abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 augustus 2004 @ 08:56:48 #276
2863 bigben04
FC Den Haag ole ole!
pi_21550667
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 07:42 schreef E.r.w.i.n het volgende:
Mogguh
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Gisteravond heb ik een nieuwe server (PowerEdge 2300) in m'n netwerkje gehangen en Debian erop gezet, so far so good.
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Nu zit ik op m'n werk en wil ik dus op dat ding komen (putty), inloggen op de server die direct aan het internet hangt: geen probleem.

Hoe kom ik nu achter het interne ip van die nieuwe server?
Ligt eraan hoe 'ie z'n IP krijgt. Ik neem aan dat als je het niet weet, dat het via DHCP gaat. In dat geval zou je op de router/DHCP server kunnen kijken welke IP-adressen momenteel uitgedeeld zijn, daar moet 'ie tussen zitten (ik weet niet hoeveel systemen eraan hangen maar vast niet zoveel dat je ze niet een voor een uit zou kunnen proberen
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
)
Jeugdactiviteiten.nl, de site voor iedereen die met kinderen werkt!
pi_21550737
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 08:56 schreef bigben04 het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe 'ie z'n IP krijgt. Ik neem aan dat als je het niet weet, dat het via DHCP gaat. In dat geval zou je op de router/DHCP server kunnen kijken welke IP-adressen momenteel uitgedeeld zijn, daar moet 'ie tussen zitten (ik weet niet hoeveel systemen eraan hangen maar vast niet zoveel dat je ze niet een voor een uit zou kunnen proberen
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
)
Jep, dat gebeurt volautomatisch via DHCP dat op server A (die aan het internet hangt) draait. Hoe kan ik dus op die server zietn welke IP's uitgedeeld zijn, het is er namelijk maar eentje.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
  donderdag 26 augustus 2004 @ 09:11:05 #278
2863 bigben04
FC Den Haag ole ole!
pi_21550801
Volgens http://www.troubleshooters.com/linux/dhcp.htm zou je (mits je dhcpd gebruikt) in het bestand /etc/dhcpd.leases de uitgegeven IP's moeten kunnen zien.

/edit: als het bestand daar niet staat kan het afhankelijk van je distributie ergens anders staan. Gebruik dan 'locate dhcpd.leases' om het bestand te vinden. Eventueel eerst als root 'updatedb' draaien om de locate-database bij te werken.
pi_21550850
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 09:11 schreef bigben04 het volgende:
Volgens http://www.troubleshooters.com/linux/dhcp.htm zou je (mits je dhcpd gebruikt) in het bestand /etc/dhcpd.leases de uitgegeven IP's moeten kunnen zien.

/edit: als het bestand daar niet staat kan het afhankelijk van je distributie ergens anders staan. Gebruik dan 'locate dhcpd.leases' om het bestand te vinden. Eventueel eerst als root 'updatedb' draaien om de locate-database bij te werken.
Gevonden, thanks!
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
pi_21550968
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 09:16 schreef E.r.w.i.n het volgende:

[..]

Gevonden, thanks!
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Ik weet niks van Debian, maar het lijkt me dat je voortaan gewoon ifconfig kan gebruiken...
koekoek
  donderdag 26 augustus 2004 @ 09:35:38 #281
2863 bigben04
FC Den Haag ole ole!
pi_21551032
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 09:30 schreef RichyRich het volgende:

[..]

Ik weet niks van Debian, maar het lijkt me dat je voortaan gewoon ifconfig kan gebruiken...
Als je op de PC bent ingelogd waarvan je het IP-adres wil weten wel, maar in dit geval ging het erom dat 'ie via een andere server z'n netwerk binnenkwam en het IP van de nieuwe server (nog) niet wist.
pi_21551371
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 09:35 schreef bigben04 het volgende:

[..]

Als je op de PC bent ingelogd waarvan je het IP-adres wil weten wel, maar in dit geval ging het erom dat 'ie via een andere server z'n netwerk binnenkwam en het IP van de nieuwe server (nog) niet wist.
Ah ok, dat begreep ik dan niet uit zijn verhaaltje...

Ik heb niks gezegd
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
koekoek
  donderdag 26 augustus 2004 @ 11:32:56 #283
78498 classpc
I don't like change
pi_21552922
Vraagje.
Is Gentoo een goeie Linux voor mijn Pentium 1 fileserver?
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
  donderdag 26 augustus 2004 @ 13:31:40 #284
78498 classpc
I don't like change
pi_21555528
En toen was het stil...
De Unix-Guru's waren geshokt van de vraag van classpc..

