abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19803734
Ik ben deze week verhuisd en ga op kamers wonen. Nu ben ik niet van plan om iedere dag pizza/shoarma/chinees te bestellen, nee, ik wil ZELF koken, en ook nog eens gezond als het kan.
Nu het probleem: ik ga vanavond zeg maar voor het eerst boodschappen doen en ik wil een voorraadje inkopen, zodat ik voortaan niet iedere dag naar de supermarkt moet omdat ik een bepaald ingredient niet in huis heb (denk dat dit misschien onvermijdelijk is, in ieder geval wil ik dan iedere dag zo MIN mogelijk inkopen hoeven te doen.) Dus, WAT zijn de essentiele dingen die je in huis moet hebben om een beetje te kunnen koken? (Ik kwam zelf al tot een pak rijst, couscous en pasta )

Ohja, ik heb een koelkast en een vriesvak die tot -12 gaat, misschien wel handige info.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 08:38:00 #2
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_19803791
Uien en knoflook moet je altijd wel in huis hebben. Melk, eieren, stuk kaas om te raspen. Investeer in wat potten verse kruiden. Staan leuk in de vensterbank, hebben niet veel onderhoud nodig en met een handjevol kruiden lijkt een simpel gerecht opeens al heel wat.
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  vrijdag 11 juni 2004 @ 08:38:51 #3
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_19803796
Ik zou zelf altijd gehakt, kip en worstjes in de vriezer hebben. Een zak aardappelen, diepvriesbroccoli, diepvriesspinazie en diepvriesboontjes. Zout, peper, mayonaise, olie, kaassaus, kaas, spekreepjes, ham, melk, van die minutenvleesjes (snelklaardingen) etc. Dan heb je al een mooie voorraad Ik doe 1x per maand grote inkopen (auto lenen, Lidl en inslaan maar) en dan haal ik verse dingetjes om de paar dagen erbij.
pi_19803819
Melk, eieren, sausjes, kruiden, boter, olie niet te vergeten

Handigste is inderdaad gewoon om met je/een auto ergens heen te gaan, naar de Lidl of Aldi bijv, en dan gewoon alle gangpaden bijlangs gaan.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 08:49:17 #5
89681 Twanstra
Dat weet je zelf ook........
pi_19803862
Wat een gelul.
Koop wat kruiden en inderdaad uien or whatever, en meer heb je niet nodig hoor.
Want alles wat je nu vante voren koopt gaat toch rotten.
Gewoon elke dag nieuwe shait kopen.
Niet miepen, lekker vers...........en gezond. TADAAA! Simpel toch.
Plus, voor dit soort vragen heb je ook een vrouwlijk persoon in je omgeving, alias JE MOEDER!
Die weet bijna alles...............
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 11 juni 2004 @ 08:50:31 #6
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_19803878
Trek thuis de kastjes eens open en kijk wat je moeder heeft staan. Dingen als kruiden, suiker, zout, rijst, pasta, olie, boter, bouillonblokjes, maizena, wat blikjes groente voor onverwachte situaties/gasten, gehakt in de vriezer (idem), een potje of pakje pastasaus (idem)... Denk ook aan dingen als broodbeleg (zoet, hartig), kaas, halvarine/margarine, melk, frisdrank, uien, knoflook, fruit...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_19803914
Kaas
Eieren
Beleg
Melk
Wasmiddel
Tandpasta
Frisdrank
Croma
Boter
Roomboter
Koffie
Thee
Olijfolie
Arachideolie
Kip
Biefstuk
Sla
Tomaten
Komkommer
Sigaretten
Brood
Croissants
rijst
Aardappels
Uien
Knoflook
Pasta
koekjes
Bier
Suiker
Zout
Peperbollen
Zeezout
Kruiden
Fruit
Groente
Chocolade
Nootjes
Toastjes
Kaasjes
Hagelslag
Pindakaas
Nutella
Toiletpapier
Deodorant
Shampoo
Kaarsen
Waxinelichtje
Yoghurt
Servetten
Tonijn
Zalm
Tomaatblik
Kattenvoeding
Hondenvoer
Chloor
Dreft
Ajax
Glassex
Mayo
Ketchup
Sausjes
Alufolie
Vershoudfolie
Tandfloss
50 cent
Bruine suiker
Vis
Creme fraiche
Koksroom
Bouillontablet
Diepvrieszak

Sommige dingen zal je niet nodig hebben, maar zo print ik 'm uit en streep door wat ik niet nodig heb.
Let op de 50 cent!! Want als warhoofd heb je dat ook nodig!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 11 juni 2004 @ 08:54:56 #8
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_19803915
Die voorraadkasten komen vanzelf wel vol.
De mensen zijn gek geworden
pi_19804022
Best zielig...., nog nooit inkopen gedaan?
Nog nooit gekookt?

Lol, succes ermee...
pi_19804037
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 08:38 schreef Spindizzy het volgende:
Uien en knoflook moet je altijd wel in huis hebben. Melk, eieren, stuk kaas om te raspen. Investeer in wat potten verse kruiden. Staan leuk in de vensterbank, hebben niet veel onderhoud nodig en met een handjevol kruiden lijkt een simpel gerecht opeens al heel wat.
Uien en knoflook ? waarom dat dan.. dat hebben wij ook niet hoor !

Wat je wel in huis zou kunnen hebben voor een normale hollandse pot: (zo doen wij dat ook, en als we iets anders willen eten, zoals bami enzo dat wordt dat de betreffende dag gehaalt)

een zak aardappels
groentes is pot/blik
bakboter (wat ook je jus wordt)
vlees.

en das alles
pi_19804039
ow ja:

vleeskruiden
  vrijdag 11 juni 2004 @ 09:10:41 #12
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_19804066
Ik heb niet zo ontzettend veel plek, dus mijn voorraad is altijd beperkt, maar er is een aantal zaken die ik altijd wel heb staan. Let wel, zo'n basisvoorraad hangt ook nogal af van je smaak in eten. Ik houd zelf nogal van Aziatisch en Mexicaans en dat zie je wel terug in mijn (koel)kast.

Maar om je een idee te geven:
Peper, zout, olijfolie, (wijn-)azijn, aantal soorten gedroogde kruiden (thijm, oregano, basilicum), verse kruiden kun je hakken en invriezen en is natuurlijk veel lekkerder (ik heb meestal munt, koriander en peterselie), suiker, verse gember en spaanse pepers (die twee vries ik ook in, dat snijdt namelijk ook lekker makkelijk), meestal heb ik wel wat potjes staan met thaise en indiaase curry's (erg makkelijk en lekker) en daarbij heb je dan vaak tomaten (blik) of kokosmelk (blik) nodig. Duik de toko eens in voor wat kruiden (ook wat meer reguliere kruiden zij daar vaak goedkoper dan in de supermarkt!): kaneelstokjes, komijn (djinten), ketoembar (korianderzaad), wat lekkere sambal en/of chilisaus.
Pasta en rijst zijn natuurlijk onontbeerlijk. Heel makkelijk (en goedkoop) zijn ook van die pakjes eiernoedels: zo klaar en combineert met heel veel! Ik heb ook vaak een zak met tortillas liggenL lekker bij Mexicaans eten en je kunt er ook tussendoor een kellere wrap mee maken. Als de zak eenmaal open is kun je ze invriezen (wel even die dingen van elkaar wrikken ).
Soms heb ik voor een aantal dagen groenten en vlees (of vis) in huis, maar eigenlijk nooit de hele week. Ook vlees invriezen doe ik bijna nooit. Deels door ruimtegebrek, maar vooral ook omdat ik altijd vergeet het op tijd te ondooien en in de magnetron ondooien wordt altijd een zooitje. Groenten uit pot, blik of uit de diepvries gebruik ik vrijwel nooit, net als kant-en-klaar-maaltijden. Enige uitzondering zijn maïs en tomaten. Overigens kunnen diepvriesgroenten best ok en vers zijn trouwens.
Vaak haal ik bij de wereldwinkel wat kleine potjes met iets van chutney op tapenade. Is altijd leuk als je 's avonds met wat vrienden aan de wijn zit. En je kunt daar ook gelijk koffie en thee meenemen. Over wijn gesproken: niet vergeten natuurlijk. Misschien nog wat toastjes, afbakstokbrood en olijfjes?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  † In Memoriam † vrijdag 11 juni 2004 @ 09:13:00 #13
7074 moussy
kuttekop
pi_19804088
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 09:08 schreef Logitik het volgende:

[..]

gebrek aan je opvoeding
Je zou er haast een boek over schrijven!
  vrijdag 11 juni 2004 @ 09:16:47 #14
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_19804125
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 09:08 schreef Logitik het volgende:

Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  vrijdag 11 juni 2004 @ 09:22:54 #15
3495 creech
Verdere Oosten
pi_19804195
Koken voor klunzen

Even omlaag scrollen naar de ijzeren voorraad en je weet wat handig is om altijd in huis te hebben.
Liever buitenwesten dan in het westen
pi_19804235
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 09:22 schreef creech het volgende:
Koken voor klunzen

Even omlaag scrollen naar de ijzeren voorraad en je weet wat handig is om altijd in huis te hebben.
Daar staan maizena en paneermeel tussen... .
pi_19804396
niks kopen wat snel over datum is

en gebruik je bijvoorbeeld weinig melk, ga dan voor de halve liter pakken ipv de liter pakken.. staat er tenminste niet dagenlang een geopend pak melk in koelkast
  vrijdag 11 juni 2004 @ 09:42:33 #18
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_19804491
1) Frituurpan

2) kroketten
3) frikandellen
4) kaassouflé's
5) patat
6) mexicano's
7) berelullen
8) pikanto's
9) viandellen
10) goulashkroketten
11) fishsticks
12) lihanboutjes
13) kipkorns

Oh ja, en frituurvet
Ik heb al een boek.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 09:45:57 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19804541
Haal niet teveel in een keer, je moet het allemaal slepen, en heb je de ruimte ervoor?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_19804587
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 09:07 schreef Mac.Nificent het volgende:
Best zielig...., nog nooit inkopen gedaan?
Nog nooit gekookt?

Lol, succes ermee...
Dat is niet zielig.. het kan redelijk logisch zijn
pi_19804605
- aardappelpuree uit een zakje
- potjes bieten en rode kool
- blikjes champignons
pi_19804617
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 09:13 schreef moussy het volgende:

[..]

gebrek aan je opvoeding
Om aardappels groente en vlees klaar te maken heb ik geen uien of knoflook nodig hoor.

Af en toe haal ik gewoon 1 middelgrote ui, als ik bijvoorbeeld spaghetti macaroni ofzo ga maken. Knoflook heb ik dus neven nooit nodig gehad hoor !
pi_19804893
Bedankt voor alle tips tot nu toe!
Ik heb al een aardige lijst gemaakt.
Ik vrees alleen dat ik vlees toch steed vers moet gaan kopen, of niet? Hoe lang blijft vlees ongeveer goed in een vriesvak van -12?
pi_19804916
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 10:03 schreef Laura 2000 het volgende:

Ik vrees alleen dat ik vlees toch steed vers moet gaan kopen, of niet? Hoe lang blijft vlees ongeveer goed in een vriesvak van -12?
Gehakt kun je uitstekend invriezen in porties. Shoarmavlees idem.
En hamburgers natuurlijk, vind je ook in het vriesvak. Bij de Aldi ook struisvogel- en hertebiefstuk trouwens, en allerlei vissoorten.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 10:08:55 #25
22239 -Schorpioen-
Feel young, look young
pi_19804994
Bier.....
Amsterdam + Boekel = werelds...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')