abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19931838
Ik ben dus nu stevig verkouden, vervelend, maar ach.

Er komt aan de lopende band snot uit je neus, en dat blijft maar komen, dagen achtereen. Nu vraag ik me een aantal dingen af:

- Waar komt al dat snot vandaan, en wat is het nut
- Waarom zit er altijd 1 neusgat dicht, en wisselt dat met elk paar uur
- Waarom kan je er niet doorheen ademen, maar blijkbaar wel in je slaap, want ik leef nog als ik opsta

Allemaal van die gekke dingen! Bovendien zit mijn linkeroor min of meer dicht, en geeuwen helpt niet. Is die buis (van estachius, dacht ik) dan verstopt zodat er geen lucht meer bij je oor kan bij het geeuwen?

Iemand nog meer van die eigenaardigheden? Of oplossingen en antwoorden natuurlijk, ik wil graag weten hoe het zit.
Methylfenidaathydrochloride
Laptop kopen?
KnuttiewuttieBaggersluttie O+
pi_19931869
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:34 schreef HTT-Thalan het volgende:
Ik ben dus nu stevig verkouden, vervelend, maar ach.

Er komt aan de lopende band snot uit je neus, en dat blijft maar komen, dagen achtereen. Nu vraag ik me een aantal dingen af:

- Waar komt al dat snot vandaan, en wat is het nut
Uit je longen
- Waarom zit er altijd 1 neusgat dicht, en wisselt dat met elk paar uur
Geen idee
- Waarom kan je er niet doorheen ademen, maar blijkbaar wel in je slaap, want ik leef nog als ik opsta
In je slaap adem je denk ik automatish met je mond open als je neus dicht zit

Allemaal van die gekke dingen! Bovendien zit mijn linkeroor min of meer dicht, en geeuwen helpt niet. Is die buis (van estachius, dacht ik) dan verstopt zodat er geen lucht meer bij je oor kan bij het geeuwen?

Iemand nog meer van die eigenaardigheden? Of oplossingen en antwoorden natuurlijk, ik wil graag weten hoe het zit.
pi_19932274
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:35 schreef -Xerxes- het volgende:

[..]
Wat is dan het nut van dat snot? En waarom voelt mijn voorhoofdsholte zo zwaar en vol aan, alsof het daar allemaal vandaan komt? En als het uit je longen komt, waarom bestaat er dan ook verkoudheid zonder hoesten? Stijgt het dan in dampvorm op om vervolgens aan te slaan in je neus
Laptop kopen?
pi_19932432
Snot is tegen infecties. En je wisselt normaal elke 4 uur van neusgat om door te ademen, als je verkouden bent ook.

En 's nachts adem je vanzelf door je mond.
  woensdag 16 juni 2004 @ 11:55:04 #5
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_19932492
Dat eerst je ene neusgat en later de andere dicht zit, komt doordat je altijd maar door één neusgat ademt (dus ook als je niet verkouden bent). Om de zoveel tijd (half uur tot uur 4 uur dus meen ik me te herinneren, kan me vergissen) wisselt het.
quote:
Waar komt snot vandaan?

Veel mensen vinden snot vies. Soms druipt het zomaar uit je neus. Zeker als je verkouden bent, lijkt het of je liters van dat slijmerige spul aanmaakt. Toch is het belangrijk spul. Snot zorgt er namelijk voor dat bacteriën en stof niet in je longen kunnen komen. Het goedje wordt geproduceerd in de slijmklieren in je slijmvlies. Dat is een dun laagje cellen dat overal langs je luchtwegen zit. Het slijmvlies in je neus bevat ook kleine trilhaartjes. Die gaan op-en-neer en zorgen er zo voor dat het slijm langzaam naar de neus-keelholte wordt getransporteerd. Daar kun je de zaak doorslikken of? uitspugen. Per dag maak je zo'n twee glazen snot aan. Gewoon doorslikken is het beste, want snuiten of neuspeuteren is niet gezond. Je neusvlies kan er door beschadigd raken.
En van je oren komt idd doordat je buis van Eustachius dicht gaat zitten, dit vind ik altijd het irritantste van verkouden zijn.

Wat goed werkt (vind ik) is 2 of 3 keer per dag spoelen met zout water: veel zout oplossen in een bakje (lauw) water, je neus erin, goed opsnuiven en met je hoofd achterover lekker ver omhoog laten komen. Dan eruit laten lopen/snuiten/spuigen en nog een paar keer! Is niet prettig om te doen, maar je neus gaat er wel goed open van en na 2 dagen ofzo is je verkoudheid weg.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_19932630
Dus samengevat heb je altijd wel snot, maar nu meer vanwege de verkoudsheids-infectie (wat een dom woord ) en dat snot moet je kwijt, omdat het nu vol zit met infectie-bacterie-beestjes enzo

Dat je sowieso altijd maar door 1 neusgat ademt wist ik niet, wat zou daar de grondslag dan voor zijn? Ik heb wel eens gelezen dat snot in je maag minder kwaad kan dan in een zakdoek, omdat het dan altijd in de lucht terechtkomt, terwijl als je het inslikt je maagzuur het gelijk oplost.
Laptop kopen?
pi_19932705
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:47 schreef HTT-Thalan het volgende:

[..]

Wat is dan het nut van dat snot? En waarom voelt mijn voorhoofdsholte zo zwaar en vol aan, alsof het daar allemaal vandaan komt? En als het uit je longen komt, waarom bestaat er dan ook verkoudheid zonder hoesten? Stijgt het dan in dampvorm op om vervolgens aan te slaan in je neus
Ja hallo, hoe moet ik dat weten, ik ben potdomme geen dokter!
pi_19932766
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 12:01 schreef -Xerxes- het volgende:

[..]

Ja hallo, hoe moet ik dat weten, ik ben potdomme geen dokter!
Als je het niet weet, waarom reageer je dan
Laptop kopen?
pi_19934978
En als al dat snot dan echt in je longen zit, hoe komt het dan allemaal in je neus terecht? want ik hoest lang niet zo veel op dat dat verklaart dat mijn neus aan de lopende band snot uitbraakt.
Laptop kopen?
pi_19935075
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:34 schreef HTT-Thalan het volgende:
Ik kan dat niet. Dat ik 's ochtends nog (min of meer) leef als ik verkouden ben komt doordat ik dan de hele nacht door mn mond heb liggen ademen en daar krijg je verschrikkelijke keelpijn van
Vrijwillig gebanned
pi_19935943
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:53 schreef Evil-Cherry het volgende:
En je wisselt normaal elke 4 uur van neusgat om door te ademen.
Echt?? Nooit van gehoord...
pi_19962558
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 13:19 schreef HTT-Thalan het volgende:
En als al dat snot dan echt in je longen zit, hoe komt het dan allemaal in je neus terecht? want ik hoest lang niet zo veel op dat dat verklaart dat mijn neus aan de lopende band snot uitbraakt.
Volgens mij komt het niet uit de longen, want dan zou je moeten stikken in het snot.
pi_19963782
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 12:56 schreef Daphne85 het volgende:

[..]

Volgens mij komt het niet uit de longen, want dan zou je moeten stikken in het snot.
Snot wordt gewoon geproduceerd door je slijmvliezen dunkt mij. Een normale productie van snot/slijm is bedoeld om icm neushaartjes ingeademde stofdeeltjes op te vangen zodat het als het ware de lucht filtert.

Als je verkouden bent zijn je slijmvliezen ontstoken en gaan ze daardoor extra veel snot produceren. Het resultaat is dat je dan verstopt zit.
pi_20015471
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')