Patrick Kluivert lijkt veel van zijn krediet te hebben verspeeld. De Amsterdamse spits mocht zelfs niet meedenken over Oranje's tactiek, en dat bevreemdde hem. 'Dat had ik namelijk wel verwacht', zei hij op de persconferentie van het Nederlands elftal.
Het is nu dus voor het eerst dat Kluivert onder Dick Advocaat ter discussie staat. Mits fit, werd hij tot nu toe altijd opgeroepen, en als dat het geval was, kreeg hij vrijwel altijd een basisplaats. In de 24 interlands die onder Advocaat werden afgewerkt, mocht Kluivert er twintig vanaf het begin beginnen.
Maar dat krediet is op. Hij moet tegen Duitsland niet alleen zijn basisplaats laten aan Ruud van Nistelrooy, maar werd bovendien - in tegenstelling tot Phillip Cocu, Frank de Boer, Ruud van Nistelrooy en Edgar Davids - niet door de bondscoach betrokken in een gesprek over de speelwijze.
En daarover was Kluivert teleurgesteld. 'Ik had dat namelijk wel verwacht', zo liet hij weten. 'Ik had er alleen al graag bij willen zitten om te weten waar het over ging.'
Kluivert liet daarnaast weten dat men de mislukte samenwerking tussen hem en Van Nistelrooy niet alleen op de spitsen mag afschuiven. 'Ruud en ik moesten soms vijftig meter overbruggen om druk te zetten, terwijl dat niet nodig was. Verdedigend moesten we teveel doen, wat weer nadeling was voor onze aanvallende acties.'
BRON.
www.vi.nl