abonnement Unibet Coolblue
pi_19919267
Tja, ik weet ook niet in hoeverre het waar is, maar die 40 jaar, dat geloof ik eigenlijk ook niet zo. Feitenlijk is het gewoon zo, dat de olie prijs - inflatie meegerekend - helemaal niet op een recordhoogte is. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
  dinsdag 15 juni 2004 @ 21:33:16 #27
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_19920697
Ze zijn afrika vergeten.
Pimpin' iron @ dutchbodybuilding.com
pi_19921417
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 17:14 schreef more het volgende:
Olievoorraden voldoende voor veertig jaar
Lijkt me een probleem waar wij als 'het volk' ons niet bezig mee hoeven te houden
pi_19921522
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 17:42 schreef pesci het volgende:

[..]

Volgens mij kun je in plaats van zo onbehouwen te reageren beter eerst wat aandachtiger lezen.

Als er geen alternatief wordt gevonden breekt op een gegeven moment massaal de pleuris uit en wordt de laatste olie ook niet meer gebruikt.
Tuurlijk joh
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 20:19 schreef Keessie het volgende:
Ik lees de Elsevier. In de Elsevier had een professor een ingezonden brief verstuurd dat er nog voor 500 jaar olie is, genoeg voor het huidige vebruik.

Het was de elsevier van 2 weken terug, die van mij ligt momenteel bijn mijn vriendein. Iemand deze elsevier nog, en kan ie die even quoten? Volgens de professor liggen er in Canda en Amerika nog meer oliereserver dan in heel het Midden Oosten bij elkaar.

Edit: even 'gegoogled', lees dit eens: Klik hier
Als dat waar zou zijn, waarom vallen ze dan in hemelsnaam Afghanistan en Irak binnen, als ze de olie in eigen land hebben?
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
  dinsdag 15 juni 2004 @ 22:29:48 #30
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_19922484
offtopic reacties verwijderd.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 15 juni 2004 @ 23:14:11 #31
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_19923975
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 21:58 schreef Davitamon het volgende:
Als dat waar zou zijn, waarom vallen ze dan in hemelsnaam Afghanistan en Irak binnen, als ze de olie in eigen land hebben?
Ik vraag me af of een bezetting van Afganistan economisch rendabel is. Ik verwacht van niet. De olie-voorraden zijn daar te weinig voor.

Irak is natuurlijk een ander verhaal.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  dinsdag 15 juni 2004 @ 23:30:01 #32
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_19924439
Ik denk dat de economie zich wel tijdig inspeelt als de olie toch zal opraken. De elektriciteitsproductiek an wel opgevangen worden door kernenergie, kolencentrales en schone energie.

Vervoer is meer een probleem, maar als iedereen vandaag de dag zuinige auto's zou kopen, zou je al snel de helft aan benzine kunnen besparen.

Het komt allemaal wel goed
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_19925206
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 21:58 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Tuurlijk joh
[..]
Oh sorry, ik heb me blijkbaar vergist. We gaan samen met het Internationale Hof en de Verenigde Naties om tafel zitten om de laatste beetjes olie op een rechtvaardige manier te verdelen.

Not believing in force is the same as not believing in gravity - Leon Trotski
  dinsdag 15 juni 2004 @ 23:58:39 #34
3185 Adelante
To let it go now
pi_19925235
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 23:30 schreef Flumina het volgende:
Ik denk dat de economie zich wel tijdig inspeelt als de olie toch zal opraken. De elektriciteitsproductiek an wel opgevangen worden door kernenergie, kolencentrales en schone energie.

Vervoer is meer een probleem, maar als iedereen vandaag de dag zuinige auto's zou kopen, zou je al snel de helft aan benzine kunnen besparen.

Het komt allemaal wel goed
niet eens iedereen hoeft een schonere auto te kopen,
alleen de Amerikanen zou al flink wat schelen
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_19926937
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 18:14 schreef pesci het volgende:

[..]

Mind you, Shell is de enige die het tot nu toe heeft toegegeven.

Mijn oom zoekt al zo'n vijfentwintig jaar naar olie voor Shell. Nu is ie daarmee gestopt, en voor zover ik weet doet Shell buiten de Sachalin-velden vrijwel niets meer aan het prospecten van nieuwe gebieden.
Shell zoekt nog op vele plaatsten naar olie, nu ook bijv. nigeria. Over dat reserve-gelul, dat komt omdat shell zijn eigen regels hiervoor heeft. De officiele regels zijn afkomstig uit wallstreet waar je je dus alleen hoeft te houden als je hier genoteerd staat. Dat was tot voor kort niet, maar omdat shell een amerikaans bedrijf over had genomen moest het dus ineens toch. En daar hebben ze niet goed opgelet, maar het is voor boekhoud gedoe dus. (Total-fina-elf hoeft zich bijv. ook niet aan deze richtlijnen te houden). Ook al heeft shell wel minder nieuwe voorraden gevonden dan de concurrenten:
de rest vindt per jaar meer nieuwe reserves dan dat er geproduceert wordt.
Daarom is die piek dus nog niet zo heel snel.
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 20:25 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Goh, waarom vertrouw ik die bron toch niet....
ja waarom niet?


