abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19810001
hongerig als
door Thijs Smeenk & Pascal van Wessel

Als geen ander hunkert hij naar het Europees Kampioenschap in Portugal. Hij kijkt er al maanden naar uit, kan niet wachten tot de aftrap dinsdag om 20.45 uur tegen Duitsland. Ruud van Nistelrooy, 27 jaar, magische Mancunian. Nooit eerder kreeg de Brabander de kans om te schitteren op een eindronde. Het verklaart zijn intense verlangen naar dat voor hem haast heilige podium.Alsof hij zijn twee verloren toernooien in een keer moet inhalen. ,,Ik wil zo graag iets winnen met Oranje."

NOORDWIJK - Wie Ruud van Nistelrooy de afgelopen weken observeerde tijdens de trainingen van het Nederlands elftal, zag een tot op het bot gedreven spits aan het werk. Een perfectionistische vakidioot die altijd alles geeft. 'Van the Man' houdt niet van half werk. Goed kan altijd beter. En het woord slecht komt niet eens voor in zijn vocabulaire. Vandaar ook dat zijn collega's het moesten ontgelden als ze weer een slechte pass gaven of hem te laat inspeelden. Dan liet de woede-uitbarsting van Van Nistelrooy niet lang op zich wachten.

Wie Ruud van Nistelrooy bezig ziet, ziet een man met een missie. Een missie waarvoor alles, maar dan ook echt alles, moet wijken. Deze weken staan voor hem alleen maar in het teken van het EK. Al het andere is even van ondergeschikt belang. Van Nistelrooy is een hongerige wolf die niet kan wachten tot hij uit zijn kooi wordt bevrijd om te gaan jagen.

,,Ik probeer er elke wedstrijd voor te gaan", verklaart de in Oss geboren Manchester United-aanvaller zijn felheid. ,,Ik werk keihard, ik train keihard, bereid me perfect op elke wedstrijd voor. Probeer alle omstandigheden te creëren om zo goed mogelijk te kunnen presteren. De passie die ik heb, zie je ook als ik scoor. Scoren is voor mij het ultieme, vooral op dit extreem hoge niveau. Dat is ook mijn doel; onder alle omstandigheden zo goed mogelijk te presteren. Er zijn steeds nieuwe doelen. Nu ik op dit niveau ben, is het het doel dit vast te houden. Om je doelen te kunnen halen, moet je alles geven en blijven analyseren waar je je kan verbeteren. Ik heb die drive elke wedstrijd. Ik heb nooit het idee van: vandaag komt het wel. Zou ik zonde vinden. Al die trainingsuren maak ik om in die wedstrijd goed te presteren. Hoe je traint, speel je ook. Dat is mijn benadering. Ik besef gewoon dat ik niet mag verslappen. Ik ben er eentje die keihard moet werken om te kunnen presteren. Ik ben niet van zulke uitzonderlijke klasse dat ik ermee weg zou kunnen komen om minder inzet te tonen. Ik heb ook nog steeds de technische trainingen met René Meulensteen bij ManUnited nodig." Schreeuw De voetbalhete zomers van 2000 en 2002 kon de voorbeeldprof maar moeilijk verteren. Van Nistelrooy zat gefrustreerd voor de buis. Euro 2000 in Nederland en België miste hij vanwege een vreselijke knieblessure. Zijn huiveringwekkende schreeuw van pijn, die in april van dat jaar over De Herdgang schalde, gaat menig voetballiefhebber zelfs nu nog door merg en been. Op het moment dat zijn ploeggenoten op het EK aantraden tegen Denemarken was Van Nistelrooy net van de operatietafel af in de Verenigde Staten. Via de tv volgde hij de verrichtingen van Oranje. Twee jaar later stond de spits in de basis tegen de Ieren in Dublin, waar Nederland werd geëlimineerd voor het WK in Japan en Zuid-Korea. Weer was Van Nistelrooy die zomer aangewezen zijn op televisie. Hij zag zijn ploegmaten van Manchester United voetballen op het hoogste podium dat er bestaat. Dat deed pijn. Van Nistelrooy: ,,Ik wil dat nooit meer meemaken en ik was niet de enige international die dat zo voelde. We hadden erbij moeten zijn in Japan en Zuid-Korea."

,,Dit wordt dan eindelijk mijn eerste eindtoernooi", vervolgt hij. ,,Gelukkig hebben we genoeg jongens in deze selectie die al de nodige toernooien hebben meegemaakt. Zij kunnen me er het een en ander over vertellen. Hoe het er aan toegaat. Dat is toch wel prettig, aangezien ik als voetballer nog helemaal geen ervaring heb met grote toernooien." Dromen Wel heeft hij zijn herinneringen. Vooral die aan het befaamde jaar 1988 koestert Van Nistelrooy: ,,Ik weet nog heel goed hoe ik als jongetje van twaalf jaar op tv zag hoe het Nederlands elftal de Europese titel pakte in München. Fantastisch was dat, ik kan alle duels nog dromen. De ploeg van die tijd groeide echt in het toernooi. Dat kan ons ook gebeuren. Ik verwacht er in elk geval veel van. Door de moeizame kwalificatiereeks zijn we eens een keer geen favoriet. Bovendien is onze voorbereiding ook niet verlopen zoals we wilden. Wij verkeren nog niet in de positie om dominant te spelen. Op dit moment is Nederland geen topland, maar dat kan wel weer komen. Dat we geen favoriet zijn, vind ik gunstig. De druk ligt bij Frankrijk, Portugal en Italië. En ze zeggen altijd dat de Duitsers toernooivoetballers zijn, maar wij kunnen er ook wat van. Oranje groeit altijd in het toernooi. Kijk maar naar 1988, 1998 - het jaar waarin Oranje wereldkampioen had moeten worden - en 2000. De eerste wedstrijd valt altijd tegen. Daarna wordt het beter."

Hoe het Nederlands elftal moet gaan spelen, is Van Nistelrooy om het even: ,,Daar is naar mijn mening al veel te veel over gediscussieerd. Net als over de samenwerking tussen Patrick Kluivert en mij. Met deze selectie kan je alle kanten op. Ik ben gewend om in een driespitsensysteem te voetballen, maar bij Manchester spelen we ook vaak 4-4-2. Mij maakt het niet zoveel uit. Ik pas me aan. Een echte voorkeur heb ik niet. Het gaat erom dat we een onoverwinnelijke ploeg vormen. Dat is namelijk wel heel belangrijk. Ik wil zó graag iets winnen met Oranje. Dat proef ik ook bij mijn ploeggenoten. Dat leeft heel erg, ja. Hoe het komt dat het momenteel nog niet loopt, weet ik niet. Het is wel lastig dat er maar weinig vastigheden zijn, maar eigenlijk is er geen excuus te vinden. Je kunt het ook niet alleen op de speelwijze gooien. Het systeem functioneert door de spelers en niet andersom. We moeten dus bij onszelf te rade gaan."

Stiekem verlangt 'The Ruud Devil' nog wel eens terug naar de avond van 19 november 2003. In de tweede playoffwedstrijd tegen Schotland durfde bondscoach Dick Advocaat eindelijk echt voor Van Nistelrooy te kiezen. De Hagenaar zette Patrick Kluivert, Oranjetopscorer aller tijden, op de bank, verjongde het elftal en koos voor één systeem met vleugelaanvaller en een diepe spits. Het gevolg was een memorabele voetbalshow.

Van Nistelrooy voelde zich in de Amsterdam ArenA als in een warm bad. Hij genoot zichtbaar van het vertrouwen dat hij had gekregen en hielp Nederland met drie doelpunten naar het EK in Portugal: ,,Die wedstrijd was niet alleen voor mij, maar voor het hele team speciaal. Het was een heel jong elftal. Sneijder speelde super, Bouma was ook heel goed als linksback. Ik had wel een beetje het gevoel dat ik zo'n wedstrijd nodig had. Om te laten zien dat ik ook bij Oranje kan wat ik bij Man-United doe." Sterk gevoel ,,Je proefde de maanden na die wedstrijd binnen de selectie duidelijk nog steeds de opluchting dat we ons gekwalificeerd hadden. Er rustte ook zo'n druk op die playoffs tegen Schotland. Dat we uiteindelijk wonnen, was machtig mooi. 'Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we hier met 1-0 hebben verloren', vroegen we ons af in de bus na het eerste duel in Glasgow. Kansen genoeg, maar de bal wilde er gewoon niet in. We hadden wel het idee van: 'straks gaan we het afmaken'. Dat was een heel sterk gevoel. Er was natuurlijk ook een rigoureuze wisseling doorgevoerd in de opstelling en de mensen die waren opgesteld deden het fantastisch. Nee, twijfel is er tussen die twee wedstrijden niet geweest. Ja, er schoot wel door ons hoofd van 'stel dat ze een keer scoren, wat dan?' Maar in grote lijnen hadden we er duidelijk alle vertrouwen in."

Ook een ander tafereel van die avond staat bij Van Nistelrooy in het geheugen gegrift. De bijzondere momenten die zich voor de wedstrijd in de kleedkamer afspeelden. Van Nistelrooy: ,,Wat daar gebeurde, was fantastisch. Onvergetelijk. Het deed me ook pijn dat Seedorf en Kluivert toen werden uitgefloten. En dat terwijl Seedorf voor de wedstrijd een hoofdrol speelde. Hij was het die iedereen bij elkaar riep - sommigen liepen al naar buiten - en iedereen de handen liet pakken om elkaar moed in te spreken. Trainers, medische staf, basisspelers en reserves. 'Nu of nooit', dat gevoel hadden we. Daar was iedereen heel stellig in; het moest met z'n allen. Kijk, als we dat gevoel vast kunnen houden, zijn we al een heel eind op de goede weg. Er is ook lekker wat vers bloed bijgekomen. Heitinga, Robben, Sneijder. Knap hoe ze zich ontwikkelen. Die hernieuwde concurrentie is alleen maar goed. De nieuwe generatie staat al klaar. Daar kunnen we mee bouwen. Alleen blijf ik het erg vinden dat steeds dezelfde ervaren jongens (Seedorf, Kluivert, Frank de Boer, red.) worden uitgefloten. Geloof me, iedereen van deze groep geeft zich volledig voor Oranje. Dat verdient respect."

(Met dank aan Ronald Kres)

Verschenen in SP!TS op vrijdag 11 juni 2004.
pi_19810009
Cocu heeft goed gevoel bij 4-3-3
door Sander Schomaker

De kans is groot dat dit Europees kampioenschap zijn laatste grote toernooi wordt met het Nederlands elftal, al wil de speler daar zelf nog helemaal niet aan denken. De huidige aanvoerder maakte ruim acht jaar geleden tegen Duitsland zijn debuut in het Nederlands elftal, over vier dagen speelt hij al weer zijn 80e interland en dat is toevalligerwijs opnieuw tegen Duitsland. ,,Ach, de historie zal me worst wezen, als we dinsdag maar winnen van die Duitsers." Was getekend Phillip Cocu.

ALBUFEIRA - Als aanvoerder van Oranje had Cocu afgelopen week samen met nog drie internationals (naar verluidt Van Nistelrooy, Davids en De Boer) een gesprek met bondscoach Dick Advocaat. Onderwerp: de manier van spelen van Oranje op het EK.

,,We hebben niet over de invulling gesproken, maar alleen over de speelwijze", legde de kersverse PSV'er gisteren uit. ,,In grote lijnen hadden we dezelfde gedachten. We hebben besproken hoe het team het beste kan functioneren, zonder daarbij over namen te praten."

De uitkomst van het gesprek stond bij voorbaat al vast. Nederland gaat weer gewoon met vleugelspelers spelen, 4-3-3 dus. Maar wel 'met nuances', zoals de immer voorzichtige Advocaat het eerder deze week noemde. ,,Elk systeem is in vele variaties te spelen", vervolgde Cocu, ,,maar een systeem is ook niet allesbepalend. Het is slechts een element in het geheel en niet een doorslaggevend element. Het belangrijkste is de instelling en de vorm van de spelers." Adder De bondscoach reageerde deze week als door een adder gebeten op de logische vraag waarom Oranje tegen Duitsland niet zo ging spelen als in de tweede wedstrijd tegen Schotland (6-0). In tegenstelling tot Advocaat vindt Cocu die stelling niet onbespreekbaar.

,,Tegen Tsjechië kunnen we zeker niet zo spelen, maar tegen Duitsland... Ik zeg in elk geval niet dat het niet zou kunnen, maar het lijkt mij logisch dat we iets voorzichtiger beginnen tegen Duitsland. Toen tegen Schotland speelden we met het mes op de keel. En op een EK mag je de eerste wedstrijd niet verliezen, dus daarom moeten we ook niet té aanvallend willen spelen." Ruit Oranje heeft de laatste vier wedstrijden voorafgaand aan het EK geoefend in het '4-4-2-systeem met ruit op het middenveld', maar gaat op het eindtoernooi toch anders spelen. Er zijn echter geen oefenduels meer voor het EK begint. Cocu ziet dat niet als een probleem. ,,We hebben geen oefenwedstrijd nodig om 4-3-3 te trainen. Door omstandigheden hebben we tijdelijk een ander systeem geprobeerd. Nee, dat hebben we niet te lang vol gehouden, vind ik. Ik had gisteren (woensdag, red.) op de training toen we 4-3-3 speelden meteen weer een goed gevoel. Het stond, de automatismen waren direct terug."

De verwachting is dat veel teams op dit EK zeer verdedigend gaan spelen. Denk alleen maar aan de tegenstanders van Oranje in poule D: Duitsland, Tsjechië en Letland, geen avontuurlijk ingestelde teams. Cocu: ,,In het hedendaagse voetbal is het moeilijk om een tegenstander vast te zetten. Het is ook heel moeilijk om vol op de aanval te spelen, maar wij gaan zeker niet doen wat anderen doen. Al vind ik wel dat we iets moeten inzakken om ruimte te creëren voor onze aanvallers. Dat deden we bij Barcelona ook dit seizoen. Nu staat vaak alles vast omdat we van achteruit doorschuiven en zo het speelveld te klein maken."

Bij Barcelona speelde Cocu centraal achterin, zodat hij de controle had over het 'inzakken'. Maar bij Oranje richt de speler zich volledig op de positie van verdedigende middenvelder in het 4-3-3-systeem. ,,Ik ben ook bereid om op de positie naast Jaap Stam te spelen als de bondscoach dat wil, daar heb ik geen problemen mee. Maar voorlopig reken ik erop dat ik de verdedigende middenvelder ben. Voor mij verandert er niet zoveel. Ik blijf de buffer voor de verdediging, zodat andere spelers de opening naar voren kunnen zoeken." Strafschoppen Voor vandaag en zondag heeft Advocaat twee 'besloten' trainingen ingelast in Albufeira. Zodat Oranje kan oefenen zonder pottenkijkers. ,,Dan zullen we vooral trainen op vrije trappen en corners, denk ik. Ja, en ook op strafschoppen ja! 'Dode' spelmomenten zijn een belangrijk onderdeel op een toernooi. Vaak worden wedstrijden op EK's en WK's beslist door een vrije trap, corner of, inderdaad een strafschop. Daarom moeten we er voor zorgen dat we daar rendement uit halen."

,,Ik denk trouwens dat we op dit moment wel een aantal goede strafschopnemers in de ploeg hebben. Ik zal als aanvoerder ook zeker aansturen op een eventuele wissel als er een penalty genomen moet worden. Daar heb ik wel over nagedacht.''

Door alle discussies over de speelstijl van Oranje is de aandacht voor Duitsland, de tegenstander in het eerste EK-duel, een beetje naar de achtergrond gedrongen. ,,Het Duitse team is een erg wisselvallige groep, al klinkt dat misschien een beetje gek als ik dat zeg, want dat zijn we zelf natuurlijk ook. Ik heb ze alleen zien spelen tegen Roemenië (5-1, nederlaag, red.) en Zwitserland (0-2 winst, red.). Schneider vind ik een erg goede speler op het middenveld en de twee spitsen zijn zeer gevaarlijk. Maar het is voor ons goed dat we meteen tegen Duitsland beginnen. Ik denk dat wij dezelfde beleving hebben bij Duitsers, als de Belgen hebben bij ons. We kunnen dinsdag in ieder geval meteen volop het toernooi induiken.''

pi_19810049
'Die Mannschaft is onrustbarend slecht'

Het kan bij het Europees kampioenschap in Portugal niet goed gaan met het Duitse elftal. "Het niveau is werkelijk dramatisch", betoogt kenner Martin Jol, de vakman van het Nederlandse trainersgilde. "Maar ga er maar tegen spelen. Probeer er maar eens van te winnen. Het is een cliché, maar Duitsland moet en mag je nooit onderschatten."

