quote:Bron: teletekst.
Van de Turkse beroepsbevolking in Nederland heeft 11% vorig jaar een eigen bedrijf opgericht.De Turken scoren daarmee ruim boven het landelijk gemiddelde van 6,5%. Dat blijkt uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel. Allochtonen waren verantwoordelijk voor 11.000 van de 70.000 nieuw opgerichte bedrijven.Het is onbekend waarom juist Turken, die voornamelijk uitzendbureaus en horecabedrijven beginnen, zo ondernemend zijn. Omdat de onderzoekers alleen keken naar het geboorteland van de starters, is het niet bekend hoeveel allochtonen van de tweede generatie een bedrijf begonnen.
Lijkt me positief.
quote:Mijn indruk in het algemeen van Turken was al dat ze niet te beroerd zijn om hun handen te laten wapperen.
Op woensdag 15 augustus 2001 14:18 schreef speknek het volgende:
Lijkt me ook positief. Alhoewel je weinig Turkse successtories hoort, en ze niet veel verder dan de eigen gemeenschap voorzien, kun je wellicht deze groep nog extra stimuleren.
quote:Euhmmm, hoeveel turken zitten er al niet bij het landelijk gemiddelde?? of zitten hier alleen de turken bij die geen ondernemingsschap hebben??
De Turken scoren daarmee ruim boven het landelijk gemiddelde van 6,5%
quote:Hou jij je maar bij je xenofobe uitspraken, statistiek is overduidelijk niet aan je besteed.
Op woensdag 15 augustus 2001 14:36 schreef U-lerZzZ het volgende:
Euhmmm, hoeveel turken zitten er al niet bij het landelijk gemiddelde?? of zitten hier alleen de turken bij die geen ondernemingsschap hebben??
quote:Is dit een nieuwe naam voor de troetel-turk? Deze is zo mogelijk nog iets walgelijker.
Op woensdag 15 augustus 2001 14:22 schreef U-lerZzZ het volgende:
shoarma-turken
quote:Het ligt ook niet in de bedoeling van U-lerZzZ om Turken te vertroetelen zo te lezen.........
Op woensdag 15 augustus 2001 15:14 schreef Trainspotter het volgende:[..]
Is dit een nieuwe naam voor de troetel-turk? Deze is zo mogelijk nog iets walgelijker.
[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 15-08-2001 17:03]
quote:dus als je een eigen bedrijf hebt ben je meteen succesvol?? sure...
Op woensdag 15 augustus 2001 16:16 schreef Re het volgende:
Ach, laat ze die hersendode kindertjes die lekker achter hun computertje hun onvrede kunnen uiten over succesvollere medemensen in de maatschappij.. zullen hun nooit bijhoren
quote:nee hoor. Meeste bedrijven gaan in hun eerste jaar al over de kop maar dat is niet afkomsts afhankelijk, er zijn tenminste nog mensen die het proberen ipv ongegeneerd hun dooie hersencelletjes proberen te legen
Op woensdag 15 augustus 2001 16:53 schreef waspman het volgende:[..]
dus als je een eigen bedrijf hebt ben je meteen succesvol?? sure...
quote:Inderdaad, en in dat laatste opzicht zijn ze dus WEL succesvoller.
Op woensdag 15 augustus 2001 17:23 schreef Re het volgende:[..]
nee hoor. Meeste bedrijven gaan in hun eerste jaar al over de kop maar dat is niet afkomsts afhankelijk, er zijn tenminste nog mensen die het proberen ipv ongegeneerd hun dooie hersencelletjes proberen te legen
quote:Niet zo meuten hoor he, iemand begint te zeiken ik zeik terug en dat is niet goed.
Op woensdag 15 augustus 2001 16:48 schreef IJskast het volgende:
[Mod mode on]
Heeft niets met topic te maken. On topic blijven graag...
[Mod mode off]
heb net nog een heerlijk Turkse pizza gegeten bij de shoawarma zaak in Haarlem
quote:Ik denk dat veel mensen dat willen, maar om het ook echt te proberen is er lef nodig. Dat blijken de Turken in dit geval dan ook te bezitten.
Op woensdag 15 augustus 2001 23:23 schreef Rauf het volgende:
De reden waarom wij Turken een eigen zaak willen is denk ik omdat we niet voor iemand willen werken zoiets als "later wil ik mijn eigen zaak"
meestal is het dan ook een Horeca zaak... en ook de uitzendbureau is heel erg populair onder de Turken...
quote:Turken beschikken vaak ook over grote bedragen in cash en familie die bereid is dat geld in de zaak van een familielid te stoppen.
Op woensdag 15 augustus 2001 23:45 schreef Halinalle het volgende:[..]
Ik denk dat veel mensen dat willen, maar om het ook echt te proberen is er lef nodig. Dat blijken de Turken in dit geval dan ook te bezitten.
quote:Waarom zijn juist die twee branches zo populair???
meestal is het dan ook een Horeca zaak... en ook de uitzendbureau is heel erg populair onder de Turken...
quote:
Op donderdag 16 augustus 2001 03:30 schreef R@b het volgende:
Waarom zijn juist die twee branches zo populair???
Wat denk je???
quote:Ik heb wel een donkerbruin vermoeden.
Op donderdag 16 augustus 2001 03:37 schreef Koekepan het volgende:[..]
.
Wat denk je???
quote:Spreek op. R@b.
Op donderdag 16 augustus 2001 03:39 schreef R@b het volgende:
Ik heb wel een donkerbruin vermoeden.
quote:Lekker naief om te beweren dat dat niet zo is, Re. "Not guilty untill proven" is nét dat gevoel wat Nederland net iets té tolerant maakt naar mijn idee..
Op donderdag 16 augustus 2001 09:21 schreef Re het volgende:
Als R@bje nou gewoon zegt dat Turkse uitzendburo's "altijd" gebruikt worden voor witwaspraktijken ... argumentatie uitzendburo-Turk is natuurlijk zeer makkelijk gemaakt
Bovendien worden er volgens mij veel turkse uitzend bureaus gestart omdat ze dan het "voor turken, door turken" initiatief kunnen blijven handhaven, ze werken nou eenmaal liever bij een turks bedrijf als elders.
quote:Ik zou zeggen, overtuig me met onderbouwde argumenten zoals cijfers die mij vertellen dat er meer uitzendburo's/shoarmatenten worden gebruikt als witwaspraktijken door Turken als door autochtonen.
Op donderdag 16 augustus 2001 10:10 schreef oZy het volgende:[..]
Lekker naief om te beweren dat dat niet zo is, Re. "Not guilty untill proven" is nét dat gevoel wat Nederland net iets té tolerant maakt naar mijn idee..
Je zal mij niet snel over turken horen trouwens, ik snap überhaupt niet waarom mensen de allochtonen nog steeds generaliseren onder "turken" aangezien dat maar een kleine groep is. Maar het geval van 'schuil ondernemingen' welke worden gebruikt om illegale praktijken te verbergen, is net als bij andere 'groepen' (Marrokanen zijn er erg goed in) wel aan de orde hier.
En waar baseer jij de stelling 'Marrokanen zijn erg goed in het verbergen van ilegale praktijken' op. Zijn daar cijfers voor of is dit berust op het feit dat jij lekker generaliserend kan lullen?
quote:Omdat er geld in te verdienen valt?
Op donderdag 16 augustus 2001 03:30 schreef R@b het volgende:[..]
Waarom zijn juist die twee branches zo populair???
quote:Kan ik niet, die cijfers zijn er (helaas) niet. Ik ben niet rascistisch, en ik discrimineer ook niet. Zeker als we het over turken hebben dan zal je mij geen negatief woord horen zeggen, maar dat er schuil ondernemingen opgericht worden om illegale praktijken te kunnen verbergen gebeurt wel, net zo goed als bij Nederlanders en weet ik veel wie. Turken zijn alleen een minderheid, en gaan dus (logisch) wat eerder de verkeerde (criminele/zwarte) kant op.
Op donderdag 16 augustus 2001 12:38 schreef Re het volgende:
Ik zou zeggen, overtuig me met onderbouwde argumenten zoals cijfers die mij vertellen dat er meer uitzendburo's/shoarmatenten worden gebruikt als witwaspraktijken door Turken als door autochtonen.
quote:Het enige waar ik dit op baseer is het feit dat er naar mijn zin téveel marrokanen bij mij op school bij de burger king werken, en toch in een Mercedes SLK 230 rijden.. onder het mom van 'ik doe soms klusjes voor mn neef'.. en aangezien justitie een onderzoek naar dit soort dingen niet aan durft vanwege het hoogst waarschijnlijke zeer negatieve resultaat, heb ik geen cijfers beschikbaar om dit objectief te kunnen onderbouwen. (ooit een marrokaan in een fiat panda zien rijden btw?)
En waar baseer jij de stelling 'Marrokanen zijn erg goed in het verbergen van ilegale praktijken' op. Zijn daar cijfers voor of is dit berust op het feit dat jij lekker generaliserend kan lullen?
PS. Deze reply bevat vooroordelen / generaliserende opmerkingen etc.. daar ben ik me van bewust, so please don't bother
PPS. Ik stel me niet graag op als lompe boer die op zeer ongenuanceerde wijze een hard werkende allochtoon die er alles aan doet om onder het zware juk, dat wij in onze samenlevinge gecreeërd hebben, vandaan te komen, mijn excuses hiervoor. Maar ik denk ook dat mensen als ik, die het gedogen en tolereren meer dan zat zijn, nodig zijn om het evenwicht een beetje te herstellen. Mensen als Re die exact het tegenover gestelde doen, maken het de allochtonen echt niet makkelijker! Luister maar eens naar die marrokaanse ouders die het lakse en tolerante beleid van justitie de schuld geven van de problemen met de marrokaans jongeren. Ze hebben ook een motivatie nodig om het wél volgens de regels te doen..
Hoe valt het waarderen van een hard werkende allochtoon die zich aan het zware juk van de onze gecreerde maatschappij heeft ontworsteld te rijmen met het minder tolereren/gedogen van de rest van de allochtone groep die ook onder datzelfde juk leven?
quote:Nee hoor dat zeg ik niet.
Op donderdag 16 augustus 2001 09:21 schreef Re het volgende:
Als R@bje nou gewoon zegt dat Turkse uitzendburo's "altijd" gebruikt worden voor witwaspraktijken ... argumentatie uitzendburo-Turk is natuurlijk zeer makkelijk gemaakt
Een uitzendbureau is wel makkelijk opgericht, en er zijn er nogal wat die er dubieuze praktijken op na houden. Met namen in Den Haag is daar een groot onderzoek naar geweest. Geen idee overigens of dat expliciet uitzendbureaus van Turken betrof.
Onder allochtonen komt verder ook veel werkloosheid voor, dus dat er daarom vanuit die doelgroep meer uitzendbureaus worden opgezet, valt ook daardoor te verklaren.
En ook een horecabedrijf is relatief makkelijker te starten. 50% van de horeca in Nederland is al in handen van allochtoenen.
En ontkennen dat er in de horeca veel gefruadeerd wordt zul ook jij niet kunnen doen.
De stad Amsterdam is ongeveer 4.000 horeca-gelegenheden rijk en deze gelegenheden variëren van hotels en restaurants tot drinklokalen en coffeeshops. Er werken 15.000 werknemers in deze sector en hun aantal neemt (licht) toe. De horeca vertegenwoordigt dus een zeer aanzienlijk economisch belang. Maar de horeca is ook op velerlei wijze bij criminaliteit betrokken: (a) de sector is er slachtoffer van, (b) zijn openbare toegankelijkheid maakt hem geschikt als «pleegplaats» ervoor en (c) er zijn horeca-ondernemers die zichzelf aan misdaad schuldig maken. Deze drie mogelijke relaties staan niet op zichzelf: als er misdaden in een lokaliteit worden gepleegd is er vaak ook met de eigenaren al meer aan de hand dan dat zij in hun eigen zaak geen overwicht hebben, of ondernemers die veelvuldig zelf slachtoffer zijn geworden kunnen gemakkelijk in de verleiding komen het hoofd boven water te houden op een illegale manier...
Overigens zijn er natuurlijk ook veel goedwillende horecabedrijven. Rotte appels vind je ook bij Nederlandse bedrijven.
quote:Duh, vrijwel iedereen in de horeca wordt zwart/grijs betaald. dus daar ga je al.
Op donderdag 16 augustus 2001 15:09 schreef R@b het volgende:En ontkennen dat er in de horeca veel gefruadeerd wordt zul ook jij niet kunnen doen.
quote:Maakt het die branche daarom aantrekkelijker voor allochtonen?, is dan een voor de hand liggende inkopper. Daar ze 50% in handen hebben.
Op donderdag 16 augustus 2001 15:40 schreef links234 het volgende:[..]
Duh, vrijwel iedereen in de horeca wordt zwart/grijs betaald. dus daar ga je al.
Maar daar geloof ik niet zo in, wel dat de horeca zich sowieso in de belangstelling van criminele elementen mag verheugen. (allochtoon én autochtoon).
quote:Omdat ik niet wíl generaliseren, maar met de huidige situatie moet ik wel. Ik ken de cijfers niet, maar in mijn omgeving (Leiden / Den Haag) is de goed/slecht verdeling onder allochtonen erg dubieus (helaas). Het is gewoon niet leuk meer als niet meer normaal over straat kan, en hoe je het went of keert, het zijn altijd getinte mensen. En ik geef niet zozeer hun daar de schuld van, maar voornamelijk de manier waarop justitie de andere kant op gekeken heeft al die jaren. Ik vind niet dat een tolerant vreemdelingen beleid samen kan gaan met een justitieel gedoog beleid, voor iemand die net uit bijv. marroko komt is dat hetzelfde als een vos in een kippenhok loslaten. Ze komen uit een land waar ze niks mogen (hand om hand, oog om oog) en/of niks kunnen, dus dan is de verleiding wel erg groot als je dan ineens in Nederland terecht komt.. je krijgt maandelijks zakgeld, de politie doet niks, er is veel geld in omloop, en overal staan mooie dingen.
Op donderdag 16 augustus 2001 13:27 schreef Re het volgende:
Hoe valt het waarderen van een hard werkende allochtoon die zich aan het zware juk van de onze gecreerde maatschappij heeft ontworsteld te rijmen met het minder tolereren/gedogen van de rest van de allochtone groep die ook onder datzelfde juk leven?
quote:Wie heeft de andere 50% eigenlijk in handen?
Op donderdag 16 augustus 2001 16:43 schreef R@b het volgende:[..]
Maakt het die branche daarom aantrekkelijker voor allochtonen?, is dan een voor de hand liggende inkopper. Daar ze 50% in handen hebben.
quote:Dat is een ontwijking van het discussiepunt.
Op donderdag 16 augustus 2001 16:50 schreef links234 het volgende:[..]
Wie heeft de andere 50% eigenlijk in handen?
De verhouding Allochtoon / Autochtoon in Nederland is ook geen 50-50. Dus relatief veel meer allochtonen zitten in de horeca.
quote:de joegoslaven natuurlijk
Op donderdag 16 augustus 2001 16:50 schreef links234 het volgende:[..]
Wie heeft de andere 50% eigenlijk in handen?
quote:Wij rotterdammers werken graag voor een ander...
De reden waarom wij Turken een eigen zaak willen is denk ik omdat we niet voor iemand willen werken zoiets als "later wil ik mijn eigen zaak"
quote:Vergelijk het aantal Jogeslavische eethuisjes eens met het aantal Turkse Pizzeria's/Donar zaken
Op donderdag 16 augustus 2001 16:54 schreef Re het volgende:[..]
de joegoslaven natuurlijk
En als de andere 50% Joegeslaven zijn dan doen de kaaskoppen zeker niet meer mee
quote:Dat is kennelijk dom, want je moet een eigen zaak beginnen, dan pas tel je mee.
Op donderdag 16 augustus 2001 16:55 schreef OZz het volgende:[..]
Wij rotterdammers werken graag voor een ander...
quote:Of autochtonen zijn te beroerd om hun handen uit de mouwen te steken. Een zaak in de horeca is pokkehard werken, tenslotte.
Op donderdag 16 augustus 2001 16:53 schreef R@b het volgende:[..]
Dat is een ontwijking van het discussiepunt.
De verhouding Allochtoon / Autochtoon in Nederland is ook geen 50-50. Dus relatief veel meer allochtonen zitten in de horeca.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |