abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 juni 2004 @ 14:50:07 #1
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_19909970
Ik heb op mijn EHBO lessen eens gehoord dat het verschil tussen de bovendruk en de onderdruk de pompkracht van het hart weergeeft.

Ik heb meestal een bloeddruk van 110/60. Dus het verschil is 50. Het gemiddelde is 40, de gemiddelde bloeddruk is namelijk 120/80, heb ik gelezen.

Betekend dat dan dat mijn hart een grotere pompkracht heeft dan het gemiddelde hart , of heb ik het helemaal verkeerd begrepen ?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 15 juni 2004 @ 15:10:11 #2
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_19910523
Nou, volgens mij is het zo, dat hoe hoger je bloeddruk is, hoe hoger de pompkracht is (bloeddruk is de druk van het bloed op je aderen als het hierdoor heen wordt gepompd. Hoe harder er gepompt wordt door het hart, hoe hoger de bloeddruk.
Jouw bloeddruk is normaal, dus je hart heeft een normale pompkracht.
Als je hartfalen hebt, is er wat mis met de pompkracht.
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
  dinsdag 15 juni 2004 @ 15:14:30 #3
36783 ROLLENDE_BABBA
NOG STEEDS NIET OPGEFOKT
pi_19910615
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 15:10 schreef miki het volgende:
Nou, volgens mij is het zo, dat hoe hoger je bloeddruk is, hoe hoger de pompkracht is (bloeddruk is de druk van het bloed op je aderen als het hierdoor heen wordt gepompd. Hoe harder er gepompt wordt door het hart, hoe hoger de bloeddruk.
Jouw bloeddruk is normaal, dus je hart heeft een normale pompkracht.
Als je hartfalen hebt, is er wat mis met de pompkracht.
Hoeft volgens mij niet perse, je hart kan toch ook gewoon te snel pompen ipv dat je hart sterk is?
God zou zeggen;"Alles is te programmeren"!!
  dinsdag 15 juni 2004 @ 15:17:27 #4
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_19910708
Als je wil uitvinden of je hart te snel pompt moet je ook je hartslag meten. Dan pas kan je daar iets over zeggen.
  dinsdag 15 juni 2004 @ 15:19:30 #5
12913 GreatWhiteSilence
pi_19910775
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 15:17 schreef miki het volgende:
Als je wil uitvinden of je hart te snel pompt moet je ook je hartslag meten. Dan pas kan je daar iets over zeggen.
Mijn hart is prima, anders mocht ik geen plasma geven iedere maand

Ik ben alleen nieuwgierig of ik het goed begrepen heb
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 15 juni 2004 @ 15:22:10 #6
78067 Teng
Is dat zo?
pi_19910845
Als je hart sneller zou pompen, dan verhoogt je bloeddruk. Er hoeft dan niet perse een groter verschil tussen onder- en bovendruk te ontstaan. Verder kun je niet helemaal stellen dat het verschil in bloeddruk de pompkracht van het hart is. De bloeddruk hangt namelijk ook nog af van de stijfheid van je bloedvaten (compliantie dacht ik dat het heette). Als je stijvere vaten hebt en een zelfde pompkracht dan krijg je ook een hogere bloeddruk. Dit is ook wat bij oude mensen vaak gebeurt. De elasticiteit van hun vaten neemt namelijk af.
Ik twijfel nooit aan mijn gelijk...of toch?
  dinsdag 15 juni 2004 @ 15:29:53 #7
12913 GreatWhiteSilence
pi_19911140
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 15:22 schreef Teng het volgende:
Als je hart sneller zou pompen, dan verhoogt je bloeddruk. Er hoeft dan niet perse een groter verschil tussen onder- en bovendruk te ontstaan. Verder kun je niet helemaal stellen dat het verschil in bloeddruk de pompkracht van het hart is. De bloeddruk hangt namelijk ook nog af van de stijfheid van je bloedvaten (compliantie dacht ik dat het heette). Als je stijvere vaten hebt en een zelfde pompkracht dan krijg je ook een hogere bloeddruk. Dit is ook wat bij oude mensen vaak gebeurt. De elasticiteit van hun vaten neemt namelijk af.
Dus als de elasticiteit van de vaten afneemt, dan neemt of de boven-, of de onderdruk toe?(geen idee welke dat zou kunnen zijn) Niet allebei tegelijk?
  dinsdag 15 juni 2004 @ 15:41:05 #8
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_19911502
De bovendruk (systolisch) is de (hoogste) druk in de slagaders op het moment dat het hart een nieuwe hoeveelheid bloed uitpompt.
De diastolische bloeddruk (onderdruk) is een maat voor de druk in de bloedvaten op het moment dat het hart zich ontspant en weer vult met bloed (de rustdruk). Diastolisch en systolisch kunnen allebei verhoogd zijn, door bijv vermindere elasticiteit (wat GreatWhiteSilence vroeg).
Vroeger werd wel gedacht dat alleen die rustdruk (onderdruk) belangrijk was; we weten nu echter dat verhoging van zowel de systolische als de diastolische druk, en ook van een van beide drukken afzonderlijk, kan leiden tot complicaties. Als 1 van de 2 waarden verhoogt is, heb je hoge bloeddruk, hetzelfde geldt voor als ze allebei verhoogd zijn.
pi_19913054
Is 60 niet erg weinig? Ben je vaak moe/heb je het vaak koud?
  dinsdag 15 juni 2004 @ 22:13:00 #10
12913 GreatWhiteSilence
pi_19921924
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 16:33 schreef Hanneke1983 het volgende:
Is 60 niet erg weinig? Ben je vaak moe/heb je het vaak koud?
Als het te weinig was dan werd ik vast niet iedere maand goedgekeurd om plasma te doneren...
pi_19923397
121/54 hier. Ga ik nu dood
Vrijwillig gebanned
  dinsdag 15 juni 2004 @ 23:25:34 #12
78067 Teng
Is dat zo?
pi_19924303
Bloeddrukmeting moet over een aantal momenten afwijken voor dat er echt van een afwijkende bloeddruk gesproken wordt. (even uitgezonderd als je al in het ziekenhuis ligt vanwege bijvoorbeeld hartfalen en je krijgt dan een bloeddrukdaling)
Daarnaast meten jullie thuis waarschijnlijk met een electrische bloeddrukmeter. Even los van het feit dat niet al deze apparaten even accuraat zijn, kunnen ze afwijken van de waardes die in de medische wereld gebruikt worden als normaal. Dit komt doordat die waarden gebaseerd zijn op kwikmeters. Ik weet zo alleen niet welke kant de afwijking op is.
Ik twijfel nooit aan mijn gelijk...of toch?
pi_19924654
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 23:25 schreef Teng het volgende:
blabla
Idd, en je moet ook nog corrigeren voor armomtrek.
Dat ding dat ik gebruikte net is idd zo'n simpele electronische voor thuis, en ook nog heel oud.
Vrijwillig gebanned
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')