abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20910706
[OpenBSD]

Misschien dat ik me wat dingen op de hals gehaald heb die ik eigenlijk niet wil, maar bij mij is het issue de volgende:
Ik heb gisteren een kale 2-proc server geleverd en heb hierop OpenBSD 3.5 "geinstalleerd" (Staat nu alleen minimum op, packages moeten nog.)
Nu was ik de docs nog eens goed aan het lezen om te achterhalen welke packages ik moest hebben om raid aan de praat te krijgen, stuit mijn blik op het feit dat
OpenBSD 3.5 nog geen smp heeft

Mijn vraag is nu: Kan ik beter openBSD eraf flikkeren en bijvoorbeeld een Debian installeren omdat daarbij de Multi processor ondersteuning wel goed schijnt te zijn, of zijn er manier om openBSD zover te krijgen om de multiprocessor daadwerkelijk te gebruiken. (Of heb ik gewoon domweg iets over het hoofd gezien?)
Het geheel moet een mysql server worden die enkel via ssl/ssh te bereiken is (db connecties ook).
  vrijdag 30 juli 2004 @ 11:45:59 #202
18407 RichyRich
hop hop hop
pi_20950729
Ff snel vraagje:

df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1 230G 199G 19G 91% /backup

Hoe kan dit en belangrijker, hoe krijg ik de missende 10 gb weer terug?
koekoek
pi_20963637
*tvp*
  vrijdag 30 juli 2004 @ 22:10:57 #204
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_20963777
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 11:45 schreef RichyRich het volgende:
Ff snel vraagje:

df -h

Ik neem aan dat dit EXT2 is? Er wordt standaard een aantal % diskruimte gereserveerd voor "root" en om fragmentatie van het filesystem tegen te gaan. Oftewel: tegen de tijd dat users niet meer kunnen schrijven, blijft er nog een paar procent over voor root/system-processes.

Als het een system-FS is, kan je het beter zo laten, als het voor backups is, waar toch alleen serieel geschreven wordt, en dus ook geen "root-reserve" nodig is, kan je dit bij het maken van het filesystem instellen.
mkfs.ext2 -m 0 /dev/sda1 # uit m'n hoofd

[ Bericht 15% gewijzigd door RemcoDelft op 30-07-2004 22:17:57 ]
censuur :O
  vrijdag 30 juli 2004 @ 22:16:03 #205
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_20963894
Anyway, mijn vraag....:
Ik heb een 3Com/DELL pcmcia netwerkkaartje, model 3CCFE575CT-D1 ...
Deze deed het prima in m'n 1 GHz P3. Nu zit-ie in m'n Armada 1500c (Mobile Celeron 400 MHz), met Linux Gentoo.
Probleem: hij kapt er na een paar minuten tot een half uur mee....... Dit doet-ie ook vanaf de Gentoo boot-CD. Echter, onder Knoppix werkt-ie probleemloos! Zelfde module (3C59x), zelfde hardware.
Ik kan met de volle snelheid (11.15 Mbyte/s) downloaden, zolang-ie het doet...
Iemand suggesties?
censuur :O
pi_20968386
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 22:10 schreef RemcoDelft het volgende:
Als het een system-FS is, kan je het beter zo laten, als het voor backups is, waar toch alleen serieel geschreven wordt, en dus ook geen "root-reserve" nodig is, kan je dit bij het maken van het filesystem instellen.
mkfs.ext2 -m 0 /dev/sda1 # uit m'n hoofd
Of met tune2fs (zie de manpage) de reserved block count aanpassen, dan hoef je niet het filesystem opnieuw aan te maken...
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zaterdag 31 juli 2004 @ 10:23:49 #207
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_20970894
Ik heb een serieus probleem met mijn FreeBSD installatie. Ik heb eerder een topic geopend waarin ik problemen had met de installatie van FreeBSD (deze crashte voor dat hij in /stand/sysinstall kwam). Ik heb inmiddels de oorzaak gevonden. Zodra ik in de BIOS mijn SATA controller op de "Enchanced Mode" zet, en SATA+PATA selecteer, wil FreeBSD niet meer verder. Als ik dat uitzet, heeft mijn schijf voor FreeBSD de volgende 'locatie': /dev/ad4s2a. Als ik deze functie aan zet, heeft mijn FreeBSD schijf de locatie: /dev/ad0s2a. En dan pikt FreeBSD hem wel. Als deze functie aan zet, geeft FreeBSD aan dat hij het 'root filesystem' niet kan vinden, en geeft mij de optie om dit handmatig in te voeren. Als ik dan ufs:/dev/ad4s2a invoer, loopt hij alsnog vast.

