Kroaten willen Rooney rode kaart aansmerenKroatië heeft maandag aan een zege op Engeland genoeg voor een plek in de kwartfinale. Als grootste gevaar zien de Kroaten Wayne Rooney, die tegen de Zwitsers uitblonk met twee goals. En bondscoach Otto Baric heeft een sluw plannetje bedacht om de achttienjarige spits onschadelijk te maken.
'Ik denk dat we een manier hebben gevonden om Rooney af te stoppen', verklaarde de 71-jarige Baric. 'Rooney verzamelt gele kaarten, en laten we hopen dat hij een rode kaart krijgt.'
Reservedoelman Joey Didulica maakte duidelijk wat die tactiek precies inhoudt. 'De bondscoach heeft ons verteld om te loeren op Rooneys zwakheden. Onze verdedigers hebben de opdracht dat ze hem een paar keer ondersteboven moeten kegelen. Dan zul je zien, dat we de reactie krijgen die we willen. No problem', verklaarde de ex-doelman van Ajax in The Guardian.
'Alles is geoorloofd in liefde, oorlog en voetbal. Het is geen vieze tactiek. het is een tactiek. Hij is jong en hij heeft laten zien dat hij daar niet mee kan omgaan.'
In zijn eerste twee optredens liet Rooney zien een heethoofd te zijn. In het duel met de Fransen ontsnapte hij enkele keren met een gele kaart. Dat lukte hem niet tegen Zwitserland. Hij kreeg die prent voor een onbezonnen tackle met gestrekt been richting het hoofd van doelman Jörg Stiel.
Didulica: 'Hij is zeker een goede speler en hij is ook agressief, maar dat is misschien een voordeel voor ons. Hij is jong en impulsief. Wie weet gaat zijn hoofd weer op tilt, zoals toen hij met zijn noppen vooruit op de Zwitserse keeper afgleed. Voor mij was dat een rode kaart. Ook al raakte hij hem maar een heel klein beetje, het was wel zijn bedoeling.'
'En na zijn gele kaart liep hij tien minuten als een dolle rond, nog agressiever dan normaal, en maakte hij nog een tackle, die hem een volgende boeking had kunnen opleveren. Als we hem op die manier kunnen provoceren, dan zal hij zich zeker laten gaan. Neem maar aan van mij, als je je door je emotie laat sturen, dan is een rode kaart onvermijdelijk.'