WAALWIJK - Jol (48) trekt een vergelijking met het boksen. "Als een kampioen van 100 kilo moet vechten tegen een kolos van 140 kilogram die er niets van kan, blijft het toch een beetje link. Eén verdwaalde stoot van die loodzware beer en de titelhouder gaat neer. Zo zie ik het Duitse elftal momenteel ook. Er zit zo weinig structuur in, het voetbal is zo simpel, dat je er bijna bang van wordt. Het spel van de Duitsers is nauwelijks te analyseren. Dat maakt het des te moeilijker om tegen te spelen."

Het Duitse (club)voetbal heeft geen geheimen voor Jol, die in het seizoen 1978-79 een jaar onder contract stond bij Bayern München. "Ik volg het voetbal in Duitsland al een jaar of 25 heel intensief. Ik durf mezelf dan ook een kenner te noemen. Niemand hoeft mij de sterke en zwakke punten van de ploegen uit de Bundesliga te vertellen. Die kan ik zelf wel opdreunen. Ik wist ook dat Erik Gerets een goede kans maakte om erin te blijven toen hij twee maanden geleden als trainer bij Wolfsburg binnenstapte. Het was slechts een kwestie van een paar keer winnen en dat deed hij prompt." Voorliefde Jol volgt ook het Engelse voetbal op de voet, ook al omdat hij er drie jaar speelde (West Bromwich Albion en Coventry City). Maar met het Duitse voetbal heeft hij een speciale band. "Ik heb zelf ooit Duits gestudeerd en mijn broer en zus zijn getrouwd met Duitsers. Dat verklaart mijn voorliefde voor een groot deel. Toen ik een jaar of zestien was, was ik al fan van Werder Bremen. Dat ben ik nog steeds. Dankzij de landstitel voor Bremen ben ik dit seizoen goed aan mijn trekken gekomen. De finale van het wereldkampioenschap in 1974 tussen Nederland en Duitsland (1-2) zal ik nooit vergeten. Ik zat toen in Duitsland tussen alleen maar Duitsers te kijken naar de televisiebeelden. Ik weet nog goed dat ik niet durfde te juichen toen Johan Neeskens ons uit een strafschop op 1-0 schoot."

Met abonnementen op de Duitse voetbalbladen en een schotelantenne voor alle wedstrijdbeelden mist Jol vrijwel niets van de Bundesliga. "Het is een passie die niet meer overgaat. Ik volg het Duitse voetbal als trainer en als liefhebber. Ik ken zelfs de wisselspelers van alle clubs. Daar hoef ik geen moeite voor te doen. Bij Canal+ deed ik ooit het Team van de Week. Toen zette ik schijnbaar uit de losse pols de opstelling van Fiorentina op het bord. Iedereen dacht destijds dat ik ook alles van het Italiaanse voetbal wist. Maar dat was natuurlijk niet zo. Dat was gewoon een kwestie van uit mijn hoofd leren. Ik ben redelijk snugger, al zeg ik het zelf. Voor het Duitse voetbal, en ook het Engelse voetbal, hoef ik niet te studeren. Dat gaat vanzelf, omdat ik het nauwkeurig volg." Geld Jol vindt het clubvoetbal in Duitsland goed. "Mede dankzij de vele buitenlanders die in de Bundesliga spelen. Er gaat zoveel geld in om. Ze kunnen altijd de betere spelers aantrekken. De Bundesliga zal nooit slecht zijn, ook al zei Franz Beckenbauer vier jaar geleden dat het over was met het Duitse clubvoetbal. Het is wel opvallend dat Bayern München al jaren niet goed speelt. Het voetbal is vaak niet om aan te zien, maar ze hebben er wel prijzen mee gepakt. Leverkusen was een paar jaar geleden een genot om naar te kijken. Met jongens als Ballack, Ze Roberto, Ramelow en Bastürk. Collega Topmöller heeft daar iets moois neergezet."

Het nationale elftal van Duitsland noemt Jol onomwonden een ramp. "Het is drie keer niks. De nederlaag tegen Roemenië (1-5) vorige maand was ontluisterend. Frings speelde op links, terwijl hij stijf rechts is. Dan had je ook nog Hamann, Ballack en Schneider op het middenveld die ook rechts zijn. Achterin stond dan die Lahm die als linksback ook rechts is. Dan kom je dus tot de conclusie dat er niet één linkspoot op het middenveld en in de verdediging speelde. Johan Cruijff zou het als coach tegen zo'n ploeg wel weten. Die zou Duitsland in deze samenstelling naar links dwingen. Dan komen ze nooit aan voetballen toe."

Met de Duitse aanval is Jol snel klaar. "Ze hebben geen spitsen. Die zijn er gewoon niet. Bobic maakte laatst voor Hertha zijn derde competitietreffer, geloof ik. Heel de natie veerde op. Teamchef Rudi Völler was ook blij. Eindelijk kan ik hem met goed fatsoen weer oproepen, dacht hij. Zo slecht is het met het Duitse voetbal dus gesteld. Want van een speler als Bobic hoef je echt niet wakker te liggen." Kwaliteit Toch knaagt ook bij Jol de onzekerheid. "Het fysieke aspect en het karakter blijven de boventoon voeren in het Duitse elftal. Dat is altijd gevaarlijk. Ze wonnen eerder dit jaar toch met 3-0 van de Belgen. Duitsland scoorde uit twee hoekschoppen en een vrije trap. Die kwaliteit blijven ze houden. En dan kun je wel zeggen dat het Duitse voetbal niets voorstelt, maar ga er maar eens tegen spelen. Probeer er maar van te winnen. Het is bijna ondoenlijk."

pi_19810070
'Oranje is een gevaarlijke outsider'
door Nol de Vries & Thijs Smeenk

Voor Rafael van der Vaart is EURO 2004 zijn eerste grote toernooi als international. De Ajacied wordt door velen gezien als leider van 'het nieuwe Oranje'. Aan de vooravond van het EK in Portugal kijkt de 21-jarige middenvelder met veel vertrouwen vooruit. ,,We maken zeker kans om Europees Kampioen te worden."

AMSTERDAM - De 'EK-kriebels' zijn al een tijdje aanwezig bij de debutant, die zich in goed gezelschap weet van Ruud van Nistelrooy, Wesley Sneijder, Arjen Robben, Johnny Heitinga, Andy van der Meyde, Ronald Waterreus en Wilfred Bouma. Ook zij speelden nog nooit een eindtoernooi met het Nederlands elftal. Maar ook voordat Van der Vaart zijn debuut als international maakte, was hij erg betrokken bij het Nederlands elftal. Als supporter welteverstaan. ,,De 'Oranjegekte' tijdens EK's en WK's is fantastisch. Tijdens wedstrijden van Nederland zat ook ik met een petje op voor de televisie", vertelt hij lachend. Zelfs van het gewonnen EK in 1988 weet de Heemskerker zich nog flitsen te herrinneren. ,,Die spannende halve finale tegen Duitsland kan ik me nog wel voor de geest halen. Verder heb ik het toen allemaal nog niet zo bewust meegemaakt. De huldiging en de boottocht door de Amsterdamse grachten, zijn allemaal langs me heengegaan. Maar wat wil je ook, ik was pas vijf jaar." Outsider De leeftijd van Van der Vaart tijdens het EK in 1988 geeft al aan dat het enige Oranjesucces ver achter ons ligt. ,,Het wordt weer eens tijd voor een titel", zegt de middenvelder daarom terecht. ,,Waarom zou het niet kunnen? Er is voor mij slechts één uitgesproken favoriet en dat is Frankrijk. In alle opzichten. Die spelersgroep heeft zoveel kwaliteit. Verder ligt het allemaal dicht bij elkaar. Je hoort veel mensen roepen dat Portugal en Spanje wel eventjes Europees Kampioen gaan worden. Waar is dat op gebaseerd? Die landen hebben weinig bijzonders laten zien. Portugal heeft weliswaar het thuisvoordeel, maar dat kan ook juist tegen ze gaan werken. Je hebt naar mijn mening een hele grote groep met outsiders, waar ook Nederland bijhoort. Ook wij kunnen het toernooi winnen." Wel is de middenvelder het ermee eens dat Nederland in de zogenaamde 'Groep des doods' zit. ,,Het is op papier de moeilijkste en zwaarste groep van allemaal. In de meeste poules heb je twee toplanden, bij ons zijn dat er drie." Duitsland Van der Vaart kijkt vooral uit naar de wedstrijd tegen de Duitsers aanstaande dinsdag. ,,Die wordt gelijk cruciaal. Als je verliest, móét je van Tsjechië winnen. De druk is dan direct ontzettend groot. Vooral ook omdat Tsjechië tegen ons waarschijnlijk al drie punten op zak heeft, omdat ik verwacht dat zij het openingsduel tegen Letland wel zullen winnen. Wanneer je Duitsland verslaat, doe je een grote stap richting de kwartfinale. De Tsjechen en Duitsers ontmoeten elkaar bovendien pas in de laatste groepswedstrijd. Dat is gunstig voor ons."

In Duitsland kan het eigen nationale team al tijden geen goed meer doen. De WK-finalist van 2002 werd in de pers na enkele teleurstellende oefenwedstrijden volledig met de grond gelijk gemaakt. ,,Onze oosterburen staan er op het EK echt wel", zegt Van der Vaart. ,,Ze zijn zich nu nadrukkelijk in de underdogrol aan het manoeuvreren, maar die oefen-uitslagen zeggen mij niet zoveel. Net zoals onze grote overwinning op Griekenland bijvoorbeeld. Zij misten veel basiskrachten en wisselden in de rust bijna het halve team. Veel waarde hoef je aan dat soort duels niet te hechten. Wedstrijden op een EK zijn iets heel anders."

De laatste oefenwedstrijden voor aanvang van een groot eindtoernooi verliepen nog nooit zo stroef als nu. Waar normaal gesproken het basiselftal van Oranje al lang van tevoren vaststaat, lijken alleen Edwin van der Sar en Jaap Stam zeker van hun plaats. Voor bijna alle andere posities heeft bondscoach Dick Advocaat meerdere opties. Van der Vaart: ,,Er is sprake van veel concurrentie. Dat is juist een goede zaak. Het houdt ons scherp. Iedereen moet vechten voor z'n plaats. Zelf hoop ik uiteraard op een plek in het basiselftal. En dan het liefste achter de spitspositie."

Of de Heemskerker ook daadwerkelijk tot de eerste elf behoort, blijft afwachten. Hij kan namelijk niet terugvallen op een uitstekend jaar bij Ajax. Van der Vaart speelde een minder belangrijke rol dan de seizoenen ervoor. ,,Daar ben ik het wel mee eens", zegt hij zelf. ,,Maar als je kijkt naar het aantal doelpunten en assists van mij, dan heb ik het nog wel aardig gedaan. Vooral als je ziet hoeveel wedstrijden ik heb gemist." Fluitconcert Vanwege de moeizame kwalificatiereeks van Oranje en enkele slechte resultaten in oefenwedstrijden, is de band tussen supporters en spelers minder 'close' dan normaal. Vooral de ervaren internationals werd de laatste tijd vaak een gebrek aan inzet verweten. In het beslissingsduel tegen Schotland kregen spelers als Frank de Boer, Patrick Kluivert en Clarence Seedorf zelfs een heus fluitconcert over zich heen. De aanvoerder van Ajax vond het belachelijk dat sommige van zijn collega's het moesten ontgelden bij het volk. ,,Frank de Boer heeft ontzettend veel voor het Nederlands elftal betekend. En nog steeds trouwens. Hij is zowel binnen als buiten het veld ontzettend belangrijk. De Boer verdient veel meer respect. Datzelfde geldt voor Seedorf en Kluivert."

Mooie woorden van de Ajacied, maar de roep om verjonging bij het publiek blijft aanwezig. Gezien de hoge gemiddelde leeftijd (28 jaar), is dat misschien wel terecht. Voor veel spelers wordt dit EK daarom zeer waarschijnlijk het laatste eindtoernooi. Van der Vaart maakt samen met spelers als Wesley Sneijder, Johnny Heitinga en Arjen Robben deel uit van de zogenoemde 'nieuwe generatie'. ,,Je trekt automatisch wel wat meer met die jongens op", zegt hij. ,,Maar eigenlijk kan iedereen goed met elkaar opschieten. De sfeer in de groep is perfect. Ook de technische staf heeft daar een belangrijk aandeel in. Willem van Hanegem en Dick Advocaat vullen elkaar perfect aan. En het is natuurlijk ook niet verkeerd dat Jan Wouters nog is toegevoegd. Hij heeft een hoop meegemaakt als speler."

Wat Van der Vaart betreft kan het toernooi niet gauw genoeg beginnen. En als het aan hem ligt eindigt het voor Oranje pas op 4 juli met de finale in Lissabon. ,,Dat moet wel het uitgangspunt zijn. Anders hadden we net zo goed thuis kunnen blijven."

vrijdag 11 juni 2004 @ 14:21:58 #5
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_19810556
nieuws

Zet dan in de kop: plaats hier uw EK-krantenberichten
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_19810573
Dat zijn mooie stukken tekst! Hulde!!!
"Never eat yellow snow"
pi_19811134
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 14:21 schreef The_Hives het volgende:
nieuws

Zet dan in de kop: plaats hier uw EK-krantenberichten
Bij mijn weten zijn krantenberichten een soort van nieuwsberichten
  vrijdag 11 juni 2004 @ 14:48:52 #8
50936 The_Hives
pi_19811203
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 14:46 schreef My_Way het volgende:

[..]

Bij mijn weten zijn krantenberichten een soort van nieuwsberichten
Ja, maar met nieuwsberichten denk ik aan korte, recente en informatieve stukjes. Niet aan (grote) krantenberichten die in zijn geheel overgenomen worden, en die al door veel mensen gelezen zijn (gratis krant bij openbaar vervoer ).
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_19811617
Nederland direct uitgeschakeld. Het volk droogt zijn tranen. Spelers Nederland blijven beweren dat zij geen fouten hebben gemaakt en zich volledig hebben gegeven. Desondanks houden de spelers tienduizenden euro's over aan deze 3 gespeelde wedstrijden waarin zij slechts 1 punt behaalden. De spelers van Oranje kunnnen eerder dan verwacht op vakantie gaan.

Bron: Parasense
pi_19811774
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 14:48 schreef The_Hives het volgende:

[..]

Ja, maar met nieuwsberichten denk ik aan korte, recente en informatieve stukjes. Niet aan (grote) krantenberichten die in zijn geheel overgenomen worden, en die al door veel mensen gelezen zijn (gratis krant bij openbaar vervoer ).
Waar mensen zich druk om kunnen maken..

Krantenberichten die dan niet geheel overgenomen zijn?! En elk nieuws is tegenwoordig leesbaar via het medium internet dus non-argument. Nieuws is nieuws.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 15:21:04 #11
50936 The_Hives
pi_19812155
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 15:08 schreef My_Way het volgende:

[..]

Waar mensen zich druk om kunnen maken.. [afbeelding]

Krantenberichten die dan niet geheel overgenomen zijn?! En elk nieuws is tegenwoordig leesbaar via het medium internet dus non-argument. Nieuws is nieuws.
volgende argument. Dit is geen nieuws, maar een voorbeschouwing.....
Fok! Federatie
pi_19812314
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 15:21 schreef The_Hives het volgende:

[..]

volgende argument. Dit is geen nieuws, maar een voorbeschouwing.....
Heet jij toevallig Clarence in reallife?
  vrijdag 11 juni 2004 @ 15:31:12 #13
50936 The_Hives
pi_19812449
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 15:26 schreef My_Way het volgende:

[..]

Heet jij toevallig Clarence in reallife?
Wat dan?

Alleen omdat ik een betweterige negrïode patser ben, die toevallig heel goed in clubverband kan voetballen
Fok! Federatie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')