abonnement Unibet Coolblue
pi_20162280
quote:
EK vruchtbare bodem voor veel verlengingen

De spelers van de acht overgebleven landen kunnen aan de bak. Op Europese kampioenschappen lopen de knock-outduels veel vaker uit op een verlenging dan op Wereldkampioenschappen. De kans dat er na negentig minuten geen beslissing is gevallen, is zelfs bijna twee keer zo groot.

In de WK-geschiedenis zijn er in totaal 170 knock-outduels gespeeld. In 42 gevallen was er extra tijd nodig om een winnaar te bepalen. Het EK kende 46 duels die een directe winnaar moesten opleveren. Maar liefst 21 keer volgde een verlenging na de officiële speeltijd.

Het is dan ook niet verrassend dat de top drie aan toernooien met het hoogste percentage verlengingen alledrie EK's zijn. Toppunt van gelijkwaardigheid was het EK 1976, toen allevier de knock-outduels op een verlenging uitliepen.

Bron: VI.nl
pi_20162386
quote:
Twijfels over Vieira en Gallas bij Frankrijk


Frankrijk moet het vrijdagavond in de kwartfinale van het EK tegen Griekenland mogelijk zonder twee belangrijke spelers doen. Middenvelder Patrick Vieira (foto) en verdediger William Gallas trainden de afgelopen dagen niet mee en zijn twijfelgevallen.

Vieira kampt met een dijbeenblessure en staat er het slechtste voor. Gallas heeft een kneuzing aan zijn enkel en is er minder erg aan toe. Beide spelers waren in het laatste groepsduel met Zwitserland nog van de partij. 'Zij gaan nu naar de dokter en daarna nemen wij een beslissing', gaf bondscoach Jacques Santini aan.
Bron: VI.nl
pi_20162416
quote:
Toldo zegt Squadra Azzurra vaarwel


Francesco Toldo zet na 28 caps een punt achter zijn interlandcarričre. De 32-jarige Italiaanse doelman maakte dat bij terugkomst van het zo slecht verlopen EK in Milaan bekend.

'Ik ga me nu volledig richten op Internazionale. Deze beslissing had ik al voor het EK genomen, maar ik heb me stil gehouden in het belang van de ploeg', legde Toldo uit.

'Ik had gehoopt met een mooie overwinning afscheid te nemen en het doet me verdriet dat het nu zo is gegaan en dat ik negen jaar azzurro niet heb kunnen bekronen.'

Toldo was in Portugal niet Giovanni Trapattoni's eerste keus. De bondscoach koos voor Gianluigi Buffon, Toldo's zes jaar jongere collega. 'De Squadra Azzurra is bij hem in goede handen.'

Voor de spelers van Oranje is Toldo een goede bekende. In de halve finale van het EK 2000 bleef de lange doelman bij maar liefst vijf van de zes strafschoppen de baas.
Bron: VI.nl
pi_20166750
quote:
Portugal geeft veel en krijgt dankzij Ricardo alles


Dramatiek was er genoeg in het duel tussen Portugal en Engeland. Goed voetbal des te minder. Het duurde uiteindelijk 120 minuten en strafschoppen voordat de Portugezen zich winnaar mochten noemen van de eerste kwartfinale op het EK. Met dank aan de blote handen en trefzekere voeten van doelman Ricardo.

Er was goed en slecht voor nieuws voor Engeland in de eerste helft. Het slechte nieuws was dat troetelkind Wayne Rooney al snel moest uitvallen met een voetblessure. Het goede nieuws was dat Michael Owen Engeland bij de hand nam. De aanvalsleider stelde in de groepsduels vooral teleur maar stichtte tegen Portugal voor rust constant gevaar.

Dat het enige doelpunt voor rust werd gemaakt door Owen, was geen verrassing. De manier waarop evenmin. Costinha dacht simpel terug te koppen op zijn doelman, maar de attente Owen doorzag het en werkte de bal uit de draai knap voorbij Ricardo.

Het was overigens niet alleen Engeland dat de klok sloeg. Vooral de laatste linie had grote moeite met de druk die Portugal al ver op de Engelse helft zette. Veel Engels balverlies en veel halve kansen voor de Portugezen waren het gevolg. Met name Luis Figo kwam niet verder dan wel erg losse flodders.

In de tweede helft bleef het logische Portugese offensief uit. Het briesje werd nooit een storm omdat de aanvallers hun tegenstanders simpelweg nooit de baas waren, waardoor de ploeg van Sven-Göran Eriksson doodeenvoudig overeind bleef.

Hoe langer het duel duurde, hoe meer pijn aan de ogen de pogingen van het gastland deden. Figo schoot een kwartier voor tijd een keer verrassend op doel, maar David James redde. Het was gelijk Figo's laatste daad. Bondscoach Luiz Felipe Scolari haalde hem naar de kant. Tot groot verdriet van de verongelijkte Portugese aanvoerder.

