abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 juni 2004 @ 22:13:59 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20004699
Nav een discussie elders hier op fok (ik geef geen links ):
Waarom zijn mensen zo negatief over alfa studies? Ook ik keek vroeger enorm op tegen mensen die goed wiskunde kunnen, maar het viel mij op dat wiskundigen vaak weer slecht zijn in taal en dat zij MIJ juist bewonderen.
Toch valt een algemene tendens te bespeuren... wiskundeknobbels worden meer gewaardeerd dan talenknobbels. Hoe komt dat? Heeft het iets te maken met het feit dat alfa trivialer lijkt? Dat het allemaal voor de hand ligt? Dat wiskunde echt iets is wat je leert op school, terwijl je je hele leven al met taal te maken hebt?
En wie krijgt nog meer vijandige opmerkingen van beta's?
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 18 juni 2004 @ 22:17:31 #2
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_20004774
Alfa wordt gezien als makkelijker.

Ik werd laatst in de trein uitgelachen door een hersenonderzoeker toen ik vertelde dat ik neuropsychologie ging doen.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
  vrijdag 18 juni 2004 @ 22:28:23 #3
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20005028
quote:
Op vrijdag 18 juni 2004 22:17 schreef Ype het volgende:
Alfa wordt gezien als makkelijker.

Ik werd laatst in de trein uitgelachen door een hersenonderzoeker toen ik vertelde dat ik neuropsychologie ging doen.
Dat is leuk Maar IS alfa makkelijker? Ik ben ervan overtuigd dat alfa ook moeilijke vlakken heeft en dan doel ik bijvoorbeeld op taalkunde. Neurolinguïstiek en sociolinguïstiek is makkelijk zeker nee, daarom doe ik ook letterkunde, dat is het gemakkelijkste Hoewel Kunstmatige Intelligentie ook iets is wat me erg gaaf lijkt Helaas heb je voor die opleiding zelf wiskunde nodig maar het vertoont wel raakvlakken met letterenopleidingen. En dat is dan WEL weer aan de technische kant

Gelukkig word ik sinds vandaag serieus genomen aangezien ik pragmatiek heb gehaald met waarschijnlijk een 8 (slagingspercentage van minder dan 25 % op zo'n 200 studenten)
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 18 juni 2004 @ 22:30:25 #4
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_20005085
Ach, er zijn genoeg beta's die echt niet in staat zijn een alfa-studie te doen...ieder z'n talent
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  vrijdag 18 juni 2004 @ 22:30:30 #5
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_20005089
Omdat het wezen van alfa-studies in de reguliere wereld besloten ligt, en dat van bèta-studies in een geconstrueerde daarbuiten, of in het niet-tastbare gedeelte ervan.
Iedereen heeft wel eens gepraat over een boek of heeft een tekst gelezen; iedereen gebruikt taal en iedereen durft een mening te hebben over wat kunst is of zou moeten zijn.
Als echter het gesprek afbuigt naar molecuulstructuren of differentiaalvergelijkingen, haken de meesten af.

Overigens denk ik dat de ware intellectueel zowel alfa- als bètawetenschappen respecteert. Echte wetenschap integreert beide werelden; bestudeer maar eens een taalkundig werkje van Noam Chomsky of kijk wat Albert Einstein over de wereld te vertellen heeft.

Terugkomend op je vraag: uiteindelijk komt het neer op AFGUNST. Dat wat ik niet weet is inferieur aan wat ik wel weet.

Daarbij komt dat bèta's vaak worden afgeschilderd als sociaal minder bedeelden; puistenknuppels met vrouwenangst. Als dat over mij werd gezegd, zou ik me ook niet zonder rancune proberen te verdedigen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 18 juni 2004 @ 22:43:42 #6
82065 accelerator
rechts medium
pi_20005436
Beta vakken zijn waardevollere kennis waar de mensheid meer aan heeft. Verder vinden de meeste mensen beta vakken moeilijk.
  vrijdag 18 juni 2004 @ 22:44:26 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20005461
quote:
Op vrijdag 18 juni 2004 22:43 schreef accelerator het volgende:
Beta vakken zijn waardevollere kennis waar de mensheid meer aan heeft.
Hoe kom je daarbij? Dat ben ik namelijk volstrekt niet met je eens. Maar ik wil eerst jouw argumentatie horen, dan zal ik mijn standpunt uitvouwen.
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 18 juni 2004 @ 23:19:42 #8
97831 Schildpadje
Haastige spoed..
pi_20006596
Beta vakken zijn saai, het enige wat je daarmee doet is zekerheid (waar alle mensen zo'n behoefte aan hebben in deze wereld) aantonen. Als je het maar uit kan rekenen, als het maar een model heeft. Altijd save. Boring! Doe alfa! Doe gek!
Niet cool dat jij wel pragmatiek hebt gehaald trouwens. (bax?)
Het schijnt dat fitness en in het bijzonder het fenomeen joggen populair is gemaakt door de Amerikaan Jim Fixx. Hij overleed in 1984 aan een hartaanval. Tijdens het joggen.
pi_20006608
quote:
Op vrijdag 18 juni 2004 22:44 schreef Viking84 het volgende:
Hoe kom je daarbij? Dat ben ik namelijk volstrekt niet met je eens. Maar ik wil eerst jouw argumentatie horen, dan zal ik mijn standpunt uitvouwen.
Zonder beta's geen ontwikkeling.
  vrijdag 18 juni 2004 @ 23:31:46 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20006941
quote:
Op vrijdag 18 juni 2004 23:19 schreef Schildpadje het volgende:

Niet cool dat jij wel pragmatiek hebt gehaald trouwens. (bax?)
ja bax ja jij doet zeker CIW... als je wist wat hij allemaal te melden heeft over jullie hij heeft echt de pest aan CIW'ers. Wilde ook geen tekstanalyse geven aan CIW'ers heb ik begrepen Ik moest pragmatiek één keer overdoen (had eerst een 5), want net als iedereen had ik het onderschat. Maar sindsdien ben ik er regelmatig mee bezig geweest en heb me de kennis eigen gemaakt en nu weet ik het Nog bijles nodig??
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 18 juni 2004 @ 23:32:11 #11
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20006952
quote:
Op vrijdag 18 juni 2004 23:20 schreef Steijn het volgende:

[..]

Zonder beta's geen ontwikkeling.
afgezaagd
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 18 juni 2004 @ 23:35:38 #12
14153 wimpie-bosboom
Charlie don't surf!
pi_20007038
De gemiddelde beta-studie is moeilijker dan de gemiddelde alfa-studie. Klaar.
Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dooie drijven mee.
  vrijdag 18 juni 2004 @ 23:40:33 #13
97831 Schildpadje
Haastige spoed..
pi_20007160
Ik doe ook Nederlands hoor.. en bijles pragmatiek mag na drie keer een 5
*schaam*

laat die bijles maar zitten trouwens.
Bax is de reden dat ik ook wel eens aan mijn alfa studie twijfel.
Het schijnt dat fitness en in het bijzonder het fenomeen joggen populair is gemaakt door de Amerikaan Jim Fixx. Hij overleed in 1984 aan een hartaanval. Tijdens het joggen.
  vrijdag 18 juni 2004 @ 23:50:14 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20007422
quote:
Op vrijdag 18 juni 2004 23:40 schreef Schildpadje het volgende:
Ik doe ook Nederlands hoor.. en bijles pragmatiek mag na drie keer een 5
*schaam*

laat die bijles maar zitten trouwens.
Bax is de reden dat ik ook wel eens aan mijn alfa studie twijfel.
Oh, dan zit je dus in het tweede jaar? Ik twijfelde eerst ook aan m'n alfastudie... pragmatiek is toch wel erg moeilijk hoor. Het vergt nu eenmaal ontzettend veel voorbereiding en je moet er tijdig mee beginnen. Anders kan ik het helaas niet zeggen En het boek is niet zo moeilijk, maar je moet gewoon zorgen dat je het van voren naar achteren, van achteren naar voren, van links naar rechts, van rechts naar links kent
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 19 juni 2004 @ 00:22:11 #15
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_20008210
Niet weer zo'n domme discussie als dit.
  zaterdag 19 juni 2004 @ 00:23:47 #16
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20008244
quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 00:22 schreef Sovereign het volgende:
Niet weer zo'n domme discussie als dit.
blijf dan weg Ik vind t niet dom. Ik wil gewoon misverstanden uit de wereld werken
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 19 juni 2004 @ 00:29:06 #17
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_20008353
quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 00:23 schreef Viking84 het volgende:
blijf dan weg Ik vind t niet dom. Ik wil gewoon misverstanden uit de wereld werken
Alsof je vooroordelen zo kunt oplossen. Dit soort discussies zijn talloze keren in dit forum gevoerd zonder noemenswaardig resultaat, rinse and repeat.
  zaterdag 19 juni 2004 @ 00:30:51 #18
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20008391
quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 00:29 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Alsof je vooroordelen zo kunt oplossen. Dit soort discussies zijn talloze keren in dit forum gevoerd zonder noemenswaardig resultaat, rinse and repeat.
oh, nooit gezien en ons hele bestaan is gebouwd rondom rinse and repeat
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 19 juni 2004 @ 00:31:47 #19
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_20008408
Omdat bèta's de meeste alfa vakken ook goed kunnen volgen, en andersom niet. Daarom worden bèta vakken vaak moeilijker gevonden, in het algemeen, en de alfa en bèta studies dus ook.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zaterdag 19 juni 2004 @ 00:32:35 #20
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20008418
quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 00:31 schreef TC03 het volgende:
Omdat bèta's de meeste alfa vakken ook goed kunnen volgen, en andersom niet. Daarom worden bèta studies vaak moeilijker gevonden, in het algemeen, en studies dus ook.
En waarom kunnen bèta's dan niet een fatsoenlijke Nederlandse brief schrijven?? Alfa studies zijn niet zo simpel als op de middelbare school, hoor!!
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 19 juni 2004 @ 00:34:26 #21
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_20008449
quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 00:32 schreef Viking84 het volgende:

[..]

En waarom kunnen bèta's dan niet een fatsoenlijke Nederlandse brief schrijven?? Alfa studies zijn niet zo simpel als op de middelbare school, hoor!!
Net alsof alle bèta's taalkundige onbenullen zijn. Ik zie echt geen verschil tussen alfa en bèta wat dat betreft.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zaterdag 19 juni 2004 @ 00:34:32 #22
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_20008454
quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 00:30 schreef Viking84 het volgende:
oh, nooit gezien
En natuurlijk daarmee ook mijn bijdragen in die draadjes nooit gezien, wat een gemis.

Moraal van het verhaal: "beta's" blijven over het algemeen arrogant, ook al wijs je ze op hun gebrek aan logica hieromtrent. Ik kan het weten, ik heb 4 jaar tussen beta's rondgehangen.
  zaterdag 19 juni 2004 @ 00:36:04 #23
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_20008486
quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 00:34 schreef TC03 het volgende:
Net alsof alle bèta's taalkundige onbenullen zijn. Ik zie echt geen verschil tussen alfa en bèta wat dat betreft.
Bedoel je spelvouten of de kunde om je duidelijk uit te drukken in woorden? Beiden zijn namelijk niet hetzelfde.
pi_20008609
Uit een ander topic maar hier relevanter dan in dat andere topic:
quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 00:21 schreef Viking84 het volgende:
De maatschappij staat of valt met communicatie en zonder taal geen communicatie
Je maakt een denkfout, communicatie is er niet dankzij de talenstudie (en alles wat daar omheen hangt). Nee, de talenstudie is er dankzij de communicatie.

Zelfs de meest simpele wezens (bacterien) kunnen communiceren met elkaar. Kwalitatief is de communicatie natuurlijk heel erg mager, maar je moet niet vergeten dat ze nauwlijks hersenen hebben. Naar mate een soort (ook de mens) steeds verder evolueert zal het vermogen om te communiceren steeds beter worden. Het enige dat dan nog moet gebeuren is met alkaar de juiste afpsraak maken over de betekenis van verschillende woorden en grammatica. Daar komt geen taalkundig wetenschapper aan te pas, taal ontstaat vanzelf. En zodra er behoefte aan is ontstaan er nieuwe woorden.
quote:
Als je alfa afzeikt, dan impliceer je daarmee dat je er goed in bent, dat het makkelijk is.
Ik zeik alfa niet af, ik vind dat alfastudenten minder belangrijk is dan betastudenten. En daar staat een in mijn ogen een heel erg redelijk argumentatie tegenover.
quote:
Nou blijkt dus van niet. Ik zeik wiskunde of scheikunde niet af, want daar snap ik geen bal van.
Dat komt denk ik door de informatieachterstand. Jij (vat dit niet op als een persoonlijke aanval) bent compleet ondeskundig op het gebied van wiskunde e.d., ik heb daar ten opzichte van bijvoorbeeld het nederlands minder last van.
quote:
Maar of ik het nut ervan inzie voor de maatschappij is een tweede (misschien ZEG ik alleen maar dat ik het nutteloos vind, want soms vraag ik me ook af wat het nut is van de opleiding Nederlands.
Sta mij vrij wat zaken op te noemen die zonder technici/beta's onmogelijk zouden zijn. De bouw van huizen, er zouden geen computers zijn, geen auto's, geen fietsen, geen elektriciteit, zeer weinig medicijnen, er zou nauwlijks medische expertise zijn, er geen telefoon zijn, er zou geen riolering zijn. enz.
quote:
Maar ach, wat doet het ertoe, het is leuk en je kunt er werk mee krijgen )
Aan wat voor jobs denk je?
  zaterdag 19 juni 2004 @ 00:54:10 #25
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_20008828
quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 00:41 schreef Steijn het volgende:
ik vind dat alfastudenten minder belangrijk is dan betastudenten.
Leuke zinsconstructie.
quote:
Sta mij vrij wat zaken op te noemen die zonder technici/beta's onmogelijk zouden zijn. De bouw van huizen, er zouden geen computers zijn, geen auto's, geen fietsen, geen elektriciteit, zeer weinig medicijnen, er zou nauwlijks medische expertise zijn, er geen telefoon zijn, er zou geen riolering zijn. enz.
Blah blah blah. En jij denkt dat alfa beroepen niet op een dergelijke manier kunnen bijdragen aan de samenleving? Kun je ook buiten jouw beperkte kader kijken of heb je altijd oogkleppen op? Wat heb je aan medische instrumenten zonder artsen? Wat heb je aan een oningerichte samenleving in anarchie zonder juristen die deze gestalte geven?

Als ik jouw argument radicaliseer dan zijn het duidelijk de beroepen die voorzien in de eerste levensbehoeften die onmisbaar zijn; aldus is de boer op de hei belangrijker dan welke betastudent ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')