abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19878842
Wat is naar jullie mening de meest beroemde of beruchte moordzaak ooit? (historisch gezien)

Ikzelf denk aan de misdadige moord op de Tsaar van Rusland, zijn vrouw, kinderen en bedienden.

En jullie?
pi_19878910
De moorden van Jack the Ripper scoren ook wel hoog
  maandag 14 juni 2004 @ 13:15:01 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_19878930
De geschiedenis hangt van moord en doodslag aan elkaar dus er even één uithalen is een futiele oefening:

De moord op W. van Oranje
De moord op de gebroeders De Wit
De moord op Floris V
De moord op Kennedy
De moord op Martin Luther King

Hoe bepaal je welke erger is dan de ander?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 14 juni 2004 @ 13:15:31 #4
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19878944
Jack The Ripper is de eerste naam die in me opkomt...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_19878967
Ehm de holocaust misschien....
  maandag 14 juni 2004 @ 13:16:30 #6
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19878981
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De geschiedenis hangt van moord en doodslag aan elkaar dus er even één uithalen is een futiele oefening:

De moord op W. van Oranje
De moord op de gebroeders De Wit
De moord op Floris V
De moord op Kennedy
De moord op Martin Luther King

Hoe bepaal je welke erger is dan de ander?
welke erger is is ook niet de vraag
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_19879001
Jack de ripper
Willem van Oranje
Martin Luther king
Kennedy
Pim Fortuyn
  maandag 14 juni 2004 @ 13:17:08 #8
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19879011
trouwens, is 'moordzaak' hier hetzelfde als 'moord' ?
pi_19879041
Pff, dat zijn er zoveel. Jack The Ripper wordt vaak genoemd, hoewel er nog veel ergere moordzaken zijn. En je hebt idd seriemoordenaars en hun slachtoffers, waarbij de moordenaar uiteindelijk de meeste bekendheid oogst, en je hebt het vermoorden van bekende mensen.

Charles Manson -> Sharon Tate is een best bekende combi...
  maandag 14 juni 2004 @ 13:18:02 #10
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19879042
Julius Caesar
pi_19879064
Ik vind de moord op JFK enorm intrigerend. Het nadeel is alleen dat men er nooit echt achter zal komen hoe alles nu zat. Het is natuurlijk 1 grote doofpotaffaire.
Vooral die foto van LH Oswald vond ik echt zo slecht. Zal even kijken of ik 'm kan vinden.

deze dus

[ Bericht 15% gewijzigd door Man_Made_God op 14-06-2004 13:25:04 (foto) ]
  maandag 14 juni 2004 @ 13:19:26 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_19879088
JFK
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 14 juni 2004 @ 13:22:07 #13
97450 Kimsy
* jeuj *
pi_19879180
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:18 schreef Man_Made_God het volgende:
Ik vind de moord op JFK enorm intrigerend. Het nadeel is alleen dat men er nooit echt achter zal komen hoe alles nu zat. Het is natuurlijk 1 grote doofpotaffaire.
Vooral die foto van LH Oswald vond ik echt zo slecht. Zal even kijken of ik 'm kan vinden.
Tja, Amerika staat bekend als de grote doofpot he
pi_19879318
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:22 schreef Kimsy het volgende:

[..]

Tja, Amerika staat bekend als de grote doofpot he
ja precies. Ik heb wel eens gehoord dat zaken van FBI en de documenten van JFK na 50/100 jaar ofzo openbaar worden? Daar ben ik dan wel weer heel benieuwd naar, ook al is de kans groot natuurlijk dat er weinig tot niets nieuws uitkomt.
pi_19879319
Als we het over JFK hebben: Abraham Lincoln.
pi_19879372
Kennedy
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 14 juni 2004 @ 13:29:11 #17
33189 RM-rf
1/998001
pi_19879410
de moord op de Tsaar is niet echt een 'zaak', volgens mij heeft er nooit politieonderzoek naar plaats gevonden en was het voornamelijk een kwestie van propaganda.

beroemde moordzaken zijn volgens mij eerder de Jack the Ripper-zaak.

vervolgens moet je ook een vermelding maken van Edgar Allen Poe; en de moord op Mary Rogers,
door Poe gebruikt voor zijn 'The Mystery of Marie Roget':
Mary rodgers was een jongedame uit New York die in 1841 dood gevonden werd bij een grot in een natuurgebied van Hoboken, 3 dagen daarvoor was zij weggegaan bij haar 'verloofde', de man met wie zij op dat moment uitging.
de lijkschouwer gaf aan dat wurging de doodsoorzaak was en vond sporen van sexueel misbruik.

meerdere jongemannen werden verdacht en de pers ging volop op zoek naar allerhande sporen.
De toenmalige verloofde werd ook verdacht en deze pleegde door de verdenkingen en rouw om zijn vriendin uiteindelijk zelfmoord in dezelfde grot als waar Mary Rodgers gevonden werd.

Later kwam er een getuigenis van een Baker op haar sterfbed, deze gaf toe dat Mary Rodgers het slachtoffer geworden was van een mislukte abortus, en bij deze poging zelf om het leven gekomen is, zij was door de betrokkenen achtergelaten bij de grot zodat deze zelf niet vervolgd zouden worden.

Poe gebruikte het verhaal ook als een vertelling over morele waarden en de clash tussen natuur en de mens, de grote stad.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_19880138
Interessante bijdrages tot nu toe, en lv merkt goed op dat het inderdaad moeilijk is om de ene zaak met de ander te vergelijken.

Misschien had ik mijn OP slecht toegelicht. Mijn uitgangspunt bij dit topic waren moorden die de loop van de geschiedenis veranderd hebben. Goed voorbeeld zijn idd de genoemde Abraham Lincon, Ceasar en misschien zelfs JFK.
pi_19880338
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:52 schreef _The_General_ het volgende:
Misschien had ik mijn OP slecht toegelicht. Mijn uitgangspunt bij dit topic waren moorden die de loop van de geschiedenis veranderd hebben. Goed voorbeeld zijn idd de genoemde Abraham Lincon, Ceasar en misschien zelfs JFK.
Dat bleek er idd niet uit

Pim Fortuyn tot op kleine hoogte ook wel... Willem van Oranje lijkt me er ook bijhoren.
pi_19880389
De moord op Erzherzog Franz-Ferdinand en zijn vrouw Sophie natuurlijk! In 1914 in Sarajevo.
pi_19880446
Julius Caesar
JFK
Aartshertog Franz Ferdinand
Tsaar Nicolaas II
Jezus Christus
pi_19880522
De moord op Aartshertog Franz Ferdinand is idd een moord geweest met erge gevolgen. Jezus Christus is een interessante aandraging, door zijn dood zijn religies ontstaan, oorlogen gevoerd etc..
pi_19880614
Gandhi was waarschijnlijk al te oud om in de door jou bedoelde context nog mee te tellen he?
pi_19880797
Hij mag van mij zeker meetellen, maar ik weet niet of hij wereldwijd zo'n grootte inpact heeft gehad?
  maandag 14 juni 2004 @ 14:16:59 #25
80178 Zhukov
Za Rodinyu
pi_19880845
De moord op Sergej Kirov hoort er volgens mij ook tussen.

Eerst carriere gemaakt in de Communistische Partij. Vertrouwensman van Stalin zelf, ze gingen dacht ik zelfs samen op vakantie. Stalin wist echter dat Kirov erg populair was binnen de CP en wilde zodoende meer controle over Kirov uitoefenen. Hij vroeg Kirov om zich bij hem te voegen in Moskou, Kirov weigerde en bleef in Leningrad. Op een partijcongres had Kirov kritiek op Stalin's plannen en werd daarvoor door de aanwezige leden van de Partij flink toegejuicht. Stalin zag dat Kirov een mogelijke bedreiging voor zijn macht was en wilde maatregelen.

Op 1 December 1934 werd Sergej Kirov vermoord door een jonge agent van de NKVD, Nikolajev. Dit was zeer waarschijnlijk in opdracht van Stalin, maar deze wilde de wereld doen geloven dat Nikolajev een radartje was in een groot complot om de Sovjet-regering omver te werpen en dat hij zelf Kirov immer nog als een zoon zag. De beschuldigingen van het complot mondde uit in de arrestatie en executie van onder andere Kamenev, Zinovjev en later in 1940 ook Leon Trotsky, die door Stalin werd aangewezen als leider van het complot.
Вместе мы непобедимы
Alfa Romeo GT 1600 Junior
Disegno di Bertone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')