quote:
Polonaise in Porto
Gepubliceerd op dinsdag 15 juni 2004
PORTO (ANP) - Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dansten dinsdag duizenden volwassen oranjesupporters op de klanken van de Kabouterdans. In de verzengende hitte doodde het legioen op een plaatselijk plein de tijd voor het Nederlands elftal dinsdag voor de eerste keer dit toernooi een balletje trapt.
Tegen Duitsland nog wel. ,,Het is hier fantastisch'', zegt Joke Lander (51) uit Delft. ,,Dit kunnen we alleen in Nederland.'' Lander is samen met haar zusje Marianne van Harderveld (47) verkleed als een boerin. Oranje rok, Zeeuwse kap en in de hand een Nederlands biertje. ,,We zijn hier een week'', vertelt Marianne. ,,We hebben de mannen thuisgelaten. Dit is ons feestje. We gaan naar alle thuiswedstrijden van Oranje. En we zijn bekend hoor. Iedereen noemt ons hier de Beppies.'' Na nog een slokje bier verdwijnt het duo in de deinende oranjemassa.
Op het Praca Cadeia da Relacao, waar het officiële feest van de supportersclub van oranje wordt gehouden, zijn in de loop van dinsdag duizenden bont verklede supporters samengekomen. Er wordt een miss Oranje gekozen. Dweilbandjes en artiesten vermaken er de supporters. Iedereen is opgelaten. ,,Ik sprak net een Duitser. Die was jaloers. Zij hebben dit soort feesten niet'', aldus Van Hardeveld.
Partij zuipen
Marijn van der Hoofden uit het Brabantse Dorst is maandag aangekomen in Portugal. Samen met vriend Gijs reed hij de 2400 kilometer naar Porto. Op het Praca Cadeia da Relacao vindt hij precies waar hij naar op zoek was. ,,Het is zoals ik het had verwacht'', zegt hij. ,,Gewoon een flinke partij zuipen. Geweldig. We vermaken ons prima.''
Lloyd Vandenberg, voorzitter van de Supportersclub van Oranje, die het feest organiseerde, is erg tevreden over het verloop van de dag. ,,Al veel eerder dan verwacht zijn er hier duizenden mensen. Iedereen heeft het enorm naar zijn zin. Het benadert de sfeer die we hadden op de feesten in 1998 in Frankrijk. Geweldig. Ik denk echt dat alleen Nederlanders deze sfeer kunnen maken. Uniek.''
Kabouterdans? Ik heb niks tegen teletoeters, maar dit is wel een tikkeltje overdreven.
![]()
Toch wel blij dat de stemming er goed in zit.