Treffend!quote:Op maandag 21 juni 2004 16:14 schreef lapente het volgende:
Esprit : Niet meer weg te denken uit de kledingkast van de rechtenstudente
Dit is natuurlijk een foute definitie. 'Mooi' is een subjectief woord, wat je sowieso niet in verband kan brengen met een verzamelnaam. Hoe ik denk over merkkleding:quote:Op maandag 21 juni 2004 16:14 schreef lapente het volgende:
Een beschrijving van het fenomeen "Merkkleding":
Merkkleding als een verzamelnaam voor mooie kleding
Een poging om de kortzichtigen inzicht te geven in de achterliggende gedachte van consumentengedrag.quote:Op maandag 21 juni 2004 17:03 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Wat wil je bereiken met dit topic?
Dat jij ze allemaal kent......quote:Op maandag 21 juni 2004 17:03 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Je bent trouwens nog wel minimaal 200 grote namen vergeten, maar goed.
Azijnzeikerquote:Op maandag 21 juni 2004 17:03 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Wat wil je bereiken met dit topic? Je bent trouwens nog wel minimaal 200 grote namen vergeten, maar goed.
Niet helemaal, ik erger mij niet aan het feit dat men veroordeeld wordt om het dragen van merkkleding. Het gaat erom dat vaak de onderbouwing voor het dragen van merkkleding niet klopt. Er wordt namelijk gedacht dat men 'erbij wil horen', de kleding koopt omdat vrienden/innen ook dat merk dragen. Consumentengedrag is natuurlijk een vaag gebied, maar draait altijd allereerst om het vervullen van de eigen behoeften van de consument, niet die van referentiegroepen.quote:Op maandag 21 juni 2004 17:12 schreef coltivatore het volgende:
Waar de TS heen wil is denk ik dat hij zich ergert aan het feit dat mensen worden veroordeeld om het feit dat ze merkkleding dragen, als meelopers worden gezien, terwijl ze met merkkleding iets persoonlijks / hun lifestyle willen uitdragen. Correct me if im wrong..
Eensquote:Op maandag 21 juni 2004 17:12 schreef coltivatore het volgende:
Toch vind ik het niet zo duidelijk geschreven, wat is het nut van die opsomming van merken die je geeft in relatie tot je point.... daarnaast is merkkleding natuurlijk geen synoniem voor mooie kleding
Zeg, op deze manier bereik je helemaal niets hoor. Mij hoef je nergens van te overtuigen, ik sta wat dat betreft achter je standpunt, maar ik wil je toch attenderen op het feit dat dit eigenlijk dweilen met de kraan open is.quote:Op maandag 21 juni 2004 17:09 schreef lapente het volgende:
[..]
Een poging om de kortzichtigen inzicht te geven in de achterliggende gedachte van consumentengedrag.
[..]
Dat jij ze allemaal kent......
Als je overigens wat beter leest zal je met je glazen oog zelfs nog zien dat dit lijstje niet van mij afkomstig is, maar dat het een artikel uit de Volkskrant betreft.
[..]
Azijnzeiker
Hier ga je er dus vanuit dat het de keuze is: merkkleding / merkloze kleding. Het idee achter kleding is toch dat het datgene uitstraalt wat jij bent, hoe je je voelt en hoe je wilt zijn. Misschien een slecht voorbeeld maar toch: Lonsdale. Ik weet bijna zeker dat die lui niks om dat merkje geven, maar het hele imago eromheen. Dus je kan wel zeggen dat je zoon (nog) niks geeft om merkkleding, maar wat zegt dat nu.quote:Op maandag 21 juni 2004 17:23 schreef Gia het volgende:
Ik vind overigens mijn zoon er altijd picobello uitzien, maar op het ogenblik geeft hij gelukkig niks om merkkleding. Hoop ook dat dat zo blijft.
Realiseer je wel dat je sarcastische ondertoon veroorzaakt wordt door een stuk meer levenservaring.quote:Eens kijken hoe lang hij dan nog merkkleding wil.
In veel gevallen is dat natuurlijk wel de grootste reden. Je vervult je eigen behoefte door het kopen van kleding die past bij je referentiegroep (je wilt net zo zijn als zij die tot die groep behoren). Je kan dat omschrijven als 'erbij willen horen', ik omscrijf dat liever als 'zekerheid'. Mensen houden niet van risico's (in dit geval dus het risico dat je er niet bij hoort, geen vrienden krijgt etc.). Dat risico wil je zoveel mogelijk verkleinen en het kopen van merkkleding is daar een onderdeel van (net zoals het gedrag overnemen van de groep bijvoorbeeld). Dit punt is voornamelijk het geval bij jongeren.quote:Op maandag 21 juni 2004 17:18 schreef lapente het volgende:
[..]
Niet helemaal, ik erger mij niet aan het feit dat men veroordeeld wordt om het dragen van merkkleding. Het gaat erom dat vaak de onderbouwing voor het dragen van merkkleding niet klopt. Er wordt namelijk gedacht dat men 'erbij wil horen', de kleding koopt omdat vrienden/innen ook dat merk dragen. Consumentengedrag is natuurlijk een vaag gebied, maar draait altijd allereerst om het vervullen van de eigen behoeften van de consument, niet die van referentiegroepen.
[..]
Is dat niet wat overdreven? Als je een bepaalde maat stevige schooltas wil kom je al snel uit op die 2 merken.quote:Op maandag 21 juni 2004 17:28 schreef lapente het volgende:
Heeft ie al een schooltas? Daar tekent zich hetzelfde fenomeen af met merken als Eastpak en Kipling
Nu generaliseer je dus zelf. Lonsdale is van huis uit een boksmerk. Die kleine groep nazi's waar jij op doelt hebben zelf dat imago eromheen verzonnen. En niemand geeft een ruk om het merkje, iedereen koopt een imago. Waarom betaal je meer voor een polo, omdat er RL op staat? Juist, omdat je het luxe imago erbij koopt (en daar past een hogere prijsstelling bij en mensen hebben dat er voor over). Een merk opzich is niks het gaat om het imago dat het merk heeft opgebouwd en daar betaal je dus voor.quote:Op maandag 21 juni 2004 17:28 schreef lapente het volgende:
[..]
Hier ga je er dus vanuit dat het de keuze is: merkkleding / merkloze kleding. Het idee achter kleding is toch dat het datgene uitstraalt wat jij bent, hoe je je voelt en hoe je wilt zijn. Misschien een slecht voorbeeld maar toch: Lonsdale. Ik weet bijna zeker dat die lui niks om dat merkje geven, maar het hele imago eromheen. Dus je kan wel zeggen dat je zoon (nog) niks geeft om merkkleding, maar wat zegt dat nu.
In september dus naar de nieuwe school als brugger? Heeft ie al een schooltas? Daar tekent zich hetzelfde fenomeen af met merken als Eastpak en Kipling
'Daar zie je het aan' in de zin van, mensen zien het merkje op m'n borst pronken en bij broeken valt m'n trui erover, dus ziet niemand het (en waarom zou je dan een merkbroek kopen?). Of in de zin van, broeken zien er allemaal hetzelfde uit, merktruien en jassen daarentegen blinken uit in diversiteit van design en kwaliteit waardoor je je aangetrokken voelt om wel een merktrui te kopen en geen merkbroek?quote:Op maandag 21 juni 2004 18:31 schreef gfo het volgende:
Ik loop ook in merkkleding omdat ik het mooi vind. Maar ik loop meestal alleen maar in shirtjes, sweathers, jassen etc van merk want daar zie je het aan vind ik zelf dan. Broeken enzo hoef ik niet perse van merk te hebben want meestal haal ik mijn broeken gewoon bij h7m want daar zijn ze goedkoop en meestal nog mooi ook. Maar dit is mijn mening
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |