abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 juni 2004 @ 15:56:32 #1
46511 Linz
held der helden
pi_19940041
Spelers moeten heft in handen nemen

Gepubliceerd op woensdag 16 juni 2004

Mag ik even. Mag uw Vrije Man even zeggen dat hij boos is. Hemeltergend slecht was het. Kromme tenen, maagzweren, grijze haren en nog veel meer kreeg ik van dit Nederlands elftal. En u? Herkende u nog iets van het voetbal waarmee Oranje ooit de wereld veroverde? Wat zegt u, het was slechts een flauwe afspiegeling? Het was erger dan dat, het was elf keer niks.
Zo, dat is er uit. Maar het lucht niet op. Er is al een hele nachtrust overheen en nog steeds kan ik het niet verkroppen. Als je de voetballers niet hebt, houdt het op. Doe je best, speel logisch, doe dat in een normale opstelling en als de ‘vijand’ dan beter is, handen schudden en wegwezen.

Nee, niet zeggen dat er niet op de man gespeeld mag worden. Ik speel niet op de mens Dick Advocaat, maar op de bondscoach en die verstaat zijn vak niet, althans, niet goed genoeg om ‘il capo’ van onze beste voetballers te mogen zijn.

Niet zomaar wat schreeuwen, Theo. Bewijzen moeten we hebben. Heeft u een uurtje?

Ging als bondscoach naar het WK in Amerika en zei vooraf tevreden te zijn met een plaats bij de beste acht en dat werd natuurlijk ook het eindstation, mede omdat hij in de kwartfinale tegen Brazilië de versleten Wouters koppelde aan de snelle, behendige Bebeto.
Had de beste PSV-selectie (Ronaldo, Numan, Zenden, Nilis, Stam, Cocu) van het afgelopen decennium en haalde er de tweede ronde van de Champions League niet mee. Profiteerde bij Glasgow Rangers aanvankelijk van de dominante positie die de ploeg al jaren innam, ging daarna ‘bouwen’, investeerde tientallen miljoenen in kanjers als Konterman, Mols en Ricksen en won nauwelijks nog iets.

Kwam terug bij Oranje, leverde een belabberde reeks af in de kwalificatie, had de mazzel dat ‘het volk’ hem de opstelling voorzegde tegen Schotland, verprutste alle oefenduels in de aanloop en stuurde dinsdagavond tegen Duitsland een fantasieopstelling de wei in die als los zand aan elkaar in. Zelden speelde Oranje zo stuitend ongeorganiseerd.

Misschien wordt het zaterdag tegen de Tsjechen beter. Misschien huist er in die makke internationals toch nog enige moed en hebben ze de kloten om hun lot in eigen hand te nemen. Ik kan me niet voorstellen dat een man als Jaap Stam geen hoofdpijn heeft gekregen van alle gepruts voor hem en dat hij zich niet mijn vraag herinnert gesteld aan de vooravond van het thuisduel tegen Schotland. ‘Het zwaarste komt nog, Jaap. Als jullie je geplaatst hebben, moet je je uit durven spreken over Dick Advocaat. Zie jij in hem een topcoach. ‘Maar natuurlijk’, antwoordde hij.

Het zal toch niet zo zijn dat al die gelouterde vedetten zelf na al die jaren ballen nog steeds geen idee hebben van hoe het spel gespeeld moet worden? Soms twijfel ik. Geluisterd naar het commentaar van Cocu? Alsof ik naar een andere wedstrijd had gekeken. Hoopvol, Davids gaat praten met Advocaat. Edgar is niet de man van de voorzichtige bewoordingen. De beuk erin, jongen. Als de rest zwijgt, moet jij maar je klep open trekken.

Terug naar de wedstrijd. Chaos was het. En niet per ongeluk, niet in contrast met wat er in de aanloop naar Portugal gebeurde. Puur in het verlengde lag de wanvertoning van alle gestumper tijdens de oefenduels.

Beste Dick, nog één keer, oefenen doe je in een vaste opstelling. Doel: automatismen kweken. Dat de mannen weten hoe er gespeeld moet worden. Niet de ene keer zus, de andere keer zo en dan op het moment suprème toch weer anders. Hoe vaak heeft Oranje het laatste jaar in de opstelling gespeeld waarmee gestart werd tegen Duitsland? Niet dus. Alles moest ter plekke bedacht worden. Je kijkt ernaar en je gelooft het niet.

Geen Nigel de Jong in de selectie, wél de versleten Bosvelt. Bestaat geen vergeving voor. Geen Sneijder in de basis. Heeft u enig idee waarom? Geen Robben. Arjan heeft nog geen balgevoel na zijn blessure, legde Advocaat uit. Dat heeft zo’n talent in vijf minuten, Dick. Dat raakt zo’n talent tot zijn kist niet kwijt, Dick.

Wél Van der Meyde. Wél Zenden. Hebben niks te zoeken in Oranje. En als ze dan meedoen om als vleugels in een 4-3-3 te functioneren, laat ze dan jandorie ook zo spelen. Nu zakten beiden naar het middenveld en ontstond er een 4-5-1. Met die ene, Van Nistelrooy hopeloos verloren voorin. Ook al omdat hij ondanks zijn prima doelpunt opnieuw aantoonde dat hij niet de juiste man is voor een ‘voetballend’ en niet counterend Oranje.

Wél vier man achterin voor één matige spits, Geen aanspeelpunten in de diepte, geen combinatie mogelijk, dus ging Davids bijvoorbeeld lopen met de bal op het middenveld. Jij eruit, want jij loopt met de bal, oordeelde Advocaat. Het is te krom voor woorden allemaal.

Niet wat Johan Cruijff zei. Twee minuten was wel erg weinig, vond hij, om uit te leggen wat er allemaal mis ging. Hij probeerde het toch en fileerde het team kalm tot op het bot. Essentie: er ging niks goed, het had met voetballen niks te maken. Ach, wat huilt mijn hart als ik luister naar de Meester. Waarom zit hij daar als analyticus en waarom die kwaliteitsarme Advocaat op de bank?

Ik ben boos. Ach, voetbal is maar bijzaak in het leven, zegt u. Welzeker, maar hoepel nu even op met die relativering. Nu even niet. Nu vind ik even dat wij als fans er recht op hebben dat het Nederlands elftal geleid wordt door een vakman. Hebben we de klasse niet, zo zij het. Maar altijd, altijd, altijd heb je het gevoel dat er niet uitkomt wat erin zit.

Toch, toch, het kan nog. Ga wat zeggen, Jaap. Laat alle voorzichtigheid varen, Edgar. Eis een plek op, Patrick. Dreig naar huis te gaan, Arjan. En als jij enig verstand van voetbalzaken hebt, Willem van Hanegem, als je daar niet alleen zit voor de poen en om met al jouw status de rechterhand te zijn van een man die het vak niet verstaat, doe dan wat. Maak tegen de Tsjechen een logische opstelling.

Want zaterdag zitten we er weer , wij hondstrouwe fans van Oranje, hongerig naar acceptabel voetbal, hunkerend naar een Nederlands elftal dat met alle kwaliteit eindelijk eens tot aanvaardbaar voetbal komt.

Kom op, jongens, het is jullie loopbaan, jullie willen een prijs. Grijp dan in, trek je scheur open, stel Dick achter de schermen onder curatele. Het is nog niet te laat. Blijven we ons schikken of gaan we door ruiten en riemen om eruit te halen wat erin zit?

Theo Bakker

(planet.nl)

Makes sense wat hij zegt, wat vinden jullie? Advocaat had al veel eerder moeten kiezen en daar krijgen we nu de rekening voor gepresenteerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Linz op 16-06-2004 16:47:07 ]
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_19940201
je zou het ook kunnen samenvatten
  woensdag 16 juni 2004 @ 16:09:07 #3
46511 Linz
held der helden
pi_19940442
hmm ik had het beter in VBL kunnen posten, denk ik
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_19940683
Goeie column!
  woensdag 16 juni 2004 @ 16:23:16 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_19940911
Zeker goede column!!
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_19941211
advocaat moet naar huis, die man is echt 3 x niks !!
mooie column.
it's better than yours
pi_19941337
Helemaal mee eens! Goede column!
  woensdag 16 juni 2004 @ 16:43:57 #8
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_19941414
Respect!

2000 keer uitprinten en boven het trainingsveld van Oranje uitstorten!
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
  woensdag 16 juni 2004 @ 16:48:20 #9
46511 Linz
held der helden
pi_19941536
misschien moet er een kleine vuurtje gestookt worden in het nederlandse elftal, ehm laten we zeggen, ehm Spelers tegen de Coach!!!
pi_19941716
De Kabel moet terugkomen !
  woensdag 16 juni 2004 @ 17:30:56 #11
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_19942648
ik heb al meerdere columns van deze meneer gevolgt. somsheeft ie gelijk maar af en toe zit ie er ook gigantisch naast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')