abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19861323
Is er iemand in de zaal die wat informatie kan verschaffen over het syndroom van Scimitar?
Bekend is dat bepaalde aders ipv in de longen in de lever terechtkomen, maar verdere informatie die ik heb is dermate medisch dat zonder medische achtergrond het niet echt duidelijk is.
  zondag 13 juni 2004 @ 19:24:15 #2
95027 DokterDieter
gives you the finger
pi_19862187
Hoi,

Voor zover ik heb begrepen van teksten van internet is het een syndroom waarbij een afvoerend vat van de longen geen verbinding maakt met de linkerboezem, maar meestal een verbinding maakt met de onderste holle ader (dus niet met een vat dat naar de lever gaat). Hierdoor krijg je een verhoogde bloedtoevoer naar je rechterboezem. Dit zorgt voor drukverhoging en het uitdijen van dit vat ==> scimitar-vorm (kromzwaard). Een ander gevolg van het verkeerd lopen van dat vat is dat (een gedeelte van) de rechterlong niet goed uitgroeid.

Groet,

Rik
Uitspraak achterop giertank: Daar waar homo's in roeren, is wat wij vervoeren!
.
Geweldige sex! | Lekkere hardrock & metal & oldies hier.
.
pi_19864988
Aha, ok, duidelijk. Dank.
quote:
Op zondag 13 juni 2004 19:24 schreef DokterDieter het volgende:
Een ander gevolg van het verkeerd lopen van dat vat is dat (een gedeelte van) de rechterlong niet goed uitgroeid.
Hoe zou ik me dit 'niet goed uitgroeien' moeten voorstellen? Betekent dat dat er een deel mist en de long niet volledig functioneel is of is hij slechts kleiner is dan de linker?
  zondag 13 juni 2004 @ 22:59:38 #4
95027 DokterDieter
gives you the finger
pi_19868436
quote:
Op zondag 13 juni 2004 21:18 schreef technobabble het volgende:

Aha, ok, duidelijk. Dank.
[..]

Hoe zou ik me dit 'niet goed uitgroeien' moeten voorstellen? Betekent dat dat er een deel mist en de long niet volledig functioneel is of is hij slechts kleiner is dan de linker?
Hmmm, het fijne weet ik er niet van, maar het kan zijn dat een gedeelte van de rechterlong (nooit linkerlong) niet goed ontwikkelt of zelfs helemaal niet ontwikkelt. De functie is minder dan die van de linkerlong hoeveel minder die is is o.a. afhankelijk van de mate van ontwikkeling. De aanleg van de long zal er volledig zijn, maar het ontplooien en groeien van het longweefsel is verminderd. Dit is min of meer de conclusie uit een aantal sites op het net.
Uitspraak achterop giertank: Daar waar homo's in roeren, is wat wij vervoeren!
.
Geweldige sex! | Lekkere hardrock & metal & oldies hier.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')