Ik boot FreeBSD dus nu in de zogenaamde "compatibility mode" van mijn moederbord, en dan boot FreeBSD dus wel. Het probleem is echter dat hij mijn SATA schijven nu niet ziet, en ik dus ruim 300GB aan data niet kan aanspreken. Dus als iemand een oplossing weet

Systeem specs:
P4 2,6 GHz
Asus P4P800
Maxtor ATA 80 GB (2 partities, 1 FreeBSD 10GB, 1 NTFS 70GB)
Maxtor SATA 200 GB (1 partitie, FAT32)
Maxtor SATA 120 GB (1 partitie, FAT32)
HyperThreading uit
Niet overclocked
NEC1300 DVD/CD brander
Lite-On DVD/CD speler
Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
pi_20997321
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 14:52 schreef Roönaän het volgende:
quote:
As of June, 2004, SMP (Symmetric MultiProcessor) support has been merged into the main OpenBSD development branch. At this time, the i386 and amd64 platforms supports SMP, but hopefully others, including macppc, sparc, and sparc64 will ultimately support SMP.
bron
pi_20998458
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 21:14 schreef devzero het volgende:

[..]

[..]

bron
bron
quote:
SMP support
OpenBSD/i386 -current (NOT 3.5-release/-stable) supports most SMP (Symmetrical MultiProcessor) systems. To support SMP operation, a separate SMP kernel (bsd.mp) is included with the installation file sets.
As this is a new feature, developers will want to see what hardware does and doesn't work when running SMP, so it is even more important to send a dmesg after install.
En om nu op een server een nog niet release/stable neer te planten lijkt me niet helemaal super... Of ik interpreteer dingen verkeerd uit deze tekst

edit: bd.sm zit ook niet in de installset van 3.5/i386 vandaar dat ik me afvroeg hoe ik het dan aan de praat ging krijgen en toch stabiel te blijven.
pi_20998952
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 21:59 schreef Roönaän het volgende:
En om nu op een server een nog niet release/stable neer te planten lijkt me niet helemaal super... Of ik interpreteer dingen verkeerd uit deze tekst
Voor een productie machine zou ik het niet aanraden, hoewel current meestal (mjah) stabiel draait. Aangezien het nu in de current zit, zal het binnenkort waaarschijnlijk wel in de release komen; maar hij zit nog maar kort in de current, dus misschien toch maar aan FreeBSD of linux denken?
pi_21010313
Ik zit weer met een Linux/Suse probleempje

Ik heb op mn machine al Suse 9.0 staan, nu heb ik op een andere harddisk 9.1 gezet (wilde de verschillen vergelijken etc...). Nu start mijn systeem echter de Suse 9.1 op (hda) en in GRUB zie ik de andere Suse 9.0 niet terug.

Ik heb geprobeerd menu.lst in /boot/grub (9.1) aan te passen en dan overal waar hda staat gewoon hdb in te vullen. Dit werkt helaas niet. Mijn Grub ziet er nu als volgt uit:

### Suse 9.1 (werkt wel)
title Linux
kernel (hd0,1)/boot/vmlinuz root=/dev/hda2 splash=silent desktop resume=/dev/hdb2
initrd (hd0,1)/boot/initrd

### Suse 9.0 (werkt niet)
title Suse 9.0
kernel (hd1,0)/boot/vmlinuz root=/dev/hdb1 splash=silent desktop resume=/dev/hdb2
initrd (hd1,0)/boot/initrd

Als ik met deze instellingen Suse 9.0 probeer op te starten, krijg ik de volgende foutmelding:

fsck failed (blabla)

Dan kom ik in een 'maintanance mode' waarin ik alleen kan inloggen met root-wachtwoord en alleen de console heb. Ik zit dan wel in Suse 9.0.