Maar ik heb in ieder geval de x86 universal iso van Gentoo gedownload van linuxiso.org .
Alleen ziet hij hem nu als WinRAR bestand.
Daarom kan ik de iso ook niet openen met nero en branden op cd.
Heeft iemand ideeën?
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_21557331
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 10:15 schreef Hiawatha het volgende:
programma starten met een & erachter. Als je em wilt starten op het moment dat je uitlogt:
En vergeet nohup niet. Zie man voor werking.
pi_21557484
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 11:32 schreef classpc het volgende:
Vraagje.
Geen idee. Probeer het eens. In tegenstelling tot de windows vs linux flametopics is het hier van
"je moet gebruiken wat je bevalt". Wat sommige wel als nadeel van gentoo vinden voor wat oudere hardware is dat je veel moet compileren. Zolang je geen resource vretende grafische dingen gaat doen draaien (lijkt me sterk voor een fileserver) draaien de meeste distributies prima op een pentium 1.
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 13:31 schreef classpc het volgende:
Maar ik heb in ieder geval de x86 universal iso van Gentoo gedownload van linuxiso.org .
Alleen ziet hij hem nu als WinRAR bestand.
Wat voor extensie heeft ie? Rar of Iso? Als je hem hernoemt naar iso herkent nero hem dan wel?
  donderdag 26 augustus 2004 @ 15:25:02 #287
78498 classpc
I don't like change
pi_21557890
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 15:05 schreef devzero het volgende:
Wat voor extensie heeft ie? Rar of Iso? Als je hem hernoemt naar iso herkent nero hem dan wel?
Rar.
Ik kan de extensie zelf ook niet wijzigen.
Ik heb hem ook hernoemd naar iso maar dan wordt het gewoon .iso in de bestandsnaam erbij.
In dit geval install-x86-universal-2004.1.iso.rar
pi_21558077
zou je inderdaad wel met een linux distro aan de gang gaan als je niet weet hoe je "Hide extensions for known filetypes" kunt uitvinken
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
  donderdag 26 augustus 2004 @ 15:39:59 #289
78498 classpc
I don't like change
pi_21558235
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 15:33 schreef markvleth het volgende:
zou je inderdaad wel met een linux distro aan de gang gaan als je niet weet hoe je "Hide extensions for known filetypes" kunt uitvinken
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Nee, ik heb de handleiding niet doorgewerkt zoals jij.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
pi_21558699
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 11:32 schreef classpc het volgende:
Vraagje.
Als je je fileserver niet voor iets nuttigs wilt gebruiken en alle CPU-cycles aan compilen wilt besteden wel.
Tenzij je distcc gebruikt om andere PC's in je netwerk alles te laten compilen, zou ik er niet aan beginnen.

Ik heb Gentoo op mijn P166 geprobeerd: het bootstrappen alleen al duurde 5 dagen en eindigde met een error. Toen heb ik er maar Debian op gezet. Dat was met een paar uur al klaar.

De ISO die je trouwens downloadt, moet je gewoon in Nero fikken: File -> Burn image. Controleer voor je dat doet wel eerst de MD5sum om zeker te zijn dat je de file goed gedownload hebt.
  donderdag 26 augustus 2004 @ 16:42:59 #291
78498 classpc
I don't like change
pi_21559737
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 16:02 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

Als je je fileserver niet voor iets nuttigs wilt gebruiken en alle CPU-cycles aan compilen wilt besteden wel.
Tenzij je distcc gebruikt om andere PC's in je netwerk alles te laten compilen, zou ik er niet aan beginnen.

Ik heb Gentoo op mijn P166 geprobeerd: het bootstrappen alleen al duurde 5 dagen en eindigde met een error. Toen heb ik er maar Debian op gezet. Dat was met een paar uur al klaar.

De ISO die je trouwens downloadt, moet je gewoon in Nero fikken: File -> Burn image. Controleer voor je dat doet wel eerst de MD5sum om zeker te zijn dat je de file goed gedownload hebt.
Hij is inmiddels gebrand, en werkt goed.
Ik zal Debian ook nog wel even proberen.
pi_21627653
bestaat er voor linux een programma dat m'n webcam kan aansturen en streamen via internet.
dit moet wel gaan vanuit de console.
dus niet via de grafische omgeving...
pi_21678617
Heb je al eens op google gezocht? De eerste hit die ik kreeg was the Video for Linux resources page.

Als je dan ook nog realmedia wil kun je 1 extra keyword gebruiken en dan vindt je de wat oudere pagina YoLinux Tutorial - Video Streaming with Real Media/Video (maar blijkbaar is de realmedia server nog steeds gratis, alleen een nieuwere versie).
pi_21682127
Hoe werkt "find" nu eigenlijk? Ik kan wel vrij simpele dingen doen zoals alle files kleiner dan 15KB zoeken en verwijderen, maar filenames zoeken met uitgebreide expressies lukt niet. Hoe doe ik onderstaand commando met find?
quote:
ls -al *.[0-99].??
  woensdag 1 september 2004 @ 13:21:13 #295
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_21682243
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 15:33 schreef markvleth het volgende:
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Dus als je een van de duizenden instellingen in windows niet weet te vinden moet je niet aan linux beginnen? Er zijn mensen die linux kunnen dromen en níets van windows afweten.

Dit soort rare flames zie ik dan ook niet graag hier...
pi_21682375
Mja, maar Linux is toch veel meer dan Windows een OS waar je dingen zelf moet uitzoeken. Als je "Hide extensions for known filetypes" niet kunt uitvinken, heb je volgens mij niet goed gezocht. Dan kan Linux wel meer problemen opleveren.
pi_21682927
Welke IMAP server vinden jullie het lekkerste werken en waarom??
In de ban van de mods.
  woensdag 1 september 2004 @ 18:13:22 #298
2863 bigben04
FC Den Haag ole ole!
pi_21688539
quote:
Op woensdag 1 september 2004 13:53 schreef rihago het volgende:
Welke IMAP server vinden jullie het lekkerste werken en waarom??
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik gebruik Courier-Imap en dat bevalt goed.
pi_21690552
quote:
Op woensdag 1 september 2004 13:15 schreef F.U.B.A.R het volgende:
ls -al *.[0-99].??
Kun je dat niet gewoon met find -name '*.[0-99].??' doen?

(Let wel op de quotes, die zijn wel nodig ja....)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_21690696
Thx LinuxCx, ik gebruikte de foute quotes blijkbaar: ` ipv '.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop