quote:
Op woensdag 16 juni 2004 13:10 schreef nikk het volgende:
[..]
Daar is hij juist als spits wel verantwoordelijk voor. Hoe moeten immers de middenvelders aansluiten? Je kan niet van een middenvelder verwachten het spel te maken als je voorin geen spelers hebt lopen die een bal vast kunnen houden. Tenzij je Maradona in het team hebt zitten...
Zoals ik meerdere keren heb herhaald: dat ligt dus aan de taktiek en de spelerskeuzes van Advocaat. Hij wilde niet het traditionele 'omsingelende' spel zien omdat dit teveel risico's inhield ivm counters. Bedoeling was dus om snel te in spelen (tenminste, dat lijkt me de bedoeling, als je de gaten tussen die linies zag) maar dat gebeurde dus niet. Advocaat - en in feite iedereen die de zwaktes van Ruud erkent - zou dus niet van hem moeten verwachten om te kaatsen en balbezit te houden omdat hij daar niet op geselecteerd is. Is er een duidelijke keuze gemaakt tussen 'Kluijff' en van nistelrooij, wat impliceert dat er voor een andere taktiek gekozen moet worden. Als die taktiek vervolgens niet goed uitgevoerd wordt dan kun je dat dus niet van Nistelrooij verwijten die dan tegen zijn natuur in moet gaan kaatsen, maar degene die de taktiek bedenkt en die de spelers selecteert.
quote:
Dan kan je lang wachten vrees ik. Die perfecte ballen zal hij maar zeer, zeer zelden krijgen. Het Nederlands elftal heeft een ander type spits nodig. Daarnaast, Makaay is minstens net ze effectief in het benutten van (halve) kansen en kan wel een bal vasthouden en de combinatie zoeken.
Dat is mij om het even. Voor mij in ieder geval alles behalve 'Kluijff' want die schopt er echt niets in..
quote:
Desalniettemin ben ik het met je eens. RvN moet op zijn manier bediend worden, en dan is het echt een superspits (al dan niet intikker). Maar ik ben van mening dat je dan wel een erg beperkt en ook slecht spel speelt.
Idd, het speltype is een keuze. Probleem is echter dat het bijna de enige keuze is omdat 'Kluijff' hopeloos uit vorm is en erg inefficient met kansen om gaat en omdat een twee-centrale-spitsen systeem nog nooit heeft gewerkt. Ik wil Makaay overigens ook wel een kans geven als centrale aanvaller. Die maakt nog onwaarschijnlijkere goals.
![]()
quote:
Hij verloor niet best wat ballen, hij verloor ze praktisch allemaal.
Dan hebben wij een andere wedstrijd gezien want zo erg was het niet. Mijn punt is dat een groot deel van zijn balverlies door de taktiek komt omdat hij in feite gedwongen werd om te gaan kaatsen en op balbezig te spelen omdat hij geen enkele ondersteuning in de spits kreeg. Verder voetbalde hij overigens even waardeloos als de rest van de selectie maar hij scoorde wel. Het is dus misplaats om hem alleen op het gebrek aan kansen aan te spreken en om dan ook maar meteen weer om good old 'Kluijff' te roepen, die al jarenlang bewijst dat hij het nét niet is.
quote:
Kluivert en Makaay vormden een aardig koppel. Dat hebben ze meerdere keren laten zien. Het ging pas fout toen Van der Vaart erachter ging spelen.
Nou, ik heb NL nog nooit tegen een tegenstander boven het niveau Liechtenstein goed zien spelen met een centraal spitsenduo. Sterker nog: het is een héle tijd geleden dat ik Nederland goed heb zien spelen. (eerste helft Tsjechië thuis)