abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 juni 2004 @ 09:56:55 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_19929565
quote:
Woestijn rukt onrustbarend snel op

Uitgegeven: 16 juni 2004 08:29

AMSTERDAM - Het tempo waarin land in woestijn verandert is sinds de jaren '70 verdubbeld, ondanks internationale inspanningen om dat tegen te gaan. Volgens de Verenigde Naties dreigt de woestijnvorming miljoenen mensen op de vlucht te jagen, op zoek naar groenere landen.

Een derde van het aardoppervlak loopt volgens de VN risico. Bijna een derde van Spanje dreigt in woestijn te veranderen, terwijl China sinds de jaren '50 92.100 vierkante kilometer vruchtbaar land is verloren - een gebied met de omvang van Portugal.

"Het is een catastrofe die zich sluipend voltrekt", zegt Michel Smitall, woordvoerder van de VN-organisatie die toezicht houdt op de naleving van akkoord dat woestijnvorming wereldwijd had moeten tegengaan. "Hele delen van de wereld kunnen onbewoonbaar worden."

De VN staan stil bij het feit dat het akkoord, de Conventie ter Bestrijding van Woestijnvorming, tien jaar geleden werd aangenomen. Met een ceremonie donderdag in het Duitse Bonn en een vijfdaagse conferentie, volgende week in de Braziliaanse hoofdstad Brasilia, hopen de VN aandacht te krijgen voor het probleem.

Onrustbarende feiten zijn er genoeg. Per jaar verandert tegenwoordig wereldwijd bijna 3.500 vierkante kilometer grond in woestijn. In de jaren '70 was dat nog 1.560 vierkante kilometer. In 2025 is tweederde van het vruchtbare land in Afrika verdwenen, net als eenderde van dat van Azië. Zo'n 135 miljoen mensen - evenveel als de bevolking van Frankrijk en Duitsland samen - dreigen door deze ontwikkelingen op de vlucht te worden gejaagd.

Een van de oorzaken is bevolkingsgroei. Dit leidt vooral in de Derde Wereld tot een te grote druk op het land waarvan de bevolking leeft: grasland wordt leeggegraasd, complete bossen worden omgehakt, akkers worden overbebouwd en raken uitgeput, water wordt schaarser en vervuilder.

Moderne technologie

Moderne technologie maakt het probleem niet zelden erger. in Australië pompen irrigatiesystemen zout water naar boven, waardoor landbouwgrond langzaam maar zeker verzilt en onbruikbaar raakt. In Saudi-Arabië trekken herders niet langer van oase naar oase nu ze de beschikking hebben over tankwagens met water. De kuddes blijven op één plaats, worden groter en eten alles op wat groen is. In landen als Spanje, Portugal, Italië en Griekenland slorpen vakantieoorden aan de kust het water op dat voorheen het land vochtig hield.

Experts zoals Richard Thomas van het in Syrië gevestigde Internationaal Centrum voor Landbouwonderzoek in Droge Gebieden vergelijken het probleem met huiduitslag: op diverse plaatsen ontstaan aangetaste plekken. "Het is niet zo dramatisch als een overstroming of een aardbeving", zegt Thomas. "Er zijn plaatsen waar de situatie beter wordt en plaatsen waar de situatie slechter wordt. Maar over het algemeen is de trend er een van toenemende verslechtering."

Nieuw is de ontwikkeling niet. Ooit waren Noord-Afrika en het Midden-Oosten groene gebieden. De Sahara was een savanne. Oeroude schilderingen op rotswanden, nu omringd door niets dan zand, laten de giraffes, olifanten en koeien zien die er vroeger leefden. Wel gaat de woestijnvorming nu veel sneller. De wereldwijde stijging van de temperaturen verergert het probleem. "De meeste ecosystemen hebben een kritiek punt", zegt Thomas. "Zodra je dat voorbij bent, gaat het bergafwaarts."
Bron: www.nu.nl

Ik blijf dit soort ontwikkelingen zorgwekkend vinden, de aarde wordt steeds onleefbaarder (1, 2, 3...).

Nu zijn er altijd mensen die denken 'na ons de zondvloed' (pun intended), maar zo kan het toch niet blijven doorgaan, of wel?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_19929627
Het gaat net zo lang door totdat een land onbewoonbaar dreigt te worden. Dat is op dit moment nog niet het geval dus blijft men maar doorgaan met dit beleid. Alles gericht op korte termijn planning en men is niet bereid te investeren in duurzame oplossingen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_19929731
Tja, wat doe je eraan denk ik dan. Ik zou echt geen oplossing kunnen bedenken, maar het is idd wel zorgelijk.
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_19929754
quote:
Een van de oorzaken is bevolkingsgroei. Dit leidt vooral in de Derde Wereld tot een te grote druk op het land waarvan de bevolking leeft: grasland wordt leeggegraasd, complete bossen worden omgehakt, akkers worden overbebouwd en raken uitgeput, water wordt schaarser en vervuilder.
Ik heb inzake dit probleem toch zo iets van "ver van mijn bed" en "eigen schuld dikke bult". Het besef zal toch eerst bij de bevolking in die landen moeten komen dat het zo niet langer kan.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_19929765
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 10:07 schreef Dezz het volgende:
Tja, wat doe je eraan denk ik dan. Ik zou echt geen oplossing kunnen bedenken, maar het is idd wel zorgelijk.
De oplossing is niet moeilijk. Niet al het water uit de grond pompen, ontziltingsinstallaties bouwen en overbegrazing en houtkap indammen. Maar ja, dat zijn investeringen op lange termijn.
pi_19929783
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 10:08 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ik heb inzake dit probleem toch zo iets van "ver van mijn bed" en "eigen schuld dikke bult". Het besef zal toch eerst bij de bevolking in die landen moeten komen dat het zo niet langer kan.
Het is ver van mijn bed, maar uiteindelijk heeft woestijnvorming wel invloed op het globale klimaat. Dus dan merken wij er ook wat van.
pi_19929916
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 10:08 schreef Lucille het volgende:

[..]

De oplossing is niet moeilijk. Niet al het water uit de grond pompen, ontziltingsinstallaties bouwen en overbegrazing en houtkap indammen. Maar ja, dat zijn investeringen op lange termijn.
Leg dat die arme mensen in die gebieden maar eens uit dat ze toch echt maar een kleine kudde, koeien/geiten whatever, moeten hebben. Daar zit het probleem
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  woensdag 16 juni 2004 @ 10:21:20 #8
14827 Kogando
Modelprutser
pi_19930032
Pff, allemaal greenpeace propaganda.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_19930088
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 10:16 schreef Dezz het volgende:

[..]

Leg dat die arme mensen in die gebieden maar eens uit dat ze toch echt maar een kleine kudde, koeien/geiten whatever, moeten hebben. Daar zit het probleem
De reden dat ze geen kleine kudde hebben is dat, dat niet genoeg geld oplevert om te overleveren. Ze zijn nu al arm en er is schaarste aan vruchtbare grond en water.
pi_19930178
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 10:23 schreef sampoo het volgende:

[..]

De reden dat ze geen kleine kudde hebben is dat, dat niet genoeg geld oplevert om te overleveren. Ze zijn nu al arm en er is schaarste aan vruchtbare grond en water.
Ja dat zeg ik toch ook, je kunt die mensen niet gaan zeggen dat ze kleinere kuddes moeten hebben.
  woensdag 16 juni 2004 @ 10:34:14 #11
13250 Lod
Sapere aude!
pi_19930305
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 10:28 schreef Dezz het volgende:

[..]

Ja dat zeg ik toch ook, je kunt die mensen niet gaan zeggen dat ze kleinere kuddes moeten hebben.
Je moet ze eerder proberen wijs te maken dat ze minder nageslacht moeten voortbrengen. Niet dat dat snel zal gaan lukken, maar toch.
GNU Terry Pratchett
  woensdag 16 juni 2004 @ 10:38:54 #12
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_19930402
Ik heb dit ook gelezen en maak me er ook zorgen over. Maar een land als Spanje moet dat toch kunnen tegen gaan bouw een ontziltings installatie en bevoorraad daar je toeristische plekken mee dan blijft er weer water over voor de rest van Spanje en kan je de woestijn tegen gaan. Of anders ga in de leer bij de Israeliers, die kunnen wel woestijn omturnen.

Van die arme landen begrijp ik het maar dat is hun eigen schuld. Te grote gezinnen in stand gehouden door voedselhulp van Westerse wereld zo komt er nooit een goede balans bij hun op het land.
mai pen rai
pi_19931115
Er zal niets mee gebeuren, niet zolang de westerse wereld er geen last van heeft.
  woensdag 16 juni 2004 @ 11:10:42 #14
13250 Lod
Sapere aude!
pi_19931189
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Er zal niets mee gebeuren, niet zolang de westerse wereld er geen last van heeft.
Maar dat gaat ooit wel gebeuren. En hebben de niet westerse landen (en dan met name de woestijn landen) geen verantwoordelijkheid of überhaupt toekomstvisie?
GNU Terry Pratchett
  woensdag 16 juni 2004 @ 11:10:47 #15
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_19931193
Moet de gehaatte Westerse wereld overal voor opdraaien ? Vind dat ze eerst dat in Spanje moeten oplossen en in de leer moeten gaan bij de Israeliers.
mai pen rai
pi_19931259
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 09:56 schreef Verbal het volgende:
(1, 2, 3...).
4, hoedje van, hoedje van?
pi_19931298
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:10 schreef Lod het volgende:

[..]

Maar dat gaat ooit wel gebeuren. En hebben de niet westerse landen (en dan met name de woestijn landen) geen verantwoordelijkheid of überhaupt toekomstvisie?
Nee. Het westen heeft eeuwenlang hun handje vastgehouden en alles werd voor ze gedaan. De meesten leven daar per dag. Het is net als met een kind. Als je die overmatig controleert en bij het handje houdt, tot op latere leeftijd, zal deze ook niet altijd zelfstandig kunnen opereren in de toekomst. De achterstand is nu zo groot, dat sommige landen inderdaad geen toekomstvisie meer hebben, want ze beseffen dat ze toch altijd achter zullen blijven en het gat alleen maar groter wordt. Het klimaat speelt hier ook een niet te onderschatten rol in.
pi_19931375
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:10 schreef niet_links het volgende:
Moet de gehaatte Westerse wereld overal voor opdraaien ? Vind dat ze eerst dat in Spanje moeten oplossen en in de leer moeten gaan bij de Israeliers.
De Israëliers hebben het goed gedaan. Vergeet echter niet dat ze zonder de immense hulp uit Amerika nooit zover hadden kunnen komen. Onderschat het aantal joden met macht en kapitaal in Amerika niet.
  woensdag 16 juni 2004 @ 11:21:38 #19
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_19931487
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:15 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Nee. Het westen heeft eeuwenlang hun handje vastgehouden en alles werd voor ze gedaan. De meesten leven daar per dag. Het is net als met een kind. Als je die overmatig controleert en bij het handje houdt, tot op latere leeftijd, zal deze ook niet altijd zelfstandig kunnen opereren in de toekomst. De achterstand is nu zo groot, dat sommige landen inderdaad geen toekomstvisie meer hebben, want ze beseffen dat ze toch altijd achter zullen blijven en het gat alleen maar groter wordt. Het klimaat speelt hier ook een niet te onderschatten rol in.
Ja maar zodra we ze wat opdringen is het kolonialisme dus dit is ook niet de weg ze zijn gewoon zelf verantwoordelijk.

P.s nog even over israel waarom kunnen we er niet van leren KirmiziBeyaz ? Bedoel ok het heeft geld gekost maar ze hebben wel goede technieken.
mai pen rai
  woensdag 16 juni 2004 @ 11:21:43 #20
58560 Oksel
Gezellig.
pi_19931492
Over een tijdje breekt er een tijd aan dat iedereen weer voor zichzelf moet gaan zorgen. De zwakken zullen het niet redden. Zo hou je een diersoort gezond. En zo hou je tevens de aarde gezond.
  woensdag 16 juni 2004 @ 11:21:44 #21
13250 Lod
Sapere aude!
pi_19931494
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:15 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Nee. Het westen heeft eeuwenlang hun handje vastgehouden en alles werd voor ze gedaan. De meesten leven daar per dag. Het is net als met een kind. Als je die overmatig controleert en bij het handje houdt, tot op latere leeftijd, zal deze ook niet altijd zelfstandig kunnen opereren in de toekomst.
Dan moeten we het kind volwassen laten worden. Hoe?? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.
quote:
De achterstand is nu zo groot, dat sommige landen inderdaad geen toekomstvisie meer hebben, want ze beseffen dat ze toch altijd achter zullen blijven en het gat alleen maar groter wordt.
Komt bij mij een beetje fatalistisch over en dat vind ik erg jammer. Ze hebben een achterstand op de westerse wereld (van uitgaande dat onze westerse wereld zoveel beter is, wat nog wel te bezien valt (maar dat terzijde)) maar die is wel degelijk in te halen. Ze moeten het alleen wel willen. Maar als ze het makkelijker vinden om het kindje te blijven van de westerse wereld... Zo zitten we wel een beetje in een vicieuze cirkel of niet?
GNU Terry Pratchett
  woensdag 16 juni 2004 @ 11:23:52 #22
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_19931550
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Spanje is niet westers?
pi_19931774
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:21 schreef niet_links het volgende:

[..]

Ja maar zodra we ze wat opdringen is het kolonialisme dus dit is ook niet de weg ze zijn gewoon zelf verantwoordelijk.

P.s nog even over israel waarom kunnen we er niet van leren KirmiziBeyaz ? Bedoel ok het heeft geld gekost maar ze hebben wel goede technieken.
Er hoeft niets opgedrongen te worden. Eerlijke handel kan wel gestimuleerd worden. Momenteel is het zo dat rijke westerse partijen het grootste deel van de economien in 3e wereld landen in handen hebben. Kortom, ze worden hier uitgezogen. Het enige doel van dit soort bedrijven is om zeer goedkope krachten en goederen in Afrika te gebruiken en voor een veelvoud in de westerse wereld te verkopen. Aan het eind zou iedereen voor zichzelf verantwoordelijk moeten zijn. Ontwikkelingshulp ben ik wel voor. Maar dan in de vorm zoals bij Israel. Het moet goed zijn voor de zelfstandigheid van een staat en haar onderdanen. Ze moeten er echt ietst aan hebben.

Ik zeg nergens dat we niets kunnen leren van Israël. Ik zeg alleen dat Israël veel hulp had, wat veel andere landen niet hebben. Die goede technieken zijn namelijk tot stand gekomen door grote financiele steun bij de ontwikkeling van deze technieken.
pi_19931804
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:23 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Spanje is niet westers?
Tot voor kort werd Zuid Spanje nog gezien als noord afrika.
pi_19931907
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Tot voor kort werd Zuid Spanje nog gezien als noord afrika.
Bullshit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')