abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19974101
Misschien dat er volgende maand een bronchiescopie (schrijf je dat zo?) moet worden gemaakt.
Ik ben allergisch voor huisstofmijt, ik heb medicijnen, maar het gaat niet over.
Ben vandaag voor controle dus naar het ziekenhuis geweest. Hij heeft nog wat extra medicijnen uitgeschreven. Als het binnen een maand niet minder/weg is, dan moet die scopie worden gemaakt.

Ik heb van een andere patient gehoord dat je dat ook onder narcose kan laten doen.
Hebben jullie dat gedaan? Mij lijkt het geen prettig idee dat er zo'n slang(etje) in je mond wordt gepropt.

Heeft iemand hier ervaring mee?
pi_19974164
wel gehad, een slangetje door de keel gepropt, maar dan voor maagonderzoek.
en het is niet prettig, maar gaat wel snel, als je mee werkt met de genade.

ik denk echter dat een bronchie onderzoek wat langer duurt en ms ook vervelender is
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_19974181
Dat slangetje gaat niet alleen je mond in, maar je luchtpijp in dus
Gelukkig heb ik hier geen ervaring mee, al ben ik wel allergisch voor huisstofmijt (ben al me hele leven lang astmatisch nml.)

Nou, hopenlijk hoeft je het niet te ondergaan ! Ik weet trouwens dat het bij kinderen standaard onder narcose gebeurd. Daar zou ikzelf ook zéker voor kiezen als dat mogelijk was
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_19974228
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:24 schreef Stuart het volgende:
Dat slangetje gaat niet alleen je mond in, maar je luchtpijp in dus
Ja ok, dat snapte ik ook nog wel
Hmmm.. lijkt mij inderdaad erg... niet leuk..

Ik hoop inderdaad ook dat het niet hoeft nee...
pi_19974276
Ben eigenlijk wel verbaasd dat je longarts zo snel zoiets wil laten doen trouwens ! Er zijn genoeg andere onderzoeken en medicijnen welke eerst geprobeerd kunnen worden.

Nou ja, sterkte in ieder geval !

Trouwens, mijn allergie voor huisstofmijt zal nooit verdwijnen hoor
pi_19974357
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:28 schreef Stuart het volgende:
Ben eigenlijk wel verbaasd dat je longarts zo snel zoiets wil laten doen trouwens ! Er zijn genoeg andere onderzoeken en medicijnen welke eerst geprobeerd kunnen worden.
Nou, ik loop er al sinds september mee.
Vanaf februari dus bij de longarts.
Ik heb allergievrije hoezen voor mijn bed, heb verschillende medicijnen al geprobeerd.
Longen zijn mooi schoon zegt hij. In het boed zit ook niets...

Ik heb nu een neusspray gekregen. Hiermee moeten we even afwachten of het aanslaat. Als het aanslaat krijg ik geen scopie, anders wil hij dat wel proberen.
pi_19974418
Je hebt geen huisdieren of rokende huisgenoten neem ik aan?
Hopen dat het aanslaat dan voor je, die spray
pi_19974457
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:31 schreef Cafun het volgende:

[..]

Nou, ik loop er al sinds september mee.
Vanaf februari dus bij de longarts.
Ik heb allergievrije hoezen voor mijn bed, heb verschillende medicijnen al geprobeerd.
Longen zijn mooi schoon zegt hij. In het boed zit ook niets...

Ik heb nu een neusspray gekregen. Hiermee moeten we even afwachten of het aanslaat. Als het aanslaat krijg ik geen scopie, anders wil hij dat wel proberen.
Welke medicijnen gebruik je nu dan ?
  donderdag 17 juni 2004 @ 20:37:06 #9
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_19974530
maar ... Ventolin helpt toch ontzettend goed als je het benauwd hebt? Die zijn blauw en in verschillende micro-grammen.

Dan heb je ook nog de gele versie. En die is ter voorkoming.
Ik vind ook dat de ts-er snel wordt onderzocht middels een scopie .... Zelfs ik heb dat nooit gehad!
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
pi_19974643
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:37 schreef Pearly het volgende:
maar ... Ventolin helpt toch ontzettend goed als je het benauwd hebt? Die zijn blauw en in verschillende micro-grammen.

Dan heb je ook nog de gele versie. En die is ter voorkoming.
Ik vind ook dat de ts-er snel wordt onderzocht middels een scopie .... Zelfs ik heb dat nooit gehad!
Er zijn wel meer onstekingsremmers hoor (Ventolin is alleen een luchtwegverwijder en geen combi middel ofzo). Trouwens, je hebt vele kleuren inhalers, groen, rood, bruin welke allemaal combi's of ontstekingsremmers zijn

Zelf gebruik ik Salamol, Becotide 250 en gewone Ventolin ! En ja, Ventolin helpt als je benauwd bent
  donderdag 17 juni 2004 @ 20:43:13 #11
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_19974721
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:40 schreef Stuart het volgende:

[..]

Ventolin helpt als je benauwd bent
ja! ..... lekker is die hé ... dan krijg je weer LUCHT voor 4 man! Heérlijk gevoel vond ik dat altijd.
Ik ben het gelukkig na mijn 25ste vergroeid ..... Hopelijk komt het straks niet weer terug als ik ouder ben ....
Sterkte .... hopelijk kom je er makkelijk doorheen als je scopie nodig blijkt.
Ik zou er idd ook voor kiezen om algeheel verdoofd te worden. Als de mogelijkheid al bestaat zou ik het risico niet willen lopen dat ik pijn ondervind of angstig wordt.
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
  donderdag 17 juni 2004 @ 20:44:21 #12
62567 Red_Avenger
Prik...zei de cactus
pi_19974761
Laten we hier nu niet gaan zeggen dat er snel naar een bronchoscopie (zo schrijf je dat dus!) word gegrepen, want wij zijn geen behandelende dokters.
Verder gaat een bronchoscopie met een soort verdoving in de keel zodat het op zich best meevalt.
Verder is de truuk zo goed mogelijk mee te werken dan is het zo snel mogelijk over.
Onder narcose gebeurt nooit bij volwassenen, omdat iedere narcose ook een risico op overlijden heeft, iets wat veel mensen onderschatten.

Kortom veel succes als je het moet ondergaan en zolang je je rustig houdt lukt het wel.
Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws.
Het goede nieuws is: er is een ziekte naar u vernoemd.
pi_19974803
Nee ik heb geen huisdieren (hond) meer. Ja mijn ouders roken nog wel. (Heeft de longarts gezegd dat ze daar misschien ook mee moeten stoppen)

Medicijnen die ik gebruik:
Seritide 500 mg
Singuair 10 mg
neusspray die ik morgen kan ophalen.

Daarbij heb ik zlef niet echt last van benauwdheid, maar meer van hoesten (erg hoesten).
In september kon ik geen minuut zonder dat ik gehoest had. Waren soms ook erge hoestbuien. Dit is nu gelukkig wel een stukje minder, maar het hoest gevoel blijft zitten.
pi_19974842
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:44 schreef Red_Avenger het volgende:
Laten we hier nu niet gaan zeggen dat er snel naar een bronchoscopie (zo schrijf je dat dus!) word gegrepen, want wij zijn geen behandelende dokters.
Verder gaat een bronchoscopie met een soort verdoving in de keel zodat het op zich best meevalt.
Verder is de truuk zo goed mogelijk mee te werken dan is het zo snel mogelijk over.
Onder narcose gebeurt nooit bij volwassenen, omdat iedere narcose ook een risico op overlijden heeft, iets wat veel mensen onderschatten.

Kortom veel succes als je het moet ondergaan en zolang je je rustig houdt lukt het wel.
Je kletst er nogal makkelijk over, als dat je luchtpijp in gaat ! Heb je soms ervaring ofzo ?
En ik mag gerust vinden dat ik dat snel vind hoor, ben al me hele leven onder behandeling bij een longarts namelijk !
  donderdag 17 juni 2004 @ 20:46:51 #15
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_19974843
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:44 schreef Red_Avenger het volgende:

Bedankt voor je goed advies dokter

pi_19974875
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:45 schreef Cafun het volgende:
Nee ik heb geen huisdieren (hond) meer. Ja mijn ouders roken nog wel. (Heeft de longarts gezegd dat ze daar misschien ook mee moeten stoppen)

Seritide 500 mg
Singuair 10 mg

Daarbij heb ik zlef niet echt last van benauwdheid, maar meer van hoesten (erg hoesten).
In september kon ik geen minuut zonder dat ik gehoest had. Waren soms ook erge hoestbuien. Dit is nu gelukkig wel een stukje minder, maar het hoest gevoel blijft zitten.
Hoest je dan ook veel slijm op
  donderdag 17 juni 2004 @ 20:51:51 #17
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_19975013
oeoeoeoeooe weet je wat ik altijd zó erg vond!

ik moest dan mijn beker melk op drinken .... en soms vond ik dat zó erg omdat ik dáár dan ontzettende slijm van kreeg. bah!
Dat véél hoesten is een ramp idd. Je verliest ontzettend snel energie en je bent al snel moe in de loop van de middag ......

Benauwdheid daarintegen is écht het ergste .....
  donderdag 17 juni 2004 @ 20:54:24 #18
62567 Red_Avenger
Prik...zei de cactus
pi_19975098
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:46 schreef Stuart het volgende:

[..]

Je kletst er nogal makkelijk over, als dat je luchtpijp in gaat ! Heb je soms ervaring ofzo ?
En ik mag gerust vinden dat ik dat snel vind hoor, ben al me hele leven onder behandeling bij een longarts namelijk !
Ik heb er niet persoonlijk ervaring mee, maar ik ben inderdaad arts en ben er diverse malen bijgeweest. Daarom kan ik ook dit mededelen. Derhalve ben ik erg blij het niet zelf te moeten ondergaan dat geef ik altijd toe.
Ik zeg ook altijd dat ik blij ben aan de andere kant van de naald te staan
pi_19975126
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:54 schreef Red_Avenger het volgende:

[..]

Ik heb er niet persoonlijk ervaring mee, maar ik ben inderdaad arts en ben er diverse malen bijgeweest. Daarom kan ik ook dit mededelen. Derhalve ben ik erg blij het niet zelf te moeten ondergaan dat geef ik altijd toe.
Ik zeg ook altijd dat ik blij ben aan de andere kant van de naald te staan
Kan me voorstellen dat je daar blij om bent
Ik zou enorm opzien tegen zoiets namelijk, echt verschrikkelijk lijkt het me
pi_19975144
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:45 schreef Cafun het volgende:

Seritide 500 mg
Singuair 10 mg

Je hebt er zo'n last van en je ouders roken gewoon in huis

pi_19975151
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:47 schreef Stuart het volgende:

[..]

Hoest je dan ook veel slijm op
Inderdaad. Waar herleid je dat uit??
pi_19975198
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:56 schreef Cafun het volgende:

[..]

Inderdaad. Waar herleid je dat uit??
Omdat ik daar zelf ook regelmatig last van heb namelijk
pi_19975212
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:56 schreef milagro het volgende:

[..]

Ja dat wel, maar ze zijn er ook over aan het nadenken..
Nu heb ik er niet zo heel veel last meer van, leuk is anders.. Alleen de arts heeft niet met zoveel woorden gezegd dat ze moeten stoppen met roken.

Ik zie er ook erg tegenop.
Gewoon bang dat ik mij niet rustig kan houden en dat ik braakneigingen enzo ga krijgen. Daarom lijkt mij een narcose wel wat..
Zitten daar echt zoveel risico's aan? Ben al wel eens vaker onder narcose geweest (toen was ik een jaar of 8).

[ Bericht 18% gewijzigd door Cafun op 17-06-2004 21:01:07 (toevoeging) ]
  donderdag 17 juni 2004 @ 20:59:32 #24
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_19975234
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:56 schreef milagro het volgende:

[..]

mmm .. ik heb gewoon gerookt toen ik het benauwd had.
Je wil niet op de longafdeling gaan kijken hoor Milagro.
De meeste longpatienten rennen stiekum naar buiten voor een peuk! Ik denk dat minder dan de helft van de longpatienten niet rookt......
pi_19975275
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:58 schreef Cafun het volgende:

[..]

Ja dat wel, maar ze zijn er ook over aan het nadenken..
Nu heb ik er niet zo heel veel last meer van, leuk is anders.. Alleen de arts heeft niet met zoveel woorden gezegd dat ze moeten stoppen met roken.
jammer dat je ouders dat niet uit zich zelf doen

ms of ws zijn zij ook wel de beginoorzaak van je probleem
pi_19975279
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:59 schreef Pearly het volgende:

[..]

De meeste longpatienten rennen stiekum naar buiten voor een peuk! Ik denk dat minder dan de helft van de longpatienten niet rookt......
Hoe kom je nou weer aan zulke cijfers ?

Ikzelf rook dus niet, en ik ken heel veel mensen, welke net als ik astmatisch zijn, maar ze roken allemaal niet hoor
pi_19975309
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:01 schreef milagro het volgende:

[..]
ms of ws zijn zij ook wel de beginoorzaak van je probleem
Ja misschien ook wel, ik weet het niet.. We zullen het volgende maand (17 juli) wel zien....
  donderdag 17 juni 2004 @ 21:03:14 #28
62567 Red_Avenger
Prik...zei de cactus
pi_19975324
quote:

[..]

Helaas klopt dit volledig.
Stug benauwd zijn en doorroken en daarna gelijk zuurstof willen en sprayen....moe word ik daarvan en 1 van de redenen dat ik geen longarts wilde worden
pi_19975356
quote:

[..]

Ik heb pas geleden 3 weken in het ziekenhuis gelegen tussen de longemfyseem patienten, dus ik weet er alles van..

Wat een ellende en dan allemaal self inflicted en dan idd nog stiekem roken
pi_19975433
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:03 schreef Red_Avenger het volgende:

[..]

Helaas klopt dit volledig.
Stug benauwd zijn en doorroken en daarna gelijk zuurstof willen en sprayen....moe word ik daarvan en 1 van de redenen dat ik geen longarts wilde worden
Ik werd er heel bozig van, die mensen kosten handen vol geld, bezorgen enorm veel overlast en helpen totaal niet mee met het genezings/behandelproces, want zodra ze het ziekenhuis uit zijn roken ze gewoon weer door.
De man met wie ik een kamer deelde, stikte iedere nacht minsten 30 keer in zijn eigen longvocht
En dit was de 3e keer binnen een jaar dat hij opgenomen was
  donderdag 17 juni 2004 @ 21:10:35 #31
62567 Red_Avenger
Prik...zei de cactus
pi_19975528
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:07 schreef milagro het volgende:

[..]

Ik werd er heel bozig van, die mensen kosten handen vol geld, bezorgen enorm veel overlast en helpen totaal niet mee met het genezings/behandelproces, want zodra ze het ziekenhuis uit zijn roken ze gewoon weer door.
De man met wie ik een kamer deelde, stikte iedere nacht minsten 30 keer in zijn eigen longvocht
En dit was de 3e keer binnen een jaar dat hij opgenomen was
Niet alle longpatienten zijn gelukkig zo die in het ziekenhuis liggen, maar een aantal wel zeer zeker.
Ongelofelijk soms wat men uithaalt
pi_19975615
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:10 schreef Red_Avenger het volgende:

[..]

Niet alle longpatienten zijn gelukkig zo die in het ziekenhuis liggen, maar een aantal wel zeer zeker.
ik vind het ook irritant dat mensen longpatienten maar zo generaliseren ! Ik heb nog nooit gerookt, en iedereen die ik ken met zulke klachten als ikzelf, rookt niet ! Het is dus echt niet zo, dat de meeste maar roken hoor
pi_19975623
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:10 schreef Red_Avenger het volgende:

[..]

Nee ze zijn gelukkig niet allemaal zo.
Al lagen bij mij op de kamer alleen maar stugge rokers te rochelen.
De dame die naast mij lag kreeg de uitslag longemfyseem, daar was ze blij mee, want dan was het niet haar hart en hoefde ze die plaspillen tenminste niet meer
En het kwam natuurlijk niet door het tig jaar roken, nee, het kwam door de insectenspray, die gespoten was voor ze haar nieuwe woning betreden had

Maar goed, off topic.
  donderdag 17 juni 2004 @ 21:17:20 #34
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_19975697
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:01 schreef Stuart het volgende:

[..]

Hoe kom je nou weer aan zulke cijfers ?

Ikzelf rook dus niet, en ik ken heel veel mensen, welke net als ik astmatisch zijn, maar ze roken allemaal niet hoor
Ik vind dat je vaak aanvallend reageert op wat mensen hier neertikken ......
Het leest niet zó leuk moet ik eerlijk zeggen.
Maar dat is mijn mening hoor! Kan zijn dat anderen dit niet 'zo lezen ...
pi_19975739
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:17 schreef Pearly het volgende:

[..]

Ik vind dat je vaak aanvallend reageert op wat mensen hier neertikken ......
Het leest niet zó leuk moet ik eerlijk zeggen.
Maar dat is mijn mening hoor! Kan zijn dat anderen dit niet 'zo lezen ...
Sorry Al is jouw generalisatie ook niet iets wat op prijs wordt gesteld hier

Anyway, sterkte TS, ik hoop voor je, dat je medicijnen voldoende zullen werken, en dat je genoemd onderzoek niet hoeft te ondergaan !

[ Bericht 8% gewijzigd door Stuart op 17-06-2004 21:24:06 ]
  donderdag 17 juni 2004 @ 21:23:48 #36
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_19975862
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:18 schreef Stuart het volgende:

[..]

Sorry
ik moest 't effe kwijt .... ik aanvaard je 'sorry' alleen laat dat klote woordje 'generalisatie' maar achterwegen want het is zeer vermoeiend als je het vaak gebruikt en het klopt 'nergens'! Favo?

[ Bericht 6% gewijzigd door Pearly op 17-06-2004 22:06:10 ]
pi_19976383
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:14 schreef Stuart het volgende:

[..]

ik vind het ook irritant dat mensen longpatienten maar zo generaliseren ! Ik heb nog nooit gerookt, en iedereen die ik ken met zulke klachten als ikzelf, rookt niet ! Het is dus echt niet zo, dat de meeste maar roken hoor
Red_Avenger generaliseert niet... hij heeft het over dingen die hij in zijn werk ziet!
Hij zegt ook niet dat alle longpatienten roken, maar dat er best veel zijn die benauwd zijn en evengoed nog in het rookhol gaan zitten "stomen" en daarna weer allerhande spul nodig hebben om weer "normaal" adem te kunnen halen.
Fake it till you make it...
pi_19977032
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:18 schreef Stuart het volgende:
Anyway, sterkte TS, ik hoop voor je, dat je medicijnen voldoende zullen werken, en dat je genoemd onderzoek niet hoeft te ondergaan !
Ik hoop het ook.
We zullen wel zien
  donderdag 17 juni 2004 @ 22:05:05 #39
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_19977094
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:43 schreef Nijna het volgende:

[..]

Red_Avenger generaliseert niet...
Dat zei ik .....

donderdag 17 juni 2004 @ 22:08:17 #40
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_19977212
en dan mag ik ze weer behandelen met de hele toestand....

COPD die stug door blijven roken! en dan aan de ventimask 60 %, bloedgassen prikken etc etc

ff aanvulling:
er wordt steeds over rokers gesproken maar bij COPD is dit terecht, copd is een irreversibele chronische toestand van de longen, veroorzaakt door roken..

daarom is de naam cara ook verdwenen en spreken we nu over ASTMA (dit komt niet door roken, maar is een reactie/ allergisch van de longen en de longen worden hierbij niet permanent beschadigd)

Nurse J
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  donderdag 17 juni 2004 @ 22:16:12 #41
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_19977434
Kijk ..... Now wordt er getalkt!
  donderdag 17 juni 2004 @ 22:18:40 #42
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_19977503
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 22:16 schreef Pearly het volgende:
Kijk ..... Now wordt er getalkt!
thanx pearly
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_19979123
TT aangepast.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_19979502
Info: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1212

Een narcose is zoals gezegd niet altijd zonder risico's..
Maar voordat mensen nu bang worden, de risico's hangen wel samen met een aantal factoren ( leeftijd, medische voorgeschiedenis etc)
Er worden dagelijks weet niet hoeveel narcose's gedaan.. een klein aantal heeft daadwerkelijk rechtstreekse complicaties.
Ik zie meer nare bijeffecten van de gegeven pijnmedicatie ( morfinepreperaten)

Wat betreft de rokende copd patienten.
Ik ben er geen voorstander van en ik zal patienten altijd ten strengste adviseren niet te roken.. maar er zit soms ook wel wat meer achter.
Er zijn er ook bij die eigenlijk wel willen stoppen, maar hun sigaretje als enige middel zien om de ziekte, stress en bijbehoren nog aan te kunnen.
Hoe erg en misschien achterlijk dat is.
Ik zal mensen er niet op veroordelen, het is hun lijf. ( meer dan goede info geven kan ik niet)
Wat betreft de kosten.. dat is een oneindige discussie.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_19983555
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 23:17 schreef Brennie het volgende:
TT aangepast.
Dank U
Wilde ik ook net gaan vragen.

COPD hebben ze bij mij iig uitgesloten. Eerst dacht de huisarts daar ook aan, maar dat is het dus niet.

Over de narcose: ja ik weet dat er risco's kunnen zijn.
Ik heb het er met de longarts nog wel over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')