Twee invallers brachten Portugal desalniettemin langszij. Simao kapte zich vrij op links, zette voor en Hélder Postiga kopte van dichtbij vrij binnen: 1-1. In de laatste minuut stelde Engeland bijna weer orde op zaken toen Sol Campbell eerst op de lat kopte en uit de rebound scoorde, zij het dat scheidsrechter Urs Meier vond dat doelman Ricardo werd gehinderd.

In de verlenging drong Portugal het meeste aan en leek de goede wil te worden beloond toen invaller Rui Costa met een verwoestende knal in de 110e minuut 2-1 maakte. In de resterende minuten richtte Engeland zich op en maakte de tot dan toe inzichtbare Frank Lampard uit de draai weer gelijk.

De strafschoppenserie kende net als de wedstrijd veel tragiek. Zo faalde David Beckham direct met een afzwaaier van jewelste. Maar ook de ervaren Rui Costa schoot over. Ricardo zorgde uiteindelijk voor de beslissing. De keeper van Sporting Lissabon stopte de zevende Engelse penalty van Darius Vassell met zijn blote handen. En schoot Portugal vervolgens zelf naar de halve finale.
Bron: VI.nl
pi_20176052
quote:
Rooney breekt middenvoetsbeentje


Wayne Rooney blijkt zijn middenvoetsbeentje te hebben gebroken in de kwartfinale van Engeland tegen Portugal. De achttienjarige revelatie van Euro 2004 is circa een maand uitgeschakeld.

Halverwege de eerste helft raakte Rooney geblesseerd. In een sprintduel met Jorge Andrade ging de Portugees per ongeluk op de voet van de Engelse topscorer staan, wiens schoen hierdoor uitvloog. De Evertonian probeerde nog enkele minuten door te spelen, maar moest uiteindelijk toch van het veld. Direct na zijn wissel werd Rooney naar een ziekenhuis vervoerd, om röntgenfoto's te laten nemen.

'Het is dezelfde blessure die David Beckham had voor het WK. Hij zal waarschijnlijk een maand uitgeschakeld zijn', verklaarde bondscoach Sven Göran Eriksson. Rooney maakte grote indruk tijdens het EK. Hij maakte vier doelpunten en bereidde er ook nog een voor.
Bron: VI.nl
pi_20176089
quote:
Engeland huilt om de stip, Becks en Ricardo


Voor de vierde maal in veertien jaar sneuvelde Engeland op een grote eindronde door strafschoppen. David Beckham neemt de schuld op zich, alhoewel de Engelsen ook naar de penaltystip wijzen.

Het was niet voor het eerst dat Engeland verloor na een mislukte strafschoppenreeks. Na het WK in 1990 (West-Duitsland), het EK 1996 (wederom Duitsland) en WK 1998 (Argentinië) draaide ook de serie tijdens Euro 2004 uit op een deceptie. Portugal was net iets sterker. Slechts een keer won Albion, tijdens de kwartfinale van Euro 96 klopten de Engelsen Spanje.

David Beckham en Darius Vassell waren de twee pechvogels. Vooral de misser van Beckham maakte indruk. Becks schoot woest naast en over. Uit televisiebeelden is echter duidelijk te zien, dat op het moment dat hij zijn standbeen neerzette, de bal al in beweging komt, waardoor hij een gigantische mistrap maakt. Eerder dit toernooi faalde hij ook al, tegen Frankrijk, terwijl hij in de kwalificatieronde ook al miste tegen Turkije.



Volgens Sven Göran Eriksson was Beckham in de kleedkamer niet te troosten. 'David mag zichzelf dan wel de schuld geven, maar dit hoort bij voetbal. Zeker als het op strafschoppen uitdraait', oordeelde de bondscoach. 'Penalty's nemen is een vak, maar het is ook een loterij. Volgens mij gleed hij wéér ongelukkig uit met zijn standbeen.'

Michael Owen lukte het wel te scoren vanaf elf meter, maar ook hij klaagde over de stip van het Estádio da Luz. 'Het veld heeft een zandbasis. Door de manier waarop mensen strafschoppen nemen, komt er erg veel druk te staan op het standbeen, waardoor het gras lijkt te verschuiven.' Dat was te merken, want elke strafschopnemer was eerst een tijdje aan het 'tuinieren' om de stip op orde te krijgen, voordat hij uithaalde.

Woensdag, een dag voor de kwartfinale, hadden de Engelsen nog geoefend op het nemen van strafschoppen, zij het op de andere stip, die eveneens in zeer slechte staat verkeerde. Bondscoach Eriksson: Tijdens de training merkten we al dat het gras niet goed was. De UEFA beloofde me een andere stip neer te leggen, maar blijkbaar is dat toch niet gebeurd.'