verder.., afrika gebruikt de komende 40 jaar waarschijnlijk toch geen olie
en de irak oorlog kost vele malen meer dan de olie op zou kunnen brengen voor de staat.
Afghanistan heeft vrijwel niet eens olie.
pi_19929492
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 17:55 schreef pesci het volgende:

[..]

Probleem is dat lang voordat de olie definitief op is, de vereiste dagproductie van (nu) 81 miljoen vaten niet meer te halen is. Daardoor zal de vraag steeds meer het aanbod overstijgen en is oliewinning voor gebruik als brandstof gewoonweg niet meer interessant.
Teerzand ed kunnen een oplossing bieden, al is daar op dit moment nog teveel onzekerheid over. De grote jongens doen er overigens wel allemaal onderzoek naar.
De vraag is onverwacht hard gestegen, dus moet men nu versneld ongebruikte velden in productie nemen. Dat duurt even, maar dan komt er ook weer rust op de oliemarkt.
Kijk je kunt nu eenmaal niet vandaag op morgen een nieuw veld in gebruik nemen.
  woensdag 16 juni 2004 @ 10:50:22 #37
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_19930714
Probleem is dat in bepaalde staten in amerika een fles water duurder is als een fles benzine. Ook wordt er belasting voordeel gegeven voor mensen die met SUV autos rijden (die enorme bakken die 1 op 4 rijden) In Amerika is er totaal geen besef dat ze zuinig moeten doen. Als ze daar zuinige autos zouden gaan gebruiken dat zou pas schelen. De gemiddelde amerikaan gebruikt 4 x zoveel energie als de gemiddelde europeaan.

bron national geograpic juni 2004 atrikel Olie de laatste druppel

Voor iedereen die geintresseerd is die moet dat artikel lezen is echt super.
mai pen rai
pi_19931097
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 10:50 schreef niet_links het volgende:
Probleem is dat in bepaalde staten in amerika een fles water duurder is als een fles benzine. Ook wordt er belasting voordeel gegeven voor mensen die met SUV autos rijden (die enorme bakken die 1 op 4 rijden) In Amerika is er totaal geen besef dat ze zuinig moeten doen. Als ze daar zuinige autos zouden gaan gebruiken dat zou pas schelen. De gemiddelde amerikaan gebruikt 4 x zoveel energie als de gemiddelde europeaan.

bron national geograpic juni 2004 atrikel Olie de laatste druppel

Voor iedereen die geintresseerd is die moet dat artikel lezen is echt super.
Dat zie je verkeerd! De Amerikaanse overheid gunt hun burgers gewoon meer, produkten worden daar verkocht tegen kostprijs + winst, en zonder een berg belasting zoals in Nederland/Europa. Hier kopen de mensen met veel geld evengoed een dure auto met hoog verbruik. Ik heb zelf ook een Jeep Grand Cherokee met V8 en een Dodge Ram Pickup met V8 http://home.planet.nl/~wijnh058/ alleen die hebben me 2 x zoveel gekost dan ze in Amerika kosten.
De amerikaanse overheid pompt overigens meer geld in onderzoek naar alternatieve energiebronnen, dan alle europese landen bij elkaar.
Mensen willen niet minder consumeren, hier stijgt de consumptie (van alles) ook nog steeds naar mate we rijker worden, dus het wachten is op schone energiebronnen zodat we nog meer kunnen comsumeren.
  woensdag 16 juni 2004 @ 11:17:54 #39
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_19931387
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:07 schreef more het volgende:

[..]

Dat zie je verkeerd! De Amerikaanse overheid gunt hun burgers gewoon meer, produkten worden daar verkocht tegen kostprijs + winst, en zonder een berg belasting zoals in Nederland/Europa. Hier kopen de mensen met veel geld evengoed een dure auto met hoog verbruik. Ik heb zelf ook een Jeep Grand Cherokee met V8 en een Dodge Ram Pickup met V8 http://home.planet.nl/~wijnh058/ alleen die hebben me 2 x zoveel gekost dan ze in Amerika kosten.
De amerikaanse overheid pompt overigens meer geld in onderzoek naar alternatieve energiebronnen, dan alle europese landen bij elkaar.
Mensen willen niet minder consumeren, hier stijgt de consumptie (van alles) ook nog steeds naar mate we rijker worden, dus het wachten is op schone energiebronnen zodat we nog meer kunnen comsumeren.
Ik vind jou dan dus een associaal. Ik ben er voor zuinig te doen met olie dat soort autos moet eigenlijk gewoon niet kunnen. Ik zie het helemaal niet verkeerd amerika ziet het verkeerd op het moment dat er zuinige autos zijn moet je die gebruiken en zo het milieu sparen. Kan je die niet betalen kan ik me nog wat bij voorstellen maar als je geld heb en doelbewust zon benzine slurpend monster koopt dan ben je fout bezig.

Als iets loopt op een schone energiebron kan ik alleen toejuichen. Lees dat artikel en dan worden je ogen wel geopend. Hoe kan de US er meer geld in stoppen met een olieman als Bush als president, het is allemaal een farce.

Nog even terug komende op kostprijs plus wins.. de echte kostprijs voor het milieu is misschien wel een stuk hoger als wat we er voor betalen.
mai pen rai
pi_19934475
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 23:14 schreef Flumina het volgende:

[..]

Ik vraag me af of een bezetting van Afganistan economisch rendabel is. Ik verwacht van niet. De olie-voorraden zijn daar te weinig voor.
Het gaat ook niet om de voorraden van afghanistan, maar om de geologisch ligging, zodat er een oliepjipleiding komt welke uit het kaspisch gebeid richting turkije/ europa/ betrouwbare havens kan transporteren.
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 01:22 schreef -Pepe- het volgende:
Ook al heeft shell wel minder nieuwe voorraden gevonden dan de concurrenten:
de rest vindt per jaar meer nieuwe reserves dan dat er geproduceert wordt.
Daarom is die piek dus nog niet zo heel snel.
Wie schrijft bewijst, waar haal je je informatie vandaan dat er afgelopen jaar meer olie gevonden is dan geproduceerd.
pi_19935766
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 13:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het gaat ook niet om de voorraden van afghanistan, maar om de geologisch ligging, zodat er een oliepjipleiding komt welke uit het kaspisch gebeid richting turkije/ europa/ betrouwbare havens kan transporteren.
[..]

Wie schrijft bewijst, waar haal je je informatie vandaan dat er afgelopen jaar meer olie gevonden is dan geproduceerd.
Je bedoelt geografisch denk ik ipv geologisch. Als je een pijpleiding van het kaspisch gebied naar turkije/ europa/ betrouwbare havens wil leggen
kom je ook niet in afghanistan.

(kan niet zo snel een beter plaatje vinden)
afghanistan ligt een stuk oostelijker dan het kaspische gebied.

Ik had die informatie gehaald uit een stuk in de volkskrant van een maand geleden ongeveer. zal eens kijken of ik het kan vinden.
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 11:07 schreef more het volgende:

[..]

De amerikaanse overheid pompt overigens meer geld in onderzoek naar alternatieve energiebronnen, dan alle europese landen bij elkaar.
Mensen willen niet minder consumeren, hier stijgt de consumptie (van alles) ook nog steeds naar mate we rijker worden, dus het wachten is op schone energiebronnen zodat we nog meer kunnen comsumeren.
Ik wil hier ook wel eens een bron van zien.
In feite subsidieert de amerikaanse overheid nog steeds het gebruik van zo min mogelijk zuinige auto's volgens mij. Er wordt in de hele autoindustrie iig geen moeite gedaan, hoe meer er verbruikt wordt hoe beter lijkt het wel.
pi_19936058
het betreffende artikel:
de Volkskrant - Shell is zoeken naar olie verleerd
www.volkskrant.nl/economie/1082185115612.html
(kan er zelf niet bij omdat ik geen abonement heb)
pi_19939335
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 13:48 schreef -Pepe- het volgende:

Ik wil hier ook wel eens een bron van zien.
In feite subsidieert de amerikaanse overheid nog steeds het gebruik van zo min mogelijk zuinige auto's volgens mij. Er wordt in de hele autoindustrie iig geen moeite gedaan, hoe meer er verbruikt wordt hoe beter lijkt het wel.
Ik heb dat een keer op radio 1 gehoord, maar ik heb het ook wel eens gelezen in een blad.

