quote:
''Advocaats Oranje is niet professioneel'
Dit is geen betoog om Dick Advocaat de schuld in de schoenen te schuiven van het zo matig voetballende Nederlands elftal. Als de Oranje-internationals echt zo goed waren, dan hadden ze dat vast wel vaker laten zien in de laatste vier jaren onder Advocaat en Louis van Gaal. Het kan geen toeval zijn dat er onder beide bondscoaches zo flauwtjes wordt gespeeld.
Toch heb ik de laatste weken met grote verbijstering het nieuws rondom de technische begeleiding van het Nederlands elftal gevolgd. Voetbal schijnt zo’n professionele sport te zijn en de bondscoach en zijn internationals gaan er prat op zo professioneel bezig te zijn. Maar is dat zo?
Vorige zaterdag was er een coachcongres georganiseerd door het NOCNSF. Voetbalcoaches schenen niet aanwezig te zijn, wel trainers uit andere takken van sport. En een aantal van hen had geen goed woord over voor de aanpak van bondscoach Advocaat. Wat te denken van Henk Kraaijenhof, internationaal vermaard atletiektrainer. 'Ik kreeg de KNVB vorige week op bezoek, over adviezen voor hun voorbereiding. Dat was toch wel een beetje laat. Je ziet zo'n toernooi toch ruim op tijd aankomen.'
Voorts vonden judocoach Cor van der Geest en hockey-bondscoach Marc Lammers het vreemd dat Oranje nog geen mental-coach heeft. 'Als ik zo'n pak geld tot mijn beschikking had als die trainers in het voetbal, dan zette ik op iedere drie voetballers een mental-coach', beweerde Van der Geest. Concluderdend voorspelde Kraaijenhof: 'We weten inmiddels dat het in 2004 niks wordt.'
Na de moeizame kwalificatie verklaarde Advocaat dat het voetballend op het EK alleen maar beter kon gaan, omdat hij de selectie dan langere tijd bij zich had en er zo een ingespeeld geheel van kon maken. Maar in de gehele voorbereiding haalde hij zo ongeveer om de tien minuten de bezem door zijn opstelling. Het elftal waarmee hij dinsdag aantrad tegen Duitsland had liefst dertig minuten samengespeeld tijdens de voorbereiding. En komende zaterdag zal er wel weer een heel ander elftal staan.
Drie weken voorbereiding en dan dertig minuten oefenen. Volgens mij is het juist de bedoeling van oefenwedstrijden om een elftal lange tijd met elkaar te laten spelen. Zaten de volleyballers niet jaren bijeen in de Bankras? Speelt de Franse nationale ploeg al niet jarenlang samen? Arsenal boekte dit jaar grote successen omdat coach Arsène Wenger is afgestapt van zijn roulatiesysteem. Real Madrid oogste in voorgaande jaren veel succes omdat Vicente Del Bosque niet tornde aan zijn basiself.
En Oranje had nog wel zo goed getraind, zoals in Lausanne, waar de selectie een week vertoefde. Keihard waren ze tekeer gegaan, riepen de bondscoach en zijn internationals. Dat was ook een reden dat het niet zo goed ging tegen Ierland, want de spelers waren doodop van het kamp in Lausanne.
VI-verslaggever Tom Knipping hield in Zwitserland een dagboekje bij en beschreef die trainingen. In totaal stonden de internationals verspreid over vijf dagen zes uur en vijftien minuten op het trainingsveld. Daarvan besteedden zij onder meer 96 minuten aan warming up, 15 minuten aan uitlopen, 30 minuten aan sprinten en 161 minuten aan partijtjes. Daarbij kwam ook nog de oefeninterland tegen de Faerøer, waarin elke international 45 minuten in actie kwam. Ik neem aan dat er na die zware week gas is teruggenomen, om de spelers niet te overbelasten.
Kortom: een onprofessionele voorbereiding van een bondscoach die geen keuzes maakt. Ik ga niet zeggen dat Advocaat in de voorbereiding heeft stilgezeten, maar ik ben niet zo onder de indruk van de totale arbeid. Het resultaat is er dan ook naar.
Raymond Beaard
http://www.vi.nl/vi/show/id=103258/sc=c20ddaEn waarom pikken wij Nederlanders en de sponsoren dit nog?
![]()
Nationaliseren die KNVB en stel een generaal aan als opperhoofd van die kudde dik betaalde voetballers en laat ze zich goed voorbereiden op die wedstrijdjes