Doelman David James baalde eveneens. Hij slaagde er zelf niet in een strafschop te keren, in tegenstelling tot zijn collega Ricardo, die ook nog eens de beslissende pingel binnen knalde. 'Als lid van de vakbond van keepers, ben ik een beetje geďrriteerd door Ricardo. Nadat hij eerst een fantastische redding maakte, neemt hij ook nog eens de beste strafschop van het stel.'
Bron: VI.nl
pi_20176116
quote:
'Ricardo mocht schieten als hij er een stopte'


Luiz Felipe Scolari en Ricardo konden hun geluk niet op nadat Portugal zich via strafschoppen kwalificeerde voor de halve finales van Euro 2004. 'Ik wist dat ik hem ging maken.'

Doelman Ricardo was de grote man in de beslissende strafschoppenreeks met de Engelsen. Eerst stopte hij met blote handen een strafschop van Darius Vassell, vervolgens stuurde hij Nuno Valente weg van de stip, om zelf de beslissende penalty binnen te schieten.

'Ik had Scolari al verteld, dat indien nodig ik ook bereid was een strafschop te nemen', verklaarde Ricardo op A Bola. 'Hij zei dat als de serie na vijf penalty's nog niet was beslist, ik er ook een mocht nemen. Ik wist zeker dat ik hem ging maken.'



Scolari nuanceert het verhaal. 'Hij is een van de vaste strafschoppennemers van Sporting. Ik heb hem nog nooit een shoot-out zien verliezen. Ik wachtte op het moment dat hij een grote redding maakte, voordat ik hem de strafschop liet nemen. En hij scoorde zoals hij op de training ook altijd doet.'

Ricardo: ' 'Ik voel me enorm goed, doordat ik dat doelpunt heb gemaakt. Maar het is ook een geweldig gevoel om naar de halve finales te gaan.'

Scolari had tijdens het duel een Gouden Wissel door vedette Luis Figo naar de kant te halen voor Hélder Postiga, die prompt de gelijkmaker (1-1) binnenknikte. 'Ik wil alle Portugezen bedanken voor de manier waarop ze ons hebben gesteund. En ik wil ook mijn spelers bedanken, die onklopbaar waren tijdens het duel. We hebben de overwinning volkomen verdiend, omdat mijn ploeg de betere was. Ik hoop dat deze overwinning werkt als een extra motivatie voor de rest van het toernooi.'
Bron: VI.nl
pi_20176187
quote:
UEFA stuurt arbiter Mejuto naar huis

Het Nederlands elftal hoeft niet bang te zijn dat het tijdens de knock-outfase van Euro 2004 nog duels speelt onder leiding van Manuel Mejuto González. De UEFA heeft de Spaanse scheidsrechter naar Spanje laten terugkeren.

Mejuto floot twee wedstrijden tijdens het EK. In zijn eerste interland tussen Italië en Denemarken, ontging hem onder meer de omstreden spuugpartij van Francesco Totti, terwijl de arbiter 'slechts' geel gaf voor de doodschop die dezelfde Italiaan uitdeelde aan René Henriksen. Na het bestuderen van videobeelden kreeg Totti alsnog straf voor het bespugen van Christian Poulsen.

Mejuto's tweede duel was dat van Oranje met Tsjechië, waarin hij onder meer weigerde een strafschop toe te kennen nadat Tomas Ujfalusi Ruud van Nistelrooy omver trok en John Heitinga een geelrode kaart gaf na een schwalbe van Pavel Nedved.

Via persbureau Efe liet Mejuto weten erg teleurgesteld te zijn. 'Ik ben verdrietig, want volgens mij heb ik goed genoeg gepresteerd om door te gaan.'

Bron: VI.nl
pi_20176245
quote:
Engelsen woest op 'idiote scheids Meier'


Engeland is bestolen, zo oordelen de Engelse media over de uitschakeling van hun nationale ploeg in de kwartfinale tegen Portugal. Scheidsrechter Urs Meier moet het ontgelden.

'Engeland is bestolen van Euro 2004 Glory door een hartverscheurende beslissing van een idiote scheidsrechter.' The Sun laat er geen twijfel over bestaan, waarom de ploeg van bondscoach Sven Göran Eriksson donderdag werd uitgeschakeld door Portugal. 'BBC TV-analist Peter Reid somde de gevoelens van de natie op met zijn oordeel over het afgekeurde doelpunt: We zijn bedrogen', verwijst het sensatieblad naar de in hun ogen ten onrechte afgekeurde treffer van Sol Campbell, vlak voor het eindsignaal.

Niet alleen analist Reid, maar ook zijn BBC-collega's Ian Wright, Alan Hansen en Gary Lineker waren boos. 'Engeland mocht dan wel de op-één-na-beste ploeg zijn op het veld, toch zijn we heel erg benadeeld door die beslissing van de scheidsrechter', concludeerde het viertal ontstemde Britse ex-internationals.

Ook kwaliteitskranten The Guardian en The Independent wijzen Meier aan als hoofdschuldige. The Guardian: 'Het mag Campbell worden vergeven, als hij denkt dat er een samenzwering van scheidsrechters tegen hem is, als het gaat om grote toernooien. Tijdens die eindronden had de zelden scorende verdediger twee maal de goalscoring hero van Engeland kunnen zijn.' En The Independent: 'Het was een echo van Saint Etienne in 1998, toen Campbell ook al een winnende treffer afgekeurd zag worden.'

Beide kranten verwijzen naar de achtste finale van het WK in 1998, toen Argentinië Engeland klopte via strafschoppen, nadat Campbell in de 81ste minuut nog dacht de winnende 3-2 te hebben gemaakt. Dat doelpunt werd afgekeurd omdat Alan Shearer doelman Carlos Roa zou hebben gehinderd.



'Volgens mij was het geen overtreding en ik heb dan ook geen idee waarom de goal is afgekeurd', mopperde John Terry in The Guardian. Ploegmaat Frank Lampard voegde daaraan toe: 'De grensrechter keurde de goal zelfs goed en liep al terug naar de middellijn.'

The Sun zint op wraak. De populaire krant roept zijn lezers op om Urs Meier te laten weten wat zij vinden van zijn beslissing, door e-mails te sturen naar de website van Urs Meier (www.ursmeier.ch).

Maar de scheidsrechter is niet de enige schuldige, vindt The Sun en ook The Telegraph. David Beckham heeft in het huidige seizoen al drie keer een strafschop gemist als speler van de nationale ploeg. The Sun stelt dan ook dat hij er nooit meer een mag nemen. 'Hij moet verbannen worden van de stip.'

Ook The Telegraph wijst naar de aanvoerder. 'Portugals winnende strafschop kwam van hun keeper, Ricardo. Hierdoor heeft Engelands penaltydrama een nieuw dieptepunt bereikt. Eén man moet de meeste schuld op zich nemen, en dat is de aanvoerder, David Beckham. Zijn derde gemiste strafschop op rij zette zijn ploeggenoten onder een enorme druk.'

Net als Nederland heeft ook Engeland een reputatie opgebouwd als het gaat om falen tijdens strafschoppen. Tijdens de WK's van 1990 en 1998 en tijdens het EK van 1996 sneuvelde Albion na missers vanaf de stip. The Independent: 'De litanie van pijn kreeg een nieuw hoofdstuk, want voor de vierde keer in zeven toernooien werd Engeland gebroken in de martelkamer van het voetbal, ook wel strafschoppen genoemd. Dit keer was Darius Vassell het slachtoffer, een stille, gevoelige jongeman, waarvan men hoopt dat hij er weer bovenop komt.'

The Telegraph blikt al vooruit naar de toekomst. 'We moeten nu niet in paniek raken en in de reddingsboten gaan zitten. Engeland moet zich herpakken en zich gewoon focussen op het WK van 2006. De baan van Eriksson is veilig, ook al had hij een ongelukkige wissel van Steven Gerrard. Zijn genereuze werkgevers, de FA, houden van hem en wilen met hem doorgaan, mede omdat er geen beter alternatief voorhanden is.'
Bron: VI.nl
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 25 juni 2004 @ 12:54:41 #110
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_20177019
Bouma fit! hij kan spelen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_20177243
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 12:57 schreef jimjim1983 het volgende:
we kunnen ook gewoon naar www.vi.nl gaan
Ga jij dan
Sommige mensen registreren er niet. Dus daarom doe ik dit!
pi_20177398
ok

wordt wel een beetje een eentonig topic dit
pi_20180798
quote:
Spaanse bondscoach stapt toch op


Ińaki Sáez is opgestapt als bondscoach van Spanje. Hij verliet om 13.45 uur een vergadering met de directie van de Spaanse bond (RFEF) en verklaarde vervolgens aan de pers dat hij ontslag heeft genomen.

'Ze hebben me net de redenen uitgelegd waarom het onvermijdelijk was om mij niet meer de nationale selectie te laten trainen', meldde Sáez, die daaruit de conclusie trok om zijn functie neer te leggen. De afgetreden bondscoach weigerde om vragen te beantwoorden, omdat hij te geëmotioneerd zou zijn.

Sáez wordt verantwoordelijk gehouden voor de teleurstellende uitschakeling van de Spaanse ploeg op het EK in Portugal. De Spanjaarden sneuvelden in de groepsronde na een zege op Rusland, een gelijkspel tegen Griekenland en een nederlaag tegen Portugal.

Eerder deze week maakten de Baskische trainer en de RFEF nog bekend dat hij aan zou blijven als bondscoach, maar mede door grote druk van de Spaanse media lijkt de bond van gedachten te zijn veranderd.

Als eventuele opvolgers worden Luis Aragonés en Vicente del Bosque genoemd. Del Bosque, die net een tweejarig contract bij Besiktas heeft getekend heeft, geeft Aragonés de beste kansen. 'Hij is een zeer ervaren trainer en een voorbeeld voor iedereen', aldus de voormalige Real Madrid-trainer over zijn collega. Maar zelf zet hij de deur ook op een kier: 'bondscoach zijn is een wens van iedere trainer, ook van mij.'

Sáez is de derde bondscoach die na uitschakeling op het EK zijn ontslag nam. Rudi Völler en Otto Baric gingen hem voor.
Bron: VI.nl
pi_20180819
quote:
Vedette Figo keerde niet terug na wissel


Luis Figo had geen zin om feest te vieren met zijn ploeggenoten. De grootste vedette van Portugal had blijkbaar zo de pest in dat hij in de 74ste minuut van het veld moest, dat hij weigerde terug te keren op de bank van het Estádio da Luz.

Figo speelde een allesbehalve goede wedstrijd. De voormalig Galáctico van Real Madrid zwoegde over het hele veld, maar het lukte hem geen enkele om een succesvolle solo te maken of geslaagde aanval op te zetten.

Uitgerekend in de 74ste minuut, direct na zijn beste actie - hij dwong doelman David James tot een redding met een gevaarlijk schot - had bondscoach Luiz Felipe Scolari genoeg gezien: Figo moest eruit en Hélder Postiga kwam als vervanger.

Figo verliet het veld via de achterlijn en niet zoals gebruikelijk de middellijn, en toog direct door na de kleedkamer, zonder ook maar een blik te werpen op de Portugese bank. De 31-jarige aanvoerder keerde niet meer terug, noch tijdens de verlenging, noch tijdens de strafschoppenserie, noch tijdens de festiviteiten na de succesvolle afloop van die penaltyreeks.
Bron: VI.nl
pi_20180828
quote:
Duitsers': 'Weg met Kahn, Bobic en Jeremies'

Rudi Völler is al weg, maar welke Duitse internationals komen in aanmerking voor de selectie van die Mannschaft die tijdens het WK 2006 in Duitsland moet presteren? Niet veel als het aan het Duitse volk ligt.

Het boulevardblad Bild is geroemd om het verwoorden van het onderbuikgevoel, maar de krant blijkt veel milder te zijn dan de eigen lezers. De redactie maakte een opstelling van de ploeg, die nog een kans verdient op weg naar het WK van 2006. Slechts zes spelers moeten vertrekken.

Dietmar Hamann, Jens Nowotny, Bernd Schneider, Christian Ziege, Fredi Bobic en natuurlijk Jens Jeremies: allen WEG. Nowotny is te traag, Schneider mist te veel kansen, Hamann is op, Bobic is verwelkt, en Jeremies en Ziege waren in Portugal alleen maar als toerist aanwezig.

Voor slechts twee dertigers is er nog plaats: Oliver Kahn en Christian Wörns. Daarnaast hoeven mid-twintigers Torsten Frings en Michael Ballack niet te vrezen voor hun plek in de ploeg die is gebouwd rondom jonkies Bastian Schweinsteiger, Phillip Lahm, Sebastian Deisler en Lukas Podolski. 'Lahm is de winnaar van het EK', bejubeld Bild de back van VfB Stuttgart.

Het blad vroeg ook zijn lezers om hun mening. Via de website konden de bezoekers aangeven welke spelers wel of niet in aanmerking kwamen voor het WK 2006. Het oordeel was vernietigend, want van de huidige WK-selectie kregen alleen Lahm, Ballack, Frings, Schweinsteiger, Hinkel, Ziege en Podolski een positief advies.

Kahn hoeft van 79 procent van de bezoekers niet meer in het doel, Nowotny mag van 95% thuisblijven, Wörns, Klose en Hamann kregen van 89% een negatief advies, Jeremies hoeft van 71% niet meer in de Duitse kleren het veld op en liefst 96% van de Duitsers is Bobic beu. De nieuwe bondscoach weet waaraan hij toe is.
Bron: VI.nl
  vrijdag 25 juni 2004 @ 15:23:24 #117
32422 engessa
Who's dirty?
pi_20181002
Krijgen we na het EK ook een overhoring van jou?
pi_20182754
quote:
UEFA: 'Niets mis met de penaltystip'


De Europese voetbalbond (UEFA) stuurt alle klachten van de Engelsen over de strafschopstip direct door naar de prullenbak. Engeland verloor donderdagavond de strafschoppenserie tegen Portugal, mede door een misser van David Beckham, die de bal zag wegrollen van de stip terwijl hij uithaalde.

Bondscoach Sven Göran Eriksson verklaarde na afloop dat hij al twee keer bij de UEFA had geklaagd over de strafschopstippen in het Estádio da Luz, en dat hem was toegezegd dat die stippen werden opgeknapt. Wat volgens de Zweed ogenschijnlijk niet was gebeurd.

De UEFA spreekt tegen dat het veld niet in orde was en beweert dat er na beide klachten direct een strook gras was vervangen. 'De scheidsrechter bekeek beide stippen en was tevreden, en gooide zijn muntje omhoog om te bepalen aan welke kant de strafschoppen zouden worden genomen', verhaalde Wiliam Gaillard, woordvoerder van de UEFA.

'Iedereen zag dat de spelers naar de stip keken voordat zij de strafschoppen namen. Het blijkt dat er een speler was, die er een opvallend probleem mee had, maar geen van alle anderen. Dus trek zelf maar je conclusie.'

Eriksson had zowel daags voor het duel met Frankrijk als daags voor het duel met Portugal geklaagd over de strafschopstippen in het Estádio da Luz. David Beckham miste in beide wedstrijden vanaf elf meter, een keer vanaf elke stip.
Bron: VI.nl
pi_20183932
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 13:08 schreef jimjim1983 het volgende:
ok

wordt wel een beetje een eentonig topic dit
Idd, gebruik eens andere bronnen (BBC, Sky sports, voetbalplanet etc.)
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammŕ, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_20186425
quote:
Beckham: 'De gigaster is een grote schlemiel'


Hij ging het toernooi in als een van de grote sterren, en als populairste voetballer ter wereld. Hij verlaat Euro 2004 als de grootste schlemiel. Vergeet de knipogende Frank de Boer in 2000, die twee strafschoppen miste in de halve finale. De afgang van David Beckham op donderdag 24 juni 2004 is nog vele malen groter.

Waar ging het mis voor Captain Becks? Ging het mis in het duel met Frankrijk, toen hij vanaf elf meter zijn meerdere vond in Fabien Barthez? Of waren het de twee goals van Zinedine Zidane in de slotfase van die vreemde wedstrijd, en die zijn zelfvertrouwen danig knakten? Is de verleidelijke Rebecca Loos de schuldige of het dramatische seizoenseinde met Real Madrid? Of moeten we nog verder terug gaan, en het moment dat Beckham tekende bij Real aanduiden als begin van het einde van 's mans giga-sterrendom?

Wat ook de reden mag zijn: het seizoen 2003/04 is niet het seizoen van Beckham. Een onzichtbaar jaar bij Real, slechts een gelukte en gescoorde vrije trap, problemen met Victoria en een miserabel EK. In Portugal was de 29-jarige rechtspoot veel minder aanwezig dan gewoonlijk in de Engelse ploeg. Hij oogde vermoeid, lag vaak op de grond, verdedigde slap en voegde amper iets toe aan het elftal van bondscoach Sven Göran Eriksson. Sterker: hij lijkt qua sterrenstatus in ieder geval in eigen land te zijn voorbijgestreefd door Wayne Rooney.

Vrijdag moest Beckham zich verdedigen. Ten eerste voor die erbarmelijke strafschop tegen Portugal. 'De avond voor de wedstrijd hadden we al op strafschoppen geoefend, aan de andere kant van het veld. En onze voeten gleden steeds onder ons weg', begon de speler met de alom geroemde traptechniek zijn verklaring.



'Volgens mij heeft de bondscoach er nog een klacht over ingediend bij de UEFA, maar ik denk niet dat daar iets mee is gedaan. Bij mijn strafschop gebeurde in ieder geval hetzelfde als tijdens de training. Toen ik mijn standbeen neerzette, ging de bal omhoog net voordat ik hem raakte. Ik denk dat het normaal gesproken niet mogelijk is om die bal zo te raken dat hij op die manier wegvliegt.'

Beckham moest zich ook verdedigen om zijn aanvoerdersband te behouden, want er komen steeds meer geluiden op dat de band naar een ander moet. Hij heeft immers sinds die goal tegen Griekenland in september 2001 zelden een heldenrol vervuld. Misschien dat de band beter past bij Gary Neville, die van nature meer een leiderstype is, of Steven Gerrard.

