abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20035251
Ik heb altijd het idee dat sushi stukjes vis in rijst en zeewier is. Maar ik heb eens de folder van de take-away Japanse toko bestudeerd en daar begrijp ik uit dat sushi puur en alleen stukken vis is (logisch, iedereen zegt altijd dat het rauwe vis betekent) en dat die zeewierrolletjes maki zijn. Maar als ik sushi bij google invoer krijg ik weer die rolletjes

Dus wat is sushi en maki nou precies? En wat is sashimi?
pi_20035335
sashimi is rauwe vis
sushi is rauwe vis op rijst
maki is zeewierrolletjes
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zondag 20 juni 2004 @ 11:36:45 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20035551
Je moet begrijpen dat er een verschil is tussen Betekenis en Referentie.
Sushi refereert aan rolletjes met vis, of zelfs zonder vis maar dan wat anders, rijst, in allerlei bereidingswijze, al dan niet met van dat zeewier eromheen
Sashimi refereert aan blokjes of plakjes vis, inktvis, whatever
Het woord Sushi betekend niets meer of minder als zuur, omdat de rijst aangemaakt wordt met wat azijn.
Sashimi betekend "gestoken vis"
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20035674
Maar nu snap ik nog steeds niet precies het verschil tussen sushi en maki. Als ik goed lees is volgens Piet sushi ook hetzelfde als milagro's maki?
  zondag 20 juni 2004 @ 11:44:46 #5
45206 Pietverdriet
pi_20035710
Maki betekend, gerolt
  zondag 20 juni 2004 @ 11:46:59 #6
45206 Pietverdriet
pi_20035741
Het verschil is dat Sushi aangemaakt hoort te zijn met rijst azijn
pi_20035765
Maar voor de rest is het dus hetzelfde?

Hehe, weet ik dat eindelijk ook weer
  zondag 20 juni 2004 @ 11:54:18 #8
45206 Pietverdriet
pi_20035873
Hoeft niet Chrisjx, er wordt heel veel als Sushi verkocht wat het niet is, omdat de rijst niet met azijn is aangemaakt, daar doen allerlei chefs hun eigen ding. Ik probeer je alleen uit te leggen wat de woorden betekenen, en dat dit niet hetzelfde is als wat er van gemaakt wordt, of waar het aan refereert.
Zo zal je BV ook allerlei troep in pakjes worden verkocht als Hollandaise,
Betekenis, is op zijn Hollands, hollandse saus,
Het hoort eigenlijk een saus te zijn op basis van een residu van wat witte wijn azijn met wat smaakmakers, eidooiers en boter, maaaar je moet eens weten wat voor een zooi je voorgezet krijgt in de restaurants en nog erger, die pakjes in de supermarkt..
pi_20035936
Maar ik bedoel wat het eik zo moeten zijn. Als ik sashimi bestel verwacht ik dus plakjes rauwe vis. Maar sushi en maki snap ik nog niet helemaal.
  zondag 20 juni 2004 @ 12:03:47 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_20036039
Als je sushi krijgt bij de Japaner wat kijg je dan precies?

Als ik bovenstaande post lees denk ik een mix van sashimi, sushi en maki
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 20 juni 2004 @ 12:41:12 #11
45206 Pietverdriet
pi_20036817
quote:
Op zondag 20 juni 2004 12:03 schreef Martijn_77 het volgende:
Als je sushi krijgt bij de Japaner wat kijg je dan precies?

Als ik bovenstaande post lees denk ik een mix van sashimi, sushi en maki
Precies, fantasie van de Chef, ik kan je niet vertellen wat je krijgt, want ik weet niet wat die chef daar er in doet. maar Reken ongeveer op rolletjes gevuld met rijst en vis, en blokjes rijst met stukjes vis er op. Of de vis rauw is, of gerookt, ingelegt, sja, dat ligt aan de chef,
Gewoon proberen of je het lekker vindt.
  zondag 20 juni 2004 @ 12:45:20 #12
45206 Pietverdriet
pi_20036896
quote:
Op zondag 20 juni 2004 11:58 schreef ChrisJX het volgende:
Maar sushi en maki snap ik nog niet helemaal.
Zij getroost, dat snapt bijna niemand, (ook de japanners niet). Het ligt puur aan het restaurant wat je krijgt. Maki is gerolt, al dan niet in Nori, en Sushi is altijd met rijst, maar niet noodzakelijk met wat azijn, kan gerold zijn, maar hoeft helemaal niet.
  zondag 20 juni 2004 @ 12:51:14 #13
45206 Pietverdriet
pi_20037013
Als jullie trouwens écht japans willen eten moet je naar Düsseldorf, in de Immermanstrasse zitten japanse restaurants die voor japanners koken, en in een zijstraat zit ook een geweldige soep toko, waar je geweldige noedelsoep verkocht word. De teden waarom het zo goed is, is omdat Düsseldorf de grootste japanse kolonie buiten japan heeft. Naast het Nikko hotel zit een goeie, en aan het eind van de Immermanstrasse aan de rechterzijde ook een redelijke.
Die naast het Nikko hotel heeft levende vis (echt vers dus) in tanks. Bij het Nikko hotel kan je ook japans ontbijten, warm, met in zuur ingelegde groenten,
pi_20054044
volgens al mijn boekjes en ervaring:

botweg gezegd is sushi rijst met een vulling of topping, al dan niet met zeewier.
sashimi is rauwe vis

nigiri sushi:
de rijst wordt in de linker hand tot een "kussen" gekneed, en met de rechterhand wordt er topping op gedaan; meestal vis.

voorbeeld: zalm, tonijn

maki sushi:

met mat gerolde sushi, rijst en vulling aan de binnenkant, nori aan de buitenkant, onderverdeeld in 3 soorten:

Futomaki
dik gerolde sushi, meestal vanwege extra vulling.

voorbeeld: komkommer met avocado en omelet.

Hosomaki
dun gerolde sushi, meeste bekende sushi.

voorbeeld vulling: zalm, tonijn, komkommer.

Uramaki
sushi-verkeerd, een binneste buiten gerolde sushi.
zeer populair in het westen (vooral amerika)

voorbeeld: california roll.

oshi-sushi
gedrukte/samengeperste sushi.

voorbeeld: omelet

gunkan sushi
bekertje van sushi, met onderin de rijst en boven op de vulling

voorbeeld: viseitjes

temaki sushi
handgerolde sushi: puntzak van nori, met daarin rijst en vulling. werd meestal door itamae (=sushi-chef) zelf gemaakt, makkelijk klaar te maken.

voorbeeld: paling

disclaimer: dit is wat mijn roestige geheugen nog tevoor schijn toveren, heb mijn boeken hier niet bij de hand

[ Bericht 27% gewijzigd door Tha_Butcha op 21-06-2004 00:18:15 ]
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:29:17 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_20199740
Tha_Butcha Dat ziet er allemaal erg lekker uit!!
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:40:09 #16
45206 Pietverdriet
pi_20199918
quote:
Op maandag 21 juni 2004 00:05 schreef Tha_Butcha het volgende:
volgens al mijn boekjes en ervaring:

botweg gezegd is sushi rijst met een vulling of topping, al dan niet met zeewier.
En hier vaak zonder dat de rijst met azijn is aangemaakt, wat eigenlijk precies dat is waar het bij Sushi om gaat.
Zoiets als reepjes aardappel koken en dat Patat Friet noemen.
  maandag 28 juni 2004 @ 22:44:33 #17
4180 Hare
Come fly with me!
pi_20264702
Oh man, het water loopt in mijn mond van deze pics en topic.

Wat mis is dit eten toch zeg. In Australie hadden ze dit echt volop, en echt

Waarom hebben ze dat nu weer niet in Nederland
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
  maandag 28 juni 2004 @ 22:50:01 #18
45206 Pietverdriet
pi_20264931
quote:
Op maandag 28 juni 2004 22:44 schreef Hare het volgende:
Oh man, het water loopt in mijn mond van deze pics en topic.

Wat mis is dit eten toch zeg. In Australie hadden ze dit echt volop, en echt

Waarom hebben ze dat nu weer niet in Nederland
zijn er wel, ff beter zoeken.
Of ff een goedkoop ticket met de ICE naar Düsseldorf nemen, als je van het station de immermannstrasse inloopt, (2-3 minuten lopen) dan zitten er daar een paar geweldige. Maar ook een stuk of 2, 3 japanse supermarkten, japanse boekwinkels, japanse videotheken. Ook daar vlakbij een tent waar ze geweldige Noedelsoep hebben (Ramen).
Als deze tenten zitten over het algemeen vol met japanners, en niet met touristen.
  maandag 28 juni 2004 @ 23:10:29 #19
4180 Hare
Come fly with me!
pi_20265751
quote:
Op maandag 28 juni 2004 22:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

zijn er wel, ff beter zoeken.
Of ff een goedkoop ticket met de ICE naar Düsseldorf nemen, als je van het station de immermannstrasse inloopt, (2-3 minuten lopen) dan zitten er daar een paar geweldige. Maar ook een stuk of 2, 3 japanse supermarkten, japanse boekwinkels, japanse videotheken. Ook daar vlakbij een tent waar ze geweldige Noedelsoep hebben (Ramen).
Als deze tenten zitten over het algemeen vol met japanners, en niet met touristen.
Tuurlijk, ze zijn er wel, alleen niet zo volop als daar. Hier heb je alleen ze in de grote steden, en bij de ah to go hebben ze dan wel van die doosjes maar ja, is het toch net niet.

Ik Oz had je van de restaurants waar de sushi gewoon langs een lopende band langskwam, verschillende kleuren bordjes stonden voor verschillende prijzen. En middenin de lopende band zaten ze koks die sushi te maken. Was echt geweldig eten
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
pi_20265835
sushi is lekker
Voor het eerst gegeten in Curacao in japans restaurant
  Milf maandag 28 juni 2004 @ 23:15:37 #21
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_20265933
sushi kun je ook zelf maken en zo moeilijk is het niet

en is het echt heerlijk
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 11:22:02 #22
90273 merdeka
In My Life I Love You More
pi_20274032
In Londen eet ik ook heerlijk Japans. Vooral Nobu en Zuma zijn fantastische restaurants, maar erg authentiek is het volgens mij niet. De Japanse chefkoks daar zijn nogal gek op moderne twistjes geven aan oorspronkelijke gerechten, maar dat mag best van mij. Wat ik er wel akelig vond: een nog spartelend(!) schoongemaakt visje op een stokje, wat je in kokende bouillon moet dopen. Niet aan mij besteed dat soort praktijken, brrr....

En voor snelle 'lopende band' sushi heb je daar Yo! Sushi en Wagamama. Niet hoogstaand, maar evengoed wel lekker. En leuk, omdat je van de lopende band gekleurde schaaltjes pakt en er dan een bord bij staat waar per kleur een prijs vermeld is. Als je klaar bent lever je gewoon je stapeltje gekleurde bordjes in om af te rekenen. Een soort snackbar-sushi

Piet, Ik begin trouwens te vermoeden dat ik maar eens richting Duitsland moet. Je zei al dat ze daar goede wagyu hebben, en dus ook nog lekkere sushi... misschien wel een treinkaartje waard dan!
Better to be hated for who you are than loved for who you're not
Wow Scotty - you can beam me up any time - with pleasure! ;)
Sooner or later your bf watches too much Fuse and stars in C movies...
pi_33250406
Ik heb laatst in een wok restaurant verschillende soorten sushi gegeten maar het kon me niet bekoren, ik vond het maar een zure, droge hap, met sojasaus ging het nog net maar eigenlijk viel het me gewoon tegen
Maar nou stond ik net in de rij bij de Aldi en daar stond een vrouw voor me met 2 pakken Sushi en toen begon ik toch te twijfelen
Is de (diepvries) sushi van de Aldi nou echt zo slecht of het proberen waard, kost iets van 4,50 voor 10 sushi's...
  dinsdag 20 december 2005 @ 22:21:09 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33259592
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 17:54 schreef ilona-scuderia het volgende:
Maar nou stond ik net in de rij bij de Aldi en daar stond een vrouw voor me met 2 pakken Sushi en toen begon ik toch te twijfelen
Is de (diepvries) sushi van de Aldi nou echt zo slecht of het proberen waard, kost iets van 4,50 voor 10 sushi's...
Ben toch ook wel benieuw\d. all doet volgens mij de diepvries helemaal geen goed aan de Sushi
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 20 december 2005 @ 22:23:41 #25
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_33259712
Diepvries sushi lijkt me echt he-le-maal niets.. dat spul moet zo uit de zee..hup op mijn bord .

En langzamerhand begint het toch een beetje populair te worden gelukkig . Er is zelfs al een discount-sushi bij mij in de buurt .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')