Wat moet ik doen om die twee normaal naast elkaar te laten lopen.
pi_21026470
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 21:59 schreef Roönaän het volgende:
edit: bd.sm zit ook niet in de installset van 3.5/i386 vandaar dat ik me afvroeg hoe ik het dan aan de praat ging krijgen en toch stabiel te blijven.
Niet. Linux of FreeBSD nemen denk ik. Of met één processor genoeg nemen natuurlijk.
pi_21026566
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 22:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Zelfde module (3C59x), zelfde hardware.
Kernel het zelfde (denk bv ook aan de pmcia module) ? Kernel configuratie het zelfde?
pi_21026743
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 11:45 schreef RichyRich het volgende:
Ff snel vraagje:

df -h

Als je een journalling filesystem gebruikt (ext3, reiser, xfs, jfs, ...) dan verlies je die 10GB door het journal. ext2 (zonder journal) wilde nogal eens corrupted raken bij een uncleane boot, bij een fs met journal heb je daar minder last van. En het is makkelijker te repareren. Je moet zelf maar kiezen dus.
pi_21026994
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 14:52 schreef Roönaän het volgende:
[OpenBSD]

Misschien dat ik me wat dingen op de hals gehaald heb die ik eigenlijk niet wil, maar bij mij is het issue de volgende:
Ik heb gisteren een kale 2-proc server geleverd en heb hierop OpenBSD 3.5 "geinstalleerd" (Staat nu alleen minimum op, packages moeten nog.)
Nu was ik de docs nog eens goed aan het lezen om te achterhalen welke packages ik moest hebben om raid aan de praat te krijgen, stuit mijn blik op het feit dat

Mijn vraag is nu: Kan ik beter openBSD eraf flikkeren en bijvoorbeeld een Debian installeren omdat daarbij de Multi processor ondersteuning wel goed schijnt te zijn, of zijn er manier om openBSD zover te krijgen om de multiprocessor daadwerkelijk te gebruiken. (Of heb ik gewoon domweg iets over het hoofd gezien?)
Het geheel moet een mysql server worden die enkel via ssl/ssh te bereiken is (db connecties ook).
http://www.openbsd.org/smp.html
quote:
http://www.openbsd.org/smp.html
As of June, 2004, SMP (Symmetric MultiProcessor) support has been merged into the main OpenBSD development branch. At this time, the i386 and amd64 platforms supports SMP, but hopefully others, including macppc, sparc, and sparc64 will ultimately support SMP.
Zou wel moeten lukken dus. FreeBSD heeft iig SMP-support: ik draai het op mijn dual CPU-server en beide CPU's worden gebruikt. Je moet hiervoor wel even een custom kernel bakken, maar da's simpel (gebruik het handbook!).
pi_21028938
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 10:19 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Zou wel moeten lukken dus. FreeBSD heeft iig SMP-support: ik draai het op mijn dual CPU-server en beide CPU's worden gebruikt. Je moet hiervoor wel even een custom kernel bakken, maar da's simpel (gebruik het handbook!).
Het probleem zit er in dat SMP wel in OpenBSD's current branch zit maar niet in de release of stable branch. De vraag is dus of je het aandurft om een current branch te gebruiken voor een productie server. FreeBSD heeft idd al sinds de 3 serie SMP support
pi_21029188
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 10:04 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Als je een journalling filesystem gebruikt (ext3, reiser, xfs, jfs, ...) dan verlies je die 10GB door het journal.
Da's wel een erg groot journal...
pi_21030594
In een review over de verschillende filesystems, was de reviewer tevreden over ReiserFS omdat het voor een partitie van 860GB, nog iets meer dan 800GB overliet voor gebruik.
pi_21033009
Kan je in de knoppix life cd, de cpu-speed instellen?