De huidige captain is not amused. 'Denk je dat ik het team niet meer kan inspireren zoals ik eerst heb gedaan? Luister, ik ben aanvoerder van Engeland en ik zal mijn positie niet opgeven. Ik ben er trots op deel uit te maken van deze ploeg en ik ben er trots op aanvoerder te zijn. Mensen mogen hun twijfels hebben, maar ik zal die band alleen opgeven als er iemand op staat dat ik dat doe. En die persoon is de bondscoach.'

Beckham mag dan een stille leider zijn. Het tekent de speler dat hij als eerste op Darius Vassell afliep en een troostende arm om de schouders van de aanvaller sloeg, na diens cruciale misser tegen de Portugezen. Maar dat gebaar zal toch minder lang in de herinnering van de voetballiefhebber blijven hangen, als die machteloze handen in de richting van de strafschopstip, na Beckhams pijnlijke poging Ricardo te kloppen vanaf elf meter.
Bron: VI.nl
pi_20186444
quote:
Griekenland won nog nooit van Fransen


Afgaande op de voetbalhistorie tussen beide landen, heeft Frankrijk vanavond in de tweede kwartfinale maar bitter weinig van Griekenland te vrezen.

De Grieken slaagden er in het verleden namelijk nog nooit in om Frankrijk in een onderling duel te verslaan. De twee landen stonden tot nu toe zes maal tegenover elkaar, waarbij de Fransen vijf keer aan het langste eind trokken. Slechts één keer eindigde het treffen onbeslist.

Op 1 oktober 1958 boekte Frankrijk z'n grootste overwinning op Griekenland: 7-1. De laatste ontmoeting dateert van 21 februari 1996, toen de Fransen zegevierden met 3-1. Op een groot toernooi stonden de twee landen nog nooit tegenover elkaar.
Bron: VI.nl
pi_20186461
quote:
Volgens MRI-scan kan Bouma gewoon spelen


Als de MRI-scan - die vandaag uitstluitsel zou over de inzetbaarheid van Wilfred Bouma in de kwartfinale tegen Zweden -allesbepalend is, dan kan de PSV'er gewoon spelen. Er werd rondom de achillespees van de verdediger namelijk niets ernstigs geconstateerd, meldt de website van PSV.

Het enige wat problemen zou kunnen geven, is een lichte irritatie die Bouma ondervindt aan de pees van zijn voet. Het herstel daarvan verloopt echter voorspoedig. Volgens de Eindhovense club lijkt het er dan ook op dat Bouma tegen Zweden 'gewoon' inzetbaar is.

Het Nederlands elftal traint vrijdagavond om half negen nog een keer in het stadion van Faro, waar de wedstrijd zaterdagavond om kwart voor negen begint. Voorafgaande aan de training geeft bondscoach Dick Advocaat nog een persconferentie.
Bron: VI.nl
pi_20186529
quote:
Holland v Sweden preview

The third quarter final takes place at the Estadio Algarve on Saturday, with Sweden locking horns with Holland.

The Dutch emerged from their slumber to book their place in the last eight with a victory over Latvia, while Sweden needed a last-gasp equaliser against Denmark to reach the knockout stages.

Oranje coach Dick Advocaat had been widely criticised following Holland's first two group games, but the win over Latvia has increased belief that they could finally remove their habitual underachievers tag.

The inclusion of flying winger Arjen Robben has added spark to Holland's play, while Ruud van Nistelrooy has started to fire in the goals for his country with the same regularity he does for Manchester United.

Robben and van Nistelrooy are almost certain to start against Sweden, with Advocaat unlikely to make any changes to his impressive midfield which also includes Edgar Davids, Clarence Seedorf, Philip Cocu and Andy van der Meyde.

The game will be Advocaat's 54th in charge of Holland, taking him past Rinus Michels in the list of the country's most experienced coaches, and he will be hoping his side can make it a real celebration by booking a place in the last four.

The defence would appear to be the only area which may need tinkering with, as Johnny Heitinga is available again after serving a suspension against Latvia, while Wilfred Bouma is still struggling with an Achilles problem.

PSV Eindhoven defender Bouma started the first two games, but missed the win over Latvia through injury and Advocaat may opt to continue with Frank de Boer and Jaap Stam as his central defensive partnership.

Sweden played some stylish football in the group stage and coaches Tommy Soderberg and Lars Lagerback will look for more of the same on Saturday.

Henrik Larsson and Zlatan Ibrahimovic have struck up a real understanding in attack and they will look to increase their combined tally of five goals at Estadio Algarve.

A number of the Swedish squad ply their trade in Holland, including Ibrahimovic, Erik Edman and Petter Hansson, but friendships will be set aside for 90 minutes on Saturday.

Soderberg and Lagerback will have to select without Edman, who is suspended, and the injured Teddy Lucic.