Maar President Bush heeft bijvoorbeeld $ 1,2 miljard beschikbaar gesteld voor onderzoek naar Hydrogen and Fuel Cells (Auto's op waterstof)

http://www.eere.energy.gov/hydrogenfuel/
pi_19940322
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 13:57 schreef -Pepe- het volgende:
het betreffende artikel:
de Volkskrant - Shell is zoeken naar olie verleerd
www.volkskrant.nl/economie/1082185115612.html
(kan er zelf niet bij omdat ik geen abonement heb)
Ik heb wel een abbonoment, maar niet opde internet versie, of ze moeten de boel weer veranderd, hebben. (dat zijn me toch een stelletjes brasser bij die krant die snappen nog niets van internet)

Ik verbaasde me idd al over het artikel, en vroeg mij ook af waar ze die infromatie vandaan hadden. Probeer eens deze cijfers bij de volgende site te verifieren

http://eia.doe.gov

Het is zo frappant, heel veel van deze gegevens zweven gewoon op internet rond, maar er wordt geen aandacht aan besteed.
pi_19940425
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 15:34 schreef more het volgende:

[..]

Ik heb dat een keer op radio 1 gehoord, maar ik heb het ook wel eens gelezen in een blad.

Maar President Bush heeft bijvoorbeeld $ 1,2 miljard beschikbaar gesteld voor onderzoek naar Hydrogen and Fuel Cells (Auto's op waterstof)

http://www.eere.energy.gov/hydrogenfuel/
Applause Applause, wat een loze belofte, als je weet dat dit bedrag per dag aan defensie wordt uitgegeven.
pi_19940567
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 16:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Applause Applause, wat een loze belofte, als je weet dat dit bedrag per dag aan defensie wordt uitgegeven.
Het is ook maar één voorbeeld. Als je even op de sites van de betreffende departments zoekt vind je nog veel meer.

En hoezo een loze belofte, je opmerking slaat nergens op.
pi_19940685
heb dit artikel gevonden over de olievoorraden in Centraal-Azië en hoe Westerse bedrijven dat daar vandaan willen halen Afghanistan is hier dus weldegelijk een optie voor pijpleidingen, ik denk nog niet de meest aantrekkelijke vooralsnog
http://www.worldpress.org/specials/pp/front.htm
  woensdag 16 juni 2004 @ 16:26:09 #48
909 Num
Núm dus!
pi_19940991
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 13:01 schreef Basp1 het volgende:
Het gaat ook niet om de voorraden van afghanistan, maar om de geologisch ligging, zodat er een oliepjipleiding komt welke uit het kaspisch gebeid richting turkije/ europa/ betrouwbare havens kan transporteren.
Nee juist de andere kant op. Afganistan heeft inderdaad niet veel olie maar Tadzjikistan (als je dat zo schrijft) en die kleine landjes eromheen wel. (edit: zakjappanertje was me net voor) Die olie moet ergens naar de zee worden gebracht. De Zwarte zee (waar jij uiteindelijk op doelt) is veel te ver weg. Maar de Indische oceaan is dichter bij. India en Pakistan willen graag een leiding hebben. Alleen Afganistan hield de boel tot 9/11 wat tegen. Nu de Taliban weg is kan de leiding van Tadzjikistan door het noorden van Afganistan en Pakistan richting India worden gebouwd. De olie is dan ook eerder voor India dan voor Europa bedoeld.

Recentelijk zijn er nog Nederlandse troepen die kant op gestuurd naar één of andere dorpje in 't noorden van Afganistan. Kan helaas de bron niet meer vinden. Ze gingen tegelijk met die Apaches die naar Kabul gingen.

Dan over dat de olie op is. Als over enkele jaren het aanbod de vraag inderdaad niet meer aankan dat krijg je automatisch alternatieven. Simpelweg omdat die op een gegeven moment goedkoper dan olie worden. Doordat die alternatieven op steeds grotere schaal kunnen worden toegepast zullen ze nog goedkoper worden. Een voorbeeld hiervan is koolzaadolie (www.solaroilsystems.com). Dat is nu nog vrij duur vergeleken met olie maar als olie straks erg duur wordt dan wordt koolzaadolie een goedkoop alternatief.

Het zal dan ook betekenen dat niet alle olie wordt opgebruikt. Als de overgang naar een alternatief volledig is afgerond dan zit er nog genoeg olie in de grond voor medicijnen, plastic enz. Niets om je ongerust over te maken. De marktwerking zal zijn werk doen.
  woensdag 16 juni 2004 @ 16:35:54 #49
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_19941255
lekker dan, kan ik straks geen benzine aangedreven rollator rijden...nou ja dan wordt het maar elektriciteit (op spectaculaire wijze opgewekt met de oerstromen diep in de oceaan), water (stof), of een andere bron.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_19942459
Als alle Chinesen auto gan rijden is over een maand de olievoorraad op gesteld dat men in een maand de capaciteit heeft om alles op te zuigen en te rafineren.

Een zeer utopisch verhaal maar met een beklemmende toon dat arme landen omwille van ons vooral arm moeten blijven en zich geen welvaart moeten aanmeten want dat kan de wereld niet aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')