel moieite hem weer in de kist te stoppen, dus veel werd er niet met hem bemoeit, lijkt het.

eigenlijk helemaal geen man met zeis-figuur, in ieder geval niets angstaanjagends, nu vraag ik me wel af, waar de 'dood van pierlala' nou voor staat. een soort van klucht om/ met de dood? het de dood niet serieus nemen (wat peirlala dus ook deed eigenlijk? )
pi_20071817
deze poppenkast-uitleg komt echter dichter in de buurt met wat ik getekend had ([post ik nog). hier wordt weer een link gelegd met pieerot (uit het oorspronkelijke italiaanse commedia del art, dus)

Pierlala
De Dood van Pierlala, een figuur uit het Jan Klaassenspel. Wordt ook de Dood van Pierrot of de Dood van Pierlapotlood genoemd. Stil verrijst hij naast Jan Klaassen in de poppenkast. Op alle vragen schudt hij 'nee'. Als Jan hem uitscheldt voor 'krijtsnavel', 'witkwast' en 'knekelpoot' begint de hals van de Dood te groeien en te groeien, tot de macabere kop met de holle oogkassen ver boven Jan Klaassen uitsteekt, ja zelfs boven de poppenkast uit komt. Als een beeld van het vliedende leven en de nietigheid van de mens tegenover de dood. Maar Jan weet de dreiging te keren. Onder het - samen met het publiek - tellen van 'een, twee, drie' trekt hij de Dood aan zijn hals omlaag. Deze schiet echter telkens weer een klein eindje omhoog. Uiteindelijk heeft Jan hem in de diepte van de poppenkast weggeduwd. Het is nauwelijks mogelijk met minder woorden en gebaren zo'n wereld van vrees, hoop en levensdrang op te roepen. Pierlala is een stokpop en dus uitermate geschikt voor het spelletje van rijzen en dalen. Zie ook Langhals.

pi_20071840
Herman van Veen
pi_20071901
quote:
Op maandag 21 juni 2004 18:52 schreef Lexie het volgende:
Herman van Veen
ik snap wat je bedoelt (van veen als folk-zanger heeft er misschien wel eens iets meegedaan), maar ga nu maar snel eten of iets leuks doen. niet meer aan denken.

is er niet in 1 van die 13636278 albums van suske en wiske een optreden van de pierlala-figuur (qua vlaamse folklore?).
pi_20071963
quote:
Op maandag 21 juni 2004 18:55 schreef ajuu het volgende:

[..]

ik snap wat je bedoelt (van veen als folk-zanger heeft er misschien wel eens iets meegedaan), maar ga nu maar snel eten of iets leuks doen. niet meer aan denken.

is er niet in 1 van die 13636278 albums van suske en wiske een optreden van de pierlala-figuur (qua vlaamse folklore?).
Ja, ik hoorde vorige week of zo de naam Herman van Veen in combinatie met pierlala. Verder werd er niks over gezegd geloof ik.
pi_20371326
In Gent hebben ze Pierke Pierlala. Hij is er altijd bij als er feestelijkheden zijn. (->Gentse Feesten). Verder weet ik er nie veel over.
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
pi_20374741
mijn (nog onbewust van de naam gemaakte) pierlala tekeningtje

pi_20375084
geinig, kun je geen wekelijkse fok! tekening maken?
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_20379702
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 23:03 schreef Adfundum het volgende:
geinig, kun je geen wekelijkse fok! tekening maken?
ja, kan. in welk forum?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')