Reserve goalkeeper Magnus Kihlstedt has a groin problem, but Soderberg and Lagerback are unlikely to make drastic changes following the 2-2 draw with Denmark.
Bron: Skysports.com
pi_20193336
quote:
Het is officieel: Lippi volgt Trapattoni op


Niet dat het een verrassing was, maar de Italiaanse voetbalbond maakte vrijdagmiddag officieel de opvolger van Giovanni Trapattoni wereldkundig: Marcello Lippi.

Trap wordt verantwoordelijk gehouden voor het Italiaanse debacle op het EK in Portugal. Op het WK van 2002 werd Italië ook al snel geëlimineerd, maar toen kwam Trapattoni er nog mee weg. Nu dus niet. De overheersende mening in Italië dat de ploeg zélf heeft gefaald, Giovanni Trapattoni niet in de laatste plaats. Te verdedigend, te voorzichtig, luidde het oordeel.

Marcello Lippi, die de afgelopen tien jaar successen aaneenreeg met Juventus, was eigenlijk van plan een sabbatical year te houden, maar verklaarde wél beschikbaar te zijn als bondscoach. Lippi tekende een contract tot en met het WK 2006 in Duitsland. De verbintenis van Giovanni Trapattoni loopt op 15 juli aanstaande af.
Bron: VI.nl
pi_20193377
quote:
Grieken kegelen zwakke kampioen uit toernooi


Na de vroege uitschakeling van de titelpretendenten Spanje, Italië, Engeland en, vooruit, Duitsland, was het in de kwartfinale van het EK ook al de beurt aan Frankrijk. En terecht, want Griekenland had maar weinig te duchten van de onthutsend zwakke kampioen: 0-1.

Wat een sof. Het was weer even terugschakelen na de heerlijkheid die Portugal en Engeland het publiek een avond eerder nog hadden geboden. Frankrijk en Griekenland verveelden Europa, en dat mocht uiteraard vooral de Europees kampioen worden aangerekend. Die dan ook terecht, en dat al in de kwartfinales, het veld moest ruimen.

Was het de Franse arrogantie? Onderschatting misschien? De behoudzucht van bondscoach Jacques Santini? Feit is dat de regerend Europees kampioen, die het moest stellen zonder Patrick Vieira, z'n slechtste wedstrijd van het lopende EK afwerkte: legio fouten, nauwelijks tempo, om van uitgespeelde kansen helemaal maar te zwijgen.

De enige ploeg die er nog wat van leek te willen maken was Griekenland, dat tijdens z'n voorgaande twee grote voetbaltoernooien nog nooit de voorrondes had overleefd. De ploeg van bondscoach Otto Rehhagel, de enige Duitser die wél de kwartfinales haalde, kreeg zelfs de beste kansen.

Zo moest Fabien Barthez redden op hun venijnig schot van Angelos Charisteas, grabbelde de Franse doelman een vrije trap van Kostas Katsouranis (na een fout van Bixente Lizarazu) maar ternauwernood van de doellijn, en kon hij een fraaie volley van Zissis Vryzas maar net over zijn deklat tikken. En Frankrijk? Dat kreeg voor de pauze zegge en schrijve één mogelijkheid: Thierry Henry kopte in de 25ste minuut naast.



In het eerste kwartier na rust was er even een Franse opleving, die gepaard ging met een kans voor Thierry Henry (van zestien meter net naast) maar die duurde veel te kort om het dappere Griekenland te verontrusten. Nee, dat deden de Grieken zelf beter: in de 65ste minuut legde Theodoros Zagorakis Lizarazu in de luren, waarna hij zijn voorzet precies op het hoofd van de door Didier Thuram vrijgelaten Charisteas liet vallen, 0-1.

Daarmee was de verrassing compleet. Maar was het eigenlijk wel een verrassing? Immers: Griekenland had Spanje in de EK-kwalificatie al onder zich gehouden, had vervolgens in de poule gastland Portugal verslagen en was vervolgens andermaal overeind gebleven tegen Spanje. En Frankrijk? Twee oplevingen van Zinedine Zidane tegen Engeland, een portie geluk tegen Kroatië en nauwelijks tegenstand van het zwakke Zwitserland.

Kansjes kregen de Fransen in de slotfase nog wel, onder meer via de invallers Sylvain Wiltord en Louis Saha, en middels een andermaal koppende Henry, maar de gelijkmaker zat er eigenlijk geen moment in. En dat op zich is een trieste constatering voor de regerend Europees kampioen, wiens verval zich twee jaar geleden in Japan en Zuid-Korea eigenlijk reeds inzette. Nog negen dagen, en de gevallen koning weet wie de kampioenskroon mag overnemen.
Bron: VI.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')