Ik heb niet zo ontzettend veel plek, dus mijn voorraad is altijd beperkt, maar er is een aantal zaken die ik altijd wel heb staan. Let wel, zo'n basisvoorraad hangt ook nogal af van je smaak in eten. Ik houd zelf nogal van Aziatisch en Mexicaans en dat zie je wel terug in mijn (koel)kast.
Maar om je een idee te geven:
Peper, zout, olijfolie, (wijn-)azijn, aantal soorten gedroogde kruiden (thijm, oregano, basilicum), verse kruiden kun je hakken en invriezen en is natuurlijk veel lekkerder (ik heb meestal munt, koriander en peterselie), suiker, verse gember en spaanse pepers (die twee vries ik ook in, dat snijdt namelijk ook lekker makkelijk), meestal heb ik wel wat potjes staan met thaise en indiaase curry's (erg makkelijk en lekker) en daarbij heb je dan vaak tomaten (blik) of kokosmelk (blik) nodig. Duik de toko eens in voor wat kruiden (ook wat meer reguliere kruiden zij daar vaak goedkoper dan in de supermarkt!): kaneelstokjes, komijn (djinten), ketoembar (korianderzaad), wat lekkere sambal en/of chilisaus.
Pasta en rijst zijn natuurlijk onontbeerlijk. Heel makkelijk (en goedkoop) zijn ook van die pakjes eiernoedels: zo klaar en combineert met heel veel! Ik heb ook vaak een zak met tortillas liggenL lekker bij Mexicaans eten en je kunt er ook tussendoor een kellere wrap mee maken. Als de zak eenmaal open is kun je ze invriezen (wel even die dingen van elkaar wrikken
![]()
).
Soms heb ik voor een aantal dagen groenten en vlees (of vis) in huis, maar eigenlijk nooit de hele week. Ook vlees invriezen doe ik bijna nooit. Deels door ruimtegebrek, maar vooral ook omdat ik altijd vergeet het op tijd te ondooien en in de magnetron ondooien wordt altijd een zooitje. Groenten uit pot, blik of uit de diepvries gebruik ik vrijwel nooit, net als kant-en-klaar-maaltijden. Enige uitzondering zijn maïs en tomaten. Overigens kunnen diepvriesgroenten best ok en vers zijn trouwens.
Vaak haal ik bij de wereldwinkel wat kleine potjes met iets van chutney op tapenade. Is altijd leuk als je 's avonds met wat vrienden aan de wijn zit. En je kunt daar ook gelijk koffie en thee meenemen. Over wijn gesproken: niet vergeten natuurlijk. Misschien nog wat toastjes, afbakstokbrood en olijfjes?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.