Zoals ik het lees wil DutchBlood meer een soort van alias. Als je forum.fok.nl aliased als fok in je /etc/hosts dan werkt dat "prima" voor je lokale machine, maar met bind gaat het net iets anders. Je dns-server is authoritive voor jouw "zone" (bv dutchblood.nl). Requests voor "fok" op de client worden (eventueel afhankelijk van resolv.conf omgezet naar een fqdn, bv fok.dutchblood.nl) en je dns-server resolved deze dan (of doet een trace of forwared als hij niet authoritive is). Om de "alias" truc te gebruiken moet je "fok.dutchblood.nl" gaan gebruiken, maar door resolv.conf hoef je dutchblood.nl niet toe te voegen en kun je gewoon ping fok doen. Met bind kun je in je zone filequote:Op zaterdag 3 juli 2004 10:56 schreef Skinkie het volgende:
ik denk meer aan DHCP
Niet dat ik weet, maar het kan wel makkelijk in een scriptje:quote:Op zaterdag 3 juli 2004 11:21 schreef E.r.w.i.n het volgende:
is het mogelijk om (commandline) 1 bestand middels 1 commando naar verschillende directories te kopiëren?
Direct overnemen is meestal niet de juiste wegquote:Op donderdag 1 juli 2004 20:00 schreef DutchBlood het volgende:
Goed, ik probeer een BIND DNS server te draaien onder Red Hat 9.0.
Alles direct overgenomen van de howto.
Die key moet je zelf generen met rndc-confgen.quote:key "rndc_key" {
algorithm hmac-md5;
secret "c3Ryb25nIGVub3VnaCBmb3IgYSBtYW4gYnV0IG1hZGUgZm9yIGEgd29tYW4K";
};
Simpelweg gezegd: je geeft hier aan dat voor je zone 127.0.0 (@) jij de authority bent (Start Of Authority) met nameserver ns.linux.bogus en administrator email hostmaster@linux.bogus. Het lijkt me sterk dat die laatste 2 kloppen.quote:$TTL 3D
@ IN SOA ns.linux.bogus. hostmaster.linux.bogus. (
1 ; Serial
8H ; Refresh
2H ; Retry
4W ; Expire
1D) ; Minimum TTL
NS ns.linux.bogus.
1 PTR localhost.
dnsmasq is een soort van light-weight dns server en zal dus conflicteren met bind (tenzij je ze 1 van 2 op een andere poort draait, maar wat is daar van het nut?). Als het alleen voor (simpel) lokaal/prive gebruik is, zou ik bij dnsmasq blijven.quote:Na het terminaten van het dnsmasq process werkt het.
Ik heb intussen dit van gemaakt:quote:Op zaterdag 3 juli 2004 13:59 schreef devzero het volgende:
[..]
Direct overnemen is meestal niet de juiste weg
[..]
Die key moet je zelf generen met rndc-confgen.
[..]
Simpelweg gezegd: je geeft hier aan dat voor je zone 127.0.0 (@) jij de authority bent (Start Of Authority) met nameserver ns.linux.bogus en administrator email hostmaster@linux.bogus. Het lijkt me sterk dat die laatste 2 kloppen.
[..]
dnsmasq is een soort van light-weight dns server en zal dus conflicteren met bind (tenzij je ze 1 van 2 op een andere poort draait, maar wat is daar van het nut?). Als het alleen voor (simpel) lokaal/prive gebruik is, zou ik bij dnsmasq blijven.
Ik heb dnsmasq al gedisabled zodat ie niet meer opgestart wordt. Nu werkt het.quote:$TTL 3D
@ IN SOA venus.matthijs.info. hostmaster.matthijs.info. (
1 ; Serial
8H ; Refresh
2H ; Retry
4W ; Expire
1D) ; Minimum TTL
NS venus.matthijs.info.
1 PTR localhost.
quote:[root@venus etc]# rndc reload
rndc: decode base64 secret: bad base64 encoding
[root@venus etc]#
De key die je gegeneerd hebt moet in beide files (rndc.conf en named.conf) het zelfde zijn.quote:Op zaterdag 3 juli 2004 15:50 schreef DutchBlood het volgende:
[root@venus etc]# rndc reload
rndc: decode base64 secret: bad base64 encoding
[root@venus etc]#
Dat was ie ook, Control C + Control V gedaan....quote:Op zondag 4 juli 2004 11:36 schreef devzero het volgende:
[..]
De key die je gegeneerd hebt moet in beide files (rndc.conf en named.conf) het zelfde zijn.
?quote:1ye6RuLDaP/GbM5Nt3e+NQ==
Niets. Als ik die in mn rndc.conf en named.conf zet. Named met de hand restart (killall -HUP named) en dan met rndc de status opvraag (rndc status) dan werkt het prima. Die key is dus prima.quote:Op zondag 4 juli 2004 11:53 schreef DutchBlood het volgende:
Wat is er niet goed met een key als
[..]
?
Gedaan, nu krijg ik dit:quote:Op zondag 4 juli 2004 12:02 schreef devzero het volgende:
Die foutmelding krijg ik als de "secret" key in rndc.conf niet klopt. Copy & Paste eens beide relevantie stukjes uit je config files (dus 'key "rndc-key"' uit rndc.conf en named.conf).
Heb ik in mn rndc.conf en named.conf geplaatst.quote:key "rndc-key" {
algorithm hmac-md5;
secret "O+VmHqsiTlfU/OA+c8SLog==";
};
quote:Op zaterdag 3 juli 2004 13:15 schreef devzero het volgende:
[..]
Zoals ik het lees wil DutchBlood meer een soort van alias. Als je forum.fok.nl aliased als fok in je /etc/hosts dan werkt dat "prima" voor je lokale machine, maar met bind gaat het net iets anders. Je dns-server is authoritive voor jouw "zone" (bv dutchblood.nl). Requests voor "fok" op de client worden (eventueel afhankelijk van resolv.conf omgezet naar een fqdn, bv fok.dutchblood.nl) en je dns-server resolved deze dan (of doet een trace of forwared als hij niet authoritive is). Om de "alias" truc te gebruiken moet je "fok.dutchblood.nl" gaan gebruiken, maar door resolv.conf hoef je dutchblood.nl niet toe te voegen en kun je gewoon ping fok doen. Met bind kun je in je zone file
1. een cname RR aanmaken fok CNAME forum.fok.nl. (denk aan de afsluitende punt, anders zal bind je $ORIGIN er achter plakken) of
2. een A RR aanmaken fok A 213.239.154.61
Waarbij ik 2. afraad.
Dit staat in m'n /var/named/pz/127.0.0quote:fok.0.0.127.in-addr.arpa. IN CNAME forum.fok.nl.
quote:[root@venus pz]# ping fok
PING fok.venus.matthijs.info (62.26.219.175) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 62.26.219.175: icmp_seq=1 ttl=52 time=21.2 ms
64 bytes from 62.26.219.175: icmp_seq=2 ttl=52 time=27.5 ms
64 bytes from 62.26.219.175: icmp_seq=3 ttl=52 time=22.3 ms
die 127.0.0 is je reverse resolving. Daar worden nummertjes aan namen gekoppelt. Wat je nu probeert te doen is om 127.0.0.fok te definieren. Wat je wilt is een naam aan een nummer koppelen (eigenlijk een alias die daarna wordt geresolved), dus die cname moet in je zone file voor bv je lokale netwerkt.quote:Op zondag 4 juli 2004 12:13 schreef DutchBlood het volgende:
fok.0.0.127.in-addr.arpa. IN CNAME forum.fok.nl.
Dit staat in m'n /var/named/pz/127.0.0
Venus is de server met bind? Gebruikt hij hier niet de /etc/hosts file? Aan het ipnummer te zien pakt hij kennelijk je eigen machine. (edit die er maar even uitquote:Op zondag 4 juli 2004 12:13 schreef DutchBlood het volgende:
[root@venus pz]# ping fok
PING fok.venus.matthijs.info (62.26.Y.X) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 62.26.X.Y: icmp_seq=1 ttl=52 time=21.2 ms
64 bytes from 62.26.X.Y: icmp_seq=2 ttl=52 time=27.5 ms
64 bytes from 62.26.X.Y: icmp_seq=3 ttl=52 time=22.3 ms
quote:> ping fok
PING aphrodite.fok.nl (213.239.154.61): 56 data bytes
64 bytes from 213.239.154.61: icmp_seq=0 ttl=58 time=13.799 ms
64 bytes from 213.239.154.61: icmp_seq=1 ttl=58 time=12.945 ms
Hij pakt niet m'n eigen machine. Maar m'n domeinnaam. Venus.matthijs.info redirect wel naar het IP m'n BIND server, maar fok.venus.matthijs.info gewoon naar de webspace waar mn domein gehost wordt.quote:Op zondag 4 juli 2004 12:32 schreef devzero het volgende:
[..]
Venus is de server met bind? Gebruikt hij hier niet de /etc/hosts file? Aan het ipnummer te zien pakt hij kennelijk je eigen machine. (edit die er maar even uit)
[..]
quote:Op zondag 4 juli 2004 12:37 schreef DutchBlood het volgende:
Het werkt
net.local in /var/named gezet, dhcp server ingesteld zodat clients net.local krijgen, en het werkt, en snel.
Thnx voor je hulpquote:Op zondag 4 juli 2004 13:02 schreef devzero het volgende:
[..]net.local was natuurlijk maar een voorbeeld, ik wist niet dat "matthijs.info" 'echt' was
clamav is een gratis scannerquote:Op dinsdag 6 juli 2004 10:08 schreef rihago het volgende:
welke virusscanners gebruiken jullie op jullie mailserver?
en zijn er ook gratis virusscanners?
quote:Op dinsdag 6 juli 2004 10:18 schreef Skinkie het volgende:
[..]
clamav is een gratis scanner
quote:Op dinsdag 6 juli 2004 10:18 schreef Skinkie het volgende:
[..]
clamav is een gratis scanner
als je die dns server gebruikt voor je netwerk kan je leuk faken alsof je een domein hebt :pquote:Op dinsdag 6 juli 2004 13:27 schreef FREAKY_ME het volgende:
Ik wil graag thuis wat prutsen met interne dns. Nu ben ik niet echt bekend met dns opzich. Ik heb zelf geen domein om dns voor te draaien. Moet dat wat uitmaken voor intern?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |