abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19798206
Ik heb laatste een shirtje gekocht maar heb er toch een beetje spijt van, hij is wel mooi maar toch...
Nu staat op het bonnetje dat geld teug niet kan maar volgens mij is dit iets wat volgens de wet niet kan, binnen zoveel dagen 8ofzo heb je toch recht op geld terug te krijgen? Ruilen kan wel maar dat wil ik niet.

Hoe pak je dit aan in een (kleine) winkel?
after turn the volume up, it's my beat !
  donderdag 10 juni 2004 @ 23:02:24 #2
85878 _DaNi_
Damn Those Eyes..
pi_19798318
uhm, je kan alleen je geld terug krijgen als het artikel niet deugd... maar dat doet het niet...
en ruilen of geld terug is een service.. en deze winkel heeft ervoor gekozen alleen te ruilen/tegoedbon

je kan natuurlijk die ene leuke verkoopster proberen om te lullen..
pi_19798766
inderdaad, je hoeft niet genoegen te nemen met een cadeaubon ofzo.

de winkelier is gewoon verplicht je je geld terug te geven. (mits je het shirt natuurlijk niet verkaaid hebt ofzo).
  donderdag 10 juni 2004 @ 23:17:39 #4
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_19798831
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 23:15 schreef cs-Blade het volgende:
de winkelier is gewoon verplicht je je geld terug te geven.
Nee hoor, dat is niet waar.
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
pi_19798913
Tuurlijk hoeft de winkelier het niet terug te nemen, had je het maar niet moeten kopen. Als een winkel het wel doet is het gewoon service van de winkel. Oftewel ga dat shirtje gewoon mooi vinden
  vrijdag 11 juni 2004 @ 13:34:33 #6
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_19809325
Inderdaad. Zelfs het geven van een tegoedbon is al service die een winkel in principe niet verplicht is te verlenen.
Ik heb al een boek.
pi_19809509
Het enige wat kan is als je jonger dan 18 bent, en je ouder/verzorger het er niet mee eens is. Dan kan hij of zij de koop ontbinden.
Die 8 dagen waar jij op doelt geld alleen bij koop op afstand.
pi_19809640
Bij ondeugdelijk product heb je recht op reparatie, vervanging of geld terug (en hoef je je dus ook niet af te laten schepen met een waardebon)

Ruilen omdat je dr toch niet zo blij mee bent is puur service.
Vrijwillig gebanned
pi_19810416
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 13:47 schreef MartinusMagnus het volgende:
Bij ondeugdelijk product heb je recht op reparatie, vervanging of geld terug (en hoef je je dus ook niet af te laten schepen met een waardebon)

Ruilen omdat je dr toch niet zo blij mee bent is puur service.
ONZIN..consumentenwetgeving is enige tijd geleden veranderd...je hebt binnen een bepaalde termijn recht op je geld terug als je de aankoop dus ongedaan wilt maken... je mag je dus gewoon bedenken na de aankoop...je hoeft geen genoegen te nemen met een toegeodbon of een ander artikel.
pi_19810836
Bron?
  vrijdag 11 juni 2004 @ 15:05:12 #11
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_19811678
Ik heb wel een bron die het tegendeel beweerd, zoals ik ook al deed;

Bron: http://www.nijmegen.nl/be(...)gen/index.asp#268942
quote:
Ik heb een jurk gekocht in een boetiek. Toen ik thuis kwam beviel de kleur mij toch niet. De boetiek wil hem wel ruilen voor iets anders of een tegoedbon geven. Maar ik wil mijn geld terug!

Wettelijk geldt "koop is koop" en hebt u geen recht op geld terug. De boetiek is niet eens verplicht u de jurk te laten ruilen! Veel winkels hebben een eigen (vrijwillige) regeling voor ruilen. Als dat op een bordje staat of op de kassabon, is dat voor beide partijen bindend.

Het is anders als u iets hebt gekocht wat niet in orde is. U ontdekt bijvoorbeeld een lelijke weeffout in de stof van de jurk. Als de winkel u geen deugdelijk exemplaar van de jurk kan leveren, hebt u recht op geld terug. Dan hoeft u geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
edit: quotes gezet
Ik heb al een boek.
pi_19812036
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 14:15 schreef mooiegek het volgende:

[..]

ONZIN..consumentenwetgeving is enige tijd geleden veranderd...je hebt binnen een bepaalde termijn recht op je geld terug als je de aankoop dus ongedaan wilt maken... je mag je dus gewoon bedenken na de aankoop...je hoeft geen genoegen te nemen met een toegeodbon of een ander artikel.
Volgens mij alleen bij colportage (kopen aan de deur), en postorder.
Vrijwillig gebanned
  vrijdag 11 juni 2004 @ 15:23:32 #13
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_19812221
nog meer;

Bron: http://www.staiksterk.nl/consumentenrecht/#law20
quote:
Spijt van een koop
Vraag:
U hebt een keuken gekocht, maar nog dezelfde dag heeft u spijt van uw overhaaste beslissing. U neemt contact op met de keukenleverancier omdat u van de koop af wilt. Kan dat nog?


Antwoord:
Nee, u kunt er niet zomaar vanaf. Een verkoper kan u annuleringskosten in rekening brengen. En die kosten zijn vaak flink hoog, soms wel tot 30% van de totale aankoopsom en zelfs nog meer als u pas later annuleert.

Uitleg:
Als u twijfelt, koop dan (nog) niet. Of informeer vooraf of u iets terug kunt brengen. Bijvoorbeeld als u twijfelt of de kleur van een lamp wel bij de bank past. Verkopers zijn best bereid om u uw geld terug te geven, maar dit moet u dan wel van tevoren afspreken. Laat het desnoods op de aankoopbon zetten.
Ik heb al een boek.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 15:24:47 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_19812264
Zeg dat je 17 bent, en neem je moeder mee: "mamááááá". Nou dan kom je nooit weer in die winkel
Niet meer actief op Fok!
pi_19816049
ik heb mrogen tijd om naar die winkel te gaan, maar maak ik kans ?
after turn the volume up, it's my beat !
  vrijdag 11 juni 2004 @ 19:08:17 #16
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_19817994
Kan je nou lezen of niet?
Ik heb al een boek.
pi_19818044
De winkel is absoluut niet verplicht je geld terug te geven, sterker nog ze zijn niet eens verplicht om te ruilen of een tegoedbon te geven, dit is een extra service die de winkel biedt.
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 17:33 schreef vogeltje het volgende:
ik heb mrogen tijd om naar die winkel te gaan, maar maak ik kans ?
Ze hoeven het dus niet te doen, maar misschien zijn ze bang dat ze je als klant verliezen en doen ze het wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')