Ik heb hier een laptop met een hyperactieve cpufan. Graag zou ik de cpu-speed omlaag gooien om de fan te stillen en de notebook te gebruiken voor presentaties.

(hitte komt niet door de zomer, als de laptop langer dan 4 minuten aanstaan onder wat voor condities dan ook, de fan gaat aan op max speed en nog steeds voelt de bodem warm)
pi_21033677
Ronaan: http://carlthompson.net/Software/CPUSpeed, dunno of het werkt: ik heb het nog nooit gebruikt. Ik heb het even voor je opgegoogled.
pi_21038545
CPUSpeed 1.1 (enige beschikbaar van die site) compiled niet. Kan aan de standaard gcc liggen van bij knoppix, maar lijkt me dat die toch voldoende up to date zou moeten zijn. jammerz. Straks nog even op mijn fedora-machine proberen.
pi_21047335
Het zou toch wel moeten werken. Eventueel met een zelf-gecompilede kernel, ik weet alleen niet hoe je die dan moet booten icm de Knoppix-CD.
pi_21048112
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 13:24 schreef F.U.B.A.R het volgende:
In een review over de verschillende filesystems, was de reviewer tevreden over ReiserFS omdat het voor een partitie van 860GB, nog iets meer dan 800GB overliet voor gebruik.
Hebben ze ext3 ook in die test meegenomen? Ik heb hier ext3 filesystems, op de systemen waar ik de grootte kan zien komt die op 32MB. (Op mijn 2.6 server is het bestand verborgen)

In ieder geval staat het volgende in de mke2fs man-page:

size=journal-size
Create an internal journal (i.e., stored inside the filesystem) of size journal-size megabytes. The size of the journal must be at least 1024 filesystem blocks (i.e., 1MB if using 1k blocks, 4MB if using 4k blocks, etc.) and may be no more than 102,400 filesystem blocks.

Ziet er naar uit dat je wel een erg grote blocksize moet hebben, wil je een journal van ook maar een halve GB hebben!
pi_21059747
ik wil op mijn Debian-dingetje graag een ftp-server installeren, zodat ik (en anderen) gemakkelijk bij mijn mp3 verzameling kunnen.

vraag: welk ftp-programma is het beste?
vraag: hoe doe ik dat goed configureren?

---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
pi_21059994
beste is natuurlijk glftpd, maar misschien makkelijker is vsftpd of warftpd

kleine howto glftpd:

General
Commands/Notes/Tips/Info
1. Grab latest glftpd.
http://www.glftpd.com
http://pftp.suxx.sk/glftpd
2. Decompress the file. tar zxvf glftp-XXX.x.xx.tgz -C /
3. Start the installation.
/glftpd/installgl.sh
4. You'll need a DSA-key. (replace MyServer with your sitename) /glftpd/create_server_key.sh MyServer
5. Edit /etc/glftpd.conf Make sure you do it properly, else it wont work.

You also need to specify if user must use TLS, or if you let them choose. (Usage is recommended)
Add your choice somewhere in glftpd.conf.

Option #1 - 100% TLS - User must use TLS to connect: Option #2 - 50% TLS - User decide:
userrejectsecure !*
userrejectinsecure *
denydiruncrypted *
denydatauncrypted * userrejectsecure !*
userrejectinsecure !*
denydiruncrypted !*
denydatauncrypted !*

6. Add the following to the end of your glftpd entry in /etc/(x)inetd.conf
-z cert=/glftpd/ftpd-dsa.pem
7. Restart (x)inetd killall -HUP inetd (if using inetd)
xinetd restart (if using xinetd)
8. Login to site using the glftpd account on localhost username: glftpd
password: glftpd

9. Create your own account site adduser username password *@*.*.*.*
site change username flags +17
10. Change password on glftpd account site passwd newpass
11. Enjoy your newly created ftpd!

Requirements: inetd/xinetd and openssl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: